تاپیک کلاستر چیست

تاپیک کلاستر چیست

در طول توسعه استراتژی محتوای سایت، یکی از مهم‌ترین مراحل تقسیم‌بندی محتوا است. منظور رویکردی سازمان‌یافته برای تولید محتوا است که روند جذب ترافیک ارگانیک در سئو را ساده‌تر و موفقیت‌آمیزتر می‌کند. یکی از انواع تولید محتوا سئو فرندلی ، مدل پیلار کلاستر و تاپیک کلاستر است.

موضوعاتی که حول یک موضوع کلیدی تعریف می‌شوند، در مورد آنها محتوا تولید می‌شود و به عنوان صفحات فرعی در نظر گرفته می‌شوند. در این راهنما قصد داریم اصول اولیه تاپیک کلاسترها و گنجاندن آنها در ساختارهای محتوایی برای بهبود استراتژی بازاریابی را پوشش دهیم. با ما همراه باشید.

 

مدل محتوایی تاپیک کلاستر (Topice Cluster) چیست؟

تاپیک کلاستر (Topic Cluster) مجموعه‌ای از مقالات مرتبط و صفحات وب‌سایت است که تمرکز آنها روی یک موضوع است و به یکدیگر لینک می‌دهند. ایجاد Topic cluster این امکان را به شما می‌دهد تا در زمینه یک موضوع عمیق‌تر شوید و در عین حال روی سایت خود یک معماری کارآمد برای دسترسی به انواع محتواهای مرتبط ایجاد کنید.

وب‌سایتی که معماری منسجم داشته باشد؛ موتورهای جستجو راحت‌تر می‌توانند محتوای موردنظر را روی آنها پیدا کنند. این مسئله به نوبه خود رتبه‌بندی سایت در صفحه نتایج موتور جستجو را بهبود می‌بخشد.

تاپیک کلاستر شما باید با یک صفحه پیلار (Pillar Page) جامع و کامل شروع شود و سپس به تمام صفحاتی که موضوعات مرتبط دارند، پیوند بدهد.

مدل محتوایی تاپیک کلاستر (Topice Cluster) چیست

 

مدل محتوایی صفحه پیلار (Pillar Page) چیست؟

صفحه پیلار همان صفحه اصلی Topic cluster سایت شما است. این صفحه اساسا نقطه شروع کلاستر محسوب می‌شود و موضوع اصلی را در یک نگاه معرفی می‌کند. کاربر باید بتوانید از همین صفحه به تمام صفحات کلاستر که جزئیات موضوع اصلی را دربرمی‌گیرند، بازدید کند. این یعنی در محتوای صفحه پیلار باید موضوع اصلی را توضیح دهید و تک تک زیرمجموعه‌های محتوایی را معرفی کنید.

ابتدای این صفحه معمولا با مقدمه‌ای از موضوع اصلی آغاز می‌شود و سوالات پرتکرار کاربران پوشش داده می‌شود. سپس بر اساس موضوع، می‌توان به دلخواه پیشینه یا اطلاعات تاریخی بیشتری ارائه داد. پس از چند پاراگراف مقدماتی، به ازای هر موضوع فرعی یک پاراگراف نوشته می‌شود. دقت کنید فقط یک نمای کلی از محتوای صفحه فرعی به همراه لینک آن.

 

نحوه ایجاد تاپیک کلاستر و پیلار کلاستر

مدل تاپیک کلاستر و پیلار کلاستر به مدیر محتوا کمک می‌کند محتوای بهتری را طی مدت زمان کوتاه‌تری تولید کند. هدف از کلاستر کردن یا همان خوشه‌بندی محتوا فراتر از استراتژی سئو قدیمی است. محتوای وب‌سایت شما باید در قالب‌های محتوایی مختلف قابل برنامه‌ریزی، قابل جستجو و قابل ارائه باشد.

در ادامه با قدم به قدم نحوه ایجاد Topic cluster آشنا می‌شویم.

1. موضوعات اصلی را شناسایی کنید

برای شروع باید موضوعات اصلی را شناسایی کنید. هر موضوعی که انتخاب می‌کنید باید از موضوعات هسته‌ای کسب‌و‌کار شما باشد. با این‌کار بر ارزشی که کسب‌و‌کار شما به مشتریان ارائه می‌دهد، تاکید می‌کنید. سپس در همین مرحله با توجه به موضوعات اصلی صفحه پیلار خود را تعریف کنید. موضوعات فرعی در ارتباط با موضوع اصلی بیابید که همگی در کنار هم مدل محتوایی تاپیک کلاستر را تشکیل دهند. از خودتان بپرسید:

  • مخاطب من می‌خواهد چه بداند؟
  • آیا می‌توانم در رابطه با این موضوع بنویسم؟
  • آیا می‌توانم این موضوع را به موضوعات کوچکتر تقسیم کنم؟

2. برای موضوعات انتخابی کلمه کلیدی مناسب پیدا کنید

در مرحله بعد، باید کلمات کلیدی موضوع خود را جستجو کنید. قبل از شروع تحقیق در مورد موضوعات خود و نوشتن آنها، مطمئن شوید کلمه کلیدی مناسبی انتخاب کرده‌اید که سودی به کاربر می‌رساند.

همچنین، باید ببینید رقبای شما در مورد چه چیزهایی می‌نویسند و عوامل موفقیت محتوای آن‌ها چه بوده است. سراغ کلمات کلیدی بروید که از چشم رقیبانتان دور مانده و آنها تجزیه و تحلیل کنید. با استفاده از ابزار سئو تحقیق کلمات کلیدی مثل Keyword Gap Tool می‌توانید تعیین کنید که:

  • حواستان به کدام کلمات کلیدی کلیدی نبوده، در حالی که رقیبانتان تلاش می‌کنند به ازای آنها رتبه‌بندی شوند.
  • کلمات کلیدی ضعیف که به ازای آنها رتبه پایین‌تری نسبت به رقیبانتان دارید.
  • کلمات کلیدی قوی که به ازای آنها رتبه بهتری نسبت به رقیبان خود دارید.

سپس این داده‌ها را کنار هم قرار دهید تا ببینید کار کردن روی کدام موضوعات سریع‌تر موجب افزایش رتبه بندی و بهبود سئوی سایت‌تان می‌شود.

3. طراحی صفحه پیلار و تاپیک کلاستر برای موضوع اصلی

علاوه بر تحقیق در مورد کلمات کلیدی، باید صفحه پیلار و Topic cluster را تعریف کنید. ابتدا باید طراحی پیلار کلاستر را در نظر بگیرید، چون تاپیک کلاسترها قرار است به این صفحه لینک بدهند. موقع طراحی طرح کلی صفحه پیلار، سعی کنید طیف وسیعی از موضوعات مختلف را پوشش دهید و در عین حال فضایی برای موضوعات فرعی باقی بگذارید.

صفحات تاپیک باید یک قدم فراتر بروند و جزئیات دقیق موضوع را پوشش دهند. موضوعاتی که برای کلاستر تاپیک انتخاب می‌کنید، باید کاملا به صفحه Pillar clustr قابل پیوند باشند. طرح کلی باید شامل عناوین و زیرعنوان ها، تعداد کلمات هدف، لیست کلمات کلیدی (اولیه، ثانویه و مرتبط) و لینک ارجاع به رقبای معتبر باشد.

مدل محتوایی صفحه پیلار (Pillar Page) چیست

 

4. تولید محتوا تاپیک کلاستر و پیلار کلاستر

پس از ترکیب ایده موضوعات از مرحله ایده‌پردازی، تحقیق کلمات کلیدی و آماده‌سازی طرح کلی، نوبت به تولید محتوا می‌رسد محتوای شما باید مخاطب را درگیر کند و او را ترغیب به مطالعه سایر موضوعات سایت کند. توجه داشته باشید که رقیبان شما هم تلاش می‌کنند در مورد موضوعات مشابهی بنویسند. پس محتوایی بنویسید که جذاب و برجسته باشد.

نکات مهم نوشتن محتوای تاپیک کلاستر

  • طبیعی بنویسید: برای نوشتن تاپیک کلاستر اصلا نیازی به کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) نیست، چون قرار است بعدا موضوع را در لایه‌های عمیق‌تر پوشش دهید.
  • تمرکز بر کیفیت: به جای آنکه صرفا به تعداد کلمات محتوا توجه کنید، کیفیت محتوا را در اولویت قرار دهید.
  • بهبود محتوا: تا آنجا که می‌توانید بهترین و کامل‌ترین محتوای ممکن را بنویسید؛ ببینید چه چیزهایی از قلم رقیبانتان جا مانده و آن موضوعات را پوشش دهید.
  • واضح و مختصر بنویسید: محتوایی بنویسید که صرف‌نظر از سطح دانش مخاطب، به سوال او رک و راست پاسخ دهد. این مهم‌ترین اصل سئو محتوا است.

نکات مهم تهیه پیش‌نویس محتوا

  • انتخاب کلمات کلیدی مرتبط: از کلمات کلیدی سئو مرتبط به یکدیگر استفاده کنید؛ همان عباراتی که مخاطب از شما انتظار دارد.
  • افزودن ویژگی alt به تصاویر: مطمئن شوید که همه تصاویر تاپیک کلاستر متنی به عنوان alt تصویر داشته باشند. این مسئله برای سئو محتوا فوق‌العاده مهم است.
  • بررسی خوانایی متن: مطمئن شوید محتوای شما برای مخاطب خوانا و قابل درک باشد. ابدا نباید از مفاهیمی استفاده کنید که مخاطب از آنها بی‌اطلاع باشد. همچنین از نوشتن کلمات، جملات و پاراگراف‌های طولانی اجتناب کنید.

 

انتشار محتوا و لینک‌دهی به تاپیک کلاسترها

بعد از انتشار محتوا، وقتی مطالب جدیدی تولید می‌کنید که به Pillar clustr متصل می‌شود، باید مرتب لینک های داخلی با انکرتکست مناسب به تاپیک کلاسترها را هم اضافه کنید. حتی اگر محتوای شما رتبه خوبی به دست آورده است، همیشه باید مطمئن باشید که محتوای شما به‌روز است، چون همیشه جا برای بهبود وجود دارد. به‌روزرسانی منظم محتوا می‌تواند شما را یک قدم جلوتر از رقبا نگه دارد.

کلام آخر

مدل تولید محتوای تاپیک کلاستر فراتر از درج کلمات کلیدی در محتوا و امیدواری به الگوریتم گوگل است. در عوض، از مدل‌سازی موضوعات و پیوندهای داخلی برای بهبود تجربه کاربر و بهبود عملکرد جستجوی کاربران استفاده می‌شود. این ساختار خاص یعنی داشتن یک صفحه پیلار مرکزی که به چندین مقاله تخصصی لینک می‌دهد، به موتورهای جستجو می‌گوید که وب‌سایت شما موضوع خاصی را به طور گسترده و عمیق پوشش می‌دهد. در نتیجه الگوریتم‌هایی مثل RankBrain گوگل، وب‌سایت شما را به عنوان مرجعی برای موضوع مورد نظر می‌بینند و آن را رتبه‌بندی می‌کنند.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۸ ) ۴.۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید