۵ نکته برای حفظ کاربران اپلیکیشن

۵ نکته برای حفظ کاربران اپلیکیشن

حفظ کاربران اپلیکیشن یک مسئله کلیدی برای افزایش موفقیت اپلیکیشن‌های مختلف با مدل‌های تجاری متنوع است. این موضوع مخصوصا برای نرم‌افزارهایی که تبلیغات درون برنامه‌ای یا خریدهای درون برنامه‌ای دارند، بسیار ضروری است. از آنجایی که ما خواهان افزایش ماندگاری اپلیکیشن ها و میزان تعاملات کاربران با آنها هستیم، باید روی استراتژی‌های متنوعی همچون حفظ و نگهداری کاربران اپلیکیشن نظیر رابط کاربری اپلیکیشن یا UI کار کنیم.

 

نکاتی کاربردی برای بازگرداندن یا حفظ کاربران اپلیکیشن

هدف بسیاری از تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن از طراحی اپلیکیشن افزایش و ارتقای تعداد کاربران اپلیکیشن خود است. به همین علت، آنها مبالغ هنگفتی با هدف جذب کاربران جدید برای خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته جذب کاربر تنها بخشی از این داستان است. در حالت کلی حفظ کاربران به همان اندازه که جذب کاربر برای موفقیت اهمیت دارد، ارزشمند است.

براساس، تحقیقات انجام گرفته اپلیکیشن‌ها در کمتر از ۹۰ روز حدود ۷۰ درصد کاربران خود را از دست می‌دهند. در واقع، ۷۰ درصد همان عده‌ای هستند که مبالغ زیادی برای جذب آنها سرمایه‌گذاری می‌شود. حتی، هزینه‌های زیادی با هدف به دست آوردن آنها صرف شده است. البته با در نظر گرفتن ۵ عامل مهم می‌توان به حفظ کاربرهای برنامه‌‌های مختلف کمک زیادی کرد. ما در ادامه شما را با این ۵ عامل بیشتر آشنا می‌کنیم.

 

نکاتی کاربردی برای بازگرداندن یا حفظ کاربران اپلیکیشن 

 

۵ عامل مهم و ضروری برای حفظ کاربران اپلیکیشن‌های مختلف

پنج عامل مهم برای بهبود تعامل و حفظ کاربرهای اپلیکیشن‌ وجود دارد. ما در ادامه روی این ۵ عامل بیشتر تمرکز می‌کنیم.

1. اجرای برنامه ورود صحیح کاربر به اپلیکیشن

پس از طراحی اپلیکیشن برای اینکه بتوان به حفظ کاربران اپلیکیشن در تعاملات فعال پرداخت، نیازمند سپری کردن فرآیندی مناسب و بهینه برای ورود به سیستم هستیم. نکته کلیدی این موضوع تمرکز بر انتقال ارزش‌ها و اتخاذ محدودیت‌ها است. بد نیست بدانید، فرآیند ورود کاربر به اندازه جمع‌آوری اطلاعات اهمیت دارد. اجرای قوی به کاهش دانلود اپلیکیشن و افزایش تعاملات کاربران کمک می‌کند. پیدا کردن نقاط کلیدی در رابطه با نحوه استفاده از برنامه باعث می‌شود کاربر بتواند با تعادل ظریفی به هر آنچه می‌خواهد دست یابد.

اما در ادامه فرآیند نصب باید مواردی را در نظر داشت:

  • بر یک گزاره ارزشمند تمرکز داشته باشید و آن را پیشنهاد اصلی خود قرار دهید. هدف فرآیند ورودی، انتقال اطلاعات در رابطه با مزایای اصلی اپلیکیشن به کاربر است. حفظ این مزیت اصلی باعث جلوگیری از سردرگمی‌ها می‌شود.
  • برجسته‌سازی ویژگی‌ها را فراموش نکنید. پایبندی به ویژگی‌های اصلی می شود کاربر به سرعت بفهمد که چگونه می‌تواند از اپلیکیشن استفاده کند.
  • در مورد دسترسی های مختلف در اپلیکیشن از کاربر سوال کنید. اجازه گرفتن از کاربر به جلب اعتماد او کمک می کند.
  • تا جای ممکن فرآیند نصب و اجرای اپ را راحت و با مراحل کمتری  در نظر بگیرید. توجه داشته باشید، هر کاری که کاربر باید قبل از ورود به اپلیکیشن انجام دهد، می‌تواند به افزایش دانلود اپلیکیشن و حفظ کاربران به صورت تدریجی ‌می‌شود.
  • همچنین، فرآیند ثبت نام در اپلیکیشن را کوتاه کنید. این بخش برای بخش ورود کاربران iOS هم لحاظ می‌شود. بنابراین، نمی‌توان هیچ بهانه‌ای برای فرآیندهای طولانی ثبت نام در نظر داشت.

 

جذب و نگهداری کاربر در اپلیکیشن 

 

2. انگیزه دهنده‌ها را فراموش نکنید.

یکی از راه‌های کاربردی و عالی بازگرداندن کاربران به برنامه، تشویق کردن و ترغیب کردن آنها در زمان‌هایی نظیر حین ورود به اپلیکیشن است. به عنوان مثال، بازدیدهای روزانه کاربر را تشویق کنید. اگر کاربر هر روز به اپلیکیشن وارد شده و از آن استفاده می‌کند پس از هفت روز به او پاداش دهید. به این ترتیب، او را بیش از قبل تشویق کننده ها به استفاده از اپلیکیشن کرده‌اید.

برای افزایش توجه و درک کاربران نسبت به اپلیکیشن، این پاداش‌ها و تشویق کننده ها را جزو ویژگی‌ها اصلی اپلیکیشن قرار دهید. به این ترتیب، تعامل زیادی از کاربران اپلیکیشن کسب می‌کنید. این تعامل با توجه به نوع اپلیکیشن اشکال مختلفی دارد، اما به صورت کلی باید این موارد انگیزه دهنده را ارزشمند دانسته، و پاداش و درک صحیح و واضحی از مزایایش به کاربر ارائه داد. به یاد داشته باشید، این شیوه‌های تعامل باعث افزایش درآمد و جبران هزینه ها خواهد شد. همچنین، به هیچ وجه این تشویق کننده را فقط به ابتدای نصب اپلیکیشن محدود نکنید و حتما در دوره‌های طولانی‌تر از آنها استفاده کنید. 

 

3. از اعلان‌ها به درستی استفاده کنید.

در قسمت فوق در رابطه با افزایش میزان تعاملات و حفظ کاربران اپلیکیشن از طریق انگیزه‌دهی صحبت کردیم. در این بخش به استفاده از اعلان‌ها اشاره می‌کنیم. اعلان‌ها ابزاری کارآمد و عالی برای جلب توجه کاربران و یادآوری آپشن‌های مختلف اپلیکیشن هستند.

اعلان‌ها در صورت اجرای ضعیف و غیراصولی می‌توانند بازخورد منفی‌ای داشته باشند. تأثیر منفی اپلیکیشن منجر به سخت شدن حفظ و نگهداری کابران اپلیکیشن می‌شود و باعث کاهش استفاده کاربران از اپ می‌گردد. در واقع، وجود اعلان‌های ضعیف منجر به دفع کاربران می‌شود.

به همین خاطر، توصیه می‌شود برای ارتقای اعلان‌ها به کیفیت بیش از کمیت توجه داشته باشید. اعلان‌ها زمانی که به درستی اجرا شوند، کارآمد و کاربردی هستند. حین طراحی و اجرای اعلان‌ها باید به سه قانون اصلی توجه داشت:

  • اعلان‌ها باید از کال تو اکشن یا CTA برخوردار باشند.
  • باید اعلان‌ها را در یک زمان مناسب ارسال کنید.
  • بهتر است اعلان‌ها شخصی باشند. به این ترتیب، نظر کاربر را بیشتر جلب می‌کنند.

 

استفاده از نوتیفیکیشن و اعلان ها در اپ 

 

4. شخصی‌سازی اپلیکیشن به حفظ کاربران اپلیکیشن کمک می‌کند.

شخصی‌سازی تاثیر بسزایی در افزایش تعامل کاربر با اپلیکیشن دارد. اما منظور از شخصی‌‌سازی چیست؟

فرآیند شخصی‌سازی به هماهنگی تجربه کاربر با نیازها و ترجیحات او اشاره دارد. می‌توان به روش‌های مختلف به این موضوع دست یافت. اضافه کردن نام کاربر و دیگر اطلاعات به حساب کاربری او می‌تواند به شما برای کسب اطلاعات کمک کند. شما با توجه به این اطلاعات می‌توانید کاربر را به بازدید چندین باره از اپلیکیشن ترغیب کنید.

یکی از راه‌های کاربردی شخصی‌سازی همانطور که بالاتر به آن اشاره کرده بودیم، استفاده از اعلان‌ها است. اعلان‌ها جزو راه‌های عالی برای حفظ کاربران اپلیکیشن هستند. یک اعلان عمومی می‌تواند باعث افزایش انگیزه کاربر یا خلق CTA قانع کننده شود. اما، خلق اعلان‌های تعامل طولانی مدت شخصی‌سازی شده می‌تواند باعث افزایش علاقه کاربر به اپلیکیشن و رشد میزان تعاملات او شود.

این کار از طریق جمع‌آوری داده‌های کاربر همچون مکان کاربر، سن او و غیره امکان پذیر است. در واقع، می‌توان به این روش اعلان‌های سفارشی‌سازی شده با توجه به محتوا خلق کرد. به عنوان مثال، ارسال پیام‌های مرتبط براساس موقعیت مکانی جزو راه‌های افزایش تعامل کاربر در لحظات خاص هستند. ارسال یک اعلان متنی برای کاربر باعث افزایش تعاملات او با اپلیکیشن می‌شود. با توجه به نتایج به دست آمده هنگامی که اعلان شخصی‌سازی شده برای کاربر طراحی می‌شود، تعامل او با اپلیکیشن تقریباً سه برابر می‌شود.

 

5. بازخورد کاربران را در نظر بگیرید و این بازخوردها را بررسی کنید.

هیچ توسعه‌دهنده‌ و شرکت طراحی اپلیکیشن در اولین نمونه اپلیکیشن به نتیجه درست دست نمی‌یابد. به همین علت، هنگام تست اپلیکیشن و برطرف کردن باگ ها و ایرادات اپ به نکات کلیدی جهت بهبود تجربه کاربری اپلیکیشن و افزایش تعامل کاربر با اپلیکیشن دست می یابد.

کاربران اپلیکیشن جزو ابزار مهم برای کمک به درک نیاز کاربران و افزایش تعاملات آنها با اپلیکیشن هستند. شما با ایجاد یک گفتگوی دو طرفه بین کاربران به آنها فرصتی برای ارائه بازخورد در حین استفاده از اپلیکیشن را می‌دهید. از دیگر منابع عالی برای کمک به بهبود تعامل کاربران و حفظ آنها، توجه به بررسی‌ها و بازخوردهای اتخاذ شده از اپلیکیشن است. شکایات و پیام‌های رایج کاربران را شناسایی کنید و سپس با توجه به آنها اپلیکیشنی متناسب با نیاز کاربر خلق کنید. توجه به این موارد برای حفظ کاربران اپلیکیشن ضروری هستند.

مجموعه کیان تجارت علاوه بر طراحی اپلیکیشن موبایل، به شما کمک می کند به دور از هر دغدغه‌ای صفر تا صد طراحی، افزایش دانلود و نصب اپلیکیشن خود را به ما بسپارید. مجموعه ما، در خلق اپلیکیشن مورد نیاز شما، بالا آوردن و اجرایی کردن برنامه‌ها، افزایش تعداد کاربران و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، خدماتی، آگهی و سلامتی و ... به شما کمک می‌کند.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

جمع بندی

ما در این مطلب به نکات کاربردی برای حفظ کاربران اپلیکیشن های مختلف با توجه به مواردی نظیر بررسی پیام‌ها و اعلان‌های کاربران اشاره کرده‌ایم. شما با در نظر گرفتن چندین ماهه یا یک ساله اپلیکیشن خود می‌توانید بازخورد عالی‌ای از اپ خود لحاظ کنید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید