فایربیس چیست و چه کاربردی در طراحی اپلیکیشن دارد؟

فایربیس چیست و چه کاربردی در طراحی اپلیکیشن دارد؟

Backend-as-a-Service که به اختصار BaaS گفته می شود، یک نوع از خدمات ابری محبوب است که از محصولات دیجیتالی مانند اپلیکیشن ها پشتیبانی می کند. فایربیس (fiberbase) یکی از پلتفرم هایی است که BaaS ارائه میدهد و به طراحی و توسعه اپلیکیشن ها و وب اپلیکیشن ها سرعت می بخشد.

فایربیس یک پلتفرم توسعه اپلیکیشن موبایل است که به ساخت و بهبود اپلیکیشن ها کمک می کند. فایربیس را گوگل معرفی کرده است و در واقع یک نرم افزار برای طراحی اپلیکیشن موبایل با پشتیبانی گوگل است. فایربیس توسعه دهندگان را قادر می سازد اپلیکیشن های اندروید، ios و وب اپلیکیشن را طراحی و توسعه دهند. Firebase ابزارهایی را برای تجزیه و تحلیل عملکرد اپ، گزارش و رفع خرابی اپلیکیشن، بازاریابی و تست آن ارائه می دهد.

 

مزایا و معایب استفاده از firebase در طراحی اپلیکیشن

در ادامه مزایا و معایب استفاده از فایربیس را مطرح کرده ایم که نشان می دهد که آیا این پلتفرم ارزش استفاده دارد یا نه. 

 

- مزایای فایربیس

ابتدا، مزایای استفاده از فایربیس را مطرح می کنیم که علت استفاده از Firebase را به عنوان پشتیبان در طراحی اپلیکیشن را روشن می کند. 

  • انتخاب دیتابیس یا پایگاه داده

Firestore و Realtime دو گزینه ای هستند که می توانید به عنوان دیتابیس یا پایگاه برای توسعه اپلیکیشن انتخاب کنید. هر دو پایگاه داده NoSQL و دارای هاست ابری هستند. دیتابیس Realtime دسترسی آفلاین و به روز رسانی Realtime اپلیکیشن را برای توسعه دهندگان فراهم می کند. 

  • برای مبتدیان رایگان است

این پلتفرم برای بسیاری از خدمات خود هزینه ای دریافت نمی کند. اما، بعد از زمانی که مقدار مشخصی از حافظه دیتابیس را استفاده کنید، باید هزینه بپردازید. این پلتفرم برای مبتدیانی که می خواهند اپلیکیشن خود را تست کنند که خوب است یا خیر بسیار مناسب است.

  • افزایش استفاده کنندگان از فایربیس

حدود 1.5 میلیون اپلیکیشن از پلتفرم فایربیس استفاده می کنند و این عدد در حال افزایش است. documentها و فناوری هایی که برای پشتیبانی در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد علت افزایش استفاده کنندگان از این پلتفرم است. 

  • سهولت ادغام و راه اندازی سریع

API های از پیش ساخته شده ای که این پلتفرم ارائه می دهد، این امکان را فراهم می کند تا  تنها با چند کلیک function های جدید به اپلیکیشن اضافه کنند. همچنین، برای استفاده از فایربیس برای شروع کار به دانش فنی کمی نیاز است. رابط کاربری ساده این پلتفرم، این امکان را به شما می‌ دهد function هایی مانند احراز هویت را بدون مشکل در اپلیکیشن پیاده‌سازی کنید. Firebase تنظیمات پیچیده ای ندارد و تقریباً هر کسی می تواند اپلیکیشن و وب اپلیکیشن خود را با فایربیس راه اندازی کند.

 

- معایب فایربیس 

فایربیس معایبی هم دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است، اما در نظر داشته باشید که با وجود این معایب همچنان استفاده از آن مزایای بیشتری دارد.

  • نحوه ذخیره سازی

معمولاً از دیتابیس Realtime برای ذخیره سازی استفاده می شود که همیشه خوب نیست. مشکل این است که دیتابیس Realtime محدودیت جستجو دارد و این سرویس راهی برای فیلتر کردن داده های شما ارائه نمی دهد. علت آن است که کل DB بصورت فایل JSON است که به فرمت ذخیره سازی SQL نزدیک نیست.

  • انتقال داده محدود

تمامی داده ها در Firebase قرار می گیرند و پشتیبانی اپلیکیشن ها توسط Backend-as-a-Service انحام می شود. استفاده از پلتفرم‌ های BaaS به‌ عنوان پشتیبان اپلیکیشن خود یک مشکل بزرگ است مگر اینکه Firebase ابزاری برای انتقال آسان داده‌های کاربر فراهم کند.

  • اندروید محور بودن

Firebase قابلیت های یکسانی را برای اپلیکیشن های اندروید و iOS ارائه نمی دهد و بیشتر اندروید محور است. برای مثال، Test Lab را می توان به راحتی با اندروید استودیو و با استفاده از چندین دستگاه اندرویدی تست کرد. اما، نسخه ios اپلیکیشن ها را فقط با چند دستگاه ابتدایی می توان تست کرد. 

 

مزایا و معایب استفاده از فایربیس 

 

چرا باید از فایربیس استفاده کنیم؟

پلتفرم فایربیس قابلیت های بسیاری دارد که طراحان و توسعه دهندگان اپلیکیشن ها را ترغیب به استفاده از آن می کند. طراحی اپلیکیشن بهتر، بهبود کیفیت اپلیکیشن و  ارتقاء اپلیکیشن از جمله این قابلیت ها هستند.

 

- طراحی اپلیکیشن های بهتر

همانطور که گفته شد، پلتفرم فایربیس به توسعه دهندگان اپ در جهت طراحی و مدیریت بهتر اپلیکیشن  بسیار کمک می کند. اما چگونه؟ در ادامه چند مورد مهم از این موارد را مطرح کرده ایم:

  • Firebase Realtime Database

Firebase Realtime Database یک دیتابیس با هاست ابری و بصورت NoSQL است که داده ها در آن به صورت JSON ذخیره می شوند. مهم ترین ویژگی دیتابیس Realtime این است که توسعه دهندگان داده ها را می توانند در لحظه و با سرعت بسیار بالایی مدیریت کنند. از این رو به آن Realtime Database می گویند.

  • Cloud Firestore

Cloud Firestore یک دیتابیس بسیار قوی است. این نوع دیتابیس به شما این امکان را می دهد که تمامی داده ها و اطلاعات را اپلیکیشن ها و وب اپلیکیشن ها را بصورت کاملا منظم ذخیره کنید. همچنین، بازیابی داده ها به راحتی انجام می شود.   

  • احراز هویت

احراز هویت کاربر یکی از مهمترین الزامات اپلیکیشن های اندرویدی است. اگر بخواهید احراز هویت را کدنویسی کنید بسیار سخت است. اما، این کار به کمک Firebase بسیار راحت انجام می شود.

  • Remote Config

Firebase Remote Config یک سرویس ابری است که به شما این امکان را می دهد که عملکرد و ظاهر اپلیکیشن را به روز رسانی کنید. با این تکنولوژی کاربر می تواند بدون نیاز به دانلود مجدد اپلیکیشن، نسخه به روز شده اپ را داشته باشد. 

 

درخواست طراحی اپلیکیشن

 

  • Hosting یا میزبانی

Firebase Hosting یک سرویس میزبانی یا هاست کاملاً مدیریت شده برای محتواهای استاتیک، پویا و همچنین میکروسرویس هاست. این سرویس توسط SSD storage و CDN (شبکه تحویل محتوا) پشتیبانی می شود. از این رو، محتواها همیشه ایمن هستند.  

  • Firebase Cloud Messaging (FCM)

(FCM) یک پیام رسان بین پلتفرمی است که به شما امکان می دهد بدون هیچ هزینه ای به کاربران خود پیام ارسال کنید. با استفاده از FCM، می‌ توانید به کاربران اپلیکیشن خود ایمیل جدید یا اعلان هایی را ارسال کنید تا کاربران خود را از به روز رسانی ها یا سایر اخبار مطلع کنید. 

 

طراحی اپلیکیشن های بهتر با فایربیس 

 

- ارتقاء کیفیت اپلیکیشن

فایربیس ابزارهایی برای تست اپلیکیشن در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد تا بتوانند به راحتی اپلیکیشن را تست و ایرادات آن را رفع کنند. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

  • Crashlytics

Crashlytics یک قابلیت بسیار مهم در Firebase است که به توسعه دهندگان امکان تشخیص و رفع ایرادات اپلیکیشن را می دهد. از آنجایی که یافتن و مدیریت ایرادات برای توسعه دهندگان پیچیده است، Firebase Crashlytics سرویسی را ارائه می دهد که اپلیکیشن را تجزیه و تحلیل و ایرادات را سازماندهی، مدیریت و گزارش دهند. Crashlytics از هر دو پلتفرم iOS و اندروید پشتیبانی می کند.

  • Performance monitoring

این سرویس، عملکرد اپلیکیشن را تجزیه و تحلیل می کند و یک گزارش جامع و کاملی از آن در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. این سرویس از هر دو پلتفرم اندروید و ios پشتیبانی می کند. همچنین، ایرادات اپ و وب اپ را از این بخش می توان ردیابی کرد.  

  • Test lab

بعد از طراحی اپلیکیشن نوبت به تست آن می رسد. Firebase Test Lab زیرساختی را فراهم کرده است که به راحتی می توانید اپلیکیشن را در هر دو پلتفرم اندروید و ios با دستگاه مختلف تست کنید. در واقع Firebase Test Lab یک محیط واقعی را برای شما شبیه سازی می کند. نتایج تست اپلیکیشن ها (از جمله گزارش‌ ها، ویدیوها و تصاویر و ...) را می توانید در کنسول Firebase مشاهده کنید.  

  • App Distribution

App Distribution یکی از جدیدترین سرویس های فایربیس است. پس از اتمام طراحی اپلیکیشن اندروید یا ios، باید اپلیکیشن را برای تست به تیم هایی که اپ را تست می کنند، ارسال کرد. اما چگونه می توان آنها را بین تست کنندگان اپ توزیع کرد؟ چگونه می توان با تغییرات یا قابلیت های توسعه یافته در نسخه جدید ارتباط برقرار کرد؟ App Distribution به راحتی این کارها را مدیریت می کند. 

 

- رفع ایرادات و بهبود اپلیکیشن

بهبود اپلیکیشن ها بعد از طراحی و ساخت اپلیکیشن یکی از مهم ترین اقدامات است. هدف از بهبود اپلیکیشن ها افزایش تعامل کاربر با اپ می باشد. اما چگونه؟ فایربیس قابلیت هایی را دارد که به شما در جهت بهبود اپلیکیشن ها کمک می کند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  • Google analytics

Google Analytics برای Firebase گزارش رایگان و نا محدودی را در مورد حداکثر 500 رویداد (events) متمایز ارائه می دهد. در این گزارش رفتار کاربر یا نحوه تعامل کاربر با اپلیکیشن و تجزیه و تحلیل بازاریابی درون برنامه ای ارائه می شود. این گزارش ها و تجزیه و تحلیل ها برای موفقیت اپلیکیشن ها و کسب و کارها بسیار با اهمیت است. 

  • Dynamic Links Firebase

Firebase Dynamic Links بستری را فراهم کرده است که بتوان کاربران فعلی و بالقوه را به هر بخشی از اپلیکیشن های اندروید و ios هدایت کرد. 

  • A/B Testing

تست A/B تأثیر تغییرات اپلیکیشن یا وب اپلیکیشن را بر مهمترین معیارهای تجاری کسب و کارها را نشان می دهد. همچنین، میزان تعامل کاربر و درآمد را در تست A/B و نحوه تغییرات فعالیت کاربر، در هر بار تست را می توان رصد کرد. 

 

بهبود و توسعه اپلیکیشن

چگونه می‌ توان فایربیس را به اپلیکیشن متصل کرد؟

برای اضافه کردن فایربیس به اپلیکیشن های اندروید از دو طریق می توانید اقدام کنید:

 

  • روش اول

۱. باید از اندروید استودیو نسخه 2.2 به بالا استفاده کنید. اگر نسخه قدیمی آن را دارید حتما قبل از شروع کار آن را به روز رسانی کنید.  

2. بعد از باز کردن اندروید استودیو یک پروژه جدید تعریف کنید. 

3. از قسمت ابزارها یا Tools وارد بخش firebase شوید. بعد از انتخاب فایربیس، از منوی باز شده در قسمت راست صفحه، سرویس های مختلفی که فایربیس ارائه می دهد را مشاهده می کنید. در این قسمت شما می توانید گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

4. بعد از باز شدن گزینه ای که انتخاب کرده اید، با کلیک بر روی Connect to firebase به مرحله بعد میروید. 

5. در این مرحله شما می توانید با زدن گزینه اضافه کردن فایربیس به اپلیکیشن، ماژول های مورد نظر خود را به اندروید استودیو اضافه کنید.

 

تماس با کارشناس اپلیکیشن 

 

  • روش دوم

1. همانند روش اول، ابتدا پروژه جدیدی را در فایربیس ایجاد کنید. در ادامه، یک فرم باز می شود و از شما می خواهد که بر اساس اطلاعات پروژه تان  فرم را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که شاید نیاز باشد که  ID پروژه را تغییر دهید. بعد از پر کردن فرم بر روی ایجاد پروژه (Create project) کلیک کنید. سپس، پروژه تعریف شده را به اپلیکیشن خود متصل کنید. 

2. در این مرحله نوع اپلیکیشنی (اندروید، iOS یا وب اپ) که طراحی کرده اید را انتخاب کنید. بعد از انتخاب نوع اپلیکیشن، در پنجره باز شده اطلاعات اپلیکیشن مانند نام پکیج اپ و کد SHA1 را وارد کنید. برای گرفتن کد SHA1 از اندروید استودیو باید مسیر زیر را طی کنید: 

 

gradle   > root folder   >Tasks   > Android   > signingReport

 

3. بعد از این مراحل یک فایل به نام google-services. json ایجاد می شود که باید آن را دانلود کنید. 

4. حال به قسمت Project و google-services. json بروید و فایل دانلود شده را در آن کپی کنید.

5. در مرحله آخر، کد‌ها را در build. gradle و در ماژول app و project وارد کنید و بر روی دکمه sync now کلیک کنید. 

 

نتیجه گیری

در این مقاله علاوه بر آشنایی با Backend-as-a-Service یا BaaS و فایربیس (fiberbase)، با مزایا و معایب استفاده از فایربیس و علت استفاده از آن در طراحی اپلیکیشن آشنا شدید. در ادامه، به نحوه تست اپلیکیشن های اندروید و ios و گزارش گیری از ایرادات آن پرداخته شد. بخش ها و قابلیت های مختلف فایربیس معرفی شدند. در آخر نیز نحوه اتصال اپلیکیشن یا وب اپلیکیشن به دو صورت مطرح شد. 

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۲.۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید