تفاوت وب اپلیکیشن با اپلیکیشن موبایل

تفاوت وب اپلیکیشن با اپلیکیشن موبایل

یکی از تصورات اشتباهی که در مورد برنامه وب اپ و برنامه موبایل وجود دارد این است که بسیاری از افراد، این دو را به مانند یکدیگر می دانند و در واقع در مورد تفاوت نرم افزار تحت وب با برنامه موبایل اطلاعاتی ندارند. اما ذکر این نکته ضروری است که تفاوت طراحی وب اپلیکیشن با طراحی اپلیکیشن موبایل بسیار قابل توجه است. هر یک از این اپلیکیشن ها به روش های مختلف توسعه داده می شوند و اجرای آن ها نیز متفاوت از یکدیگر است. شناسایی تفاوت وب اپلیکیشن با اپلیکیشن موبایل از اهمیت بالایی برخوردار است. یک اپلیکیشن و یا وب اپ، در واقع یک سایت است که طراحی آن متناوب است و با استفاده از گوشی های هوشمند به راحتی امکان دسترسی به آن وجود دارد. انواع گوناگونی از وب اپلیکیشن موجود است که بعضی از آنها دائما و بعضی نیز در پاره ای از موارد آپدیت می شوند. در ادامه تلاش داریم که به تفاوت این دو بپردازیم. 

 

وب اپلیکیشن با اپلیکیشن موبایل چه تفاوت هایی دارد؟

در ادامه تفاوت وب اپ با اپ موبایل را بررسی خواهیم کرد. اپلیکیشن های موبایل برای این که قابلیت اجرا شدن را داشته باشند نیازمند یک پلتفرم هستند در حال حاضر مشهورترین پلتفرم هایی که وجود دارد ios برای گوشی های آیفون و همچنین پلتفرم اندروید برای گوشی هایی مانند سامسونگ، هواوی، شیائومی و... است. در واقع برنامه های موبایل تنها در پلتفرم ویژه خود قابلیت اجرا شدن را دارند.

این برنامه به طور معمول از سایت ها و مارکت های مخصوص دانلود اپ، مانند پلی استور و گوگل پلی دانلود و نصب می شود و به مواردی از قبیل جی پی اس، دوربین، گالری و... با توجه به نوع برنامه می توانند دسترسی داشته باشند. اپلیکیشین های موبایل این امکان را دارند که به صورت اتوماتیک اجرا شوند از جمله این برنامه ها می توانیم به تلگرام، واتساپ، گوگل مپ، توییتر و... اشاره داشته باشیم. برنامه های بسیاری فراوانی به عنوان اپلیکیشن موبایل در مارکت های مختلف قابل دسترس است و بازی ها و گیم ها نیز در این دسته بندی قرار می گیرند.

در اینجا باید در مورد تفاوت وب اپلیکیشن با اپلیکیشن موبایل این نکته را گفت که؛ نرم افزارهای تحت وب با استفاده از اکسپلور اینترنت قابلیت دسترسی را دارند و در واقع برخلاف برنامه موبایل تنها از طریق یک پلتفرم ویژه باز نمی شوند بلکه می توان از طریق گوشی های مختلف به آنها دسترسی داشت. همچنین اپلیکیشن وب ها نیاز به نصب نخواهند داشت و به دلیل شرایط منعطفی که از لحاظ اعمال تغییرات دارند به اپلیکیشن موبایل ها برتری دارند.

 

ساخت نرم افزار تحت وب

 

نکته دیگر که در مورد تفاوت وب اپلیکیشن با اپلیکیشن موبایل می توان گفت این است که، اپلیکیشن هایی که تحت وب هستند به منظور راه اندازی و اجرا شدن به اینترنت نیاز دارند و در واقع شما باید آنلاین باشید اما در موارد بسیاری اپلیکیشن های موبایل در وضعیت آفلاین نیز فعال هستند. برنامه هایی که برای پلتفرم های مختلف موبایل ساخته می شوند به دلیل آفلاین بودن از سرعت زیادی برخوردار هستند و کارآمدی بالایی نیز دارند اما نیاز به آپدیت های زیادیی دارد.

 

اپلیکیشن های موبایل چگونه ساخته می شوند؟

از دیگر تفاوت وب اپ با اپ موبایل می توان به نحوه ساخت آنها اشاره داشت. اپلیکیشن هایی که برای تلفن همراه ساخته می شوند با توجه به نوع پلتفرمی که وجود دارد با ابزارهای متفاوتی ساخته می شود. گوشی های اپل که به سیستم عامل آی او اس مجهز هستند با بهره گیری از Objective-C یا Swift و Xcode IDE تولید می شوند و اپلیکیشن هایی که برای اندروید در نظر گرفته شده اند در ابتدا برنامه نویسی آنها با جاوا صورت می پذیرد و با بهره گیری از Android Studio یا Eclipse IDE ساخته می شوند. البته هر یک از پلتفرم ها مجهز به عناصر رابط و کیت های مخصوص خود نیز هستند.

 

تماس با کارشناس اپ

 

وب اپلیکیشن ها چگونه ساخته می شوند؟

ساخت و طراحی وب اپلیکیشن با استفاده از ابزارهای متفاوتی خواهد بود. این برنامه ها در اکثر موارد با بهره گیری از ابزارهایی مانند جاوا اسکریپت، CSS و HTML5 تولید می شوند. این اپلیکیشن ها برخلاف اپلیکیشن های گوشی های هوشمند، دارای کیت های استاندارد برای توسعه نیستند و کسانی که در این زمینه فعالیت دارند می توانند از قالب های در دسترس استفاده کنند. از دیگر تفاوت برنامه وب با برنامه موبایل این است که اپلیکیشن های وب طراحی آسان تری را دارند و از لحاظ ویژگی ها نیز شرایط آسانتری دارند.

 

برای مطالعه تفاوت وب سایت با وب اپلیکیشن چیست؟ کلیک کنید. 

 

تفاوت وب اپ با اپ موبایل از لحاظ مزایا و معایب

متوجه شدیم که تفاوت وب اپلیکیشن با اپلیکیشن موبایل، زیاد است در ادامه قصد داریم که به مزایا و معایب این دو نوع اپلیکیشن اشاره داشته باشیم. تفاوت های این دو بیشتر در بخش طراحی و ساخت اپلیکیشن و ساخت وب اپلیکیشن است. 

 

- مزایای اپلیکیشن های موبایل

  • در مقایسه با وب اپلیکیشن ها، سریعتر اجرا می شوند.
  • از قابلیت های زیادی برخوردار است و می توان با استفاده از آن به منابع سیستم دسترسی پیدا کرد.
  • در حالت آفلاین فعال هستند.
  • امنیت زیادی دارند و ضرورت تایید از سوی فروشگاه برنامه ها وجود دارد.
  • می توان با ابزارهای فراوانی که وجود دارد بازاریابی آن ها را انجام داد.
  • به دلیل این که ابزار ساخت آنها در دسترس می باشد و عناصر رابط نیز موجود است، ساخت آسانی دارد.

 

- معایب اپلیکیشن ها

  • در مقایسه با نرم افزار تحت وب برای ساخت آن ها هزینه بیشتری لازم است.
  • برای ایجاد سازگاری با سیستم عامل های گوناگون از جمله آی او اس و اندروید باید برای هر سیستم مجزا طراحی شود.
  • نیاز به آپدیت دائمی دارد.

 

تفاوت وب اپ با اپ

 

- مزایای وب اپلیکیشن ها

  • برای استفاده از آنها نیازی به نصب و دانلود نیست و با استفاده از مرورگر موبایل قابل اجرا است.
  • به آسانی و بدون این که نوع سیستم عامل شما مهم باشد می توانید این برنامه ها را مورد استفاده قرار دهید.
  • آپدیت آن ها اتوماتیک است.
  • در مقایسه با اپلیکیشن موبایل ساخت آسان تری دارد.

 

- معایب وب اپلیکیشن ها

  • امکان کارکرد به صورت آفلاین مهیا نیست.
  • به دلیل آنلاین بودن اجرای آنها کند است و امکانات کم تری نیز دارند.
  • شناسایی و پیدا کردن آن ها به آسانی برنامه های گوشی همراه نیست چرا که در فروشگاه یا وب سایت خاصی به صورت دسته بندی و طبقه بندی شده ارائه نمی شوند.
  • به دلیل نداشتن تاییدیه فروشگاه App ممکن است که از کیفیت و امنیت کافی برخوردار نباشند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱۱ ) ۴.۳ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید