نکات مهم هنگام انتشار ا‌پلیکیشن در گوگل پلی

نکات مهم هنگام انتشار ا‌پلیکیشن در گوگل پلی


در محبوبیت و سلطه فروشگاه نرم افزاری گوگل یا همان گوگل پلی استور در حوزه اپلیکیشن ها و نرم افزارهای موبایل هیچ شکی نیست. جالب است که بدانید در حال حاضر حدود 3.5 میلیون مورد اپلیکیشن مختلف در این فروشگاه نرم افزاری وجود دارد و روزانه تقریباً نزدیک به 3,800 اپلیکیشن جدید بر روی این بستر منتشر می شوند. چنین اعداد و ارقامی نشان می دهند که گوگل پلی استور یک گزینه عالی برای انتشار اپلیکیشن جدید شما خواهد بود. آیا این سؤال برایتان پیش آمده است که چطور می توانید اپلیکیشن خود را در گوگل پلی استور منتشر کنید؟ در ادامه، نکات مهم مربوط به چگونگی انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی را به شما نشان خواهیم داد.

انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی

مراحل انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی

اکنون که متوجه اهمیت انتشار اپلیکیشن ها در فروشگاه گوگل شدیم، بهتر است که به مراحل این فرآیند بپردازیم. مطمئن شوید که این مراحل را به دقت دنبال می کنید تا از بروز هر گونه اشتباه در فرآیند انتشار اپلیکیشن خودتان جلوگیری کنید.


کنسول توسعه دهنده گوگل پلی

برای آپلود اپلیکیشن در فروشگاه گوگل، داشبورد توسعه دهندگان یک ضرورت است. کنسول گوگل پلی مثل نوعی مرکز کنترل بک اند عمل می کند که از طریق آن، توسعه دهندگان می توانند اپلیکیشن های خود را ارسال کنند. برای آنکه بتوانید حساب باز کنید، باید هزینه 25 دلاری را پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه که تنها برای یک بار است، می توانید اپلیکیشن های خود را به صورت رایگان به گوگل پلی استور ارسال کنید.


هنگام ایجاد حساب کاربری لازم است که تمام اطلاعات مورد نیاز مانند نام، کشور و غیره را تکمیل کنید. پس از ایجاد حساب کاربری و ارسال اطلاعات مورد نیاز، حداکثر 48 ساعت زمان می برد که اطلاعات حساب کاربری شما تأیید شود.

publish google play
اتصال حساب توسعه دهنده به حساب مرچنت در کیف پول گوگل

اگر اپلیکیشنی که می خواهید در گوگل پلی منتشر کنید از خریدهای درون برنامه ای پشتیبانی می کند، به یک مرچنت اکانت یا حساب تجاری نیاز خواهید داشت. برای این منظور، وارد کنسول گوگلی پلی شوید و روی Reports و سپس Financial Reports کلیک کنید. پس از آن، گزینه Set up a merchant account now را انتخاب کرده و اطلاعات خودتان را کامل کنید.
حساب مرچنت به طور خو دکار به حساب کنسول گوگل پلی شما متصل خواهد شد. به این ترتیب، می توانید آمار و ارقام فروش اپلیکیشن خود را مدیریت و بررسی کنید.


انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی – ایجاد اپلیکیشن

سومین مرحله برای انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی، مرحله Create Application است. پس از آنکه وارد حساب توسعه دهنده خود شدید، چند مرحله وجود دارد که باید برای انتشار اپلیکیشن خودتان انجام دهید.


•    در منوی اصلی، وارد تب All applications شوید.
•    در اینجا گزینه Create Application را ملاحظه خواهید کرد – این گزینه را انتخاب کنید.
•    زبان پیش فرض اپلیکیشن (default language) را انتخاب کنید.
•    عنوان اپلیکیشن خود را در قسمت title وارد کنید. (عنوان را می توانید بعداً دوباره تغییر دهید)
•    و در نهایت روی گزینه Create در پایین صفحه کلیک کنید.


لیست کردن ا پلیکیشن در گوگل پلی استور

در این مرحله، شما بایستی تمام اطلاعات و جزئیاتی که قبلاً با احتیاط تمام آماده کرده اید را آپلود کنید. جدولی در این مرحله در اختیارتان قرار خواهد گرفت که باید در کمال دقت آن را پر کنید. مطمئن شوید که از کلید واژه های مناسب در بخش توضیحات اپلیکیشن (app description) استفاده کنید. به این ترتیب، می توانید شانس نمایش داده شدن اپلیکیشن خود در جستجوها را افزایش دهید.


آپلود باندل ها یا فایل APK اپلیکیشن

در این مرحله لازم است که اپ باندل یا فایل APK اپلیکیشن را آپلود کنید. برای این منظور باید به صورت زیر عمل کنید. به بخش Realease Management بروید و سپس تب App Release را در منو انتخاب کنید. سپس از شما خواسته می شود که نوع انتشار اپلیکیشن را از بین چهار گزینه انتخاب کنید که عبارتند از:
•    internal test
•    close test
•    production release
•    open test


پس از آنکه تصمیم گرفتید کدام نوع انتشار ا پلیکیشن را می خواهید انتخاب کنید، روی گزینه Create Release کلیک کنید.
در این مرحله، شما به صفحه انتشار جدید هدایت خواهید شد. در این جا، از شما خواسته خواهد شد که تصمیم دیگری بگیرید. در این مرحله از انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی، شما همچنین بایستی انتخاب کنید که آیا برای ورود به اپلیکیشن لازم است که کاربر وارد برنامه های گوگل شود یا خیر. اگر انتخابتان گزینه دوم است، به سادگی روی گزینه OPT-OUT کلیک کنید.


اکنون گزینه Browse files را انتخاب کنید و از طریق دستورالعمل های روی صفحه، با تعیین نام و نوشتن توضیحات، فایل APK را آپلود کنید. شما همچنین می توانید برای ایجاد تغییرات، گزینه Review را انتخاب کنید. در نهایت، روی گزینه Save کلیک کنید.


انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی – رتبه بندی محتوا

در ششمین مرحله، شما بایستی محتوای اپلیکیشن خودتان را رتبه بندی کنید. این مرحله اهمیت زیادی دارد، زیرا با لیست شدن اپلیکیشن شما تحت عنوان "Unrated" (بدون رتبه) ممکن است که اپلیکیشن به طور کلی از فروشگاه حذف شود. از همین رو، ضروری است که اپلیکیشن خود را رتبه بندی کنید.
برای رتبه بندی اپلیکیشن، باید دوباره وارد منوی سمت چپ صفحه شوید و گزینه Content Rating را انتخاب کنید. سپس روی گزینه Continue کلیک کرده و در محل مربوطه آدرس ایمیل خود را وارد کنید. نهایتاً روی گزینه تأیید یا Confirm کلیک کنید.


حال پرسشنامه رتبه بندی اپلیکیشن خود را تکمیل کرده و گزینه Save Questionnaire را انتخاب کنید. سپس، با کلیک روی گزینه Calculate Rating، می توانید رتبه اپلیکیشن خود را در گوگل پلی استور مشاهده کنید. برای نهایی کردن رتبه بندی اپلیکیشن کافی است که روی گزینه Apply کلیک کنید.


تعیین قیمت و مناطق انتشار اپلیکیشن

حال باید مشخص کنید که اپلیکیشن شما قرار است در کدام کشورها در دسترس مخاطبان قرار بگیرد. باید توجه باشید که اپلیکیشن خود را نمی توانید در تمام مناطق منتشر کنید. اپلیکیشن شما در مناطق منتخب منتشر خواهد شد.
برای انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی، تعیین قیمت بسیار مهم است. لازم به ذکر است که چنانچه می خواهید اپلیکیشن خود را به صورت رایگان در دسترس قرار دهید، مطمئن شوید که بعداً تصمیمتان عوض نخواهد شد. این نکته از آن جایی اهمیت پیدا می کند که گوگل اجازه نمی دهد تا اپلیکیشن های رایگان را بعداً به پولی تغییر دهید. البته توجه داشته باشید که قیمت اپلیکیشن ها را می توان تغییر داد.


برای انجام این کار، در منو به تب Pricing and Distribution بروید و یکی از گزینه های Free (رایگان) یا Paid (پولی) را انتخاب کنید. اکنون می توانید لیست کشورها را برای انتشار اپلیکیشن انتخاب کنید. چنانچه اپلیکیشن شما برای کودکان زیر 13 سال مناسب است، تیک گزینه بله یا YES را برای Primary Child-Detected انتخاب کنید و در غیر این صورت، NO را تیک بزنید. به طور مشابه، می توانید تعیین کنید که آیا تبلیغات اجازه نمایش در اپلیکیشن شما را دارند یا خیر.

پابلیش در گوگل پلی
انتشار اپلیکیشن

در آخرین مرحله، بایستی اپلیکیشن را به پلتفرم گوگل اضافه کنید. شما بایستی به تب App Releases بازگردید و گزینه Manage Production و بعد Edit Release را انتخاب کنید. سپس، گزینه Review را انتخاب کرده و روی دکمه Start rollout to production کلیک کنید. در پایان، کافی است که گزینه Confirm را بزنید و تمام. شما با موفقیت اپلیکیشن خود را به گوگل پلی استور اضافه کردید.
پس از آپلود رایگان اپلیکیشن در گوگل پلی استور، فقط باید منتظر بمانید که درخواست شما تأیید شود. قبلاً به طور معمول بررسی و تأیید درخواست حدود دو ساعت طول می کشید. اما در حال حاضر با تغییر سیاست های گوگل، این فرآیند ساعت ها و حتی روزها ممکن است طول بکشد. این تغییر سیاست ها در جهت تشویق توسعه دهندگان به طراحی و توسعه اپلیکیشن های بی عیب تر صورت گرفته است.



امیدوار هستیم که با ارائه نکات فوق در مورد انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی، توانسته باشیم راهنمای مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. پس از آنکه ا پلیکیشن خود را در گوگل پلی بارگذاری کردید، بایستی استراتژی بازاریابی فعالی برای جذب مشتری داشته باشید. پس از انتشار اپلیکیشن، شما باید برای به موفقیت رسیدن اپلیکیشن خودتان، به طور مستمر تلاش کنید، زیرا در غیر این صورت، رقابت بر آن سایه خواهد افکند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید