API چیست و چه کاربردی در طراحی اپ دارد؟

API چیست و چه کاربردی در طراحی اپ دارد؟

خیلی از صاحبان کسب و کار، برای فروش محصولاتشان علاوه بر سایت، نیاز به اپ دارند؛ اینجاست که پای طراحی اپلیکیشن به میان می آید. طراحی اپ، به شرطی که اصولی انجام شود، کار راحتی است. در این مقاله به معرفی کدی می پردازیم که در توسعه اپلیکیشن اهمیت دارد.

 

کاربرد API چیست؟ آیا یک کد است یا برنامه؟

API یا رابط برنامه نویسی کاربردی، کدی است که باعث می شود دو نرم افزار با هم ارتباط برقرار کنند. یک API تعریف می کند که چگونه یک توسعه دهنده باید از یک سیستم عامل (OS) یا برنامه های کاربردی دیگر، خدمات درخواست کند و داده ها را در زمینه های مختلف و در کانال های متعدد در معرض نمایش بگذارد. هر داده ای را می توان با یک رابط برنامه نویسی به اشتراک گذاشت. APIها توسط فراخوانی تابع متشکل از افعال و اسم پیاده سازی می شوند. به عنوان مثال، در یک وب سایت املاک و مستغلات، یک API ممکن است دارایی های املاک و مستغلات موجود را براساس جغرافیا منتشر کند؛ درحالی که API دوم نرخ بهره فعلی را ارائه می دهد و سومی یک ماشین حساب وام مسکن.

 

شناخت دقیق API

API یا رابط برنامه نویسی کاربردی رابطی است که دسترسی برنامه ای به عملکرد سرویس و داده ها در یک برنامه کاربردی یا پایگاه داده را فراهم می کند؛ می توان از API به عنوان بلوک ساختمانی برای توسعه تعاملات جدید با انسان، سایر برنامه ها یا دستگاه های هوشمند استفاده کرد. شرکت ها از API ها برای پاسخگویی به نیازهای یک تحول دیجیتال یا یک اکوسیستم استفاده و یا یک مدل کسب و کار پلتفرم را راه اندازی می کنند. API نیز در طراحی اپلیکیشن کاربرد دارد که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

 

کاربرد API چیست 

 

API مخفف چیست؟

API مخفف Application Programming Interface است. در زمینه APIها، کلمه Application به هر نرم افزاری با عملکرد مشخص اشاره دارد. به همین دلیل است که API در طراحی اپ کاربرد دارد. رابط را می‎ توان به عنوان یک قرارداد خدمات بین دو برنامه در نظر گرفت. این قرارداد نحوه ارتباط این دو با یکدیگر را با استفاده از درخواست ها و پاسخ ها تعریف می کند. اسناد API آنها، حاوی اطلاعاتی در مورد چگونگی ساختاربندی این درخواست ها و پاسخ ها توسط توسعه دهندگان است.

 

انواع API

چهار نوع API وجود دارد: خصوصی، عمومی، شریک و ترکیبی. در طراحی اپ نیاز است که به انواع API توجه شود.

  1. APIهای خصوصی یا APIهای داخلی به صورت داخلی برای استفاده توسط توسعه دهندگان شرکت جهت بهبود محصولات و خدمات خود منتشر می شوند. APIهای خصوصی در معرض اشخاص ثالث قرار نمی گیرند.
  2. APIهای عمومی یا APIهای باز به صورت عمومی برای استفاده همه منتشر می شوند؛ هیچ محدودیتی برای این APIها وجود ندارد.
  3. API های شریک یا شراکتی را فقط می توان توسط طرف های خاصی استفاده کرد که یک شرکت با آنها موافقت می کند داده ها را به اشتراک بگذارد. این APIها در روابط تجاری، اغلب برای ادغام نرم افزار بین شرکت های شریک استفاده می شوند.
  4. APIهای ترکیبی چندین API را برای رسیدگی به وظایف مرتبط یا وابسته به هم ترکیب می ‎کنند. آنها اغلب سرعت و عملکرد را در مقایسه با APIهای فردی بهبود می بخشند.

 

نقش API در طراحی اپ

APIها نیز به عنوان محلی، وب، راه دور و طراحی اپلیکیشن طبقه بندی می شوند.

  • APIهای محلی خدمات سیستم عامل یا میان افزار را به برنامه ها ارائه می دهند. نمونه هایی از APIهای محلی عبارتند از: APIهای دات نت مایکروسافت، API تلفنی برای برنامه های صوتی و APIهای دسترسی به پایگاه داده.
  • APIهای وب برای نمایش منابعی مانند صفحات HTML طراحی شده اند و با استفاده از یک پروتکل انتقال ابرمتن ساده یا HTTP قابل دسترسی هستند. هر URL وب یک API وب را فعال می کند. APIهای وب اغلب APIهای RESTful نامیده می شوند؛ زیرا ناشر رابط های REST هیچ داده ای را در بین درخواست ها ذخیره نمی کند. به این ترتیب، درخواست های بسیاری از کاربران می توانند مانند اینترنت در هم آمیخته شوند.
  • APIهای راه دور از طریق یک شبکه ارتباطی برای دستکاری منابع خارج از کامپیوتر درخواست کننده، تعامل دارند. این یک دسته گسترده تر است که شامل APIهای وب است، اما محدود به آن نیست. APIهای راه دور نیازی به طراحی بر اساس استانداردهای وب ندارند؛ اگرچه بسیاری از آنها چنین هستند. Java Database Connectivity API و Java Remote Method Invocation API دو نمونه از APIهای راه دور هستند.
  • APIهای طراحی اپ مبتنی بر فناوری فراخوانی روش از راه دور (RPC) هستند که باعث می شود یک جزء برنامه از راه دور برای بقیه نرم افزار محلی به نظر برسد. APIهای معماری سرویس گرا، مانند APIهای سری WS مایکروسافت، APIهای اپلیکیشن هستند.

 

نقش API در طراحی اپ 

 

APIها چگونه کار می کنند؟

API ها از دو عنصر مرتبط تشکیل شده اند:

  • مشخصاتی که نحوه تبادل اطلاعات بین برنامه ها را در قالب درخواست پردازش و بازگرداندن داده های لازم توضیح می دهد.
  • یک رابط نرم افزاری که با آن مشخصات نوشته شده و به نوعی برای استفاده منتشر شده است.

نرم افزاری که می خواهد به ویژگی ها و قابلیت های API دسترسی پیدا کند، اینطور به نظر می رسد که آن را فراخوانی کرده و نرم افزاری که API را ایجاد می کند، آن را منتشر خواهد کرد.

APIها به داده هایی که کاربران و سایر برنامه ها درخواست می کنند اجازه دسترسی می دهند. دسترسی به یک سرویس یا بخشی از عملکرد با استفاده از نقش های از پیش تعریف شده تایید می شود که بر چه کسی یا چه سرویسی می تواند به اقدامات و داده های خاص دسترسی داشته باشد. برنامه هایی که API را فراخوانی می کنند به طور سنتی در زبان های برنامه نویسی خاص نوشته می شدند. APIهای وب را می توان از طریق هر زبان برنامه نویسی فراخوانی کرد، اما صفحات وب ایجاد شده در زبان نشانه گذاری فرامتن (HTML) یا ابزارهای طراحی اپلیکیشن نیز می توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

 

مزایای استفاده از API چیست؟

APIها مجموعه ای از قوانین هستند؛ آنها نحوه نوشتن کد برای ساخت اپلیکیشن توسط توسعه دهندگان را استاندارد می کنند و فرآیندهای توسعه نرم افزار داخلی سازمان را بهبود می بخشند. استفاده از قوانین و قالب های مشابه کد را ساده تر و شفاف تر می کند. همچنین، استانداردسازی همکاری بین توسعه ‎دهندگان و شرکت طراحی اپلیکیشن را تسهیل می کند؛ زیرا آنها اجزای نرم افزاری را با هدف ادغام با APIها می سازند. این به نوبه خود، توسعه ویژگی را تسهیل می کند و زمان ورود به بازار را کاهش می دهد.

APIهای عمومی و آنهایی که با شرکا به اشتراک گذاشته شده اند، سازمان را قادر می سازند تا کارهای زیر را انجام دهد:

  • کنترل و مدیریت ایمن نحوه دسترسی کاربران و سیستم ها به داده ها و عملکرد خدمات؛
  • به اشخاص ثالث اجازه می دهد تا از داده های آن استفاده کنند.
  • پایگاه داده مشتریان خود را رشد دهد و نرخ تبدیل آن را با همسو کردن خدمات خود با سایر برندهای مورد اعتماد افزایش دهد.
  • از APIها کسب درآمد کنید تا به یک خط درآمد تبدیل شوند. این یک تاکتیک رایج برای درگاه های پرداخت آنلاین است. به عنوان مثال، شرکت هایی که از APIهای PayPal استفاده می کنند، مایلند برای استفاده از یک سیستم پرداخت قابل اعتماد هزینه پرداخت کنند.

 

چالش های استفاده از APIها

چالش ها و محدودیت هایی در رابطه با APIها وجود دارد؛ از جمله موارد زیر:

  • توسعه API می تواند پیچیده و پر هزینه باشد تا با سیستم ها و داده هایی که ارائه می کنند یکپارچه شود. انواع خاصی از عملکرد ممکن است از طریق رویکردی مانند اتوماسیون فرآیند رباتیک بهتر مورد توجه قرار گیرند.
  • از آنجایی که APIها توسط استانداردسازی هدایت می شوند، در برابر حملات سایبری مربوط به قرار گرفتن در معرض داده ها، احراز هویت کاربر، سطح عملکرد، تخصیص انبوه و حملات آسیب پذیر هستند.
  • APIها اغلب به روز می شوند و به روز نگه داشتن اسناد را دشوار می کند. مدیریت صحیح چرخه عمر API و منسوخ شدن APIهای قدیمی می تواند به کاهش این چالش کمک کند.
  •  APIها باید برای اطمینان از عملکرد آنها در صورت نیاز آزمایش شوند. بهترین رویکرد این است که شیوه های آزمایش را مدون کنید.

 

اهمیت API در طراحی اپلیکیشن 

 

اهمیت API در طراحی اپلیکیشن

APIها کیفیت و ارائه نرم افزار و خدمات را بهبود بخشیده اند. تعداد فزاینده خدمات وب که ارائه دهندگان ابری از طریق APIها در معرض نمایش قرار می دهند، ساخت اپلیکیشن کاربردی مخصوص، اینترنت اشیا و برنامه هایی برای پشتیبانی از دستگاه های تلفن همراه و کاربران تشویق کرده است.

APIها یک لایه دیجیتال اضافه می کنند که از طریق آن داده ها و دارایی های شرکت با حاکمیت و امنیت لازم ارائه می شود. این رویکرد تعاملات مشتری، کارمند و شریک را افزایش می دهد. همچنین، عملکرد و دامنه خدمات بیشتر، ارزش ارائه شده به کاربران را افزایش داده و تجربه مشتری را بهبود می بخشد؛ به عنوان مثال، وب سایت قبلی نیازهای مشتری را در رابطه با جستجوی املاک پیش بینی می کند. APIها همچنین فرصت های کسب درآمد جدیدی را برای کسب وکارها ایجاد می کنند؛ مانند تولید داده ها با بسته های سفارشی و طرح هایی برای شرکای تجاری.

 

تماس با کارشناس اپلیکیشن 

 

نتیجه گیری

طراحی خوب API برای استفاده از آن در طراحی اپ ضروری است. معماران نرم افزار زمان قابل توجهی را صرف بررسی تمام برنامه های ممکن یک API و منطقی ترین راه برای استفاده از آن می کنند. ساختارهای داده و مقادیر پارامتر اهمیت ویژه ای دارند؛ زیرا باید بین تماس گیرنده یک API و ناشر آن مطابقت داشته باشند.

امنیت قوی نیز یکی از جنبه های مهم طراحی API است. بهره برداری از APIهای پیکربندی نادرست یک روش معمول برای مهاجمان سایبری است. APIها دروازه ای هستند که سیستم ها و داده های یک سازمان را به کاربران داخلی و خارجی ارائه می کنند. هرگونه مصالحه می تواند مشکلات امنیتی گسترده و جدی ایجاد کند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۳ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید