تست A/B چیست و چگونه بر افزایش فروش تاثیر می گذارد؟

تست A/B چیست و چگونه بر افزایش فروش تاثیر می گذارد؟

در دنیای پیشرفته و پر رقابت امروز رفتارشناسی مخاطب تاثیر بسزایی در میزان فروش و موفقیت هر کسب‌ و‌ کاری دارد؛ بدین ترتیب برای رسیدن به این مهم شناخت ابزارهای لازم و نحوه کاربرد آنها بسیار ضروری است. 

تست A/B به عنوان یکی از کارآمدترین تست‌ ها در زمینه بازاریابی دیجیتالی و فروش اینترنتی می‌ تواند راهگشای کسب ‌و‌ کار اینترنتی شما باشد. پس اگر در زمینه طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن و ... فعالیت دارید لازم است که با این تست و مزایای آن آشنا شوید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

 

تست A/B چیست؟

یکی از بهترین استراتژی‌ ها در مبحث محتوا و دیجیتال مارکتینگ استفاده از تست A/B است. در واقع در این تست همواره دو فاکتور یا المان مورد ارزیابی قرار می‌  گیرند تا با توجه به میزان استقبال از هر فاکتور نهایتا برنده اعلام شده و تصمیم گیری‌ های بعدی بر مبنای نتیجه به دست آمده گرفته شود.

به طور خاص در بحث سئو و طراحی سایت هدف از اجرای این تست رسیدن به گزینه‌ ای است که نرخ تبدیل بیشتر را نشان می‌ دهد. به طور مثال، حتما برای شما پیش آمده است که بین دو صفحه وب سایت طراحی شده دچار سردرگمی شده‌اید که کدام یک از آنها برای کاربران مطلوب‌تر و جذاب‌تر است. تست A/B این امکان را به شما می‌دهد که پاسخ سوال خود را به راحتی دریابید بدین صورت که؛ دو صفحه وب را به شکل جدا و تصادفی به کاربران مختلف سایت نشان می‌ دهید.

نرخ تبدیل هر کدام از صفحات بیشتر باشد نشان‌دهنده آن است که آن صفحه نزد مخاطبان مطلوب‌ تر و کاربردی‌ تر است؛ در نتیجه طراح به آسانی می‌ تواند تصمیمات بهتری را در جهت پیشبرد اهداف سایت یا فروش خود اتخاذ نماید. این تست نه تنها در زمینه مارکتینگ و فروش بلکه تقریبا در دیگر زمینه‌ های آزمایش‌ های علمی نیز کاربرد دارد.

 

تست A/B چیست؟ 

 

چرا باید از تست A/B استفاده کرد؟

با توجه به اینکه استفاده از تست A/B تاثیر چشم‌گیری بر عملکرد و خروجی کار شما دارد، در ادامه مقاله به برخی از مهم‌ ترین مزایای استفاده از این تست اشاره خواهیم کرد. در واقع برشمردن این مزایا پاسخ روشنی است به این سوال که اصلا چرا باید از تست A/B استفاده کرد؟

مسلما هدف هر طراح سایتی رسیدن به نرخ بازدید بالاتر و یا فروش بیشتر می‌باشد، اما گاها ممکن است در پروسه طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن یا طراحی وب اپلیکیشن سهوا مشکلاتی به وجود آمده باشد که باعث شود کاربر تجربه خوبی از ورود به وب سایت یا اپلیکیشن شما نداشته باشد. در چنین شرایطی استفاده درست از تست A/B می‌ تواند شما را از کاستی‌ ها و مشکلات احتمالی سایتتان آگاه نماید.

  • کمتر شدن نرخ پرش، Rol بهتر و نرخ ترافیک بالاتر از جمله مزایای تست A/B است که کمک می‌ کند تا شما بدون خرید ترافیک جدید نیز نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
  • این تست نسبت به سایر ابزارهای تست اپلیکیشن و سایت از میزان ریسک کمتری برخوردار است.
  • تست A/B کمک می‌ کند تا شرکت طراح سایت آنچه در ذهن خود دارد را بسنجد و آزمون و خطا کند.
  • در مبحث طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن موبایل، تست A/B کمک می‌ کند تا طراح بداند که چقدر به اهداف خود نزدیک شده ‌است.
  • شما می‌ توانید از تست A/B به صورت مداوم و نامحدود استفاده کنید.
  • از دیگر مزایای جالب این تست آن است که کاملا غیرمستقیم و بدون آگاهی مخاطب یا کاربر نظرسنجی لازم را انجام می‌ دهد.

با در نظر گرفتن موارد بالا و با علم به اینکه استفاده از سایر روش‌ ها جهت افزایش نرخ ترافیک هزینه‌ بر است، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که استفاده از تست A/B می‌تواند یکی از مقرون ‌به‌ صرفه‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها جهت افزایش نرخ ترافیک و در نهایت رسیدن به سود بیشتر باشد.

 

تست A/B اپلیکیشن

درباره نحوه کارکرد تست A/B صحبت کردیم، در مورد چگونگی انجام این تست بر روی اپلیکیشن نیز باید گفت که در شیوه کلی کار تفاوتی وجود ندارد!
در اینجا نیز هدف آن است تا دو نسخه از یک اپلیکیشن با امکانات متفاوت مورد ارزیابی قرار گیرد تا رفتارها و عکس‌العمل‌های کاربران بررسی شده و نهایتا نسخه‌ای که به بازدید بهتر و خرید بیشتر منجر می‌شود انتخاب شود.
در میان انبوه ابزارهای تست اپلیکیشن، استفاده از مثلا تست آیکن یا اسکرین شات یا توضیحات A/B می‌تواند به تنهایی به افزایش سی درصدی بهبود اپلیکیشن منجر گردد.

 

تست A/B اپلیکیشن 

مراحل انجام تست A/B چیست و چگونه انجام می شود؟

برای انجام تست A/B لازم است که چند مورد را مد نظر داشته باشید و مطابق با آنها کار را پیش ببرید، از جمله: 

  • تعیین هدف
  • استفاده از شاخص‌های قابل اندازه‌گیری برای سنجش نرخ تبدیل
  • ایده‌پردازی و طرح تئوری
  • جمع‌آوری اطلاعات
  • ساخت نسخه جدید
  • شروع تست
  • تحلیل و ارزیابی نتایج

 

  • تعیین هدف

گام مهم و اساسی برای انجام تست A/B هدفگذاری است؛ چرا که شما به عنوان طراح سایت یا اپلیکیشن باید بدانید که دقیقا قصد انجام چه کاری را در راستای افزایش جذابیت وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود دارید. در واقع باید پاسخی درست برای این سوال داشته باشید که: چه چیزی را می‌خواهید مورد آزمایش قرار دهید؟

  • استفاده از شاخص‌های قابل اندازه‌گیری برای سنجش نرخ تبدیل

در گام بعدی شما باید قسمت‌هایی از سایت را که می‌توانید بهبود ببخشید را شناسایی کنید تا از طریق اندازه‌گیری این شاخص‌ها میزان نرخ تبدیل را تعیین کرده و ارتقا دهید.

  • ایده‌پردازی و طرح تئوری

ایده پردازی باید در راستای هدف‌گذاری صورت بگیرد. برای این کار بهتر است لیستی از نظریات خود را مبنی بر اینکه چرا نسخه جدید نسبت به قبلی بازدهی بهتر و بیشتری دارد تهیه کنید.

  • جمع آوری اطلاعات

در این مرحله باید مجموعه‌ای از اطلاعات و آمارها درباره تعداد خرید، تعداد بازدید و ... طی مدتی معین را جمع آوری کنید تا آن‌ها را با اطلاعات جدید مقایسه کنید، برای این کار می.توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس نیز استفاده نمایید.

  • ساخت نسخه جدید

حال وقت آن است که با توجه به موارد قبل تغییرات جدید را با توجه به المان‌های تعیین شده در مرحله هدف‌گذاری در نسخه جدید اعمال کنید و نتایج آن را ثبت نمایید.

  • شروع آزمایش

پس از تهیه نسخه جدید وقت آن است که آزمایش را شروع کنید. بنابراین کاربران نسخه‌های قبل و جدید سایت یا اپلیکیشن شما را به شکل تصادفی مشاهده می‌کنند.
لازم است در این مرحله نتایج نسخه جدید را یادداشت کرده تا آنها را با نتایج نسخه قبلی مقایسه کنید. همچنین، توجه داشته باشید که این آزمایش باید به طور همزمان و در بازه زمانی مشخص انجام شود تا بتوان به نتایج آن اتکا کرد.

  • تحلیل و ارزیابی نتایج

پس از پایان آزمایش وقت تحلیل داده‌های دریافتی می‌ رسد تا تفاوت‌ ها را ارزیابی کرده و بتوانید برای استفاده از نسخه مطلوب‌تر به جمع‌ بندی درست برسید.

 

تماس با کارشناس طراحی اپ 

 

چرا انجام تست A/B برای کسب و کارها اهمیت دارد؟

به طور کلی، آنچه به کاربران یک وب‌سایت نمایش داده می‌شود تاثیر مستقیم بر موفقیت یک کسب‌ و‌ کار اینترنتی دارد. بزرگترین حسن تست A/B شناخت کمی و کیفی رفتار مخاطبین و کاربران است که این امر دست طراح را برای شناخت بیشتر جامعه هدف و پیشبرد بهتر مقاصد خود بازتر می‌ کند.
به عبارتی می‌ توان اینگونه گفت که مهمترین دلیل انجام تست A/B برای کسب‌ و‌ کارها افزایش میزان ترافیک سایت است که این امر می‌ تواند کاربر معمولی را به خریدار واقعی تبدیل کند و شما را به سود بیشتر برساند. همچنین استفاده از مزایای انجام تست A/B کمک می‌ کند تا همواره یک گام از رقبای خود جلوتر باشید.

 چرا انجام تست A/B برای کسب و کارها اهمیت دارد؟

 

تاثیر تست A/B بر میزان فروش

استفاده از تست A/B یکی از راه‌ های موثر جهت ترغیب بازدیدکنندگان برای خرید محصولات ارائه‌ شده توسط سایت شما است؛ چرا که به واسطه انجام این تست شما متوجه خواهید شد چه اقدامات و فعالیت‌ های بازاریابی می‌ تواند از دید مخاطبان رضایت‌ بخش باشد.
این آگاهی کمک می‌ کند تا استراتژی‌ های کاربرد‌ی‌ تری را اتخاذ نمایید، بدین ترتیب می‌ توانید با حداقل هزینه و با کمترین میزان آزمون و خطا عکس‌العمل‌های مخاطبان خود را پیش‌ بینی کنید. سپس بر همان مبنا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید و آنچه را کاربر از صفحه یا اپ شما نیاز دارد به بهترین شکل در اختیارش قرار دهید تا در نهایت به تعداد بازدید بیشتر یا فروش بالاتر دست یابید.
همچنین شایان ذکر است که به کمک تست A/B طراح می‌تواند در مواردی، حتی با کوچکترین اصلاحات به دستاوردهای بزرگ در زمینه بهبود بازدید و فروش دست یابد.

 

تماس با کارشاس طراحی سایت 

جمع بندی

بقا و فعالیت در دنیای دیجیتال نیاز به تخصص، دانش و علم دارد بنابراین تسلط بر ابزارهای طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن، ابزارهای تست اپلیکیشن و ... ضروری است؛ چرا که این ابزارها همگی کمک می‌کنند تا شما بتوانید به افزایش نرخ بازدید وب سایت و یا فروش بیشتر دست یابید.
پس اگر به دنبال پیشرفت شغلی و کاری خود هستید حتما زمان و انرژی کافی برای یادگیری فنون لازم جهت داشتن کسب‌ و‌ کاری بهتر را در سرلوحه امور خود قرار دهید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۱ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید