چرا نباید از اپ سازهای آماده استفاده کرد؟

چرا نباید از اپ سازهای آماده استفاده کرد؟

در بین میلیون ها اپلیکیشنی که طراحی شده اند، آنهایی موفق هستند که از رقبای خود متمایز هستد. اما این وجه تمایز چگونه به دست می آید؟ پاسخ این سوال در نحوه طراحی و ساخت اپلیکیشن است.

اگر از اپ سازهای آماده استفاده کنید قطعا اپلیکیشن شما موفق نخواهد شد و مشابه بسیاری از اپ های موجود در مارکت ها می شود و کاربران را جذب نخواهد کرد. اما اپلیکیشن هایی که بصورت اختصاصی و سفارشی طراحی می شوند از ابتدای کار که سناریوسازی، طراحی UI/UX است تا انتهای کار که ساخت و توسعه اپلیکیشن، تست با ابزارهای تست اپلیکیشن و رفع ایرادات است بصورت کاملا اختصاصی انجام می شود.

در ادامه قصد داریم تا اپ سازهای آماده را از مزایا و معایب و اینکه چرا نباید استفاده کنیم، بررسی کنیم.

 

منظور از اپ سازهای آماده چیست؟

همانگونه که گفتیم طراحی اپلیکیشن نیاز به تخصص و مهارت افراد حرفه‌ای دارد، اما بسیاری از افراد غیر حرفه‌ای تمایلی به صرف هزینه جهت سفارش اپلیکیشن مورد نظر خود ندارند و یا فکر می‌ کنند که تنها خودشان به جزئیات کسب‌ و‌ کارشان واقف هستند؛ در نتیجه علاقه‌ ای به طراحی اپ توسط غیر ندارند، از این رو از اپ سازهای آماده استفاده می‌کنند.

اپ سازهای آنلاین کمک می‌کنند تا افراد غیر متخصص بدون نیاز به کدنویسی و ... اپلیکیشن مورد نیاز خود را با صرف هزینه کمتر طراحی کنند. اپ ساز آماده بستری راحت و کاربردی جهت طراحی انواع اپلیکیشن‌های اندروید و ios  بدون نیاز به اصول برنام ه‌نویسی است، اغلب اپ سازهای آماده دارای امکانات زیر هستند:

  • امکان تعامل دو طرفه

اکثر اپ سازها امکان ارسال پیام، ساخت فرم‌های اطلاعات و ... دارند.

  • امکانات چند رسانه‌ای

به کمک این قابلیت به طراح امکان قرار دادن محتواهای چند رسانه‌ای مانند ویدیو، موسیقی، عکس و ... داده می‌شود.

  • امکان ساخت فروشگاه

اکثر برنامه‌های اپ ساز آماده می‌ توانند انواع فروشگاه‌ها مانند فروشگاه محصولات فیزیکی، فروشگاه فایل، فروشگاه ویدیو و ... را ایجاد کنند. یعنی با اپ ساز می توان طراحی اپلیکیشن فروشگاهی داشت.

 

امکان ساخت فروشگاه با اپ ساز

  • امکان تبلیغات و درآمدزایی

یکی از امکانات جذاب اپ سازهای آماده امکان استفاده از سامانه‌های تبلیغاتی درون برنامه‌ای است.

  • قابلیت رنگ‌بندی

 به کمک این امکان طراح می‌تواند اپلیکیشن خود را با رنگ‌ها و تم‌های دلخواه موجود در اپ ساز آماده طراحی کند.

  • طرح بندی‌های متنوع

در طراحی اپلیکیشن نوع طرح‌‌بندی تاثیر به سزایی در جذب مخاطب دارد؛ از این رو برنامه‌های اپ ساز آماده اکثرا دارای طرح بندی‌های متنوعی هستند تا از این طریق طراحان بتوانند اپلیکیشن‌های سفارشی خود را ایجاد کنند.

  • امکان جستجو

یکی از امکانات جالب و مهم اپ ساز آماده امکان جستجو برای مخاطبین است. این امکان، مخاطبی که قصد استفاده از اپ شما را دارد از سردرگمی و کلافگی نجات می‌دهد و او می‌تواند به راحتی موضوع مد نظر خود را سرچ کند.

  • پوشه‌ساز

پوشه‌سازها کمک می‌کنند تا طراحان غیر حرفه‌ای بتوانند لیست‌های تو در تو ایجاد کنند و صفحات مختلف و متفاوت را داخل پوشه‌ها جای دهند.

  • امکان ایجاد گالری تصاویر

ارائه تصاویر به صورت آلبومی و سفارشی از جمله امکاناتی است که اکثر اپ سازهای آماده دارند.

 

اپ سازهای آماده

 

مزایای استفاده از اپلیکیشن‌ ساز

حال که با تعریف کلی اپ ساز آماده آشنا شدید وقت آن است تا به بررسی معایب و مزایای استفاده از آن‌ها بپردازیم.

  • یکی از مهمترین مزایای استفاده از اپ ساز آماده عدم نیاز به دانش فنی و تخصصی است. به موجب این اپ‌ها هر کسی می‌تواند بدون اطلاع از اصول کدنویسی و ... نرم افزار مورد نیاز خود را به راحتی طراحی کند.
  • دومین مزیت قابل توجه استفاده از اپلیکیشن ساز آماده، پایین آمدن هزینه‌ها به شکلی چشم‌گیر است. طراحی اپلیکیشن و طراحی اپ نیاز به هزینه‌های بسیار دارد اما به کمک اپ سازهای آماده دیگر نیازی به صرف این هزینه‌ ها ندارید و با پرداخت مبلغی ناچیز می‌توانید اپ سفارشی خود را طراحی کنید.
  • صرفه جویی در زمان طراحی اپ نیز از جمله مزایای استفاده از اپ سازهای آماده است. طراحی اپلیکیشن توسط تیم‌های تخصصی اغلب نیاز به بازه‌های زمانی بلند مدت دارد، اما به کمک اپ سازها صرف این زمان به صورت قابل توجهی کم خواهد شد و کاربر می‌تواند در مدت زمانی اندک اپلیکیشن خود را طراحی کند.
  • اکثر برنامه‌های اپلیکیشن ساز آماده و آنلاین می‌توانند برای هر دو سیستم عامل اندروید و ios اپ طراحی کنند.
  • برنامه‌های اپ ساز آماده به کاربران خود اجازه تعریف محتوا، رنگ‌بندی، قالب‌بندی، آیکن‌سازی و ... به شکلی سفارشی و اختصاصی را می‌دهند.
  • اغلب اپ سازهای آماده امکان بروزرسانی اپلیکیشن را به کاربران خود می‌دهند؛ بدین ترتیب شما می‌توانید تسلط و کنترل بهتری بر محتواهای خود داشته باشید.
  • در موارد معدودی، زمانی که متقاضی به طراح اپلیکیشن خود سفارشی را محول می‌کند به دلیل عدم شناخت روند این پروسه با وی دچار تعارضات و مشکلاتی می‌شود که اپ سازهای آماده وقوع این اختلافات را به صفر رسانده و به کاربر اجازه می‌دهند هرطور که خود می‌خواهد اپ مورد نظرش را طراحی کند.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

معایب استفاده از اپ سازهای آماده

  • اولین و مهمترین نقص برنامه‌‌های اپ ساز آماده، مالکیت مشترک است. در واقع اگر اپ خود را به کمک برنامه‌ های اپ ساز آنلاین ساخته‌اید، ممکن است درگیر این خطا شوید که ناگهان برنامه از کار بیفتد در این حالت است که مجبور می‌شوید به طراحی اپلیکیشن اختصاصی و جدید تن دهید.
  • دسترسی محدود به توسعه دهنده‌ها از دیگر معایب اپلیکیشن‌ سازهای آماده است؛ چرا که اغلب این برنامه‌ها ورود کدها را یا بلوکه می‌کنند و یا محدود می‌سازند.
  • در اپ سازهای آماده همه چیز طراحی شده و از قبل آماده است بنابراین کاربر با برخی محدودیت‌ها در زمینه طراحی صفحه، تغییرات دیتابیس‌ها و ... مواجه می‌شود.
  • عدم نوآوری به خاطر محدودیت در انتخاب‌ها از دیگر معایب اپلیکیشن‌ سازهای آماده است.
  • اغلب این اپ سازها هیچ جذابیت و تجربه کاربری شگفت انگیزی را برای کاربران خود ایجاد نمی‌کنند.
  • چون اپ سازها دارای قالب‌های آماده هستند در نتیجه ممکن است اپلیکیشن طراحی شده توسط این برنامه‌ها برای کسب‌و‌کار شما، شبیه بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌های موجود در زمینه فعالیت کاری‌تان شود و وجه تمایزی بین آنها به وجود نیاید.
  • عدم پشتیبانی از جمله نواقص مهم برخی برنامه‌های اپ ساز آماده است، بدین ترتیب اگر شما در حین کار با اپ دچار باگ یا خطا شوید راه به جایی نخواهید داشت.
  • برخی اپ سازهای آماده برای همیشه تنها به یک سیستم عامل متصل هستند؛ بنابراین در صورت نیاز، به آسانی نخواهید توانست  وب سایت خود را به سیستم عامل دیگری تغییر دهید.
  • بسیاری از اپ استورهای مهم از پذیرفتن اپلیکیشن‌هایی که توسط اپ سازهای آماده طراحی شده‌اند ممانعت می‌کنند.
  • اپ هایی که با اپ سازهای آماده ساخته می شوند، از قالب ها و تم های جدید پشتیبانی نمی کنند. همچنین، پلاگین های نصب شده روی آنها بعد از مدتی از کار می افتند.

 

معایب استفاده از اپ سازهای آماده

چرا نباید از اپلیکیشن سازهای آنلاین و آماده استفاده کنیم؟

فراوانی دسترسی به  گوشی‌های هوشمند، نیاز به اپلیکیشن‌های اختصاصی جهت پیشرفت در عرصه کسب‌ و‌ کار و رقابت در بازار و ... همگی از جمله عواملی هستند که صاحبان کسب‌ و کارها و  وب سایت‌ ها را به داشتن اپ‌ های کاربردی و جذاب تشویق می‌کنند.
 بسیاری از این افراد تلاش می‌ کنند تا از راه اصولی و به شکلی کاملا حرفه‌ای فعالیت خود را در دنیای دیجیتال معرفی کنند؛ از این رو جهت طراحی اپلیکیشن خاص کسب‌ و کار خود به صاحبان فن و طراحان خبره مراجعه می‌کنند.
 اما هستند افرادی که بدون توجه به معایب استفاده از اپ‌ سازهای آماده و بدون توجه به نیازهای مخاطب هوشمند امروز، به ساخت اپلیکیشن‌های آماده و آنلاین روی می‌آورند.
همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم مهمترین عیب استفاده از این اپ‌ ‌سازهای آماده وجود محدودیت‌های مختلفی است که در زمینه‌های مختلف برای کاربر ایجاد می‌کنند، در حقیقت این اپ سازها دست و پای کاربر برای سفارشی سازی اپ خود را تا حد زیادی می‌بندند و تجربه کاربری خوبی ندارند.
عدم توجه به بحث نوآوری در این اپ سازها چیزی نیست که بتوان در بازار رقابتی دنیای اپلیکیشن‌های امروزی از آن چشم پوشی کرد.
 به طور کلی این اپلیکیشن ها حرفی برای گفتن ندارند و نمی‌توانند نیازهای همه جانبه کاربران امروزی را رفع کنند؛ بنابراین بهتر است به جای صرفه‌جویی در هزینه طراحی و سرمایه‌گذاری روی این اپ سازها، طراحی اپلیکیشن خود را به تیم‌های حرفه‌ای و متخصص بسپارید تا از مزایای بی‌بدیل آن در رشد کسب‌وکار خود بهره‌مند گردید.

 

سخن آخر

برنامه‌های اپ ساز آماده هرگز نمی‌توانند نیازهای شما را با توجه به تکنولوژی روز دنیا رفع کنند؛ چرا که پایداری و ماندگاری یک فعالیت در بین هزاران فعالیت مشابه، در گرو داشتن وب سایت و اپلیکیشن‌هایی خاص، متفاوت، کاربردی و جذاب برای مخاطبان است.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۲ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید