استراتژی لینک سازی داخلی برای سئو و نرخ تبدیل

استراتژی لینک سازی داخلی برای سئو و نرخ تبدیل

در این مقاله درباه لینک سازی داخلی یا Internal link صحبت می‌کنیم. پیش شروع باید توضیح دهیم که لینک‌ داخلی و خارجی چیست. سپس به مزایا و تأثیری که در سئو دارد، اشاره می‌کنیم.

 

لینک داخلی چیست؟

لینک داخلی، بخشی از سئو داخلی سایت مباشد،  لینکی از یک صفحه به صفحه دیگر در همان دامنه است. به عبارتی لینک های متنی از یک صفحه به صفحه دیگر در وبسایت شما هستند. منو وبسایت شما نمونه‌ای از لینک داخلی است، اما در این مقاله پیرامون لینک های موجود در صفحه و در محتوا صحبت می‌کنیم.

 

لینک خارجی چیست؟

لینک خارجی لینکی از یک وبسایت به وبسایت دیگر است. لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما می‌آیند، برای افزایش ترافیک و سئو سایت مهم هستند. اما این لینک‌ها در سایت‌های دیگر هستند و شما نمی‌توانید آنها را کنترل کنید. ولی کنترل  Internal link آسان است و وقتی به خوبی انجام شوند، به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان کمک می‌کنند.

 

مزایای لینک سازی داخلی

می‌توانیم بگوییم که لینکهای داخلی حداقل به سه دلیل مهم هستند و سه قسمت قیف را تقویت می‌کنند.

  • اعتبار را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می‌کنند. (بهینه‌سازی جستجو)
  • بازدیدکنندگان را به محتوای باارزش و مرتبط راهنمایی می‌کنند. (قابلیت استفاده درUX)
  • بازدیدکنندگان را با فراخوانی برای اقدام یا کال تو اکشن، ترغیب می‌کنند. (بهینه سازی تبدیل)

 

لینک های داخلی چگونه بر سئو تاثیر می گذارند؟

قدرت سایت از طریق لینک سازی داخلی جریان می‌یابد. لینک ها پتانسیل رتبه‌بندی را از وبسایتی به وبسایت دیگر و از صفحه‌ای به صفحه دیگر منتقل می‌کنند. زمانی که یک صفحه به صفحه دیگر لینک می‌شود، مقداری از اعتبار خود را به آن صفحه منتقل می‌کند و احتمال رتبه‌بندی صفحه دوم را افزایش می‌دهد

تاثیر لینک سازی داخلی بر سئو

لینکهای سایر وبسایت‌ها به وبسایت شما از «اعتبار دامنه» عبور می‌کنند و باعث افزایش اعتبار و رتبه‌بندی همه صفحات در سایت شما می‌شوند ولی لینک های داخلی این کار را نمی‌کنند. لینک‌های داخلی بین صفحات وبسایت شما اعتبار می‌دهند. آنها اعتبار دامنه شما را افزایش نمی‌دهند، اما اعتبار صفحه را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می‌کنند. از طریق لینکهای داخلی است که صفحات می‌توانند به یکدیگر در رتبه‌بندی موتورهای جستجو کمک کنند.

 

لینک سازی داخلی: لینک های موثر بر رتبه بندی موتورهای جستجو (SEO)

در اینجا نحوه دریافت بیشترین ارزش سئو از لینک‌های داخلی آورده شده است.

  • برخی از صفحات شما نسبت به سایرین دارای اعتبار بیشتری هستند. این‌ها صفحاتی هستند که قبلاً از سایت‌های دیگر به آنها لینک شده‌ است. صفحه اصلی شما بهترین مثال است. لینکهای این صفحات به صفحات دیگر اعتبار و ارزش سئو بیشتری را منتقل می‌کنند.
  • برخی از صفحات نسبت به صفحات دیگر از اعتبار بیشتری بهره‌مند می‌شوند. اینها صفحاتی هستند که ممکن است دارای رتبه متوسطی باشند. شاید آنها در صفحه دو رتبه بالایی دارند. اگر اینطور باشد لینک به این صفحات ممکن است به رتبه ‌ندی شما کمک بیشتری کند.

لینک از نوع اول به صفحه دوم آسان، رایگان و سریع است و ممکن است در رتبه‌بندی و ترافیک تفاوت ایجاد کند. در اینجا یک فرآیند سه مرحله‌ای برای یافتن هر دو نوع صفحه و بهترین فرصت‌های لینک داخلی وجود دارد.

1. کدام یک از صفحات شما دارای اعتبار بیشتری است؟

حالا که به تأثیر لینک سازی داخلی اشاره کردیم، ببینیم کدام یک از صفحات وبسایتمان از نظر سئو اعتبار بیشتری دارد. برای این کار می‌توانید از ابزار سئو مانند Moz یا ابزار رایگانی مانند سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.

در Moz، وارد بخش گزارش «صفحات برتر» شوید. این صفحه تمام صفحات شما را به ترتیب رتبه‌بندی اعتبار صفحه نشان می‌دهد. لینکهای صفحات با اعتبار بالاتر، بیشترین پتانسیل رتبه‌بندی را خواهند داشت. این‌ها صفحاتی هستند که می‌خواهید از آنها لینک دهید.

استراتژی لینک سازی داخلی

حتی اگر اشتراکی برای نرم‌افزارهای سئو ندارید، جای نگرانی نیست. فقط کافی است در کنسول جستجوی گوگل بخش گزارش Go to Links > Internal Links / Top Linked Pages لینک‌شده نگاه کنید که صفحاتی را نشان می‌دهد که بیشترین لینک‌های خارجی و در نتیجه بیشترین اعتبار را دارند.

مرتب‌سازی بر اساس منبع دامنه‌ها، صفحه اصلی شما به احتمال در بالا خواهد بود اما می‌توانید به صفحات داخلی اسکن کنید. اگر به پست‌های قدیمی و معتبر وبلاگ نگاه کنید، این‌ها صفحاتی هستند که می‌توانند بیشترین پتانسیل رتبه را پشت سر بگذارند.

 

 

  1. کدام یک از صفحات شما تقریباً رتبه بالایی دارد؟

از گوگل آنالیتیکس برای یافتن میوه‌هایی که به خوبی آویزان نشده است، استفاده کنید. برای توضیح بیشتر، علاوه بر لینک سازی داخلی، می‌خواهیم تجزیه و تحلیل سئو انجام دهیم و صفحاتی را پیدا کنیم که در نتایج جستجو رتبه دارند اما در صفحه دوم حضور دارند.

1.2. به قسمت  Acquisition > Search Engine Optimization > Queries بروید. اگر از طریق سرچ ارگانیک ترافیکی ندارید، فقط محدوده تاریخی طولانی‌تری را تعیین کنید تا داده‌های بیشتری دریافت کنید. داده‌ای در این گزارش وجود ندارد؟ مشکلی نیست فقط باید گوگل آنالیتیکس را به  گوگل سرچ کنسول متصل کنید. یا به طور مستقیم به GSC بروید و آن را دریافت کنید!

لینک سازی داخلی

2.2. یک فیلتر پیشرفته ایجاد کنید تا بتوانید فقط عباراتی را ببینید که به ازای آن‌ها رتبه بالاتر از 10 دارید.

3.2. مرتب‌سازی بر اساس avrage position، در اینجا لیست شما شامل عباراتی است که برای آن‌ها تقریباً رتبه بالایی دارید.

لینک داخلی

4.2. به گوگل بروید و عبارت را جستجو کنید تا رتبه را تایید کنید و صفحه مربوطه را پیدا کنید. اگر یافتن برخی از عبارات سخت است، تعجب نکنید. اگر در یافتن عبارتی از گزارش کوئری ها در نتایج جستجوی خود مشکل دارید، روی آن تمرکز نکنید. فقط سراغ عبارت بعدی بروید.

3. از صفحه اول به صفحه دوم لینک دهید.

در جایی از متن اصلی صفحه، فقط یک لینک از صفحه با اعتبار بالا به صفحه دوم ایجاد کنید.

  • چند نکته: اگر منطقی است، از عبارت کلیدی در انکرتکست استفاده کنید. برای مثال، لینک انکرتکست که  «نکات نصب کابل» نشان می‌دهد، مربوط به صفحه نصب کابل است. کلمه کلیدی در انکرتکست خیلی بهتر از «بیشتر بخوانید» یا «اینجا را کلیک کنید» است.

گوگل به کلمات کلیدی در انکر تکست اهمیت می‌دهد. 

  • هر لینک باید با در نظرگرفتن علایق خواننده ایجاد شود و نه فقط رتبه‌بندی. هر کاری که صرفاً به خاطر سئو و بدون توجه به افراد انجام می‌دهید، اسپم در سئو است.

لینک‌های داخلی از نظر ارتباط و اعتبار بسیار شبیه به بک‌لینک‌های خارجی هستند. اگر در سایتتان از صفحه‌ای که بک لینک قوی دارد به صفحه ضعیفی لینک دهید، متوجه تاثیر مثبت این لینک سازی داخلی خواهید شد.

همین اتفاق در مورد انکرتکست می‌افتد. این متن کمی متن را در مورد هدف لینک در اعتبار موتورهای جستجو قرار می‌دهد. اگر این ایده را در مقیاس بهینه‌سازی کنید، برای مثال، با تنظیم الگوی یک ماژول لینک داخلی یا هر منطق دیگری که مرتبط با لینکهای داخلی است، ابزار قدرتمندی برای بهبود درک گوگل از محتوای خود و افزایش شانس برای رتبه بالاتر دارید.  برای اینکه این ایده را یک سطح بالاتر ببرید، هنگام استفاده از انکرتکست توصیفی، انتظارات مخاطبان خود را بهتر مدیریت می‎‌کنید.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید