بیدینگ هوشمند گوگل ادز - معایب و مزایا

بیدینگ هوشمند گوگل ادز - معایب و مزایا

طی سال‌های اخیر گوگل به کرات از ویژگی‌های یادگیری ماشین در پلتفرم‌های تبلیغاتی خود استفاده کرده و اکنون آماده است تا کمپین تبلیغاتی کاربران را با توجه به اهدافی که مدنظر دارند، بهینه کند.

همچنین در قالب سرویس بیدینگ هوشمند گوگل ادز استراتژی‌هایی ارائه می‌کند تا کاربران با هزینه کمتر بهترین نتیجه را دریافت کنند.

در ادامه این مطلب قصد داریم با این سرویس و استراتژی‌های آن آشنا شویم. همراه ما باشید.

 

بیدینگ هوشمند گوگل ادز چیست؟

بیدینگ هوشمند گوگل ادز (Smart Bidding) مجموعه‌ای از استراتژی‌های پیشنهاد خودکار قیمت در گوگل ادز است که از علم یادگیری ماشین برای به حداکثر رساندن نرخ تبدیل گوگل ادز استفاده می‌کند.

گوگل با بررسی رفتار جستجوی کاربران در گذشته و داده‌های زمینه‌ای سعی می‌کند نرخ تبدیل در آینده را بررسی کند و برای احتمالی که به واقعیت نزدیک‌تر است، قیمت پیشنهادی شما را به‌طور خودکار بیشتر کند. این داده‌های زمینه‌ای می‌توانند شامل مکان، زمان روز، دستگاه‌های کاربر، عملکرد تاریخی تبلیغ شما و طیف گسترده‌ای از عوامل دیگر باشند.

 

بیشتر بخوانید: سهم نمایش در تبلیغات گوگل (impression share) چیست

 

انواع استراتژی بیدینگ هوشمند گوگل ادز

در ادامه توضیح بیدینگ هوشمند گوگل ادز باید بگوییم در این سیستم هفت استراتژی پیشنهادی خودکار مختلف وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

۱. به حداکثر رساندن کلیک‌ها

مناقصه خودکار گوگل ادز تعداد کلیک‌ها را به حداکثر می‌رساند.

هدف این استراتژی به حداکثر رساندن تعداد کلیک‌ها و افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت شما است. به این صورت که با تنظیم خودکار مجموعه‌ای از پیشنهادات مزایده، به شما کمک می‌کند با توجه به بودجه مورد نظر خود تعداد کلیک‌ها را به حداکثر برسانید.

این استراتژی به عنوان یک استراتژی استاندارد در چندین کمپین، گروه‌های تبلیغاتی و کلمات کلیدی موجود است. هدف این استراتژی افزایش بازدید از سایت است و بهتر است زمانی از آن استفاده شود که یک قیف تبدیل قوی داشته باشید و بخواهید تا حد امکان بازدیدکنندگان را به سمت وب‌سایت خود هدایت کنید.

2. هدف‌گیری موقعیت مکانی صفحه جستجو

این استراتژی بیدینگ هوشمند تبلیغات گوگل به طور خودکار پیشنهادهایی تنظیم می‌کند که به شانس نمایش تبلیغات را در صفحه اول جستجوی گوگل یا یکی از بهترین موقعیت‌های تبلیغاتی گوگل افزایش دهد.

 این نوع بیدینگ فقط به عنوان یک استراتژی portfolio در شبکه جستجو قابل دسترسی است و بهتر است زمانی از آن استفاده شود که می خواهید به عنوان یکی از اولین آگهی‌های تبلیغاتی در یکی از بهترین موقعیت‌های تبلیغات گوگل نمایش داده شوید.

توجه: البته لازم به ذکر است که که متاسفانه به دلیل تحریم های موجود این امکان برای کشور ایران امکان پذیر نیست.

 

بیشتر بدانید: بهینه سازی لندینگ پیج برای تبلیغات گوگل

 

3. بیدینگ بر اساس کسب رتبه بهتر

در این استراتژی آگهی با رتبه بهتر مورد هدف قرار می‌گیرد. یعنی می‌توانید تبلیغات دیگری را به عنوان تبلیغی که قصد دارید نسبت به آن از موقعیت تبلیغاتی بالاتری برخوردار شوید معرفی کنید و به گوگل بگویید که هر چند وقت یک‌بار می‌خواهید آگهی شما از آن تبلیغ بالاتر قرار بگیرد. سپس گوگل به طور خودکار پیشنهادهای جستجوی شما را طوری تنظیم می‌کند که راحت‌تر به آن هدف دست پیدا کنید. هدف این استراتژی بهتر دیده شدن نسبت به سایر وب سایت‌ها است و بهترین موقعیت استفاده از آن زمانی است که قصد دارید از یک رقیب خاص در صنعت خود پیشی بگیرید.

۴. بیدینگ بر اساس میزان هزینه به ازای هر خرید (CPA)

توضیحات: دانستن CPA هدف به تیم تبلیغات این امکان را می‌دهد تا کنترل بیشتری روی قیمت پیشنهادی خودکار داشته باشد. گوگل با این استراتژی به‌طور خودکار پیشنهادات تبلیغات جستجو یا نمایشی را طوری تنظیم می‌کند تا صاحب تبلیغ با هزینه به ازای هر خرید (CPA) تعیین‌شده، تعداد تبدیل‌های بیشتری را دریافت کند.

حتی برخی از تبدیل‌ها می‌توانند بیشتر یا کمتر از CPA کاربر هزینه داشته باشند. بهتر است زمانی از این استراتژی بیدینگ هوشمند گوگل ادز استفاده کنید که یک CPA دارید و می‌دانید که قادرید برای جذب مشتری خرج کنید و در عین حال سودآوری داشته باشید.

بیدینگ بر اساس میزان هزینه به ازای هر خرید (CPA)

5. افزایش هزینه به ازای هر کلیک (ECPC)

گوگل با دانستن هزینه هر کلیک ECPC پیشنهادهای شما را به‌طور خودکار را تنظیم می‌کند تا با پرداخت همان هزینه نرخ تبدیل بالاتری داشته باشید. این استراتژی در تمام کمپین‌ها و گروه‌های تبلیغاتی قابل پیاده‌سازی است و هدف از اجرای آن بالا بردن تبدیل با کنترل کامل روی قیمت‌ کلمات کلیدی است. بهتر است زمانی از این گزینه استفاده کنید که از یک استراتژی مناقصه دستی استفاده می‌کنید، اما دوست دارید از محاسن مزایده مناقصه خودکار بهرمند شوید.

بیدینگ هوشمند گوگل ادز

 

6. بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)

استراتژی ROAS به‌طور خودکار پیشنهادهای مزایده را تنظیم می‌کند تا بیشترین مبلغ ممکن از محل بازگشت هزینه تبلیغات عایدتان شود. منظور متوسط دریافتی شما به‌ازای هر یک دلاری است که برای آگهی تبلیغاتی هزینه می‌کنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که نرخ تبدیل کدام موارد نسبت به هدفی که مدنظر داشتید بیشتر یا کمتر است.

 

این استراتژی به عنوان نوعی استراتژی پیشنهادی portfolio یا یک استراتژی استاندارد برای آگهی‌های تبلیغاتی منفرد در دسترس است. پیشنهاد می‌کنیم زمانی از این استراتژی استفاده کنید که در نظر دارید به بیشترین نرخ تبدیل با بالاترین بازگشت هزینه تبلیغات دست پیدا کنید.

بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)

 

بیشتر بخوانید: بهینه سازی کمپین گوگل ادز چیست و چرا باید انجام شود؟

 

7. استراتژی به حداکثر رساندن تبدیل‌ها

این استراتژی بیدینگ هوشمند گوگل ادز به‌طور خودکار پیشنهادهایی تنظیم می‌کند تا کاربر هم‌زمان با خرج کردن بودجه تبلیغاتی در کمپین‌ها، بیشترین میزان تبدیل را دریافت کند. در واقع گوگل بر اساس این استراتژی تبلیغات به نحوی بهینه‌سازی می‌کند که شایسته دریافت تبدیل بیشتری باشد.

استراتژی به حداکثر رساندن تبدیل فقط به عنوان یک استراتژی استاندارد برای کمپین‌های فردی در دسترس است و بهتر است زمانی از آن استفاده شود که شما بودجه زیادی دارید و می‌خواهید با تبلیغات خودکار به بیشترین نرخ تبدیل دست پیدا کنید.

استراتژی به حداکثر رساندن تبدیل‌ها

 

مزایا و معایب بیدینگ هوشمند گوگل ادوردز

قبل از اجرای هر استراتژی بیدینگ هوشمند گوگل ادوردز لازم است با مزایا و معایب این سرویس آشنایی کامل داشته باشید:

فواید بیدینگ هوشمند گوگل ادز

  • از آنجایی که پیشنهادها به صورت خودکار تنظیم می‌شوند، تا حد زیادی در زمان شما صرفه‌جویی خواهد شد. چون مجبور نیست مبالغ را به طور دستی و جداگانه تنظیم کنید.
  • سرویس بیدینگ گوگل ادز برای ارزیابی عملکرد خود و بهینه‌سازی هرچه بیشتر در راستای اهداف کاربر از علم یادگیری ماشین استفاده می‌کند. بنابراین انتظار می‌رود بر اساس اهدافی که در نظر دارید، نرخ تبدیل یا نرخ کلیک بالاتری به دست آورید.

معایب بیدینگ هوشمند گوگل ادز

  • از آنجایی که گوگل بهینه‌سازی‌ها را در لحظه اجرا می‌کند، تبلیغ‌کنندگان باید هر از گاهی منتظر تغییرات بزرگ باشند. برای مثال ممکن است قیمت پیشنهادی بالاتر از حد انتظار شما باشد. به همین دلیل بیدینگ گوگل ادز برای شرکت‌هایی با بودجه تبلیغاتی محدود چندان مناسب نیست.
  • بیدینگ خودکار گوگل ادز برای آنکه قیمت را با توجه به هدف کاربر تنظیم کند، به داده‌های گذشته نیاز دارد. بنابراین شاید برای شرکت‌هایی که تازه شروع به استفاده از گوگل ادز کرده‌اند، مناسب نباشد.
  • سرویس بیدینگ گوگل خودکار است، اما باید کمپین‌های خود را زیر نظر داشته باشید تا ارزیابی کنید که آیا استراتژی پیشنهادی به هدف مورد نظر شما دست پیدا می‌کند یا خیر.

 

بیشتر بدانید: ساسپند شدن گوگل ادز - دلایل و روش های برطرف کردن

 

کلام آخر

بیدینگ هوشمند تبلیغات یک فرصت خارق‌العاده برای صرفه‌جویی در زمان صرف تنظیم دستی قیمت‌ها و در عین حال بهینه‌سازی تبلیغات برای تبدیل بیشتر‌، کلیک بیشتر یا هر هدف دلخواه شما ارائه می‌کند. در کنار تمام مزایایی که این سرویس ارائه می‌دهد، فراموش نکنید که بدون اشکال نیست و محدودیت‌هایی مثل نیاز به داده‌های تاریخی دارد.

اما در کل اکنون که روز به روز الگوریتم‌های گوگل بهتر و تکنیک‌های قیمت‌گذاری هوشمند پیشرفته‌تر می‌شوند. با دنبال کردن چند استراتژی این فرصت را دارید تا بخشی از کنترل را به گوگل بسپارید و اجازه دهید بخش‌های سخت‌تر را برای شما انجام دهد.

 

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۴ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید