مجوز های مورد نیاز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی + نحوه دریافت

مجوز های مورد نیاز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی + نحوه دریافت

امروزه خیلی از کسب و کارها به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی یا طراحی اپلیکیشن فروشگاهی افتاده‌اند، ولی نمی‌ دانند که قدم بعدی پس از طراحی سایت فروشگاهی یا طراحی اپلیکیشن فروشگاهی برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین چیست. در این مقاله مطالبی در مورد اقدامات لازم جهت گرفتن مجوز برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و شروع یک کسب و کار آنلاین نیاز است، گفته می‌ شود.

 

مجوزهای لازم جهت یک فروشگاه اینترنتی

یکی از شرایط موفقیت یک کسب و کار آنلاین قابل اعتماد بودن آن برای مشتریان است. با داشتن مدارک قانونی شما به مشتریان خود این پیام را می‌ دهید که آنها می‌ توانند با خیال راحت از شما خرید کنند.

 

1. نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)

اینماد، اصلی‌ ترین و مهمترین مجوز برای راه‌اندازی فروشگاه‌ های اینترنتی است. بیشتر کاربران سایت شما قبل از اقدام به خرید، به دنبال اینماد در سایت می‌ گردند. اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک (تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت) برای فروشگاه‌ های آنلاین صادر می‌ شود. برای درخواست مجوز اینماد باید به سایت اینماد مراجعه کنید و مراحل اخذ این مجوز اینترنتی را طی کنید. نماد اعتماد الکترونیکی به سه دسته تقسیم می‌ شود:

  • نماد موقت
  • نماد دائم تک ستاره
  • نماد دائم دو ستاره

نماد موقت، برای افرادی مناسب است که می‌ خواهند به سرعت فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنند. البته این نکته را باید بدانید که نماد موقت برای گرفتن سایر نمادها لازم می‌ باشد. نماد موقت نیاز به تمدید دارد و با کمترین معیارها بررسی می‌ گردد. نماد دائم تک ستاره، پس از نماد موقت صادر می‌ شود و نیاز به معیارهای بیشتر و مهم‌ تری دارد.
دسته سوم نمادها، مربوط به نماد دائم دو ستاره است. این نماد مهمترین نقش را در جلب اعتماد کاربران دارد. در سایت‌ های فروشگاهی نیاز است که کاربر مشخصات خود و حساب بانکی‌ اش را وارد کند. گواهی SSL و نماد دائم دوستاره، باعث محفوظ ماندن اطلاعات شخصی مشتریان می‌ شود.

 

مجوز نماد اعتماد الکترونیکی  

 

2. درگاه پرداخت آنلاین

برای جلوگیری از کلاه‌ برداری‌ های احتمالی در سایت‌ های فروشگاهی، داشتن درگاه‌های پرداخت آنلاین ضروری است. درگاه آنلاین به دو صورت وجود دارد.

  • پرداخت مستقیم: برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم، ابتدا نیاز به اینماد است. مرحله بعدی مراجعه به بانک و عقد قراردادی برای راه‌اندازی این مدل درگاه است. قبل از اقدام به باز کردن درگاه پرداخت مستقیم، بایستی حتما اینماد را دریافت کرده باشید و سپس به بانک رفته و قراردادی را برای راه اندازی درگاه پرداخت مستقیم با بانک منعقد کنید. در این زمینه باید تمامی اطلاعات حقیقی و حقوقی لازم را در اختیار بانک مورد نظر قرار دهید و این را هم بدانید که این درگاه در صورتی برای فروشگاه شما مناسب است که دارای تراکنش زیادی باشید. در ضمن مدت زمان گرفتن این درگاه کمی بیشتر از درگاه واسط است.
  • پرداخت واسط: نوع دیگر درگاه پرداخت، درگاه پرداخت واسط است. در درگاه واسط، طرف قرارداد شما یک شرکت است که بین شما و بانک به عنوان واسط قرار می‌گیرد. در این درگاه، شرکت واسط مبلغی را به عنوان کارمزد از شما می‌گیرد و پول مشتریان ابتدا به حساب واسط واریز شده و سپس به حساب شما انتقال پیدا می‌کند. این درگاه بیشتر برای فروشگاه‌های کوچک و تعداد تراکنش کم مناسب است.

 

دریافت درگاه پرداخت آنلاین 

 

3. مجوز مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌ های دیجیتال

مجوز بعدی که در سایت یا اپلیکیشن فروشگاهی خود نیاز دارید، مجوز از مرکز رسانه‌ های دیجیتال است. برای اخذ این مجوز به عنوان شخص حقیقی، باید به سایت saramad.ir رفته و ثبت نام اولیه را انجام داده و کلمه عبور دریافت کنید. مرحله بعدی ارسال درخواست برای مجوز است. اگر درخواست شما تأیید شد، نوبت به آزمون و مصاحبه آنلاین می‌ رسد. در صورت قبولی در آزمون و مصاحبه و تأیید توسط مراجع ذیصلاح نوبت به اظهار نظر کمیته تخصصی و سپس بررسی درخواست شما در کارگروه فرهنگی دیجیتال می‌شود. در صورت تأیید همه این مراحل به شما یک مجوز 5 ساله برای فعالیت داده می‌ شود.

 

مجوز مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌ های دیجیتال

 

4. مجوز نظام صنفی رایانه‌ ای

برای فعالیت به عنوان یک کسب و کار آنلاین در زمینه رایانه‌ ای تنها طراحی سایت یا طراحی اپلیکیشن کافی نیست و باید مجوز لازم را از نظام صنفی استان مورد نظر خود دریافت کنید. برای این مجوز لازم است که مدیر عامل دارای مدرک حداقل لیسانس باشد و همچنین کسب و کار آنها در زمینه فعالیت‌ های رایانه‌ ای باشد.

 

مجوز نظام صنفی رایانه‌ ای

5. مجوز ساماندهی

این مجوز نشان می‌ دهد که محتوای سایت یا اپلیکیشن فروشگاهی شما از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تأیید است. برای گرفتن این مجوز باید به سایت samandehi.ir بروید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که داشتن این مجوز اجباری نیست ولی از مشکلات احتمالی مانند فیلتر شدن سایت جلوگیری می‌ کند. نماد ساماندهی در دو نوع موقت و دائم صادر می‌ شود.

  • نماد موقت: این نماد برای افرادی مناسب است که در حال تکمیل مدارک برای گرفتن نماد دائم هستند.
  • نماد دائم: این نماد پس از تکمیل مدارک با اعتباری 6 ماهه به متقاضی داده می‌شود.

 

درخواست طراحی اپ 

 

6. مجوزهای اختصاصی برای سایت یا اپلیکیشن فروشگاهی

با توجه به نوع خدمت یا کالایی که در سایت فروشگاهی خود عرضه می‌ کنید، به مجوزهایی در همان حوزه نیاز دارید. به طور مثال اگر در حوزه فروش مواد خوراکی یا بهداشتی کار می‌ کنید نیاز به مجوز از اداره بهداشت دارید.

 

بیشتر بخوانید: چرا تامین امنیت اپلیکیشن مهم است؟

 

مدارک لازم برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین

گرفتن مجوزهای لازم برای راه اندازی یک سایت یا اپلیکیشن فروشگاهی نیاز به مدارک زیر دارد:

  • مدرک تحصیلی مدیرعامل برای دریافت مجوز برای کسب و کار اینترنتی. در بعضی از کسب و کارها نیاز به حداقل مدرک لیسانس است.
  • لوگو و گواهی ثبت
  • عکس پروانه و یا مجوز فعالیت
  • تصویر آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی
  • تصویر آگهی کلیه تغییرات در اعضای هیأت مدیره شرکت یا تغییرات در آدرس یا موضوع فعالیت در روزنامه رسمی
  • اساسنامه شرکت
  • شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب که در هر صنفی متفاوت است.
  • تصویر آخرین رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک
  • کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره
  • لیست بیمه کارمندان شرکت
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی

این نکته را به یاد داشته باشید که کسب و کارهایی که دارای نماد اعتماد می‌ باشند باید قوانین مندرج در نماد را رعایت کنند. به دلیل همین قوانین و مقررات، این کسب و کارها باید مدارک لازم برای اخذ پروانه کسب را داشته باشند. 

 

مدارک لازم برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین

 

مراحل لازم برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین

در مورد مجوزهای مورد نیاز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی و مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوزها آشنا شدیم، حال نوبت به اقدام عملی برای اخذ آنها است.

  • در قدم اول باید نسبت به طراحی وب سایت فروشگاهی یا طراحی اپلیکیشن فروشگاهی مطابق با اهداف، بودجه و نوع کسب و کار خود اقدام نمایید. در طراحی سایت باید نکات گفته شده در چک لیست های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را رعایت کنید. تا از نظر قانونی به مشکلی برخورد نکنید.
  • قدم بعدی پس از طراحی و ساخت سایت و اپلیکیشن، ثبت نام در سامانه اینماد است. پس از ورود به سایت اینماد باید ابتدا نسبت به ثبت نام در سایت اقدام نموده، سپس مدارک لازم را ارائه نمایید.
  • قدم سوم برای راه اندازی یک فروشگاه، انجام بررسی‌ های لازم توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است. سپس تقاضای شما به سامانه اصناف ارجاع داده می‌ شود.
  • در قدم چهارم شما باید جهت اخذ مجوز مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌ های دیجیتال و سازمان اصناف اقدام نمایید. این نکته را در نظر بگیرید که مدت زمان لازم برای ارائه مدارک به این سازمان‌ ها سه ماه بعد از قبول تقاضا است. پس از تطبیق مدارک بارگذاری شده در سایت با اصل آن طی مدت ۱۵ روز و همچنین ارسال مشخصات پروانه کسب به سامانه اینماد، پروانه کسب و کار برای متقاضی توسط وازرت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌ شود.

 

دزخواست طراحی سایت 

 

هزینه دریافت مجوزهای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

دریافت مجوزهایی که در بالا به آنها اشاره شد شامل هزینه هایی می شود که البته زیاد نیست. اما در نظر داشته باشید که دریافت این مجوزها کاری پیچیده و سخت است، از این رو ممکن است شخص قادر به دریافت آنها نباشد که می تواند دریافت مجوزها را برون سپاری کرد. برخی از شرکت ها از جمله شرکت طراحی سایت و یا شرکت طراحی اپلیکیشن نیز می توانند این مجوزها را برای شما دریافت اما هزینه انجام آن را باید بپردازید.

 

چه مدت زمانی برای دریافت مجوزها نیاز است؟

برای دریافت مجوزها ابتدا باید سایت یا اپلیکیشن را طراحی کرده باشید سپس برای دریافت مجوزها اقدام کنید. بین یک هفته تا 3 ماه زمان می برد تا مجوزها دریافت شوند. در نظر داشته باشید که مدت زمان برای دریافت هر مجوز متفاوت است. اگر تمامی مقرارت در سایت را رعایت شده و مدارک آماده باشد مدت زمان اخذ مجوزها کاهش می باشد.

 

 بیشتر بخوانید: ترندها و ایده های طراحی سایت جذاب در 2022

 

نکته پایانی

با توجه به مطالب گفته شده، این نکته را در نظر داشته باشید که راه‌اندازی یک کسب و کار در فضای آنلاین صرفاً به طراحی یک سایت فروشگاهی و یا یک اپلیکیشن برای فروشگاه خلاصه نمی‌شود. احتیاج به مجوزهایی هست که بدون دریافت آن‌ها کار، غیر ممکن و گاهی بی‌فایده است. مجوزهایی که گاهی نداشتن آن‌ باعث عدم اعتماد مخاطبان به شما و یا حتی فیلتر شدن سایت شما می‌گردد. پس به دقت نسبت به جمع‌آوری اطلاعات در مورد اخذ مجوزها اقدام نمایید تا بتوانید کسب و کار موفقی داشته باشید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید