طراحی اپلیکیشن Native یا Hybrid؟ کدام بهتر است؟

طراحی اپلیکیشن Native یا Hybrid؟ کدام بهتر است؟

اگر صاحب کسب و کاری در رابطه با طراحی و ساخت اپلیکیشن هستید و قصد گسترش و رشد آن را دارید، ممکن است این سؤال ذهن شما را مشغول کرده باشد که طراحی اپلیکیشن Native مناسب‌ تر است یا Hybrid؟ سوالی که ممکن است برای خیلی‌ ها در مورد روش ساخت اپ موبایل پیش آید.
در ادامه قصد داریم به بررسی اصلی‌ ترین ویژگی‌ های این دو روش طراحی اپ بپردازیم تا شما بتوانید با شناسایی ویژگی‌ ها و تفاوت‌ های دو روش، با توجه به ماندگاری و پایداری اپلیکیشن، زمان و هزینه موردنظرتان مناسب‌ ترین روش را انتخاب نمایید.

اصلی‌ ترین ویژگی‌ های اپلیکیشن Native کدامند؟

1. انحصاری بودن اپلیکیشن Native برای پلتفرم خاص

شاید مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین ویژگی این اپلیکیشن منحصر بودن آن برای یک پلتفرم مانند اندورید باشد. منحصر بودن این نرم‌افزار برای پلتفرم خاص به این معنا است که به‌ عنوان مثال اگر طراحی و ساخت این اپلیکیشن با استفاده از زبان برنامه‌ نویسی اندورید انجام شود، دیگر نمی‌ توان برای توسعه و اجرا در پلتفرم ios از آن بهره برد.

2. دارا بودن سرعت بالا در اجرا

ظاهر دو اپلیکیشن هایبرید و نیتیو اگرچه ممکن است با کمی تفاوت مشابه هم باشند اما به جرات می‌ توان گفت این دو اپلیکیشن از نظر مشخصات فنی با یکدیگر تفاوت‌ هایی دارند. اپلیکیشن های Native نسبت به اپلیکیشن های Hybrid، سرعت بیشتری در پردازش و اجرا دارند. از این رو اگر سرعت اجرا برای شما اهمیت دارد، شاید طراحی اپلیکیشن نیتیو برای شما مناسب‌ تر باشد.

3. سازگاری بهتر و بیشتر با اپلیکیشن Native

یکی از ویژگی‌ های خوب اپلیکیشن‌ های نیتیو، کاربری مؤثر و رابط کاربری مناسبی است که ارائه می‌ دهند. اپلیکیشن Native قابلیت اتصال به جی‌ پی‌ اس، سیستم پوش نوتیفیکیشن، دوربین، میکروفن و امکانات دیگر را دارند که موجب سازگاری بیشتر و بهتر و سهولت در استفاده می‌ شوند. تمام این ویژگی‌ ها در نهایت موجب افزایش سرعت پردازش اپلیکیشن نیتیو و بهبود تجربه کاربری می‌ گردد.

4. عملکرد مناسب اپلیکیشن Native حتی بر روی دستگاه‌ های ورژن پایین

ممکن است همه افراد به آخرین ورژن سیستم‌ های عامل و تلفن‌ های همراه نسل‌ های جدید دسترسی نداشته باشند و این موضوع در صورتی که شما اپلیکیشن مناسبی را انتخاب نکرده باشید، موجب ایجاد مشکل خواهد شد. بنابراین اگر می‌ خواهید تعداد بیشتری از کاربران را به سمت کسب و کار خود سوق دهید، می‌ توانید با طراحی و ساخت اپ به‌ صورت Native طیف گسترده‌ تری از کاربران را جذب کنید.

 

ساخت اپ نیتیو 

 

اصلی‌ ترین ویژگی‌ های اپلیکیشن Hybrid کدامند؟

1. هزینه پایین با طراحی اپلیکیشن Hybrid

ممکن است تمایل داشته باشید هزینه کمتری بابت طراحی اپلیکیشن پرداخت کنید، در این صورت اپلیکیشن‌ های Hybrid می‌ توانند انتخاب خوبی باشند. برای استارت آپ ها و کسب و کارهای جدید اپلیکیشن‌ های هیبریدی بسیار مناسب هستند زیرا سرعت بالا و هزینه‌ های طراحی پایین‌ تری دارند. همچنین طراحی این اپلیکیشن‌ ها نیازی به تیم‌ های بزرگ و با تخصص بالا نیست و یکی از دلایل هزینه‌ های مناسب آن برای استارتاپ ها نیز همین موضوع است.

بیشتر بخوانید: 10 دلیل برای طراحی اپلیکیشن با React Native

2. زمان کوتاه برای طراحی اپ Hybrid

طراحی اپلیکیشن از نوع هایبرید به دلیل سهولت طراحی و سرعت بالایش زمان بر نیست. در صورتی که برای کسب و کار خود به طراحی سریع یک اپلیکیشن نیاز دارید می‌ توانید اپلیکیشن Hybrid را انتخاب کنید. تنها چیزی که در اپلیکیشن‌ های هایبرید نیاز است، یک توسعه‌ دهنده و یک طراحی یک ورژن اپلیکیشن است. کد نویسی این اپلیکیشن نیز ساده انجام می‌ شود. همچنین به‌ روزرسانی و آپدیت آن نیز آسان است. از این رو زمان ساخت اپ به‌ صورت هایبرید کوتاه‌ تر و سریع‌ تر است.

 

طراحی اپ هیبریدی

 

اپلیکیشن نیتیو یا هایبرید؟

پس از شناخت ویژگی‌ ها و مشخصات اصلی دو اپلیکیشن هایبرید و نیتیو، شما می‌ توانید با توجه به زمان و بودجه‌ ای که در اختیار دارید یا انتظاراتی که از اپلیکیشن دارید، اپلیکیشن نیتیو یا هایبرید را انتخاب کنید. نیاز کاربران، سرعت پردازش، بازار هدف و بسیاری عوامل دیگر نیز ممکن است بر انتخاب شما تأثیر بگذارد. البته لازم به ذکر است که شرکت‌ های معتبر و شناخته شده زیادی در زمینه طراحی و ساخت اپلیکیشن فعالیت می‌ کنند که شما می‌ توانید از آنها برای انتخاب بهتر و درست‌ تر اپلیکیشن از خدمات مشاوره آنها استفاده کرده و سپس بر مبنای مشاوره و آنچه از طراحی اپلیکیشن انتظار دارید بهترین مورد را انتخاب کنید.

تفاوت دو اپلیکیشن Hybrid و Native چیست؟

اپلیکیشن های نیتیو در زبان برنامه‌ نویسی که پلتفرم خاصی دارند، طراحی و توسعه داده می‌ شوند. از این رو اپلیکیشن های Native فقط سازگار با یک پلتفرم هستند. از طرف دیگر اپلیکیشن های هایبرید با کمک فناوری‌ های وب مانند جاوا اسکریپت، Css و یا 5HTML و ترکیب با عناصر مختلف بومی طراحی شده و توسعه داده می‌ شوند. طراحی و ساخت اپ به‌ صورت Hybrid بیشتر برای مواردی مناسب‌ تر است که هزینه کمتر و زمان کمی در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار داد.

بیشتر بخوایند: 18 ایده جذاب طراحی و ساخت اپلیکیشن

مقایسه اپلیکیشن های Hybrid و Native از 5 جهت

در ادامه قصد داریم طراحی اپلیکیشن به دو روش هایبرید و نیتیو را از 5 جهت مورد مقایسه و بررسی قرار دهیم تا مخاطبان گرامی بتوانند در شرایط مختلف بهتر این دو روش طراحی و ساخت اپلیکیشن را با یکدیگر مقایسه کنند:

- کارایی

از آنجایی که اپلیکیشن های نیتیو با استفاده از زبان‌ های مختلف برنامه‌ نویسی ساخته می‌ شوند، به توسعه‌ دهندگان، این امکان را می‌ دهند که آنها را برای بالاترین سطح کارآیی طراحی کنند. اپلیکیشن های هیبریدی نیز بین کد منبع و پلتفرم هدف یک لایه اضافه ایجاد می‌ کنند که موجب کاهش کارآیی اپلیکیشن در برخی موارد می‌ شود. طراحی اپلیکیشن به روش هیبریدی می‌ تواند برای برنامه‌ هایی مناسب باشد که به بهینه‌ سازی نیاز ندارند.

- هزینه

یکی از مهم‌ ترین چالش‌ هایی که همواره در بحث طراحی اپ مطرح است، بحث هزینه آنها است. هزینه، شاید اصلی‌ ترین عامل مؤثر بر چگونگی توسعه برنامه‌ های شرکت‌ های مختلف است. اگر بخواهیم از نظر هزینه دو اپلیکیشن هایبرید و نیتیو را با هم مقایسه کنیم، اپلیکیشن Hybrid برتری می‌ یابد. این اپلیکیشن ها می‌ توانند برای هر پلتفرم از ابتدا طراحی و ساخته شوند و هزینه‌ های کمتری نیز در بر داشته باشند.

- زمان

گاهی اوقات صاحبان کسب و کارها و شرکت‌ های مختلف برای طراحی و ساخت اپ ممکن است عجله داشته باشند یا با محدودیت زمانی مواجه باشند، در این صورت اپلیکیشن های هیبریدی در اولویت قرار می‌ گیرند. همانطور که گفته شد دلیل ساخت سریع این اپلیکیشن ها هم سازگاری این اپلیکیشن ها با پلتفرم مخصوص به خود و استفاده از تنها یک زبان برنامه‌ن ویسی برای آنها است.

- تجربه کاربری

شاید تجربه کاربری در مرحله اول ساده و کم‌ اهمیت به نظر برسد؛ اما این‌ گونه نیست و بیشتر کاربران از برنامه‌ ها و اپلیکیشن هایی که تجربه خوبی از آنها ندارند یا به آنها علاقه‌ ای ندارند، استفاده نمی‌ کنند. همچنین باید توجه داشت که علاقه کاربران و تجربه استفاده خوب از یک برنامه تنها کافی نیست بلکه برنامه باید مطابق با پلتفرم تلفن همراه کاربر کار کند. بر اساس آمارها می‌ توان دریافت که اپلیکیشن های هیبریدی هنوز به اندازه برنامه‌ های بومی از نظر تجربه کاربری، قدرتمند نیستند.

- نگهداری

بر اساس نظرسنجی‌ ها امروزه کاربران اپلیکیشن ها انتظار دارند برنامه‌ ها با سرعتی بهتر از وب سایت‌ های مختلف عمل کنند. طراحی و ساخت اپلیکیشن های نیتیو موجب می‌ شود که پایگاه‌ های کد متفاوتی به‌ منظور نگهداری وجود داشته باشد. با توجه به اینکه اغلب توسعه‌ دهنده‌ های اندورید مسلط به آی او اس نبوده و شرکت‌ های توسعه‌ دهنده برنامه‌ های بومی باید حداقل دو برابر توسعه‌ دهنده داشته باشند، بهتر است اپلیکیشن های هیبریدی را انتخاب نمایید.

تماس با کارشناس طراحی اپ

نتیجه گیری

نکته آخر و مهم آنکه اگر در انتخاب بین دو روش طراحی اپلیکیشن با رویکرد Hybrid و Native می‌ خواهید یکی را که برای کسب و کار شما مناسب‌ تر است انتخاب کنید، بهتر است ابتدا شرایط خود از جمله بودجه، زمان، تجربه کاربری و ... را به دقت بررسی نمایید و سپس بهترین مورد را انتخاب نمایید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید