راهنمای گام به گام تست اپلیکیشن موبایل

راهنمای گام به گام تست اپلیکیشن موبایل

طراحی اپلیکیشن‌ موبایل در سال های اخیر به عنوان بزرگترین ترند در بازار ظهور کرده است؛ این حوزه فرصت های زیادی را با خود برای افرادی از جمله توسعه دهندگان، صاحبان اپلیکیشن‌ ها یا کاربران ایجاد کرده است. اپلیکیشن‌ های موبایل در بازار جنب و جوش خوبی را ایجاد کرده اند و به این دلیل رقابت در این بازار بسیار زیاد است. بنابراین تنها طراحی اپلیکیشن عملیاتی و زیبا کافی نیست و توسعه دهندگان باید تضمین کنند که اپلیکیشن فاقد هرگونه خطا و باگی است که ممکن است تجربه کاربری بدی برای کاربران ایجاد کند و مشتریان را از استفاده از آن منصرف کند. تست اپلیکیشن در اینجا به شما کمک می کند که با رفع ایرادات و بررسی تجربه کاربری اپلیکیشن، یک اپ حرفه ای داشته باشید.

با تست اپلیکیشن می توان یک اپ با کیفیت تر تولید کرد و عمر اپلیکیشن را افزایش داد. متاسفانه بسیاری از افراد این مرحله مهم از توسعه را نادیده می‌ گیرند. برای طراحی مفید هر اپلیکیشن، باید در همه فازهای توسعه از مرحله ایده پردازی تا طراحی و پیاده سازی، تست اپ انجام شود. 

 شاید بنظر برسد که فهمیدن زمان تست اپلیکیشن سخت است اما ابزارهای تست اپلیکیشن موبایل کار شما را راحت کرده است. با مطالعه ادامه این مطلب می توانید مراحل تست اپ در طول فرآیند طراحی آن را دریابید.

 

1- استراتژی و آماده سازی

این اولین و مهمترین مرحله بعد از اتمام فرآیند توسعه است. این مرحله از شما می‌ خواهد که یک استراتژی و برنامه کاری تنظیم کنید تا مشخص شود چه اقداماتی برای موفقیت اپلیکیشن نیاز است و چه موانع و محدودیت هایی بر سر راه دارد. این یک مرحله حیاتی است زیرا مسیر را برای بقیه مراحل تعیین می کند. فعالیت هایی که در این مرحله انجام می شود به شرح زیر است:

  • وابستگی به سیستم های مختلف
  • موارد ضروری را چک نموده و خلاصه کنید
  • داده های مورد استفاده در اپ را بررسی کنید
  • فضای مورد نیاز برای طراحی اپلیکیشن را بررسی کنید
  • پیش نیاز های عملی را شرح دهید
  • آیا اپلیکیشن با اپلیکیشن‌ های مختلف تعامل دارد؟
  • دستگاه های هوشمندی که از اپلیکیشن استفاده می کنند را مشخص کنید
  • تعیین که آیا اپلیکیشن محدود به تست front-end است؟ آیا امکان تست آن در حالت back-end نیز وجود دارد؟
  • پنل مدیریت اپ را بررسی کنید 
  • بررسی کاربردهای هر ویژگی اپ
  • تعیین اینکه اپلیکیشن بومی (Native)، پیشرونده (PWA) یا ترکیبی خواهد بود

 

2- نوع تست های اپلیکیشن را دسته بندی کنید

لازم است اپلیکیشن به گونه‌ ای طراحی شود که از هر دو نسخه اندروید و ios پشتیبانی کند. علت آن این است که کاربران نهایی ممکن است از گوشی های موبایل متنوعی استفاده کنند. برای تضمین اینکه اپلیکیشن با هر دو سیستم عامل کار می‌ کند؛ ما ترکیبی از تست دستی، تست اتوماتیک و تست در شبیه ساز ابری را در نظر می‌گیریم که شامل تست عملی، استفاده آسان از اپ، تست امنیتی و ... می باشد. به این ترتیب خواهید فهمید که چه نوع پیش نیاز‌های عملی را باید امتحان کرد.

 

تست اپلیکیشن های طراحی شده 

3- تست موردی اپلیکیشن و اسکریپت طراحی

تست موردی اپلیکیشن شامل یک سری مراحل است که به اجرای یک تست ویژه روی اپلیکیشن به ما کمک می‌ کند. تست اسکریپت نیز بسیار شبیه تست موردی است. تنها تفاوت آنها این است که اصطلاح تست موردی در تست دستی و اصطلاح تست اسکریپتی در تست اتوماتیک به کار می‌ رود. بسیار مهم است که برای هر ویژگی و عملکردی که در اپلیکیشن موبایل ارائه کرده اید، آن را تست کنید.

 

4- تست اپلیکیشن در محیط مناسب

منظور از محیط مناسب برای تست اپلیکیشن، ترکیبی از کدهای اپ بعلاوه مدل های مختلف از دستگاه های موبایل می باشد. این مورد به تست سخت افزار، نرم افزار و سیستم طراحی شده کمک می‌ کند. همچنین، بستر تست یا محیط تست مطابق نیاز اپلیکیشن تحت بررسی آماده می‌ شود. فراهم کردن محیط مناسب برای انجام تست های لازم روی اپ تضمین کننده موفقیت اپلیکیشن است. هر نقصی در این زمینه می‌ تواند منجر به صرف هزینه و زمان اضافی برای مشتری شود.

 

5- تست دستی و اتوماتیک اپلیکیشن

این مرحله شامل تست موردی اپلیکیشن بصورت دستی و تست اتوماتیک با استفاده از ابزارها، شبیه سازها یا سیستم های تست است. فعلاً این تست‌ های موردی دستی و تست های اتوماتیک محتوا بر روی عملکردهای کلیدی اپلیکیشن برای ضمانت عدم وجود اشکال، انجام می شوند. نقص های شناسایی شده را در سیستم مدیریت خطا ثبت نموده و از برنامه کاری تنظیم شده در مرحله 1 پیروی کنید.

 

تماس با کارشناس اپ 

 

6- تست بتا

تست اپلیکیشن بتا بخش مهمی از فرآیند ساخت اپلیکیشن است. پس از آنکه اپلیکیشن توسط شرکت طراحی اپلیکیشن تست شد، آنها اپ را به کاربران واقعی می دهند تا تست شود. تست بتا باعث می شود که قبل از انتشار اپلیکیشن و استفاده عموم کاربران از اپ  در دسترس قرار دادن ایرادات و باگ های اصلی آن برطرف شود. وظیفه تست کنندگان بتا چیست؟ این افراد اپ را در یک بازه زمانی خاص استفاده می کنند و هر اشکال و موضوعی که در اپ وجود دارد را گزارش می دهند تا رفع شود. این تست به طراحان اپ کمک می کند تا بفهمند اپ برای کاربران مناسب است یا خیر؟ و در صورتی که طراحی اپلیکیشن مناسب نباشد؛ آنها این شانس را دارند که قبل از ارائه اپلیکیشن به فروشگاه ها، طراحی اپلیکیشن را بهبود دهند.

 

7- تست کارآیی اپ

تست اپلیکیشن از لحاظ کارآیی در واقع ارزیابی یک فریم ورک است که چگونه اپ برای انجام یک کار خاص طراحی شده است. تست کارایی معمولاً برای تحلیل سرعت، عملکرد درست بخش های مختلف اپ، انجام می‌ شود. این تست چند نکته را مد نظر می‌ گیرد، به عنوان مثال تعداد درخواست های سرور، واکنش اپ به لمس کردن دکمه و ... بررسی می کند. 

 

بیشتر بخوانید: 9 نکته طراحی اپلیکیشن در 2022

 

8- تست امنیت

مطمئن شوید که در طراحی اپلیکیشن لایه های امنیتی رعایت شده است و اپلیکیشن از حملات سایبری در امان است. برای داشتن اپلیکیشن با امنیت بالا باید چند نکته مهمم مثل نصب SSL، استفاده از هاست اختصاصی، بک آپ گیری منظم از اپ و ... را رعایت کنید. از تست نفوذ برای سنجیدن امنیت سایت استفاده می شود. 

 

9- تست دستگاه

منظور از تست دستگاه، تست اپ با گوشی های مختلف با سیستم عامل های مختلف و در سایزهای مختلف است تا اطمینان حاصل شود که اپلیکیشن ها به راحتی کار کنند.

 

10- گزارش تست اپلیکیشن

در این مرحله باید یک گزارش کامل از تست هایی که بر روی اپلیکیشن انجام شده است تهیه شده شود. این گزارش شامل ارزیابی‌ های عملکرد اپ، فریم ورک، سرعت، ایرادات و باگ های آن است. نوع تست ها و نتیجه آنها باید در این گزارش آورده شود که به بهبود اپ  در آینده کمک خواهد کرد. این گزارش نشان دهنده این است که آیا محصول تولید شده برای استفاده و سرکایه گذاری آماده است یا خیر.

 

چرا باید اپلیکینش ها را تست کرد

 

چرا باید تست اپلیکیشن موبایل انجام دهیم؟

در طراحی اپلیکیشن موبایل، قطعا اشکالاتی وجود دارد که در مرحله تست و توسعه رفع می شوند. اهمیت تست اپ برای جذب سرمایه گذار غیرقابل انکار است. پس برای داشتن اپلیکیشن موفق در کنار طراحی آن باید به تست و توسعه اپ در همه مراحل پرداخت. چرا که تکنولوژی و نیازهای کاربران در حال پیشرفت است و باید اپ را همگام با فناوری به روز کرد. همچنین تست اپلیکیشن باعث می شود که تجربه کربری در هر مرحله تست و تجربه کاربری بهبود یابد. علاوه بر این، طراحی اپلیکیشن موبایل با گذشت زمان پیچیده‌تر می‌ شود و نیاز به تست اپلیکیشن از ابتدا تا انتها دارد. اینکه آیا برنامه به آسانی قابل دانلود است، به خوبی کار می‌ کند و در دستگاه های مختلف عملکرد خوبی دارد باید تست شود. ما امیدواریم که این سرفصل دیدگاه کلی را در مورد فرآیند تست اپلیکیشن موبایل و آنچه به آن نیاز دارید؛ به شما داده باشد.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۶ ) ۳.۸ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید