سیستم مدیریت محتوا (cms) چیست و انواع آن کدامند؟

سیستم مدیریت محتوا (cms) چیست و انواع آن کدامند؟

سیستم مدیریت محتوا که به صورت اختصاری CMS نامیده می‌شود، نرم‌افزاری است که به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند بدون نیاز به دانش فنی تخصصی، محتوای کاربردی و کارآمدی برای ‌سایت‌ها ایجاد کرده، سپس به مدیریت و اصلاح آنها کمک کنند. ما در این مطلب، اطلاعات بیشتری در رابطه با CMS نظیر انواع CMS ارائه می‌دهیم.

 

CMS چیست؟

تفاوتی ندارد که خواهان خلق یک وب سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی یا یک وبلاگ هستید. در هر صورت شما به یک CMS که بتوانید محتوا، عکس و داده‌های سایت خود را بدون دست زدن به کدهای آن کنترل کنید، نیازمند هستید.

حدود، صدها سیستم مخصوص مدیریت محتوا در بازار موجود است که هر کدام عملکرد منحصر به فردی با توجه به اهداف تجاری خود دارند. شما برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین CMS برای کسب‌ و‌ کارتان باید مطمئن باشید که ویژگی‌های CMS با نیازها و اهداف شما همخوانی داشته باشد..

cms، ابزاری کارآمد برای کمک به شما بدون نیاز به دانش تخصصی برای نوشتن کدهای یک سایت است. شما به جای اینکه تک تک قسمت‌های صفحات وب نظیر ذخیره تصاویر و دیگر عملکردها را برای سایت خود بسازید، می‌توانید به سادگی از طریق CMS کلیه زیرساخت‌های اساسی مدیریت بهتر سایت را برای خود ایجاد کنید. همچنین، از سیستم‌هایی نظیر مدیریت محتوا برای عملکرد بهتر و مدیریت اسناد خود بهره ببرید.

 

CMS چیست؟ 

چند نوع سیستم مدیریت محتوا وجود دارد؟

باید گفت ما سیستم‌های مدیریت محتوای متنوعی داریم. سه نوع نرم‌افزار CMS موجود شامل منبع باز، اختصاصی و نرم‌افزارهایی تحت عنوان سرویس cms هستند. ما در ادامه به انواع مختلف سیستم مدیریت محتوا اشاره خواهیم کرد.

 - سیستم مدیریت محتوا یا CMS منبع باز

نرم‌افزارهای CMS منبع باز بدون هیچ گونه هزینه اولیه‌ای قابل دانلود هستند. البته، ممکن است CMS منبع باز مشکلاتی نظیر مشکلات فنی در هنگام نصب و راه‌اندازی، سفارش‌سازی برای گسترش نرم‌افزار، آموزش کارکنان، پشتیبانی و به‌روزرسانی منظم نرم‌افزار را برایتان ایجاد کند. از پرکاربردترین پلتفرم‌های CMS منبع باز می‌توان به وردپرس، جوملا، Magento اشاره کرد. CMS منبع باز را می‌توان به راحتی بر سرورهای وب نصب و مدیریت کرد.

- سیستم مدیریت محتوا اختصاصی

معمولا، نرم‌افزارهای CMS اختصاصی یا تجاری به واسطه شرکت‌های خصوصی ساخته و مدیریت می‌شوند. استفاده از این CMS ها به مواردی نظیر زیر ارتباط دارد:

  • خرید هزینه مجوز به منظور استفاده از نرم‌افزار
  • پرداخت هزینه‌ ماهانه یا سالانه برای به‌روزرسانی یا پشتیبانی از خدمات ارائه شده
  • پرداخت هزینه‌های اضافی سفارشی‌سازی و ارتقاء خدمات
  • آموزش و پشتیبانی فنی مداوم از کاربر

IBM Enterprise Content Management، پالس CMS، Shopify جز CMS های اختصاصی به شمار می‌روند. می‌توان CMS های اختصاصی را شخصی‌سازی کرد. اگرچه، شخصی‌سازی CMS ها می‌تواند هزینه‌بر باشد. اگر CMS اختصاصی را در یک وب‌سایت یا سیستم بک‌اند پیاده‌سازی کنید، این مسئله می‌تواند منجر به توسعه کار شما شود.

در ضمن، مجموعه کیان تجارت مفتخر است اعلام کند، ارائه دهنده کلیه خدمات مربوط به حوزه سئو، دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات گوگل، طراحی وب اپلیکیشن، طراحی سایت، طراحی سایت قالب آماده و طراحی اپلیکیشن موبایل است. شما متناسب با نیاز خود می‌توانید از خدمات مدنظرتان استفاده کنید.

 

- نرم‌افزارهایی تحت عنوان سرویس Cloud CMS

این سیستم مدیریت محتوا از پیش ساخته شده و بدون هیچگونه نیازی به دانلود سخت‌افزارها یا نرم‌افزارها در دسترس مخاطب قرار گرفته است. کاربران محتوای وب خود را به صورت ایمن از طریق Cloud مدیریت می‌کنند. این نرم‌افزارها به مدیریت محتوای وب، میزبانی وب و پشتیبانی فنی تامین کننده‌ها کمک می‌کنند. شما می‌توانید در فضای ابری از این نرم افزارها استفاده کنید. قیمت‌گذاری این نرم افزار براساس موارد ذیل انجام می‌گیرد:

  • میزان انتقال داده‌ها نظیر پهنای باند به سایت
  • ذخیره‌سازی محتوا و داده‌هایتان
  • پشتیبانی مستمر و مداوم

 

سیستم مدیریت محتوا

 

یک سیستم مدیریت محتوای خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

از جمله ویژگی‌هایی که باید یک CMS خوب داشته باشد، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • داشبورد بصری داشته باشید.

در هسته هر CMS یک داشبورد مخصوص مدیریت قرار دارد. هر CMS به شما امکان مدیریت کلیه اطلاعات مربوط به تولید و توزیع محتوا را مستقیماً از داشبورد می‌دهد. این بخش شامل زمان‌بندی محتوا، نظارت بر تهدیدات، ردیابی فعالیت کاربر، نصب ماژول‌ها و افزونه‌ها و تجزیه و تحلیل عملکرد محتوا است.

  • تم پاسخگو مناسب سایت خود را پیدا کنید.

ارزیابی پلتفرم‌های CMS مختلف به انتخاب تم‌هایی که هر کدام از این پلتفرم‌ها ارائه می‌دهد، کمک می‌کند. تم‌ها باعث خلق ظاهر و احساسی یک دست در کل سایت شما می‌شوند. به عنوان مثال، یک سایت تجارت الکترونیک تمی نظیر مواردی همچون بخش‌های محتوای قابل تنظیم و چیدمان شبکه‌ای دارد.

شما با توجه به CMS خود، می‌توانید تم مورد نیازتان را دانلود یا خریداری کنید یا حتی آن را بسازید. به عنوان مثال، اگر فروشگاه‌تان را با استفاده از Shopify ساخته‌اید، حتما تم سیستم مدیریت محتوا Kingdom در بازارهای رسمی Shopify را بخرید.

  • از ابزارهای قدرتمند ویرایش و انتشار محتوا استفاده کنید.

هر چه به وب سایت خود محتوای کمتری بیفزایید، می‌توانید محتوایی باکیفیت‌تر و بهتر بسازید. به این ترتیب، به یک ویرایشگر برای ساخت محتوای قدرتمند برای خلق انواع مختلف محتوا و انتشار آنها نیازمند هستید. در حالت ایده‌آل، باید بتوانید تصاویر، ویدئوها، CTAها، فرم‌ها و موارد دیگری را در سایت‌ خود منتشر کنید. همچنین، باید از CMS هایی که برنامه‌ریزی، انتشار، به‌روز‌رسانی و مدیریت محتوا را آسان‌تر می‌کنند، هم استفاده کنید.

  • پشتیبان‌گیری و کنترل نسخه را فراموش نکنید.

علاوه بر، ویژگی‌های ویرایش و انتشار، سیستم‌های مدیریت محتوا که به ذخیره‌سازی و پیگیری کار شما کمک می‌کنند را انتخاب کنید. ممکن است، برای خلق یک سری از تغییرات به نسخه قدیمی محتوای خود نیاز داشته باشید. به همین خاطر، حتما از یک CMS که این کار را برایتان راحت‌تر می‌کند، استفاده کنید.

همچنین، سوالاتی نظیر یک CMS چگونه پشتیبان‌گیری شما را مدیریت می‌کند؟ آیا آنها به صورت خودکار این کار را انجام می‌دهند و یا باید به صورت دستی این قابلیت را فراهم کرد؟ آیا پشتیبان‌گیری ویژگی‌ای بومی است که باید افزونه‌ای برای آن نصب کرد؟ را باید پاسخ دهید. بهتر است پاسخ سوالات فوق را به دست آورید تا بتوانید سریعتر به سایت خود دسترسی داشته باشید. توجه داشته باشید، میزبان وب می‌تواند خدمات پشتیبان‌گیری مناسبی برای سایت شما ارائه دهد.

 

بهترین CMS کدام است؟ 

 

چگونه بهترین CMS را انتخاب کنیم؟

بهترین CMS ها آنهایی هستند که ابزارها و عملکردهای لازم و مورد نیاز مخاطبان هدف را ارائه دهند. باید گفت، بهترین سیستم مدیریت محتوا برای نیازهای شما شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌ها، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها بررسی هزینه و بودجه است. اینکه، آیا هزینه سایت با بودجه شما برابری می‌کند یا نه؟
  • مقیاس‌پذیری، موضوع بعدی است. شما با توجه به ویژگی‌های هر CMS می‌توانید میزان رشد پلتفرم خود را تخمین بزنید.
  • سهولت استفاده CMS، شما باید متناسب با سطح مهارت خود از پلتفرم‌های مناسب‌تان استفاده کنید.

عواملی مانند مزایا و معایب بهترین پلتفرم، مناسب‌ترین پلتفرم، قیمت‌گذاری و ویژگی‌های پلتفرم مناسب خود را در نظر داشته باشید.

 

بهترین CMS کدام است؟

در حال حاضر، بیش از ۶۴ میلیون وب سایت فعال CMS وجود دارد که کاربران می‌توانند آنها را به راحتی خلق کرده و محتوای خود را بدون نیاز به کدنویسی در آنها مدیریت کنند. گرچه، باید گفت ایجاد سایت بر پلتفرم اشتباه CMS، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات شده و فرآیند طراحی سایت را دشوار ‌کند. بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سیستم برای مدیریت محتوا وجود دارد که تعداد آنها در حال افزایش هستند. هر کدام از آنها بازار هدف خود را متناسب با ویژگی‌های متفاوت ارائه می‌دهند. به همین علت، بعضا انتخاب بهترین CMS کاری دشوار به نظر می‌رسد. در ادامه، شما را با بهترین پلتفرم‌های CMS آشنا می‌کنیم.

 

- سیستم مدیریت محتوا وردپرس 

طراحی سایت وردپرسی به دلیل داشتن سیستم مدیریت محتوای کاربرپسند، بیش از ۴۲ درصد از سایت‌ها را تشکیل می دهد که این مسئله باعث افزایش محبوبیت این پلتفرم CMS شده است. وردپرس نرم‌افزاری با متن باز است که به دلیل انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالا طرفداران زیادی دارد. وردپرس، مناسب کاربران مختلف برای راه‌اندازی یک وبلاگ ساده یا یک سایت پیچیده است.

  • مزایای وردپرس

وردپرس، یک سیستم مدیریت محتوا محبوب است. هزینه‌ها در وردپرس متناسب با نیازها و بودجه‌های افراد قابل تغییر هستند. وجود گالری گسترده‌ای از مضامین رایگان وردپرس و افزونه‌های عالی نظر طرفداران این پلتفرم را جلب کرده است.

  • معایب وردپرس

کلیه افزونه‌ها و تم‌های وردپرس قابل اعتماد یا با کیفیت نیستند و مشتری نمی‌تواند از قابلیت پشتیبانی شخصی آنها استفاده کند.

 

سیستم مدیریت محتوا وردپرس  

 

- سیستم مدیریت محتوا جوملا

جوملا، cms منبع بازی است که بیش از ۲ درصد کلیه سایت‌ها را به خود اختصاص داده است. در مقایسه با دیگر پلتفرم‌های CMS، نرم‌افزار اصلی جوملا عملکرد بیشتری مانند ویژگی‌های چند زبانه ارائه می‌دهد. با این حال، راه اندازی اولیه این پلتفرم می‌تواند برای کاربران غیرمتخصص کمی چالش برانگیز باشد. جوملا مناسب طراحی سایت حرفه‌ای با چندین مدیر است.

  • مزایای جوملا

از قابلیت مدیریت سایت با صدها صفحه فرعی پشتیبانی می‌کند.

  • معایب جوملا

اصطلاحات ارائه شده توسط این پلتفرم برای مبتدیان مناسب نیست و به تخصص نیازمند است. بین ماژول‌ها، افزونه‌ها و پلاگین‌های مختلف سازگاری وجود ندارد.

 

- سیستم مدیریت محتوا Magento

Magento، یکی از بهترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک است. نرم افزار CMS Magento امنیت سایت، سئو و سفارشی‌سازی شخصی با هدف بهینه‌سازی انواع سایت‌های تجارت الکترونیک را دارد. این پلتفرم به دلیل پشتیبانی از تعداد زیادی محصول و سفارش پاسخگوی فروشگاه‌های آنلاین بزرگ‌ است.

  • مزایای Magento

این پلتفرم قابلیت مدیریت چندین فروشگاه در مکان‌ها با استفاده از زبان‌های مختلف را دارد. از ویژگی مدیریت محتوا این پلتفرم می‌توان به پشتیبانی از دستگاه‌‌های تلفن همراه اشاره کرد.

  • معایب Magento

راه‌اندازی اولیه این پلتفرم پیچیده است. سفارشی کردن طراحی و فهرست‌بندی محصولات در این سیستم مدیریت محتوا زمان‌بر است.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

جمع بندی

حتما حین طراحی سایت کلیه موارد فوق را مدنظر داشته باشید. به این ترتیب، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین پلتفرم CMS را برای طراحی سایت خود انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. در ضمن، کیان تجارت مفتخر است اعلام کند خدمات مورد نیاز خود را به اشخاصی که خواهان طراحی سایت اختصاصی، قالب آماده، وردپرس و غیره هستند، ارائه می‌دهد.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید