راهنمای به روز رسانی تکنولوژی اپلیکیشن های قدیمی

راهنمای به روز رسانی تکنولوژی اپلیکیشن های قدیمی

کسب‌ و کارها در گذشته اخیر شتاب غیرقابل انکاری را در تحول دیجیتال مشاهده کرده‌اند، به‌ ویژه از زمانی که همه‌ گیری کرونا در دنیا گسترش یافت. شرکت‌ ها شروع به نوسازی یا اصطلاحا modernization اپلیکیشن های قدیمی کردند تا کاربران بهترین خدمات را دریافت کنند. عوامل مختلفی هستند که باعث می شوند اپلیکیشن نوسازی یا بازطراحی شوند. برای مثال در دو سال اخیر محدودیت هایی بود که پیرو COVID-19 بوجود آمد. دورکاری یا کار از خانه، بسته شدن مکان های تفریحی و فروشگاه ها، تعطیلی مدارس و آموزشگاه و ... کسب و کارها را به باز طراحی یا به روز رسانی اپلییشن های قدیمی وادار کرد. طراحی اپلیکیشن با تکنولوژی های جدید از ملزومات کسب و کارهاست.

در یک بازار پویا، شرکت ها باید برای حفظ تداوم و رشد کسب و کار، اپلیکیشن های قدیمی خود را با تکنولوژی های روز دنیا به روز رسانی کنند. این مقاله توضیح می‌ دهد که چگونه نوسازی اپلیکیشن‌ ها به گسترش و رشد کسب‌ و کارها کمک می کند.

 

منظور از به روز رسانی یا modernization اپلیکیشن چیست؟

بازطراحی اپلیکیشن مستلزم بازنویسی اپلیکیشن موجود برای تطبیق با تکنولوژی های روز دنیا می باشد. زبان‌ برنامه نویسی، فریم ورک و زیرساخت اپ های قدیمی از جمله مواردی هستند که باید برای به روزرسانی‌ بازبینی شود. در دنیای دیجیتال داده  و اطلاعاتی که از کاربران جمع آوری می شود برای تجزیه و تحلیل کسب و کارها بسیار مهم هستند زیرا با استفاده از این داده می توان نیاز کاربران بهتر شناخت و با بررسی میزان فروش، درآمد، هزینه و سود  و ... میزان فروش فصل بعدی را تخمین و در جهت رشد آن تلاش کرد. یکی از مراحل مهم برای جمع آوری داده ثبت نام کاربر در اپلیکیشن می باشد. فعال کردن احراز هویت چند عاملی که با فناوری‌ های قدیمی‌ تر امکان‌پذیر نبود، یکی موارد در به روز رسانی تکنولوژی اپلیکیشن ها می باشد که به امنیت اپ هم کمک می کند. 

بروزرسانی اپلیکیشن‌ های قدیمی یکی از کارهای هیجان انگیز در میان کاربران می‌ باشد. امروزه با گسترش ارتباطات تعداد زیادی از برنامه‌های بروز رسانی شده، در پلی استور و گوگل پلی استور در دسترس بوده، که با استفاده از گوشی می‌ توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم. این اپلیکیشن‌ ها به خاطر عملکرد بهتر و سریع و رقابت با برنامه جدید، به طور مداوم و مرتب آپدیت شده و از طریق‌ برنامه‌ های مخصوص منتشر می‌ شوند. گاهی اوقات در حین استفاده از این برنامه‌ها، با یکسری از خطاها مواجه شده که در این حالت نیازی به پاک کردن اپلیکیشن نداشته و می‌ توانید؛ با استفاده از آپدیت، برنامه را به طور مجدد بروز رسانی کرده و دوباره راه اندازی کنید.

 

به روز رسانی یا modernization اپلیکیشن 

 

مزایای به روز رسانی اپلیکیشن  همگام با تکنولوژی های روز

- هزینه ها را کاهش می دهد

هزینه مهم ترین محرک برای نوسازی اپ ها است. نگهداری زیرساخت ها پرهزینه است و حفاظت از مرکز داده (data centre) بزرگ به یک تیم تخصصی IT برای مدیریت آن نیاز دارد. تکنولوژی های جدید با بهینه کردن زیرساخت ها به اپلیکیشن ها کمک می کند که مدیریت داده ها آسان تر شود. در نتیجه، سرمایه‌ گذاری در به روز رسانی اپ ها از هزینه های هنگفت جلوگیری می کند. برای مثال پلتفرم های ابری برای نگهداری و مدیریت اپلیکیشن ها نیازی به نیروی انسانی نیست. 

 

- تجربه مشتری را بهبود می بخشد

بازار به میدان جنگ برای شرکت هایی تبدیل شده است که محصولات و خدمات مشابه را ارائه می دهند. در چنین زمانی، این تجربه مشتری است که به یک شرکت مزیت رقابتی لازم را می دهد. مشتریان ترجیح می دهند با حداقل کلیک کارها را انجام دهند. استفاده از یک فناوری منسوخ تجربه بدی برای مشتری بجا خواهد گذاشت.

علاوه بر اینها، نقص های امنیتی اپلیکیشن های قدیمی می تواند به راحتی داده های کسب و کار و کاربران شما را به خطر بیندازد و به برندتان آسیب برساند. با تغییر رابط کاربری، آسان سازی مراحل پیچیده قبلی و افزودن ویژگی‌ های جدید در به روز رسانی اپلیکیشن یا طراحی اپلیکیشن جدید، تجربه مشتریان را بهبود می بخشد. اساساً به‌ روزرسانی‌ های سریع‌ تر و افزایش امنیت عملیات کسب‌ و کار شما را کارآمدتر می‌ کند. همه اینها در کنار هم، شرکت شما را متمایز می کند و شکوفایی آن را تضمین می کند. بدون سرمایه‌گذاری گسترده در تمام فناوری‌ های جدید، ممکن است شرکت شما از طریق به روز رسانی اپلیکیشن ها سرعت خود را افزایش دهد. در دراز مدت، بازطراحی اپلیکیشن ها باعث افزایش درآمد، کارایی و امنیت اپلیکیشن ها می شود.

 

مزایای به روز رسانی اپلیکیشن 

 

استراتژی به روز رسانی اپلیکیشن های قدیمی

استراتژی اپلیکیشن های کاربردی موثر می تواند منابع مورد نیاز برای اجرای یک اپ را به حداقل برساند. پشتیبانی از اپلیکیشن های قدیمی به دلایل مختلفی دشوار است. اپلیکیشن های قدیمی در حال منسوخ شدن هستند و با گذشت سال ها، کارایی آن‌ ها را در تحقق اهداف کاهش می‌ دهد. همچنین امنیت پایین آنها احتمال حمله سایبری را افزایش می دهد. باز طراحی اپلیکیشن ها هم شاید مشکلاتی داشته باشد اما مزایای قابل توجهی دارد. بروزرسانی اپلیکیشن‌ ها بر اساس فناوری‌ های روز دنیا انجام می‌ شود که برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌باشند:

 

1- فناوری Cloud -ابری

این استراتژی، که اصطلاحا با نام "lift and shift" شناخته می شود، مستلزم انتقال منابع و داده های اپلیکیشن از هاست های قدیمی به هاست های ابری می باشد. کدهای اپ تغییری نمی کند، اما زیرساخت ها فناوری Cloud یا ابری یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین فناوری‌هایی است که بیشتر سازمان‌ها، شرکت‌ها و . . . برای بروزرسانی برنامه‌ها و نرم افزارها استفاده می‌کنند. به واسطۀ این فناوری دسترسی به تمامی زیرساخت‌ها، آسان‌سازی حفظ و نگهداری از فناوری اطلاعات (IT)، افزایش میزان کارایی، مقیاس‌پذیری جهانی، سرعت، انعطاف‌پذیری و امنیت برنامه‌ها و مهمتر از همه، کاهش هزینه‌ها صورت می‌گیرد.

 

به روز رسانی اپ با فناوری ابری 

 

2- فناوری Orchestration and Automation- خودکارسازی و ارکستراسیون

خودکارسازی و اکستراسیون، در یک راستا جهت توسعه و بروزرسانی عملکرد نرم افزار به کار می‌ روند. در واقع، ارکستراسیون عملیاتی جهت هماهنگی، اتوماتیک کردن پیکربندی، اِعمال تنظیمات و همچنین مدیریت انواع سرویس‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. ضمن آنکه باعث افزایش کارایی، بهره‌وری و البته کاهش دخالت انسانی با انواع سامانه‌ های نرم افزاری می‌ شود. بدین ترتیب، میزان هزینه‌ ها، بروز خطا و پیچیدگی در نرم افزارها و اپلیکیشن‌ ها نیز کاهش می‌ یابد. از سوی دیگر، ارکستراسیون، به جهت خودکارسازی چندین فرآیند یا رویه کاری و وظایف متعدد به کار می‌ رود. در واقع، مجموعه یا دسته‌ای از انواع خودکارسازی را در بر دارد. با وجود این دو فناوری، میزان مقیاس‌پذیری و امنیت اپلیکیشن ها نیز افزایش می‌ یابد.

 

3- فناوری Microservices – میکروسرویس‌ ها

اغلب برنامه‌ ها و نرم افزارهای قدیمی به شکل تک لایۀ مستقل و یکپارچه هستند. به همین خاطر، بیشتر سازمان‌ ها از فناوری میکروسرویس‌ ها جهت توسعه و رشد نرم افزارها استفاده می‌ کنند. در واقع، با کمک این فناوری، معماری و ساختار نرم افزار به بخش‌ های کوچک‌ تر و جداگانه یا مستقل تقسیم‌ بندی خواهد شد. بدین ترتیب، هر یک از این سرویس‌ ها، پایگاه دادۀ اختصاصی داشته و به واسطۀ خدمات مبتنی بر API با یکدیگر ارتباط خواهند داشت. در نهایت، توسط این فناوری، توسعه و میزان مقیاس‌پذیری نرم افزار نیز به شکل ساده‌ تری انجام خواهد شد و در صورت اختلال یا خرابی در یکی از بخش‌ ها، سایر بخش‌ ها از خرابی یا ایرادات وارده، مصون خواهند ماند.

 

تماس با کارشناس اپ

 

4- فناوری Containers and Kubernetes- کانتینرها و کوبرنیتزها

پیش از شناخت این فناوری، بهتر است تعریف ساده‌ ای از کانتینرها را بدانید. کانتینرها، در واقع، تکنولوژی می‌ باشند که در این کانتینر، یکی از اپلیکیشن ها در یک محفظه یا فضای مخصوص قرار گرفته است و آنچه که یک اپلیکیشن کاربردی جهت اجرا و راه‌اندازی بی عیب و نقص نیاز دارد، در این محفظه وجود دارد. پس جابجایی یا انتقال این برنامه از یک فضا به فضای دیگر، بسیار ساده و سریع انجام خواهد شد. طراحی اپ با استفاده از این تکنولوژی ها به داشتن اپ حرفه ای کمک می کند.
از سوی دیگر، کوبرنیتزها نیز یک ابزار کارآمد جهت هماهنگ‌ سازی و یکپارچه‌ سازی کانتینرها و همچنین انواع نرم افزارها و برنامه‌ های کاربردی می‌ باشند. بنابراین، کاربران به واسطه این فناوری، بهترین مکان و فضا را برای اجرای برنامه و متناسب با نیاز خود انتخاب خواهند کرد. در واقع به کمک فناوری کانتینر و کوبرنیتز، فرآیندها و رویه‌ ها خودکارسازی می‌ شوند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای یافتن ایده های جدید برای طراحی اپ

 

5- طراحی UI/UX به روز برای طراحی اپلیکیشن نسخه جدید

این دو ابزار در عین متفاوت بودن با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. UI در اصل بر روی ارتباط با کاربر و نحوه‌ ارتباط گیری تمرکز داشته که در مقابل UX بر روی تجربه کاربر تمرکز می‌ کند. این ابزار یکی از روش‌ های مناسب برای بروزرسانی و طراحی اپلیکیشن‌ های قدیمی می‌ باشد. در ادامه برای ایجاد تغییرات، نام اپلیکیشن شما باید با نسخه قدیمی یکسان باشد و اپلیکیشن بروز شده باید مشابه نسخه فعلی بوده که پس از دریافت تایید، می‌ توانید اپ خود را بروز رسانی کنید. در این میان باید توجه داشته باشید که، کد نسخه جدید باید بهینه تر و از با استفاده از تکنولوژی های جدید باشد. با رعایت این موارد در نهایت می‌ توانید اپلیکیشن خود را در مارکت های مختلف مانند گوگل پلی، اپ استور و ... آپلود کنید. پس از بروزرسانی اپلیکیشن قدیمی، نسخه بروزرسانی شده از طریق نوتیفیکیشن به کاربران اپ اطلاع داده خواهد شد. اگر قسمت بروزرسانی برای کاربر فعال باشد، این اپلیکیشن‌ ها بطور خودکار بروزرسانی و نصب می‌ شوند. باید در نظر بگیرید که بروزرسانی امکان دارد؛ مدتی طول کشیده و زمانبر باشد.

 

طراحی اپلیکیشن با تکنولوژی های روز 

 

چند وقت یکبار باید اپلیکیشن‌ها را بروزرسانی کنیم ؟

برای ارتقاء اپلیکیشن های خود بهتر است؛ قبل از مواجه با مشکلات، اپلیکیشن را چند وقت یکبار برورسانی کنید. اگر مدت زمان زیادی است که فناوری و تکنولوژی اپ های خود را به روز رسانی نکرده اید می توانید با استفاده از تکنولوژی هایی که در بالا به آنها اشاره شد اپ خود را ارتقا دهید. می توانید با دریافت مشاوره از شرکت طراحی اپلیکیشن یا توسعه دهندگان اپلیکیشن اقدام به طراحی اپ کنید.

 

نتیجه گیری

بروز رسانی مرتب اپلیکیشن ها سبب حفظ امنیت برنامه‌ شما شده و با استفاده از تکنولوژی های جدید می‌ توانید کاربران زیادی را جذب خود کنید که شما از این طریق می‌ توانید به قابلیت‌ های جدید دسترسی پیدا کنید. در حال حاضر صدها اپلیکیشن در طول روز در حال بروز رسانی بوده که هر کدام با توجه به نوع ساختار خود، کاربرد‌های گوناگونی دارند. نسخه‌ جدید تمامی ضعف‌ های اپلیکیشن قدیمی را از بین برده و سبب راحتی کار و دسترسی آسان برای شما می‌ شود.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید