معرفی بهترین ابزارهای تست اپلیکیشن

معرفی بهترین ابزارهای تست اپلیکیشن

یکی از مهمترین کارها پس از طراحی اپلیکیشن، انجام تست اپلیکیشن است؛ چرا که در مرحله تست، نواقص و اشتباهات احتمالی مشخص شده و آشکار می‌گردند. انجام تست سبب می‌ شود تا در نهایت طراح اطمینان حاصل کند که آیا محصول مورد نظر انتظارات را به شکلی واقعی برآورده می‌ کند یا خیر؟

در دنیای دیجیتالی امروز که روزانه صدها و هزاران اپلیکیشن روانه بازار می‌ شود، انجام تست و ارزیابی باعث می‌ شود که طراح حرفی برای گفتن داشته باشد و در این بازار رقابتی بتواند بهترین اپ را تولید و ارائه کند. به جهت اهمیت این موضوع بر آن شدیم تا در این مطلب بهترین ابزارهای تست اپلیکیشن را معرفی و مورد ارزیابی قرار دهیم، پس تا پایان ما را همراهی فرمایید.

 

معرفی بهترین ابزارهای تست اپلیکیشن اندروید و ios

تست اپلیکیشن معمولا به دو صورت انجام می‌پذیرد، از جمله:

  • دستی
  • اتوماتیک

حالت دستی جزو تست‌ های کلاسیک است که در آن تستر قصد دارد تا تمام امکانات اصلی اپلیکیشن را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد و باگ‌های احتمالی را پیدا کند که این کار معمولا به صورت تجربی انجام می‌ گیرد.

در حالت اتوماتیک طراح از طریق نوشتن کد Test Script اقدام به بررسی اپلیکیشن می‌ نماید تا در زمانی کمتر و با میزان خطای پایین‌ تر به این نتیجه برسد که آیا اپلیکیشین در حالت واقعی می‌ تواند عملکرد مورد انتظار هنگام طراحی اپلیکیشن موبایل را داشته باشد یا خیر؟

هدف از تست‌ اپلیکیشن موبایل معمولا بررسی مواردی چون تست عملکرد (Function)، تست کاربرد پذیری، تست عملکرد و تست امنیت برنامه است. مراحل تست اپلیکیشن موبایل شامل تست عملکرد، تست امنیت، تست کارآیی و ... می باشد.

ابزارهای تست بسیار گسترده‌ای هم به شکل پولی و هم به شکل رایگان به بازار عرضه شده‌اند، همین امر یافتن ابزار تست مناسبی که بتواند به خوبی همه آنچه را که طراح قصد بررسی آن را دارد آنالیز کند، کمی دشوار است. به همین دلیل ما در زیر به شرح معروف‌ ترین و بهترین ابزارهای تست اپلیکیشن اندروید و ios خواهیم پرداخت، از جمله:

  • Kobiton
  • Appium
  • Selenium
  • Calabash
  • UI Automator
  • Testroid
  • Monkey talk
  • Robotium
  • KIF
  • MonkeyRunner
  • Frank
  • Squish
  • SeeTest

 

ابزارهای تست اپلیکیشن 

 

1. ابزار تست اپلیکیشن Kobiton

این ابزار تست اپلیکیشن به شکل دستی عمل می‌ کند. تستر می‌ تواند به واسطه این ابزار، تست‌هایی مانند functional ،performance ،Visual و Compatibility را انجام دهد.
Kobiton در هنگام تست امکان کنترل کامل دستگا‌ه‌های همراه واقعی را به تستر می‌ دهد. این ابزار ux راحتی برای ساده‌ سازی جلسات Test Session دارد. همچنین، از قابلیت Testing History متمرکز و Data Log ها برای ایجاد همکاری بیشتر برخوردار می‌باشد.

 

2. ابزار تست اپلیکیشن Appium

این ابزار جزو پرطرفدارترین ابزارهای تست اپلیکیشن است که اغلب تسترها پس از طراحی اپلیکیشن از آن‌، جهت تست اتوماسیون در هر بازه زمانی استفاده می‌ کنند.
این ابزار قابلیت تست انواع اپلیکیشن اندروید و اپلیکیشن  ios و یا ترکیبی از هر دو را دارد. از مزایای این ابزار آن است که به شکل اتوماتیک کار می‌ کند و از خرابی سیستمیک ناشی از هرگونه نصب بعد از patch و نصب برنامه جلوگیری به عمل می‌آورد.
این ابزار از هر گونه برنامه موبایلی پشتیبانی می‌ کند و معمولا بر پایه سرور HTTP عمل می‌ کند. برای استفاده از این ابزار تست، نیاز به نصب Node JS دارید. همچنین، این اپلیکیشن open source می‌باشد و از زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا، سی‌شارپ و ... پشتیبانی کامل می‌کند.

 

3. ابزار تست اپلیکیشن Selenium

یکی دیگر از ابزارهای پر کاربرد در زمینه تست اپلیکیشن Selenium است. این برنامه نیز به شکل اتوماتیک کار می‌کند.
Selenium معمولا از هر نوع مرورگر موجود در بازار و سیستم عامل‌ های لینوکس، ویندوز و ... به خوبی پشتیبانی می‌نماید. این ابزار تست می‌تواند با بهره‌گیری از اقدامات مرورگر به طور خودکار با انواع برنامه ارتباط برقرار کرده و باگ‌های احتمالی را بررسی کند. همچنین، به واسطه این ابزار می‌توان عناصر UI را با استفاده از مکان‌ یاب های متعدد پیدا کرد و وضعیت فعلی آن را در برنامه بررسی کرد.

 

4. ابزار تست اپلیکیشن Calabash

این ابزار تست بر روی اپلیکیشن های اندرویدی قابل اجرا است و اوپن سورس می‌باشد. برای بهره‌گیری از این ابزار تست رایگان باید ابزار روبی را روی سیستم خود نصب نمایید.
مراحل تست توسط این ابزار به شکل خودکار انجام می‌گیرد و می‌توانید تست‌هایی مانند تست functional و acceptance test را به راحتی انجام دهید.
هم چنین این ابزار دارای کتابخانه‌ هایی است که به کاربر اجازه تعامل Test-Codeها با برنامه‌ های بومی و ترکیبی را می‌ دهد، پشتیبانی از Cucumber نیز از دیگر مزایای کار با این ابزار است.

 

معرفی بهترین ابزارهای تست اپ 

 

5. ابزار تست اپلیکیشن UI Automator

این ابزار تست یکی از بروزترین و جدیدترین ابزارهای تست معرفی شده توسط گوگل است که از اندروید ۴ به بالا پشتیبانی می‌کند.
یکپارچه‌سازی با فریمورک TestNG، اجرای شبیه‌سازی دکمه‌ها، انجام تست کیفیت، امکان قفل گذاری روی تبلت و گوشی‌های هوشمند، ارائه گزارش‌های دقیق آنالیز و ... از جمله مزایای این ابزار قدرتمند است.

 

6. ابزار تست اپلیکیشن Testroid

این ابزار بسیار صرفه اقتصادی دارد، به طوری‌ که پس از ساخت اپلیکیشن می‌ توانید از آن جهت انجام تست‌های واقعی بعد از طراحی اپلیکیشن اندروید و ios بهره ببرید.
عملکرد این ابزار بر مبنای cloud است و به شما اجازه دسترسی دستی می‌دهد تا قبل از لانچ اپلیکیشن به ۳۰۰ دستگاه واقعی در حال اجرای اندروید دسترسی کامل داشته باشید.
این ابزار یکی از بهترین ابزارهای تست اپلیکیشن جهت کاهش هزینه‌ های عملیاتی و غیر قابل پیش‌بینی است که دارای سرعت عملکرد بالایی می‌باشد.

 

7. ابزار تست اپلیکیشن Monkey talk

یک ابزار تست اتوماتیک است که از اندروید و ios به خوبی پشتیبانی می‌کند و تستر به شکلی ساده بدون نیاز به مهارت اسکریپتی و یا تسلط به برنامه‌نویسی می‌تواند از آن استفاده کند، از جمله مزایای این ابزار آن است که می‌توانید برای اندروید و ios از یک اسکریپ واحد استفاده کنید.
مانکی‌ تاک پشتیبان‌گیری Junit ،Continuous Integration، ابزارهای Jenkins و Hudson را به شکلی مطلوب ساپورت می‌کند.

 

8. ابزار تست اپلیکیشن Robotium

این ابزار تست اپلیکیشن مخصوص اندروید بوده و به شکل اتوماتیک عمل می‌ کند و بدون نیاز به کد اپلیکیشن (black_box) فرآیند آنالیز را انجام می‌دهد.
در واقع هدف از اجرای تست‌ها شبیه‌سازی تمام فعالیت‌های کاربر است که هم در دستگاه شبیه‌ ساز اندروید و هم در دستگاه واقعی قابلیت تست دارد و از نسخه‌های اندروید ۱.۶ به بالا را پشتیبانی کامل می‌کند.
جهت استفاده از این ابزار، تستر نیاز به ابزار Eclipse و فایل Robotium.jar دارد، از جمله قابلیت‌های جذاب این ابزار آن است که تستر می‌تواند به شکل اتوماتیک چندین فعالیت Android را مدیریت کند. همچنین به کاربر اجازه اجرای Test Caseها روی اپلیکیشن هایی که از پیش نصب شده‌اند را می‌دهد.

 

تماس با کارشناس اپلیکیشن 

 

9. ابزار تست اپلیکیشن KIF

بسیاری از برنامه‌نویسان پس از طراحی اپلیکیشن های مبتنی بر ios از این ابزار تست جهت بررسی عملکرد اپ خود استفاده می‌کنند.
KIF به شکلی خودکار و اتوماتیک عمل کرده و مبتنی بر Objective C است و به تستر اجازه دسترسی به عناصر UI را می‌دهد. این ابزار تست از پشتیبانی مطلوبی برای Gestureها برخوردار است و دارای CI و Command Line قابل قبولی است.

 

10. ابزار تست اپلیکیشن MonkeyRunner

این ابزار اتوماتیک جهت تست اپلیکیشن‌ های اندرویدی و به زبان پایتون طراحی شده ‌است. ذخیره تصاویر تست، قابلیت اجرای تست به دو صورت، شبیه‌سازی اتصالات به دستگاه‌های دیگر، استفاده از Jython برای اجرای اسکریپ‌ ها، کنترل چندین دستگاه به طور همزمان، انجام تست Functional به طور اتومات، انجام تست رگرسیون و ... از جمله مزایای استفاده از این ابزار می‌ باشد.

 

11. ابزار تست اپلیکیشن Frank

یکی دیگر از ابزارهای تست اپلیکیشن که طراحان پس از ساخت اپلیکیشن از آن استفاده می‌ کنند ابزار فرانک است. این ابزار اتوماتیک مبتنی بر UI است و قابل اجرا بر روی اپلیکیشن‌ های بومی ios می‌ باشد.
پشتیبانی از Cucumber، امکان اجرای تست‌ ها هم در Simulator و هم در دستگاه، ضبط ویدیو از تست‌ها، قابلیت Clean Syntax، امکان ادغام با CI از جمله مزایای کار با ابزار تست فرانک است.

 

12. ابزار تست اپلیکیشن Squish

این ابزار از جمله ابزارهای تستی است که قابلیت اجرا هم برای اندروید و هم برای ios و یا ترکیبی از هر دو را دارد و به صورت خودکار عمل می‌ کند. پس اگر هم طراحی اپلیکیشن ios و هم اندروید دارید با این ابزار می توانید آنها را تست کنید.
در این ابزار تستر بدون نیاز به Jailbreak یا Root می‌ تواند مراحل تست را انجام دهد. پشتیبانی از Gesture ،Embedded Web Content ،IoT Testing و End-To-End Testing ،Integration و Source Control از جمله محاسن کار با ابزار تست اسکوییش است.

 

13. ابزار تست اپلیکیشن SeeTest

از طریق این ابزار تست می‌ توانید به طور مداوم سرعت Release و میزان کیفیت را از طریق انجام تست‌ های متوالی افزایش دهید، همچنین این ابزار از اپلیکیشن های اندرویدی و ios پشتیبانی می‌ کند.

انجام تست‌های بصری Device Reflection ،Object Spy و Test Recorder به شکلی ساده و با سرعت بالا، امکان انجام تست‌ها به شکلی موازی در تعداد زیادی دستگاه واقعی، امکان استفاده از Test Analytics، قابلیت تست دستی و ... از جمله مزایایی است که می‌ توان در این ابزار به آنها اشاره کرد.

 

تست اپلیکیشن اندروید و ios 

 

جمع بندی

به طور کلی انجام تست پس از طراحی اپلیکیشن، از آن جایی حائز اهمیت است که موجب صرفه جویی در هزینه‌ ها، بالا بردن هرچه بهتر کیفیت به خصوص در بازار رقابتی امروز، افزایش میزان رضایت مشتریان و در نهایت باعث افزایش امنیت کاربران می‌شود.
بنابراین هرچه در این مرحله وسواس و دقت بیشتری داشته باشید نتایج مطلوب‌تری را کسب خواهید کرد، از این رو پیشنهاد می‌کنیم با توجه به مقاله بالا ابزار تست مناسب با اپلیکیشن خود را انتخاب کنید و عملکرد آن را به شکلی تخصصی و ایمن مورد بررسی قرار دهید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید