نسخه MVP اپلیکیشن چیست و چه مزایایی دارد؟

نسخه MVP اپلیکیشن چیست و چه مزایایی دارد؟

ایجاد یک نسخه MVP از یک اپلیکیشن یا نرم افزار یک روش معمول برای بسیاری از استارت آپ‌ هایی است که سرویس‌ هایی بر مبنای تکنولوژی ارائه می‌ کنند. حداقل محصول قابل عرضه (Minimum viable product) یک رویکرد تجربی است. این رویکرد کمک می کند تا امکان کنترل شکست‌ های معمول ِ کسب‌ و کارهایی که روی یک محصول سرمایه‌ گذاری می‌ کنند، آسان شود. بهتر است هنگام طراحی اپلیکیشن، به توسعه نسخه MVP نیز توجه شود. 

 

MVP در توسعه اپلیکیشن چیست؟

MVP (حداقل محصول قابل عرضه) در توسعه اپلیکیشن، به نسخه‌ ای از محصول با در نظر گرفتن تعداد محدودی از ویژگی‌ های مهم اشاره دارد که ارزش و عملکرد آن را توصیف می‌ کند. توسعه‌ MVP آسان است، زیرا تمرکز ِ آن بر روی ایجاد ویژگی‌ های اساسی است که کاربران را قادر می‌ سازد با استفاده از آن محصول، به آنچه می خواهند برسند. این ویژگی‌ ها شامل حل مشکلات کاربران به کمک آن محصول است و اینکه شیوه‌ کار با آن چگونه است.
هدف از ایجاد MVP در توسعه‌ و طراحی اپلیکیشن، به حداقل رساندن هزینه‌ ها در کل فرآیند و جمع‌آوری اطلاعات لازم برای شکل دادن به آن برای تبدیل به نسخه‌ ای است که کاربران خواهانش هستند.
هنگامی‌ که یک کسب و کار برای ایجاد یک اپلیکیشن تصمیم می‌ گیرد، عاقلانه نیست که یک اپلیکیشن قوی بر اساس فرضیات یا حقایق سطحی ایجاد کند. البته، روند توسعه پُر از مفروضات خواهد بود، اما بهتر است در ابتدا همه‌ آنها را عملی نکنید. اگر محصولی به طور کامل بر اساس فرضیات توسعه داده شده باشد، احتمال شکست آن زیاد است. و همین موضوع، یکی از دلایل شکست بسیاری از استارت آپ‌هاست. این استارت آپ‌ ها بدون دریافت بازخورد از سمت کاربران، صرفاً فرضیاتی را (براساس تحقیقات) در مورد نیاز‌های احتمالی کاربران، روی یک محصول پیاده‌ سازی می‌ کنند. در نهایت، ممکن است چنین اپلیکیشنی عملکرد ضعیفی داشته باشد و منجر به ضرر و شکست شود.
با این حال، استفاده از MVP به توسعه دهندگان کمک می‌ کند تا بسازند، اندازه گیری کنند و یاد بگیرند. این بدان معناست که نرم افزار با سرمایه‌ کمی توسعه می‌ یابد، زیرا فقط ویژگی‌ های اصلی برای آن لحاظ شده است. سپس برای استفاده‌‌ کاربران منتشر می‌ شود. در این مرحله، دریافت بازخورد کاربران، به توسعه‌ بیشتر نرم افزار کمک می کند. بازخورد کاربر در مورد اپلیکیشن یا نرم‌افزار به توسعه‌ دهندگان کمک می‌ کند تا مفروضات صحیح را تأیید کرده و مفروضات نامعتبر را کنار بگذارند، و برخی ویژگی‌ ها را در صورت نیاز ادغام کنند. از این رو، MVP یک شرکت طراحی اپلیکیشن را قادر می‌ سازد تا تشخیص دهند که منابع را کجا سرمایه‌ گذاری کنند و کدام استراتژی ِبازاریابی ِقابل ِدوام برای کسب ‌و کار مفید خواهد بود.

 

mvp اپلیکیشن چیست؟

 

چرا ایجاد یک نسخه MVP ضروری است؟

ایجاد یک نسخه‌ MVP از یک اپلیکیشن یا نرم افزار چندین مزیت دارد که این رویکرد را ارزشمند می‌ کند. برخی از این مزایا عبارتند از:

- جلوگیری از ضرر و تضمین موفقیت

یک استارتاپ با بودجه کافی و یک کسب و کار با حداقل منابعِ در دسترس، می‌ تواند با کمک MVP به سودِ خوبی برسد. برای اولی (کسب و کار با بودجه کافی)، هدف این است که از کل منابع کاربردی جهتِ فراهم کردن هرآنچه که برای ساخت محصول نیاز است استفاده شود، تا کارکرد مناسب داشته و برای کاربران جذاب باشد. در مورد دومی، هدف این است که محصول را با منابع موجود به درستی راه اندازی کنیم یا محصول را به مرحله ای برسانیم که سرمایه گذار بتواند شانس موفقیت آن را ارزیابی کند.
استفاده از MVP در هر دو مورد به جلوگیری از ضرر کمک می‌ کند. زیرا فقط ویژگی‌ هایی که به کاربران کمک می‌ کند اپلیکیشن یا نرم افزار را آزمایش کنند و بازخورد ارائه دهند، توسعه می‌ یابد. این کار هزینه‌ ها را کاهش می‌ دهد. به علاوه، راه خوبی برای هدایت یک کسب و کار به سمت موفقیت است. زیرا نیازهای کاربران جهت ایجاد و توسعه‌ بیشتر اپلیکیشن یا نرم افزار تجزیه و تحلیل می‌ شود.

- رویکرد بودجه پسند برای جذب سرمایه گذاران

همیشه وجود سرمایه‌گذاران برای بسیاری از کسب ‌و کارهایی که به دنبال ایجاد ثبات هستند، ضروری است. اما مشکل این است که سرمایه گذاران کورکورانه سرمایه گذاری نمی‌ کنند. آنها اغلب نیاز به یک برنامه عملی دارند، حتی بیشتر از آن، دلیلی می‌ خواهند که نشان دهد یک محصول با موفقیت کار می‌ کند. با استفاده از MVP، هزینه کمی برای توسعه ویژگی‌ هایی صرف می شود، که به محصول افزوده نمی‌ شوند. فقط ویژگی‌ های کلیدی که چارچوب آن را تشکیل می‌ دهند مورد نیاز است. رویکردی مانند این روش، برای توسعه‌ دهندگان عالی است تا محصولی کارآمد به سرمایه‌ گذاران ارائه کنند تا نسبت به آن از خود علاقه نشان دهند. اگر قبلاً محصول منتشر شده باشد، پرفورمنسِ آن پیش نمایشی خواهد بود از آنچه که در صورت توسعه‌ کامل بر اساس بازخورد کاربران، دریافت می‌ شود.

- اعتبار سنجی و انتشار در بازار

حداقل محصول قابل عرضه (MVP) کاربران را با یک نام تجاری آشنا می‌ کند؛ یعنی ارزش و برتری آن را نسبت به رقبا نشان می‌ دهد. این یک راه عالی برای تشخیص نحوه عملکرد آن نرم افزار یا اپلیکیشن در هنگام راه اندازیِ کامل است. و به این خاطر، اپلیکیشن یا نرم افزار (محصول)، برای تعامل با کاربران با یافتنِ معیارهای بازار راه اندازی می‌ شود. بنابراین، قبل از ارائه‌ رسمی ‌و عرضه کامل، در مورد محصول آگاهی ایجاد می‌ شود. همچنین این روش، یک راه عالی برای معرفی محصول به بازار است و سریعتر از روش‌های دیگر عمل می کند. با استفاده از MVP و ابزارهای تست اپلیکیشن می توان یک محصول بی عیب و نقص طراحی کرد.

- ارزیابی تقاضای بازار و نیاز کاربر

قاعده کلی این است که تقاضا باید بر عرضه تأثیر بگذارد. بنابراین، قبل از صرف کردن هزینه‌ های سنگین برای عرضه (محصول)، بهتر است اصطلاحاً سر و گوشی آب دهید و شرایط را بسنجید. با استفاده از یک MVP، می‌ توان یک اپلیکیشن را آزمایش کرده، تا ببیند که آیا تقاضای بازار را بدون توسعه کامل برآورده می‌ کند یا خیر. علاوه بر این، یک کسب‌ و‌ کار می‌ تواند مفاهیم را آزمایش کند. ایده‌ های کاربردی و امکانات غیر ضروری، با استفاده از MVP شناسایی می‌ شوند و سپس طراحی اپلیکیشن موفق خواهد شد.

 

مزایای استفاده از mvp 

 

مراحل ایجاد نسخه MVP برای یک محصول دیجیتال چیست؟

  • تحقیقات بازار

برای تعیین اینکه آیا این ایده تجاری نیازهای بازار را برآورده می‌ کند یا خیر، انجام تحقیقات بازار ضروری است. MVP باید برای پاسخگویی به تقاضا یا نیازهای بازار ایجاد شود. در این مرحله، توسعه‌ بیشتر کمک می‌ کند تا آن‌ را به شکلی که کاربران می‌ خواهند توسعه دهید. بنابراین تحقیقات بازار را انجام دهید تا بدانید چه چیزی تولید کنید، کسب‌ و کارهای موجود چه راه‌ حل‌ های مشابهی ارائه می‌ دهند و چگونه می‌ توانید متمایز شوید.

  • به ویژگی‌ های اساسی توجه داشته باشید

گام بعدی توجه به ویژگی‌ های اساسیِ یک محصول است. بر اساس خواسته‌ های مشتریان، ویژگی‌ های اساسی را مبتنی بر حل مسئله در نظر بگیرید. سپس آن ویژگی‌ های بنیادی را به عنوان راه‌حل های اساسی ِمحصول طراحی کنید.

  • یک جریان کاربری ایجاد کنید (User Flow)

جریان کاربری راهی برای ترسیم نقشه‌ سفر ِکاربر در حین تلاش برای رسیدن به هدف در هنگام استفاده از یک اپلیکیشن یا نرم افزار است. هدف شما باید هماهنگی با ویژگی‌ ها و طراحی کلی آن باشد، به‌ گونه‌ ای که به کاربر کمک ‌کند تا به یک نتیجه (عینی) برسد؛ از ابتدا تا انتها.

  • MVP را راه اندازی کنید

پس از انجام مراحل اولیه، MVP را راه اندازی کنید. یک MVP باید برای استفاده‌‌ کاربران راه‌اندازی شود. قبل از راه‌اندازی نرم‌افزار یا اپلیکیشن، مطمئن شوید که محصول مورد نظر پایدار و کاربردی است.

  • اندازه گیری و یادگیری

پس از عرضه، ببینید که پاسخ بازار به محصول چیست و از آن درس بگیرید. این کار را می‌ توان با اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بازخورد و معیارها (تعداد کاربران و غیره) انجام داد.

 

اعتبارسنجی mvp اپلیکیشن 

چگونه نسخه MVP را اعتبارسنجی و آزمایش کنیم؟

چند روش برای آزمایش و اعتبارسنجی MVP به شرح زیر است:

  • تعداد کاربران
  • مصاحبه با مشتری و دریافت بازخورد
  • ویدئوها
  • تبلیغات
  • نظرسنجی از طریق رسانه‌های اجتماعی
  • صفحات لندینگ

رویکردهای اعتبارسنجی و آزمایش محصول نیاز به توضیح ندارند. با این حال، برخی نمونه‌ های عینی دارند که به این رویکرد نیرو می‌ بخشند. برای مثال، زاپوس (Zappos) از استراتژیِ جادوگر شهر اُوز (Wizard of the Oz) برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین کفش استفاده کرد. در ابتدا، او تصاویر متعددی از محصولاتش (کفش) داشت، اما یک انبار یا سرویس تحویل مرسوله نداشت. با این حال، خریداران سایت Zappos را خیلی بزرگ و پیچیده می‌ دیدند. از این رو، زمانی که تقاضا افزایش یافت و مشخص شد که مردم آماده خرید آنلاین هستند، Zappos برای ساخت یک فروشگاه تجارت الکترونیک مناسب سرمایه‌ گذاری کرد و از تحویل بسته کفش به طور شخصی منصرف شد.
یا مثلا لندینگ سایت Buffer واسطه‌ ای شد تا ایده‌ های پیشنهادی و ویژگی‌ های آن در معرض دید خریداران قرار گیرد. سپس صفحه‌ ای دیگر برای ثبت‌ نام کاربران ساخته شد. بنابراین، صفحه لندینگ Buffer چرایی ِکاربردی بودنِ آن را برای کاربران توضیح می‌ داد و صفحه بعدی به علاقه‌ مندان اجازه ثبت‌ نام می‌ داد. آنجا بود که مرحله‌ توسعه محصول آغاز شد.
Dropbox یک نمونه‌ عالی به‌ خاطر استفاده از فیلم‌ ها است. تیم Dropbox با کمک یک فیلم «ویدئوی توضیحی یا ویدئو اکسپلینر»، برای توضیح اینکه محصولشان چگونه می‌ تواند به اشتراک گذاری فایل‌ ها را تسهیل کند، استفاده کردند. این ویدئو باعث جمع شدنِ بیش از 75000 امضا برای ساخت نسخه‌ بتا این نرم افزار شد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه می توان از گوگل ادموب کسب درآمد کرد؟

 

جمع بندی نهایی

به طور خلاصه، استفاده از MVP بهترین راه برای راه‌اندازی نرم‌ افزار یا اپلیکیشن با حداقل سرمایه است و در عین حال کمک می‌ کند تا با درک نیازهای بازار اقدام به طراحی اپلیکیشن کنیم. MVP را یک چارچوب اصیل توصیف می‌ کنند، چرا که با کمک بازخورد کاربران شکل می‌ گیرد. بنابراین، این روش ِتوسعه برای ارتقای میزان موفقیت در هنگام ساختن نرم‌افزار یا اپلیکیشن‌ هایی که خدمات خاصی را ارائه می‌ دهند، کاربردی است.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۵ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید