مدت زمان لازم برای طراحی اپلیکیشن موبایل

مدت زمان لازم برای طراحی اپلیکیشن موبایل

جای هیچ شکی نیست که با وجود نزدیک به 4 میلیارد کاربر فعال اپلیکیشن های موبایل در سرتاسر جهان، کسب و کارها نیز سعی می کنند که بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. اپلیکیشن های موبایل با هدف قرار دادن مشتریان و عملیات های تجاری، دائما در صدد تسریع تغییرات در بازار هستند. در حقیقت، پیش بینی می شود که تقاضا و درآمدزایی اپلیکیشن های موبایل در چشم انداز کسب و کار تا سال 2025، به رقمی بالغ بر بیش از 600 میلیارد دلار برسد.

از همین رو، چنانچه شما هم قصد راه اندازی یک اپلیکیشن موبایل را دارید، حتماً این سؤال برایتان پیش آمده است که طراحی اپلیکیشن موبایل چقدر زمان می برد؟ در ادامه، بیشتر راجع به پاسخ این پرسش بحث خواهیم کرد.

 توسعه اپلیکیشن

مراحل کلیدی فرآیند توسعه اپلیکیشن

فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل از مراحل مختلفی تشکیل شده است و تمام این مراحل نیازمند بازه های زمانی متفاوتی هستند. از فرآیند برنامه ریزی گرفته تا راه اندازی اپلیکیشن، کلیه این مراحل متقابلاً به یکدیگر وابسته هستند. کاملاً بدیهی است که زمان توسعه اپلیکیشن های مختلف با توجه به اندازه و ویژگی های آن ها، متفاوت خواهد بود.

خلاصه نامه اپلیکیشن موبایل جزو اصلی ترین اسنادی است که کارآفرینان و طراحان و توسعه دهندگان اپلیکیشن اغلب از آن غافل می شوند. در حالت ایده آل، هر چه این خلاصه نامه بهتر باشد، درک پروژه نرم افزاری و الزامات آن کمتر زمان می برد. در حقیقت، این موضوع می تواند تأثیر بسزایی در زمان لازم برای طراحی و توسعه اپلیکیشن داشته باشد.

 

 بیشتر بدانید: راه اندازی اپلیکیشن چه مراحلی دارد؟

 

به طور کلی، مراحل کلیدی در فرآیند توسعه اپلیکیشن عبارتند از:

  • تعیین اهداف پروژه و معیارهای موفقیت
  • RFP
  • NDA
  • محدوده بودجه
  • تاریخ تحویل

 

مرحله 1: شکل گیری ایده و تحقیقات

نخستین گام در فرآیند طراحی و ساخت یک اپلیکیشن، شکل گیری ایده ها و انجام تحقیقات است. ارائه ایده های عالی راحت است، اما لزومی ندارد که همه راجع به عالی بودن آن ایده اتفاق نظر داشته باشند. این مرحله تأثیر بسیار زیادی بر روی مدت زمان طراحی و ساخت یک اپلیکیشن دارد. این مرحله شامل ارائه یک ایده برای طراحی و ساخت اپلیکیشن و سپس، تحقیقات در مورد آن برای بهبودهای بیشتر است.

هدف قرار دادن مخاطبان مناسب گام دیگری در این مرحله است. تعریف مخاطبان هدف نه تنها به تقویت اپلیکیشن پس از راه اندازی کمک می کند، بلکه در شکل دهی اپلیکیشن در جهت درست نیز مؤثر است. در این مرحله از فرآیند طراحی اپلیکیشن موبایل، آنالیز کردن رقابت پذیری بازار و اپلیکیشن نیز ضرورت دارد. در طول تحقیقات، بایستی به جمع آوری اطلاعات درباره رقبا و تهدیدات احتمالی نیز پرداخت.

کل فرآیند تحقیقات چند هفته زمان می برد. پس از پایان تحقیقات، باید تمام نقاط قوت و ضعف رقبا، استراتژی های اپلیکیشن و مخاطبان هدف که تعریف شده اند را بشناسید. در پایان این مرحله، باید به نتایج زیر دست پیدا کنید.    مطالعه کنید: 18 ایده جذاب طراحی و ساخت اپلیکیشن

  • حداقل محصول قابل دوام
  • داستان کاربر
  • نمونه اولیه اپلیکیشن

 

طراحی اپلیکیشن موبایل – مرحله 2: برنامه ریزی

دومین مرحله مهم در فرآیند طراحی و توسعه اپلیکیشن، مرحله برنامه ریزی است. این مرحله شامل تصمیم گیری درباره پیکربندی اپلیکیشن است؛ آیا قرار است اپلیکیشن موبایل خود را روی پلتفرم اندروید راه اندازی کنید یا آی او اس؟ آیا اپلیکیشن نیتیو خواهد بود یا هیبرید؟ آیا کراس پلتفرم خواهد بود یا خیر؟ و غیره.

پس از این برنامه ریزی ها، نوبت به افزودن ویژگی ها می رسد. ویژگی هایی که به اپلیکیشن اضافه می شوند، نباید باعث پیچیدگی آن شوند و نه سرعت اپلیکیشن را کاهش دهند. برخی ویژگی های پایه  بایستی در اپلیکیشن وجود داشته باشند، مانند نوار جستجو، دکمه های اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی، ساخت نمایه، گزینه های ورود به برنامه و غیره. این دسته ویژگی ها به تسهیل تجربه کاربری کمک می کنند.

با افزایش اندازه اپلیکیشن، ویژگی های بیشتر و بیشتری باید با توجه به نوع اپلیکیشن، به آن اضافه شوند. به عنوان مثال، یک اپلیکیشن موبایل تجارت الکترونیک باید دارای گزینه «افزودن به سبد خرید» باشد. یا به طور مشابه، یک اپلیکیشن رسانه های اجتماعی باید گزینه «به اشتراک گذاری رسانه ها» را داشته باشد.

حال این سؤال پیش می آید که مرحله برنامه ریزی چقدر طول می کشد؟ مرحله برنامه ریزی یک مرحله بسیار پیچیده بوده و ممکن است یک ماه یا بیشتر زمان ببرد.

 

مرحله 3: دیزاین اسپرینت و اعتبارسنجی ایده

مرحله بعدی در فرآیند طراحی اپلیکیشن موبایل، دیزاین اسپرینت و اعتبارسنجی ایده است. از دیزاین اسپرینت برای تست کردن جوانب مختلف یک اپلیکیشن استفاده می شود. کامل کردن کل مرحله دیزاین اسپرینت معمولاً به حدود یک هفته زمان نیاز دارد. هدف از انجام فرآیند اعتبارسنجی ایده آن است که جوانب مختلف ایده ارائه شده مورد بررسی قرار بگیرند و اعتبار ایده توسط مجموعه ای از کاربران بالقوه تأیید شود.

کسب و کارها به واسطه دیزاین اسپرینت می توانند متوجه شوند که آیا کاربران برای یک ویژگی ارزش قائل هستند یا خیر، چگونه و چه زمانی از آن ویژگی استفاده می کنند، رابط کاربری اپلیکیشن چقدر برای آن ها آسان یا سخت است و غیره.

 

راهنمای طراحی اپلیکیشن کاربرپسند

 

طراحی اپلیکیشن موبایل – مرحله 4: مرحله توسعه

در این مرحله، سه عنصر اصلی وجود دارد که عبارتند از رابط کاربری، فرانت اند و بک اند. پس از انجام برنامه ریزی ها، طراحان و توسعه دهندگان ساخت اپلیکیشن را کلید می زنند. باید اشاره کنیم که مرحله توسعه به طور معمول در حدود شش هفته به طول می انجامد.

طراحان گرافیک مسئولیت توسعه رابط کاربری اپلیکیشن را به عهده می گیرند. رابط کاربری برای بهبود ظاهر اپلیکیشن حائز اهمیت زیادی است. رابط کاربری نقش کلیدی در شکوفایی هر اپلیکیشن در بازار ایفا می کند، زیرا تجربه ثابت کرده است که کاربران اپلیکیشن هایی را که به لحاظ بصری جذاب هستند، بیشتر می پسندند.

فرانت اند و بک اند نیز اجزای بسیار مهمی برای طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل هستند. فرانت اند چیزی است که کاربران می بینند، اما بدون توسعه بک اند، هیچ چیزی معنا نخواهد داشت. بک اند رابط کاربری را به سیستم متصل می کند و اجازه می دهد که اپلیکیشن به درستی عمل کند. پس، آیا بدون این اجزاء می توان یک اپلیکیشن طراحی کرد و توسعه داد؟ جواب قطعاً منفی است.

ترندهای طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل در 2023

 

مرحله 5: تیم توسعه دهنده و تضمین کیفیت

مرحله پنجم در فرآیند طراحی اپلیکیشن موبایل، انتخاب تیم توسعه دهنده است. انتخاب بهترین تیم توسعه دهنده برای طراحی و ساخت یک اپلیکیشن هرگز کار راحتی نبوده و نیست. بدون شک، ایده آل ترین گزینه آن است که از یک تیم توسعه دهنده حرفه ای و صد البته مجرب در حوزه مورد نظرتان بهره بگیرید.

مزیت دیگر بهره گرفتن از یک چنین تیمی این است که آن ها تمام مراحل طراحی و توسعه را خودشان انجام می دهند و نتیجه نهایی را در اختیارتان می گذارند. به علاوه، گروه های ماهر می توانند به شما کمک کنند که فرآیند توسعه اپلیکیشن را به خوبی درک کنید، شما را در مورد بهبود فرآیند کار راهنمایی می کنند و به شما برای انتخاب پیکربندی اپلیکیشن (بر اساس اهداف) کمک کنند.

 مدت زمان طراحی اپلیکیشن

مرحله 6: تست کردن اپلیکیشن

پس از پایان مراحل فوق، باید اپلیکیشن را تست کنیم تا ببینیم که آیا کار می کند یا خیر؟ این واقعیت را نمی توانیم انکار کنیم که هر نوع اپلیکیشن دارای ایراداتی خواهد بود که باید قبل از راه اندازی نهایی برطرف شوند. با کمک تست های مختلف، می توان این ایرادات را شناسایی کرد.

از تست های تضمین کیفیت کمک گرفته می شود تا کاربران اولین بار که از اپلیکیشن استفاده می کنند، با مشکلی مواجه نشوند و اپلیکیشن کاربرپسندتر باشد. تست های آلفا و بتا انجام می شوند تا اپلیکیشن عاری از خطا باشد. پس از این مرحله، نوبت به راه اندازی اپلیکیشن می رسد. پس از راه اندازی، از بازخوردهای مختلف کاربران در جهت ایجاد تغییرات لازم استفاده می شود.

 مطالعه بیشتر: راهنمای گام به گام تست اپلیکیشن موبایل

 

مرحله 7: عرضه در فروشگاه های نرم افزاری

جدول زمانی برای عرضه اپلیکیشن در فروشگاه های نرم افزاری را می توان به دو بخش تقسیم کرد که عبارتند از ارسال و بررسی. هنگامی که می خواهید اپلیکیشن شما بر روی فروشگاه های نرم افزاری قرار بگیرد، برخی دستورالعمل ها را باید رعایت کنید.

اگر بخواهیم مقایسه کنیم، در این مرحله از طراحی اپلیکیشن موبایل، اپل یک فرآیند بازبینی بسیار دقیق را برای قرار دادن اپلیکیشن های جدید بر روی فروشگاه خود دنبال می کند. همین امر باعث می شود که زمان راه اندازی تا حدودی طولانی تر شود. در مقابل، گوگل از الگوریتم های خاصی برای آنالیز کردن اپلیکیشن های جدید بهره می برد که در نتیجه، زمان راه اندازی را کوتاه تر می کند.

 نکات مهم هنگام انتشار ا پلیکیشن در گوگل پلی

جدول زمانی طراحی اپلیکیشن موبایل به تفکیک مراحل

در اینجا جدولی آورده شده است که مدت زمان لازم برای طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل را به تفکیک مراحل مختلف نشان می دهد.

 

نام مرحله

اندازه اپلیکیشن

مدت زمان تقریبی

تحقیقات و بررسی الزامات

کوچک

1 تا 2 هفته

تحقیقات و بررسی الزامات

متوسط

2 تا 3 هفته

تحقیقات و بررسی الزامات

بزرگ

3 تا 4 هفته

طراحی رابط کاربری

کوچک

2 تا 3 هفته

طراحی رابط کاربری

متوسط

5 تا 6 هفته

طراحی رابط کاربری

بزرگ

9 تا 10 هفته

توسعه و تست آلفا

کوچک

6 تا 7 هفته

توسعه و تست آلفا

متوسط

14 تا 15 هفته

توسعه و تست آلفا

بزرگ

20 تا 22 هفته

عرضه و تست بتا

کوچک

1 هفته

عرضه و تست بتا

متوسط

2 هفته

عرضه و تست بتا

بزرگ

3 هفته

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳ ) ۴.۳ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید