هدف جستجو و سئو - راهنمای سریع

هدف جستجو و سئو - راهنمای سریع

search intent یا هدف جستجو موضوعی است که به جذب مخاطب به سایت شما و افزایش رتبه بندی سایت شما مربوط می شود. زمانی که رتبه بالاتری در گوگل کسب می‌کنید، افراد بیشتری را به طرف سایت خود می‌کشانید و این منجر به فروش بیشتر و بازگشت مجدد بازدیدکنندگان می‌شود. اما نکته‌ای اینجا وجود دارد و آن اینکه برای جذب مخاطب به سمت وب‌سایت خود، باید محتوای خود را برای کلمات مناسب بهینه کنید.

یعنی برای افزایش شانس رتبه‌بندی سایت، متقاعد کردن مخاطب برای خرید کالا، عضو شدن در خبرنامه یا حتی بازگشت به وب‌سایت خود، باید هدف جستجوی او را در نظر بگیرید. در این مقاله با مفهوم search intent یا هدف جستجو و بهینه‌سازی محتوا مطابق با هدف جستجوی کاربر آشنا می‌شویم.

 

Search intent چیست؟

هدف کاربر از سرچ ، همان «چرایی» پشت عبارت‌های جستجوی کاربر در موتور جستجو است. همان دلیلی که کاربر جستجوی خاصی را انجام می‌دهد. پشت هر جستجو دلیلی نهفته و هر کاربر به دنبال پاسخی می‌گردد. ممکن است به‌دنبال راه‌حل یک مسئله باشد یا بخواهد از وب‌سایت خاصی بازدید کند یا هدفش انتخاب و خرید محصول باشد. بسیاری از این جستجوها بخشی از سفر کاربر آنلاین هستند که ممکن است مراحل متفاوتی داشته باشند.

در طول این سال‌ها گوگل تلاش کرد تا الگوریتم‌های خود را بهبود بخشد و بتواند هدف جستجوی کاربران را بهتر شناسایی کند. گوگل صفحاتی را رتبه‌بندی می‌کند که با توجه به عبارت جستجوی کاربر و هدف جستجوی پشت آن عبارت، بهترین نتیجه ممکن برای او باشند. به همین دلیل باید مطمئن شوید که پست یا صفحه شما با هدف جستجوی مخاطبان شما کاملا مطابقت داشته باشد.

 

بیشتر بدانید: سئو سایت شرکتی - مهم ترین نکات 2022

 

تاثیر Search intent بر سئو چیست؟

مهم‌ترین دلایل تاثیر هدف کاربر از سرچ بر سئوی یک صفحه عبارت است از:

اهمیت گوگل به هدف جستجوی کاربر

یکی از اصلی‌ترین اهداف گوگل ارضای هدف جستجوی کاربر است. این میزان توجه گوگل به Search intent باعث می‌شود این مورد یکی از مهم‌ترین اهداف سئو باشد. زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می‌کند و اطلاعات نامربوطی به او ارائه می‌شود، سیگنالی به گوگل ارسال می‌کند که می‌گوید مطالب ارائه شده با هدف کاربر مطابقت ندارد.

برای مثال، اگر کاربری «چگونه یک وب‌سایت بسازیم» را جستجو کند و تعداد زیادی از صفحات محصول برای پلتفرم‌های CMS و سایت‌های میزبانی به او نشان داده شود، قطعا بدون اینکه روی لینکی کلیک کند، عبارت جستجوی دیگری را امتحان می‌کند.

افزایش میزان دسترسی (Reach) به محتوا را در مراحل قیف

زمانی که قصد دارید کسب و کاری ایجاد کنید و یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق برای آن انتخاب کنید، search intent یا هدف جستجو بیشتر از همیشه اهمیت پیدا می‌کند. در واقع این مسئله باید نیروی محرکه‌ تولید محتوا و چگونگی تولید آن باشد. هرچه محتوای شما برای اهداف جستجوی مختلف خاص‌تر و مرتبط‌تر باشد، در مراحل مختلف قیف بازاریابی به کاربران بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید. با تمرکز روی آن، می‌توانید شانس خود را برای دستیابی به کسانی که هنوز برای اولین بار نام برند شما را می‌شنوند تا کسانی که در مسیر تبدیل هستند، افزایش دهید.

 

بیشتر بدانید: دلیل رد سایت شما در تست موبایل فرندلی

 

بهبود رتبه‌بندی

از آنجایی که ارتباط، اقتدار و رضایت کاربر فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی گوگل است، به راحتی می‌توان این نقاط را به هم متصل کرد و دید که چگونه بهبود هدف‌یابی کلمه کلیدی می‌تواند رتبه‌بندی کلی یک صفحه را بهبود ببخشد.

  • ارتباط: این به رفتار کاربر مربوط می‌شود. اگر آنها اطلاعات مورد نظر خود را در سایت شما پیدا کنند، احتمال اینکه در عرض چند ثانیه به گوگل بازگردند و نتیجه متفاوتی را بررسی کنند (pogo-sticking) کمتر است. هنگامی که محتوای شما با هدف جستجو مرتبط باشد، تفاوت چشمگیری در KPI های سئو مثل نرخ کلیک و نرخ پرش مشاهده خواهید کرد.
  • اقتدار: هرچند بخش زیادی از اقتدار یک سایت به بک لینک آن مربوط است، باید یک استراتژی پیوند داخلی قوی داشته باشید که به گوگل سیگنال دهد «من به‌قدری محتوا دارم که تمام زوایا و اهداف پیرامون یک موضوع را پوشش دهد». این باعث می‌شود رتبه خوبی کسب کنید. به علاوه می‌توانید با ایجاد محتوای ارزشمند پیرامون موضوعاتی که برند شما به آن‌ها آشنایی کامل دارد، میزان اعتبار و نرخ دیده شدن برند را افزایش دهید و اهداف جستجوی مختلف را برآورده کنید.
  • رضایت کاربر: آیا محتوایی که تولید می‌کنید ارزشی به کاربر ارائه می‌دهد و با مخاطبانتان مرتبط است؟

 

انواع سرچ اینتنت کدام‌اند؟

search intent به چند دسته تقسیم می‌شود:

کسب اطلاعات (search intent Informational)

همان‌طور که از نامش پیدا است، این جستجوها با هدف کسب اطلاعات توسط کاربران انجام می‌شوند. مثلا فرض کنید کاربر به‌دنبال نحوه پاک کردن لکه روغن از روی لباس باشد، بخواهد دستورالعمل پخت یک غذا را یاد بگیرد، دنبال یادگیری تکنیک‌های سئو باشد و غیره. در تمام این حالت‌ها نیت کاربر افزایش اطلاعات است. از آنجا که سوالات بی‌جواب و مشکلات حل نشده کاربران بی‌نهایت است، سرچ اینترنت اطلاعاتی متداول‌ترین هدف جستجوی کاربران محسوب می‌شود. مثال:

  • چگونه یک تخم مرغ را بجوشانیم؟
  • دهانه آتشفشان چیست؟
  • مسیرهای فرودگاه JFK
  • زندگینامه بیل گیتس

آشنایی با محصول خاصی برای خرید (Commercial investigation search intent)

کاربر امروز قبل از آنکه تصمیم به خرید بگیرد، تحقیقات تجاری آنلاین خود را شروع می‌کند. او برای بررسی بیشتر محصولات، خدمات و برندها مختلف، جستجو می‌کند و اطلاعات را ارزیابی می‌کند. این کاربر مرحله کسب اطلاعات را پشت سر گذاشته و تمرکز خود را به چند گزینه مختلف محدود کرده است. در واقع فقط می‌خواهد محصولات و برندهای مورد نظر را با هم مقایسه کند و بعد بهترین گزینه ممکن را انتخاب کند. مثال:

  • بهترین مغازه بدنسازی در نزدیکی من
  • آیفون بخریم یا سامسونگ؟
  • بهترین خدمات هاستینگ وب‌سایت
  • راه‌اندازی وبلاگ با وردپرس یا wix؟

 

بیشتر بدانید: تاپیک کلاستر چیست - صفر تا صد نحوه نگارش

 

خرید محصول (Transactional)

کاربرانی که هدف سرچ معامله‌ای دارند، معمولا به‌دنبال خرید محصول، خدمات یا اشتراک هستند. در این افراد دقیقا می‌دانند دنبال چه چیزی هستند و از آنجا که کاربر در حال خرید است، احتمالا برند مورد نظر هم مشخص شده است. در این نوع جستجو کاربر دنبال محصولات دیگر نیست و دقیقا مقصدی می‌خواهد که بتواند سفارش خود را ثبت کند:

  • خرید کفش کوهنوردی هومتو
  • خرید گوشی موبایل سامسونگ S20
  • خرید کیف لویی ویتون
  • خرید لپ‌تاپ ایسوس

یافتن یک وب‌سایت خاص (Navigational)

این کاربران دنبال یک وب‌سایت خاص هستند و جستجوی سریع در گوگل برای آن‌ها آسان‌تر از تایپ کردن URL است. شاید کاربر آدرس سایت را دقیقا نداند یا به دنبال یک صفحه خاص مثل صفحه ورود باشد. این جستجوها معمولاً حول نام تجاری یا آدرس یک وب‌سایت هستند و گاهی برای یافتن صفحه، شامل مشخصات بیشتری از صفحه مقصد هستند. مثال:

  • ورود به Spotify
  • سایت دیجی‌کالا
  • یاهو

 

بهینه‌سازی محتوا برای هدف جستجو

مهم‌ترین گام‌هایی که در جهت بهینه‌سازی محتوا برای هدف جستجو می‌توان برداشت، عبارت‌اند از:

تطابق متادیتا و نوع محتوا با هدف سرچ

در این مرحله تحقیقات خود را انجام داده‌اید و می‌دانید کدام کلمات کلیدی را با چه صفحاتی هدف قرار دهید. اکنون زمان بهینه‌سازی برای هدف سرچ است. از بخش متادیتا شروع کنید و تگ‌های عنوان، H1 و H2 را به‌روز کنید تا کاملا بازتاب هدف‌گذاری کلمه کلیدی شما باشند.

 

بیشتر بدانید: چرا متادیسکریشن توسط گوگل تغییر داده می شود

 

بررسی عملکرد رقبا

مثل تمام مسابقات رقابتی، بد نیست نگاهی به وضعیت برندگان رویدادهای قبلی بیندازید و شناخت خوبی از رقیبانتان به دست آورید. پس قبل از شروع ساخت صفحات جدید یا قالب‌بندی مجدد محتوای موجود، به صفحاتی که رتبه‌های برتر دارند، نگاهی بیندازید و سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • این صفحات چگونه فرمت می‌شوند؟
  • چه لحنی دارند؟
  • کدام نکات را پوشش می‌دهند؟
  • چه چیزهایی را از دست داده‌اند؟

اکنون با توجه به پاسخ این سوالات بهترین و مرتبط‌ترین محتوا را پیرامون موضوع مورد نظر تولید کنید.

تغییر قالب محتوا مطابق با ویژگی‌های مرتبط SERP

همانطور که از ویژگی‌های SERP به عنوان سرنخ برای هدف جستجو استفاده کردید، می‌توان از آن‌ها برای تعیین قالب و محتوای صفحات نیز استفاده کرد. برای مثال، اگر اسنیپت برجسته حاوی یک لیست شماره‌دار باشد، می‌توان گفت گوگل از چنین قالبی برای عبارت جستجوی مورد نظر قدردانی می‌کند و به آن پاداش می‌دهد. به همین ترتیب، اگر SERP سؤالات مرتبط را برمی‌گرداند، حتما در محتوای خود به طور واضح و مختصر به آن سؤالات پاسخ دهید.

 

کلام آخر

محتوایی که می‌نویسید و در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید، هم باید با عباراتی که کاربران جستجو می‌کنند و هم با search intent آن‌ها مطابقت داشته باشد. زمانی که کاربر به دنبال اطلاعات بیشتر است، باید اطلاعات کافی در اختیار او بگذارید. زمانی که نام شرکت شما را جستجو می‌کند، آدرس سایت شما باید جزو اولین پیشنهادات گوگل باشد. محتوایی بنویسید که به کاربر کمک کند آگاهانه تصمیم بگیرد و اگر می‌بینید قصد خرید محصولاتتان دارد، بدون فوت وقت او را به صفحه فروش محصول هدایت کنید.

تولید محتوای بهینه مطابق اهداف جستجوی کاربران ساده است، اما آسان نیست. دستورالعمل‌های این مقاله را دنبال کنید تا محتوای مورد نیاز کاربر را در قالبی که می‌پسندد، به او ارائه دهید.

 

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید