دلیل رد سایت شما در تست موبایل فرندلی

دلیل رد سایت شما در تست موبایل فرندلی

دلیل رد سایت شما در تست موبایل فرندلی چیست ؟ گوگل در آپدیت‌های جدید خود برچسبی به نتایج صفحات جستجو اضافه کرد که بیان می‌کند یک سایت موبایل فرندلی است یا نه! این یعنی کاربر با نگاه کردن به این برچسب قبل از آنکه وب‌سایتی را باز کند، می‌داند صفحات آن وب‌سایت روی تلفن همراهش چطور نمایش داده خواهد شد.

دلیل رد سایت شما در تست موبایل

 

فراموش نکنید که آمار بازدیدکنندگان گوشی‌به‌دست سایت و نرخ تبدیل آنها همیشه بیشتر از کاربران دسکتاپ است و این سایت‌ها رتبه بهتری از گوگل دریافت می‌کنند. اما دلیل رد سایت شما در تست موبایل فرندلی گوگل چیست؟

در ادامه 5 مورد از رایج‌ترین مواردی که باعث می‌شوند یک سایت به ظاهر بهینه در تست موبایل فرندلی گوگل رد شود، آورده شده است. با ما همراه باشید.

 

تست موبایل فرندلی گوگل چیست

تست موبایل فرندلی گوگل ابزاری است که متخصص سئو با وارد کردن نشانی سایت خود در آن می‌تواند ببیند که سایت او از نظر گوگل چقدر موبایل فرندلی است و حتی اگر نباشد، دلیل رد سایت شما را اعلام می‌کند.

این ابزار آسان بودن دسترسی کاربران به سایت و خواندن و پیمایش سایت در دستگاه‌های تلفن همراه را در کنار نمره قبولی و پیشنهاداتی برای بهبود شرایط در اختیار وب‌مستر قرار می‌دهد.

این ابزار در سال 2015 معرفی شد و آن زمان خشم بسیاری از توسعه‌دهندگان را به دنبال داشت. منتقدان معتقد بودند که این ابزار نمی‌تواند جاوا اسکریپت را به خوبی درک کند و صفحاتی که سرعت بارگذاری آنها بالا بود را رد می‌کرد. ابتدای سال 2018 گوگل به‌روزرسانی این ابزار را معرفی کرد و مشکلات رد تست موبایل فرندلی را تا حد امکان بهبود بخشید.

 

بیشتر بخوانید: تاپیک کلاستر چیست و تاثیر آن در سئو

 

مزایای ابزار تست موبایل فرندلی گوگل

متخصصان سئو با استفاده از Mobile-Friendly Testing Tool می‌توانند موبایل فرندلی بودن سایت خود را تست کنند. مخصوصا کسانی که هنوز در مرحله توسعه وب‌سایت خود هستند، می‌توانند از این ابزار بیشترین استفاده را داشته باشند. گوگل به‌سرعت پاسخ تست را ارائه می‌کند و لیستی از خطاهای بارگذاری صفحه شامل مشکلاتی که بر لود سایت تاثیر می‌گذارند را در قالب دلیل رد سایت شما ارائه می‌دهد. توسعه‌دهندگان وب می‌توانند از این اطلاعات در جهت بررسی و اصلاح مشکلات موجود استفاده کنند.

مزایای ابزار تست موبایل فرندلی گوگل

 

دلیل رد سایت شما در تست موبایل فرندلی گوگل چیست؟

اگر دلیل رد سایت شما در تست موبایل فرندلی گوگل به یکی از دغدغه‌های ذهنتان تبدیل شده، بدانید که مشکل می‌تواند یکی از مواردی باشد که در ادامه معرفی می‌کنیم.

1. مسدود کردن منابع CSS یا JS دلیل رد سایت شما

این یکی از رایج‌ترین اشتباهات و بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که طراح وب‌سایت می‌تواند انجام دهد. تمام وقتی که صرف طراحی و ساخت یک سایت زیبا و واکنشگرا می‌کنید، تماما بر باد می‌رود؛ چون گوگل نهایتا صفحه سفیدی پیش روی کاربر می‌گذارد که هیچ‌یک از عناصر آن بارگیری نمی‌شوند.

گوگل مشخصا اعلام کرده است که مسدود کردن منابع Image، CSS و جاوا اسکریپت برای ربات‌ها برخلاف دستورالعمل‌های این موتور جستجو است و می‌تواند بر ایندکس کردن و رتبه بندی سایت تأثیر منفی بگذارد. متاسفانه موتورهای جستجو برای رندرینگ و نمایش سایت واکنشگرا شما دقیقا به همین عناصر احتیاج دارد. این یعنی گوگل چشم خود را به روی تمام وقتی که صرف ساخت بریک‌پوینت‌ها، دستورالعمل‌های تغییر سایز تصاویر و کم کردن عناصر طراحی کرده‌اید، کاملا می‌بندد.

برای حل این مشکل چه‌کار کنیم؟

فقط یک راه‌حل برای این مسئله وجود دارد و آن اینکه این کار را نکنید! دستورات متا ربات‌ها را حذف کنید و مجددا نگاهی به فایل‌های robots.txt خود بیندازید. تمام تصاویر و استایل‌شیت‌های زیبای خود را به موتورهای جستجو نشان دهید!

 

بیشتر بخوانید: چرا متادیسکریشن توسط گوگل تغییر داده می شود

 

2. استفاده از فونت‌های خیلی کوچک دلیل رد سایت شما

هر چقدر هم که بدیهی و پیش پا افتاده به نظر برسد، باز هم بسیاری از طراحان وب این مسئله را رعایت نمی‌کنند و همین مسئله می‌تواند دلیل رد سایت شما در آزمون گوگل فرندلی گوگل باشد. متن شما باید به‌قدری بزرگ باشد که روی صفحات نمایش کوچک به راحتی خوانده شود. وگرنه بازدیدکنندگان موبایل برای مطالعه محتوای صفحات سردرد می‌گیرند و احتمالا بدون آنکه آن را تا انتها مطالعه کنند، صفحه سایت شما را می‌بندند.

برای حل این مشکل چه‌کار کنیم؟

بررسی این یک قانون برای موتورهای جستجو فوق‌العاده آسان است و پیاده‌سازی آن هم اصلا سخت نیست. گوگل توصیه می کند از اندازه فونت پایه حداقل 16 پیکسل CSS استفاده کنید، سپس اندازه آن را بر اساس ویژگی‌های فونت موردنظر تغییر دهید.

3. فاصله کم میان لینک‌ها و دکمه‌ها دلیل رد سایت شما

یکی دیگر از مواردی که گوگل به آن نگاه می‌کند، نزدیک یا دور بودن لینک‌های سایت به یکدیگر است. قدرت مانور کاربران با انگشت دست به مراتب کمتر از نشانگر ماوس است؛ به همین دلیل گوگل اندازه و نزدیکی لینک‌ها و دکمه‌های سایت را در نظر می‌گیرد تا میزان موبایل فرندلی بودن را بسنجد.

برای حل این مشکل چه‌کار کنیم؟

برای اطمینان از اینکه سایت شما در تست موبایل فرندلی گوگل رد نمی‌شود، مطمئن شوید که عرض و ارتفاع دکمه‌های مهم سایت حداقل 7 میلی‌متر (یا 48 پیکسل) باشند. می‌توانید لینک‌هایی که نسبتا اهمیت کمتری دارند را کوچک‌تر در نظر بگیرید. اما باز هم باید توجه کنید که هیچ پیوند دیگری در فاصله 5 میلی‌متری (32 پیکسل CSS) آنها قرار نگیرد.

 

بیشتر بخوانید: 4 مشکل متداول سئو سایت های فروشگاهی

 

4. موبایل فرندلی نکردن تمام صفحات دلیل رد سایت شما

این یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که است که دلیل رد سایت شما محسوب می‌شود. گوگل تک تک صفحات سایت را به لحاظ موبایل فرندلی بودن یا نبودن آنها چک می‌کند. این یعنی حتی اگر صفحه اصلی سایت نمونه کاملی از یک صفحه ریسپانسیو کاربرپسند باشد، اما سایر صفحات سایت هنوز مملو از متن‌ها و تصاویر و دکمه‌های کوچک باشند، هیچ فایده‌ای ندارد.

برای حل این مشکل چه‌کار کنیم؟

در به‌روزرسانی بعدی تمام صفحات سایت خود را موبایل فرندلی کنید تا صفحات داخلی شما ترفیک ورودی ارزشمندتان را از دست ندهند.

5. عرض محتوا پهن‌تر از اندازه صفحه دلیل رد سایت شما

شاید احساس کنید مگر پیمایش محتوا به طرفین چقدر سخت است و بعید است روی موبایل فرندلی بودن سایت تاثیر بگذارد، اما باید بدانید همین مسئله می‌تواند دلیل رد سایت شما در تست موبایل فرندلی گوگل باشد.

برای حل این مشکل چه‌کار کنیم؟

معمولا بهترین راه حل مدیریت عرض محتوا، استفاده مناسب از متا تگ viewport است. با استفاده از این متا تگ به مرورگرها دستور می‌دهید ابعاد محتوای صفحه را متناسب با ابعاد صفحه نمایش تنظیم کنند.

 

بیشتر بخوانید: کنیبالیزیشن کلمات کلیدی چیست ؟ تشخیص و رفع آن

 

کلام آخر

می‌دانستید احتمال رها کردن سایتی که موبایل فرندلی نیست، 5 برابر سایت وب‌سایت‌ها است؟ بدتر از آن، از آنجایی که برای بیشتر جستجوهای تلفن همراه مسئله زمان فوق‌العاده مهم است، بهینه نبودن یک سایت می‌تواند مخاطب را مستقیما به وب‌سایت موبایل فرندلی رقیب سوق دهد. خوشبختانه امروزه می‌توانید از ابزار تست موبایل فرندلی گوگل برای تشخیص سازگاری سایت خود با تلفن همراه و بهبود قابلیت‌های آن در صفحه نمایش‌های کوچکتر استفاده کنید. علاوه بر اینکه دلیل رد سایت شما در تست موبایل فرندلی را رفع می‌کنید، از موارد زیر هم بهرمند می‌شوید:

  • بهبود سئو، به ویژه برای ایندکس‌گذاری صفحات
  • تجربه کاربری ساده‌تر در تمام دستگاه‌ها
  • بهبود نرخ تبدیل در میان کاربران تلفن همراه
  • سرعت دانلود بیشتر
  • مقرون به صرفه‌تر و انعطاف پذیرتر از توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی
  • بهبود مستمر تجربه کاربر

امیدواریم این مقاله ایده کاملی از تست موبایل فرندلی گوگل و ضرورت ریسپانسیو بودن تمام صفحات سایت به شما داده باشد.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید