سئو اپلیکیشن با aso چه تفاوتی دارد؟

سئو اپلیکیشن با aso چه تفاوتی دارد؟

طراحان اپلیکیشن های موبایل و استارتاپ هایی که از اپ موبایل استفاده می کنند، همیشه با چالش افزایش نصب اپلیکیشن در مارکت های اپ مواجه هستند. در واقع این رقابت تنگاتنگ را تنها با اتکاء به سئو اپلیکیشن می توان به برد نزدیک کرد. سئو اپلیکیشن یکی از بهترین و شناخته شده ترین راه های افزایش تعداد دانلود اپلیکیشن ها و نصب آنها می باشد. پس اگر مترصد فرصتی هستید که اپلیکیشن شما دیده شود حتما به بهینه سازی و سئو آن توجه کنید تا در زمینه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین به موفقیت های لازم دست یابید. ما در این مطلب به نحوه بهینه سازی اپلیکیشن برای مارکت ها یا ASO پرداخته ایم و همچنین با معرفی ابزارهایی برای مانیتورینگ سعی در پیشبرد این مطلب داشته ایم، با ما همراه باشید.

 

سئو اپلیکیشن چیست؟

ASO یا App Store Optimization نیز چیزی شبیه سئو است، اما در این روش شما اپلیکیشن خود را برای گوگل پلی یا فروشگاه اپلیکیشن های گوگل بهینه سازی می کنید. در این کار به بیشتر و بهتر دیده شدن آن کمک می کند؛ در نتیجه تعداد نصب اپلیکیشن شما افزایش یافته و به درآمد بهتری خواهید رسید. در نهایت شما با روش های مختلف ASO تلاش کرده اید تا در صفحه جستجو و نمایش اپلیکیشن های گوگل پلی جایگاه بهتری دریافت کنید. افرادی که به دنبال دانلود نرم افزار مورد نیاز خود به جای جستجو در اپ استورهایی مانند اپل، گوگل پلی و بازار در موتور جستجوگر گوگل می پردازند، بیشتر به سراغ شما می آیند بنابراین اهمیت بهینه سازی اپلیکیشن ها برای بهتر دیده شدن مطلب اینجا اهمیت پیدا می کند.

ASO تمام تلاش خود را می کند تا اپلیکیشن شما در مارکت مورد نظر نظیر گوگل پلی، بازار، مایکت، آیتونز و غیره، از رنکینگ بالایی برخوردار گردد. در واقع این رتبه بالا کمک می کند تا شانس بیشتری برای دیده شدن آن اپلیکیشن در بخش اکسپلور اپ استورها وجود داشته باشد. علاوه بر این نیز اپلیکیشن مورد نظر در بخش معرفی اپلیکیشین های مشابه و پیشنهادات به کاربران مارکت ها جای خواهد گرفت.

 

سئو اپلیکیشن چیست؟

 

چگونه می توان اپلیکیشن را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کرد؟

برنامه نویسانی که در زمینه طراحی و تولید اپلیکیشن فعالیت می کنند پیوسته به دنبال آنند تا اپ در اپ استورهای مختلف مورد تأیید قرار گرفته و دیده شود. اما این هدف با یک جستجوی اینترنتی ساده توسط کاربر عملی می گردد. از این رو سئو اپلیکیشن در موتورهای جستجو از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا بازدیدکنندگان و کاربران بیشتری را به خود جذب خواهد کرد. در ادامه راهکارهایی برای بهینه سازی اپلیکیشن در موتورهای جستجو را مطرح می کنیم.

 

  • انتخاب کلمات کلیدی با بیشترین سرچ و کمترین رقیب

چنانچه که شما مایل باشید سئو اپلیکیشن خود را داشته باشید، باید برای اپلیکیشن خود کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با محتوای اپلیکیشن که آمار جستجوی بالایی دارند تعریف کنید. برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب می توانید ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی مانند kwfinder ،SEMrush Keyword tool و غیره را نیز به کار گیرید. در اینباره حتما سعی کنید که کلمات کلیدی مهم را در بخش عنوان و توضیحات اپلیکیشن خود در اپ استورها به خوبی به کار بندید.

 

  • طراحی لینک QR برای نرم افزار

استفاده از QR کدها، این امکان را برای مخاطبانی که از طریق دسکتاپ به سایت شما می آیند فراهم می کند تا با دسترسی آسان بتوانند برنامه شما را بر روی گوشی شان نصب کنند. لینک برنامه پیش از تبدیل بهQR ، باید کوتاه و بهینه سازی شود؛ این لینک ها نباید از 50 کاراکتر بیشتر باشند. برای دریافت نتیجه مطلوب بهتر است از برنامه هایی استفاده کنید که به شما پیشنهاداتی را در زمینه لینک مناسب برای QR می دهند و سپس با استفاده از آنها، لینک خود را آنالیز کنید.

 

  • دریافت دیدگاه های مثبت و امتیازات

امتیاز و نظرات مثبت کاربران در بهینه سازی اپلیکیشن موبایل در موتورهای جستجو ارتباط مستقیمی خواهد داشت. در واقع طبق الگوریتم های سئو، گوگل اپلیکیشن های برتر با امتیازات بهتر را در رتبه بالاتری نسبت به بقیه خواهد گذاشت. به عبارتی دیگر، گوگل کلمات کلیدی را بیشتر در نظرات کاربران سرچ می کند که با افزایش تعداد نظرات مخاطبان، آن کلمات کلیدی بیشتر دیده شده باشند. از سویی دیگر، کاربران جدید با مشاهده نظرات کاربران دیگر به دانلود یا عدم دانلود اپلیکیشن تصمیم می گیرند. پس برندینگ اپلیکیشن شما و افزایش تعداد نصب نیز با نظرات مثبت کاربران ارتباط مستقیمی دارد.

 

  • افزایش میزان نصب با بک لینک

با لینک های خارجی خوب می توانید دفعات نصب را بالا ببرید. یکی از چیزهایی که در افزایش تعداد دفعات دانلود، رتبه و سئو اپلیکیشن شما مؤثر است؛ بک لینک سازی باکیفیت بر روی صفحه دانلود و نصب اپلیکیشن در اپ استور از طریق سایت های دیگر است. همچنین با خرید رپورتاژ آگهی از سایت های معتبر و دارای اعتبار دامنه بالا می توان بازدهی مطلوبی دریافت کرد.

شما برای دریافت نتیجه بهتر باید لینک دانلودی را در وب سایت خود برای اپلیکیشن بگذارید؛ اپلیکیشن نیز باید به گونه ای طراحی شود که سایر رسانه ها درباره آن حرف بزنند. کیفیت لینک های خارجی سایت شما در ارتباط مستقیم با رتبه اپلیکیشن شما است.

شما با نمایش دادن لینک دانلود نرم افزار در بالای نسخه موبایل و بسایت نیز می توانید بازخورد فوق العاده ای دریافت کنید. مخصوصا وقتی که سایت بهینه ای برای موبایل داشته باشید که همیشه تحت کنترل است.

 

  • افزایش تعداد دانلود با استفاده از عکس و ویدیو در اپلیکیشن

استفاده از تصاویر و ویدیوها در صفحه معرفی نرم افزار، یکی از بهترین راه های افزایش دانلود اپلیکیشن است. در واقع با نمایش فضای داخلی و کارکردهای مختلف اپلیکیشن همراه با عکس و فیلم می توان نظرات مثبت کاربران بیشتری را جذب کرد. این کار موجب می شود رتبه شما در مارکت ها و همچنین موتورهای جستجو بالاتر بیاید.

 

  • تجزیه و تحلیل عملکرد سئو اپلیکیشن

برای بررسی عملکرد اپلیکیشن در اندروید می توان با استفاده از سرچ کنسول گوگل، گوگل آنالاتیکس و Ahrefs نتایج را دنبال کرد.

در ابتدا شما باید اپلیکیشن خود را به سرچ کنسول گوگل اضافه کنید سپس گزینه search Analatics را انتخاب کرده و نتایج را بررسی کنید. در مرحله بعد نیز در قسمت کنسول گوگل پلی به به قسمت User acquisition > Reports > Google Search (Organic) رفته و کلماتی که کاربر با جستجوی آنها اپلیکیشن شما را دانلود میکند، مورد بررسی قرار دهید. در آخر نیز برای تعداد هر دانلود کلمات کلیدی را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که در کنسول گوگل پلی، می توان اطلاعات خوبی در مورد عملکرد سئو اپلیکیشن موبایل بدست آورد. البته که کاربران اندروید از امکانات بهتری برای بررسی عملکرد اپلیکیشن های خود نسبت به کاربران اپل برخوردارند. این درحالی است که در iOS این امکان محدودتر بوده و شما می توانید آیتونز آنالیز کنید.

 

چگونه می توان اپلیکیشن را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کرد؟ 

 

بهینه سازی اپلیکیشن برای مارکت ها یا ASO

بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استورها و فروشگاه های اپ، مانند سئوی وب سایت ها می باشد، در این روش اپلیکیشن شما با کلمات کلیدی مرتبط با محتوای اپلیکیشن در نتایج جستجوی مارکت ها دیده شده و بالا می آید. بنابر این با انجام ASO، می توان کاربران را به صفحه معرفی اپلیکیشن هدایت کرد، ترافیک و در نهایت دانلود آن را نیز افزایش داد و یا حتی بر تعداد دفعات نصب فعال آن افزود.

پس در نظر داشته باشید که برای دستیابی به رتبه بندی های بالا، افزایش محبوبیت و در نهایت کسب درآمد باید شاخص ها و فاکتورهای مرتبط با محتوا را به درستی رعایت کنید. از جمله کارهایی که در بهینه سازی اپلیکیشن باید انجام داد شامل؛ پارامترهای مربوط به محتوا و تجربه و رفتار کاربران است. همچنین مواردی نظیر: انتخاب نام اپلیکیشن، ارائه توضیح مختصر نظیر توضیحات متای سایت ها، بولد کردن کلمات کلیدی اصلی، محتوای پاراگراف اول و بدنه اصلی محتوا می باشد.

 

تفاوت سئو اپلیکیشن با ASO

ASO در اکثر مواقع به سئو (بهینه سازی موتور جستجو) اپ استور مرتبط است. در واقع می توان بین این دو فرآیند شباهت هایی پیدا کرد نظیر؛ بهینه سازی کلمات کلیدی، بک لینک و بهینه سازی نرخ تبدیل. تفاوت اصلی بهینه سازی اپ استور و بهینه سازی موتور جستجو عوامل تأثیرگذار در رنکینگ آن است. همچنین ASO برای اپ های موبایل طراحی شده است در حالیکه سئو برای وب سایت ها اعمال می شود. این در حالی است که هر ساله گوگل عوامل زیادی را لحاظ کرده و مدام در حال توسعه لیست خود است اما لیست عوامل امتیازدهی برای ASO  بسیار کوتاه تر است که در نتیجه باعث افزایش دانلود اپلیکیشن می شود.

 

تماس با کارشناس اپلیکیشن 

 

معرفی ابزارهای مانیتور بهینه سازی اپلیکیشن

ابزارهای مناسبی برای مانیتورینگ بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استورها، وجود دارد که مواردی از این دست را در ادامه معرفی می کنیم:

 

  • ابزارهای بهینه سازی کلمه کلیدی اپلیکیشن

ابزارهای بسیاری برای بهینه سازی کلمه کلیدی اپلیکیشن یا ASO وجود دارند که می توانند موجب افزایش میزان ترافیک جستجوی اپلیکیشن شما گردند. از جمله این ابزارها: Mobile Action، Meatti، Sensor Tower، App Radar، Priori Data ASOdesk، Searchman، TheTool، Keyword Tool و AppKeywords.net می باشند. این ابزارها پیشنهادات کلمه کلیدی اپ، بهینه سازی کلمه کلیدی، ردیابی کلمه کلیدی و غیره را نمایش می دهند. این ابزارها انبوه داده هایی را که از iTunes و Google Play خارج می شود را شناسایی می کنند. همچنین، تهیه گزارش در مورد اپلیکیشن های جدید، چگونگی رسیدن آنها به رتبه بالا و ردیابی نظرات کاربران در هر نسخه از اپلیکیشن از عملکرد این ابزارها هستند.

در واقع این ابزارهای ردیابی، کلمات کلیدی را با استفاده از الگوریتم های خودشان که مبتنی بر AI (هوش مصنوعی) است رتبه بندی می کنند. از ویژگی هایی که این ابزارهای ردیابی کلمات کلیدی به توسعه دهندگان اپلیکیشن ها ارائه می دهند، محلی سازی اپ استور ها است تا با بهبود رتبه بندی اپلیکیشن ها، تعداد دانلود آنها را در یک کشور افزایش دهند.

 

  • ابزارهای بهینه سازی صفحه محصول اپلیکیشن

ایجاد صفحه محصول نیز یکی از راه های بهبود سئو اپلیکیشن است که در آن باید نام اپلیکیشن را همراه با توضیحات مناسب درج کرده و نسخه بروزرسانی شده، آیکون مناسب همراه با اسکرین شات ها و ویدئوی آموزشی و غیره را نیز ارائه دهید. بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل می توانید از طریق ابزارهایی مانند App Tweak و Meatti صفحه محصول خود را تحلیل و ارزیابی کنید. ppTweak با بهبود میزان مشاهده صفحه محصول، موجب افزایش رنکینگ شده و زمینه را برای دانلودهای ارگانیک فراهم می کنند.این ابزار که در سال 2013 ساخته شده که با دقت روی داده ها آن ها را برای بازرسی ارائه می دهد و میزان دستیابی به اپ را بهینه کرده و روی آن نظارت می کند.

 

  • ابزارهای بازبینی و تحلیل نظرات و دیدگاه کاربران

در رتبه بندی نهایی یک اپلیکیشن، نظرات و دیدگاه های مثبت کاربران بسیار تأثیرگذار است. بنابراین باید با استفاده از ابزارهایی مانند App Bot، App Tentive، Mobile Action و The Tool محتوای نظرات و دیدگاه های کاربران را تحلیل و ارزیابی کنید. شما با این کار نیاز کاربران خود را شناسایی کرده و نقشه محصول خود را اصلاح می کنید. با این ابزارها توسعه دهندگان و بازاریابان اپ می توانند امتیاز رقابتی، دانلود اپ و اطلاعاتی از درآمدهایشان بدست آورده و از تصمیمات ASO برای افزایش دانلود ارگانیک اپشان آگاهی یابند.

 

  • ابزارهای ارزیابی تست

ابزار مانیتورینگ، یکی از ابزارهایی است که در تست A/B اپ موبایل به کار می رود. این ابزار با استفاده از هوش مصنوعی چند صفحه محصول اپلیکیشن را تست کرده و نرخ تبدیل دانلود آن ها را نیز مقایسه می کند. حتی می تواند متغیرهای متعدد زیادی را نیز تست کند؛ در این میان می توان هر کدام از صفحات محصول که شرایط نرخ تبدیل بهتری از نظر نصب و دانلود داشتند را الگو قرار داد و سپس با مشاهده بهترین نتیجه ممکن برای بهینه سازی اقدام کرد.

 

مزایای بهینه سازی اپلیکیشن چیست؟

در واقع با بهینه سازی اپلیکیشن و بازی های موبایل، می توان به موفقیت زیادی در دنیای اپلیکیشن ها دست یافت. برخی از مهم ترین مزایای ASO به شرح زیر است:

  • بهبود قابلیت مشاهده و دیده شدن در اپ استورها: ممکن است محصول شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد اما در ابتدای کار باید دیده شود؛ از این رو قابلیت مشاهده اپلیکیشن شما در اپ استورها از اهمیت به خصوصی برخوردار است.
  • معرفی و نمایش اپلیکیشن به کاربران مرتبط و پیگیر: پس از مشاهده قابل قبول اپ شما در اپ استورها، این کاربران پیگیر هستند که باید اپ مرتبط با نیازشان را پیدا کنند از این رو کلمه کلیدی مناسب و دقیق اپ شما می تواند کاربر را به برنامه تان هدایت کند.
  • ماندگاری اپلیکیشن به عنوان برنامه ای معتبر: شما با پایداری در اپ استورها می توانید بر تعداد کاربران اپلیکیشن خود بیفزایید. در واقع این کار از طریق داشتن استراتژی خوب، به روزرسانی اپلیکیشن و پایداری آن در اپ استورها میسر می شود.
  • رشد مداوم با کاهش هزینه های جذب کاربر: با استفاده ازاقدامات ASO که برای بهبود عملکرد و معرفی اپلیکیشن شما صورت می گیرد می توانید در هزینه های جذب مخاطب صرفه جویی کنید.
  • افزایش درآمد اپ و نرخ تبدیل: در اپلیکیشن ها به روش های مختلفی می توان درآمد کسب کسب کرد؛ مثلاً تبلیغات درون برنامه ای، خریدهای درون برنامه ای، مدل های اشتراک کاربران. توجه داشته باشید که اگز اپلیکیشن شما در اپ استورها به خوبی تبدیل و مشاهده نشود در واقع تمام هزینه هایی که برای تبلیغات خود انجام داده اید از دست رفته است.
  • دسترسی به کاربران بدون محدودیت جغرافیایی: بلا استفاده از ASO، این امکان برای شما فراهم است که اپلیکیشن خود را به کاربرانی در سراسر جهان با زبان های مختلف معرفی کنید.

 

بهینه سازی اپلیکیشن دیجی حق

اپلیکیشن دیجی حق در زمینه وکیل آنلاین فعالیت می کند. تیم کیان تجارت بعد از طراحی اپلیکیشن دیجی حق اقدام به بهینه سازی آن در مارکت های مختلف کرد. اگر کلمه کلیدی وکیل آنلاین را در مارکت های مختلف جستجو کنید، اپ دیجی حق را در رتبه های بالا مشاهده خواهید کرد.

 

نمونه کار ASO

 

نمونه کارهای بهینه سازی اپلیکیشن برای مارکت ها

 

جمع بندی

چنانچه قصد دارید یک اپلیکیشن موفق داشته باشید باید تکنیک های مناسب عملیاتی سئو اپلیکیشن افراد را به دانلود و نصب اپلیکیشن ترغیب کنید. با استفاده از خدمات تیم کیان تجارت می توانید به درآمد بیشتر در طراحی اپلیکیشن فکر کنید. کیان تجارت در زمینه طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی سایت، بهینه سازی سایت و غیره فعالیت دارد. کارشناسان حرفه ای وب سایت و اپلیکیشن موبایل این مجموعه روش ها و استراتژی هایی را برای دیده شدن اپلیکیشن شما در مارکت ها و موتورهای جستجوگر ارائه خواهند کرد تا شاهد افزایش نصب اپلیکیشن خود باشید. برای استفاده از این خدمات حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۴ ) ۴.۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید