طراحی ریسپانسیو چیست؟

طراحی ریسپانسیو چیست؟

ریسپانسیو به معنای پاسخ گرا یا واکنشگرا بودن است. به این معنی که طراحی سایت باید به گونه ای باشد که سایت با تغییر سایز دستگاه به درستی نمایش داده شود. به عنوان مثال، زمانی که شما از طریق گوشی یا تبلت سایت را تماشا می کنید ساختار ظاهری سایت به گونه ای تغییر پیدا می کند که قابلیت پیمایش سایت در این ابزارها به راحتی فراهم گردد. همچنین، در مانیتورهای با رزولوشن بالا نیز سایت باید به درستی نمایش داده شود. به عبارت دیگر وقتی کاربران با هر دستگاهی سایت شما را مشاهده  می کنند از محتوا و ظاهر سایت تجربه کاربری خوبی را به دست خواهند آورد.

 طراحی واکنش گرا باعث می شود که به طور خودکار محتوا و عناصر سایت متناسب با اندازه صفحه نمایشی که در آن مشاهده می شود، تغییر کند. از بزرگتر شدن تصاویر از عرض صفحه جلوگیری می‌ کند و بازدیدکنندگان دستگاه‌ های تلفن همراه نیازی به اسکرول چپ و راست نیست و کاربر به راحتی می تواند محتوای سایت را به راحتی بخواند.

طراحی وب سایت ریسپانسیو جایگزین سایت های اختصاصی برای موبایل شده است و با این تکنولوژی دیگر نیازی به طراحی چند سایت (یک سایت برای دسکتاپ و یک سایت برای موبایل) نیست و فقط طراحی یک وبسایت ریسپانسیو کافیست. 

 

چرا طراحی سایت ریسپانسیو اهمیت دارد؟

طراحی ریسپانسیو در حل بسیاری از مشکلات وب سایت کمک کند. چرا که با طراحی سایت ریسپانسیو، سایت شما با موبایل، تبلت و دسکتاپ با سایز های مختلف سازگار می شود. وقتی سایت از نظر بصری در دستگاه های مختلف درست نمایش داده می شود و تمامی المان های سایت درست کار می کنند، کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت باقی می ماند. نکته مهم دیگر اینکه سایت ریسپانسیو بر سئو نیز تاثیر مثبت دارد و بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو کمک می کند. 

 با توجه به اینکه همه کاربران از یک دستگاه برای مشاهده سایت استفاده نمی کنند، برای جذب مشتری، حفظ مشتری، افزایش فروش و موفقیت در کسب و کار نیاز است که سایت ریسپانسیو داشته باشید.

نکته مهم دیگری که اهمیت سایت ریسپانسیو را بالا میبرد، تاثیر مثبت آن بر سئو سایت است. چرا که در سال 2015 گوگل اعلام کرد، سازگاری سایت با موبایل و دستگاه های مختلف یک فاکتور مهم برای بهبود رتبه سایت در موتور جستجو تبدیل خواهد شد. این بدان معناست که سایت‌ هایی که با موبایل سازگار نیستند، جایگاه خود را در نتایج جستجو از دست می‌ دهند، چرا که تجربه کاربری خوبی را برای کاربران تلفن همراه ارائه نمی‌ کنند. در ویدئو زیر سایت کیان تجارت را مشاهده می کنید که یک سایت ریسپانسیو با تغییر سایز صفحه در حالت دسکتاپ و گوشی به درستی نمایش دارد. 

 

 

 

مزایای طراحی ریسپانسیو 

1- صرفه جویی در هزینه ها

طراحی و نگهداری سایت‌ مجزا برای تلفن همراه گران تر است. با استفاده از طراحی ریسپانسیو، هزینه سایت مجزا حذف می شود. 

 

2- انعطاف پذیری

هنگامی که یک وب سایت با طراحی واکنش گرا دارید، می توانید تغییرات را سریع و آسان انجام دهید و لازم نیست نگران ایجاد تغییرات در دو وب سایت باشید. انعطاف‌پذیری یک مزیت بزرگ است، برای مثال زمانی که شما یک اشتباه تایپی را در سایت برطرف کنید، فقط یکبار ادیت کردن آن کافیست و در هر دو نسخه اعمال خواهد شد.

 

3- بهبود تجربه کاربری

تجربه کاربری برای وب سایت بسیار مهم است. شما می خواهید که کاربران سایت شما را دوست داشته باشند، به آسانی از سایت استفاده کنند و به سایت شما بازگردند.

 

4- بهینه سازی موتور جستجو

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو، یک استراتژی است که توسط بسیاری از شرکت ها برای کمک به ارتقای رتبه سایت استفاده می کنند. 

 

5- سهولت مدیریت

اکثر کسب و کارها، به خصوص مشاغل کوچکتر، زمان زیادی برای به روز رسانی یا تازه کردن ظاهر وب سایت خود ندارند. بنابراین، شما با سایت ریسپانسیو کافیست محتواها، محصولات و سایر دیتاها را فقط یکبار بارگذاری کنید و تغییرات را هم به راحتی انجام دهید. علاوه بر این، تنها با یک وب سایت، مدیریت بازاریابی سایت نیز بسیار آسان تر خواهد بود. 

 

6- نرخ تبدیل بالاتر

طبق تحقیقات، میانگین نرخ تبدیل گوشی های هوشمند 64 درصد بیشتر از میانگین نرخ تبدیل دسکتاپ است. واضح است که کلید افزایش نرخ تبدیل، طراحی سایت  واکنش گرا با تجربه کاربری خوب، است.

 

7- نرخ پرش پایین تر

درصد بازدیدکنندگانی که پس از کلیک بلافاصله سایت را ترک می کنند، نرخ پرش می گویند. حال، چون سایت واکنش گرا تجربه خوبی برای کاربر ایجاد می کند، پس کاربر مدت زمان بیشتری در سایت می ماند و صفحات مختلف سایت را مشاهده می کند. در نتیجه، نرخ پرش سایت کاهش می یابد. 

 

تماس با کارشناس سایت 

8- عدم وجود محتوای تکراری

اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد و سایت در دو نسخه دسکتاپ وموبایل طراحی شده باشد، شما ناچار هستید محتوای تکراری استفاده کنید. و از آنجایی که موتورهای جستجو نمی دانند کدام محتوا ارجحیت دارد، هر دو نسخه وب سایت را نمایش می دهد اما ممکن است رتبه خوبی کسب نکنید. با این حساب برای موفقیت، شما برای هر دو نسخه وب سایت خود به دو استراتژی و کمپین سئوی مختلف نیاز دارید تا در نتایج موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشید که زمان و هزینه بیشتری را می طلبد.

 

9- اشتراک گذاری بیشتر در رسانه های اجتماعی

طراحی وب ریسپانسیو همچنین می تواند تعداد راه های اشتراک گذاری محتوای سایت در رسانه های اجتماعی را بهبود بخشد. وقتی وب سایت شما واکنش گرا باشد و دارای دکمه های اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی باشد، اشتراک گذاری لینک ها برای کاربران راحت تر است، حتی در صفحه های کوچکتر.

در نتیجه، افزایش ترافیک وب سایت و نرخ تبدیل ناشی از اشتراک گذاری بیشتر رسانه های اجتماعی است که برند شما را به مخاطبان جدید معرفی می کند. علاوه بر این، جستجو سایت شما توسط موتورهای جستجو مورد توجه قرار می گیرد.

 

ابزارهای تست رایگان ریسپانسیو

ابزارهای زیادی برای تست ریسپانسیو وجود دارد، اما توجه داشته باشید که خود گوگل نیز ابزاری جهت تست ریسپانسیو ارائه کرده است. بهتر است برای تست ریسپانسیو بودن سایت خود از این ابزار استفاده کنید، چرا که از طریق همین ابزار سایت شما را از نظر ریسپانسیو بودن بررسی می کند. در زیر به چند مورد از ابزارهای تست ریسپانسیو اشاره خواهد می کنیم: 

در تصویر زیر سایت کیان تجارت را مشاده می کنید که با یکی از ابزارهای بالا بررسی شده است و نشان می دهد که سایت ریسپانسیو است و المان های آن با توجه به سایز صفحه نمایش تغییر می کند. 

 

طراحی سایت واکنش گرا

 

شما به راحتی می توانید سایت خود را با ابزارهای بالا بررسی کنید و از ریسپانسیو بودن سایت خود مطمن شوید.

شرکت کیان تجارت، تمامی سایت هایی که طراحی می کند ریسپانسیو هستند و کاربران به راحتی می توانند سایت را در دسکتاپ و گوشی موبایل با سایزهای مختلف باز کنند. 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳۱ ) ۴.۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید

پرسش و پاسخ

question circle

ببخشید اصلا مزیت استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو چی هست؟

Generic placeholder image

سلام، طراحی ریسپانسیو در اصل برای نمایش زیبای سایت در موبایل و تبلت در نظر گرفته شده است، و هدف آن این می باشد که با یک طراحی مشترک در ساختار وب سایت در انواع ابزارهای مشاهده سایت از قبیل کامپیوتر و تبلت و موبایل بتوان سایت را به زیبایی نمایش داد. از دیگر مزایای استفاده از ریسپانسیو بالا رفتن امتیاز سایت در سئو می باشد.

question circle

سلام من یه سایت زدم اما منوهای آبشاری اون توی موبایل اجرا نمیشن چکارش کنم که اجرا بشن؟ یعنی زیر منوها مشخص بشن

Generic placeholder image

با سلام

برای این کار میتوانید از پلاگین های آماده منوهای رسیپانسیو فارسی استفاده نمایید.

با تشکر   -  کیان تجارت

question circle

آیا فرقی بین اصطلاحات بوت استرپ و ریسپانیو وجود دارد؟

Generic placeholder image

بوت استرپ یک فریم ورک برای ایجاد سایت با آخرین متد های Css و Html5  می باشد د رحالی که ریسپانسیو یا واکنش گرایی یک سایت یک قابلیت می باشد که در بوت استرپ نیز این قابلیت پشتیبانی می شود.

question circle

آیا طراحی ریسپانسیو با واکنش گرا متفاوت است یا نه؟

Generic placeholder image

واکنش گرا ترجمه فارسی کلمه ریسپانسیو می باشد، موفق باشید

question circle

آیا امکان تبدیل سایت قدیمی به یک سایت واکنش گرا و به روز با همان ساختار هست ؟ ویا اینکه ساختار و تم سایت قدیمی کلا دستخوش تغییر می شود؟

Generic placeholder image

تم سایت قدیمی شما به روز می گردد، در صورتی که انجین سایت شما این قابلیت رو داشته باشد یک قالب جدید برای آن نصب و راه اندازی می گردد ولی در غیر اینصورت می بایست برای نصب یک قالب واکنش گرا انجین سایت نیز به روز شود.