اپلیکیشن b2b با اپلیکیشن b2c چه تفاوتی دارد؟

اپلیکیشن b2b با اپلیکیشن b2c چه تفاوتی دارد؟

اپلیکیشن‌های b2b و اپلیکیشن‌های b2c دیگر برای مردم ناشناخته نیستند. اپلیکیشن‌ها به یک بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند، زیرا سادگی و راحتی‌ای را ارائه می‌دهند که با هیچ فناوری دیگری قابل مقایسه نیست. کسب و کارها می‌توانند از فرآیندهای ساده بهره ببرند، در همین حال مصرف‌کنندگان می‌توانند تنها با چند ضربه روی گوشی هوشمند خود بلیط رزرو کرده یا خرید کنند. به طور خلاصه، اپلیکیشن‌ها تکه‌های همه کاره‌ای از فناوری هستند که می‌توانند تأثیر عمیقی بر کسب و کارها و مصرف‌کنندگان داشته باشند. در ادامه به بحث درباره فرق اپلیکیشن b2b با اپلیکیشن b2c خواهیم پرداخت.

از آنجایی که هر دو بازار اپلیکیشن‌های b2b و b2c در حال رسیدن به بلوغ هستند، رشد سریعی را نیز تجربه می‌کنند. اما تفاوت بین این اپلیکیشن‌ها چیست؟ و کدام یک برای کسب و کارتان مناسب‌تر است؟

هر روز ما از اپلیکیشن‌های زیادی استفاده می‌کنیم، ولی ممکن است طبقه‌بندی دقیق یک اپلیکیشن را از دیدگاه مردم ندانیم. اما چنانچه در حال طراحی اپلیکیشن یا حتی اگر در هر کسب و کاری هستید که به توسعه یک اپلیکیشن برای مخاطبان خود فکر می‌کنید، بهتر است این دسته‌بندی‌ها را به خوبی بشناسید.

 

اپلیکیشن b2b یا Business to Business چیست؟

شرکت‌ها از اپلیکیشن‌های b2b برای برقراری تعامل بین شرکای خود استفاده می‌کنند. این سازمان‌ها اغلب نقش واسطه را بین شرکت و مصرف‌کننده نهایی ایفا می‌کنند. با این حال ممکن است انواع مختلفی از اپلیکیشن‌ها برای هر نوع کسب و کاری وجود داشته باشد.

اپلیکیشن کسب و کار به کسب و کار ‌(Business-to-Business) یک برنامه نرم‌افزاری است که به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که با یکدیگر تعامل داشته باشند. به طور معمول، اپلیکیشن‌های b2b برای مدیریت موجودی، سفارشات خرید و سایر عملیات‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین ممکن است برای تسهیل ارتباط بین کارکنان یا بین مشاغل و مشتریان از این اپلیکیشن‌ها استفاده شود.

در حالی که انواع مختلفی از اپلیکیشن‌های b2b وجود دارد، اما همه آنها در هدف کمک به کسب کارها برای اجرای کارآمدتر مشترک هستند. در برخی موارد، اپلیکیشن‌های b2b حتی ممکن است با خودکار کردن برخی وظایف خاص یا دسترسی بلادرنگ به داده‌ها به کاهش هزینه‌ها کمک کنند. همانطور که استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه همچنان در حال رشد است، استفاده از اپلیکیشن‌های b2b نیز افزایش پیدا می‌کند.

در مبحث فرق اپلیکیشن b2b با اپلیکیشن b2c، باید اشاره کرد در حالی که برخی از اپلیکیشن های b2b در دسترس عموم هستند، برخی دیگر به طور انحصاری فقط به صورت داخلی قابل دسترسی هستند. تعدادی از اپلیکیشن‌های این دسته، برنامه‌های کاربردی تجاری هستند که برای انجام یک کارکرد خاص مانند مدیریت زنجیره تأمین داخلی یا سایت برنامه‌ریزی پروژه طراحی شده‌اند.

اپلیکیشن‌هایی مانند Google Analytics ،Hootsuite و Salesforce که فقط در محیط‌های تجاری راجع به آن‌ها شنیده‌اید، در دسته اپلیکیشن‌های b2b قرار می‌گیرند.

 

اپلیکیشن b2b چیست؟ 

اپلیکیشن b2c یا Business-to-Consumer چیست؟

انتظار می‌رود که تا پایان سال میلادی جاری، مصرف‌کنندگان در سراسر جهان بالغ بر حدود ۲۶۰ میلیارد اپلیکیشن موبایل را دنبال کنند. بیشتر اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه‌های نرم‌افزاری، اپلیکیشن‌های تجاری برای کاربران b2c هستند. مصرف‌کنندگان نهایی قرار است که به تنهایی از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند.

اپلیکیشن b2c نوعی اپلیکیشن کاربردی است که به کسب و کارها امکان می‌دهد محصولات یا خدمات را مستقیماً به مصرف‌کنندگان بفروشند. هنگام طراحی اپلیکیشن فروشگاهی حتما باید این نکته را در نظر داشته باشید که محصول و خدمات را مستقیما به مصرف کنندگان به فروش برسانید یا کسب و کارهای دیگر. اپلیکیشن‌های b2c معمولاً برای یک هدف خاص طراحی می‌شوند، مانند ارائه اطلاعات محصول، اجازه دادن به مشتریان برای خرید اقلام یا ارائه خدمات پشتیبانی از مشتری. کسب و کارها از اپلیکیشن b2c برای افزایش فروش، بهبود وفاداری مشتری و کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کنند.

به لطف دسترسی گسترده به فروشگاه‌های نرم‌افزاری و سهولت استفاده، اپلیکیشن‌های b2c به یکی از محبوب‌ترین انواع اپلیکیشن‌های موبایل تبدیل شده‌اند. آنها همچنین می‌توانند توسط مشاغل مبتنی بر خدمات مانند رستوران‌ها استفاده شوند. اپلیکیشن‌های b2c اغلب ویژگی‌هایی را ارائه می‌کنند که شامل نظرات مشتریان، لیست علاقه مندی ها و ... می‌شود. در نتیجه، اپلیکیشن‌های b2c به یک انتخاب محبوب برای کسب و کارهایی تبدیل شده‌اند که به دنبال فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان هستند. آمازون و نتفلیکس نمونه‌هایی از اپلیکیشن‌های b2c هستند.

فرق اپلیکیشن b2b با اپلیکیشن b2c به فاکتورهای مختلفی برمی‌گردد که در زیر بحث خواهیم کرد. 

اپلیکیشن b2c چیست؟ 

فرق اپلیکیشن b2b با اپلیکیشن b2c چیست؟

در اینجا تفاوت‌های بین اپلیکیشن b2b با اپلیکیشن b2c را نشان خواهیم داد.

  • طول عمر

اپلیکیشن‌های b2b معمولاً عمر طولانی‌تری نسبت به انواع b2c دارند، زیرا به ترندهای مختلف بستگی ندارند. به همین دلیل، توسعه اپلیکیشن‌های b2b به رویکردی متفاوت از توسعه اپلیکیشن‌های b2c نیاز دارد.

  • سادگی

اپلیکیشن‌های b2b برای استفاده مشاغل طراحی شده‌اند، در حالی که طراحی اپلیکیشن b2c با هدف استفاده مصرف‌کننده صورت پذیرفته است. این بدان معنی است که اپلیکیشن‌های b2b نسبت به انواع b2c پیچیده‌تر و دارای ویژگی‌های بیشتری هستند. رابط کاربری اپلیکیشن‌های b2c باید برای هر کسی ساده و واضح باشد. با تمرکز بر سادگی و تجربه کاربری، می‌توان اپلیکیشنی ساخت که در فضای b2c موفق باشد.

  • هزینه بازاریابی

هدف بازاریابی b2c به دست آوردن تعداد بیشتری از کاربران فردی و ایجاد یک پایگاه کاربری بزرگ است. این کار را می‌توان از طریق بهینه‌سازی فروشگاه، نظرات و رتبه‌بندی‌های کاربران در سیستم عامل‌های محبوب انجام داد.

برای جذب کاربران b2b مسیر طولانی و پر پیچ و خمی را باید طی کرد. برای موفقیت در بازار اپلیکیشن‌های b2b به یک چرخه فروش قوی نیاز دارید. این یعنی برقراری ارتباط با تصمیم‌گیرندگان اصلی و تحت تأثیر قرار دادن آن‌ها با محصول خودتان. فرق اپلیکیشن b2b با اپلیکیشن b2c در اینجا نیز به چشم می‌خورد که هزینه‌های بازاریابی در حوزه اپلیکیشن‌های b2b به مراتب بیشتر است.

اما مسئله به همینجا ختم نمی‌شود. اپلیکیشن‌های b2b معمولاً درآمد بیشتری را به ازای هر کاربر در مقایسه با اپلیکیشن‌های b2c ایجاد می‌کنند، زیرا کسب و کارها حاضر هستند برای اپلیکیشنی که مزیت رقابتی در اختیار آنان قرار می‌دهد، هزینه بیشتری بپردازند. در نتیجه، اگرچه توسعه برنامه‌های موبایل b2b ممکن است هزینه بیشتری در پی داشته باشد، اما می‌تواند در بلند مدت سود بیشتری نیز ایجاد کند.

 

فرق اپلیکیشن b2b با اپلیکیشن b2c

 

  • مخاطب

اپلیکیشن‌های b2b مخاطبان خاصی را مورد هدف قرار می‌دهند و این در حالی است که اپلیکیشن‌های b2c برای افراد عادی طراحی می‌شوند و عموماً برای هر کسی که دستگاه سازگاری دارد در دسترس هستند.

اگرچه برنامه‌های b2c ممکن است مخاطبان بالقوه بیشتری داشته باشند، ولی اغلب به همان نسبت با رقابت بیشتری نیز مواجه هستند. از همین رو می‌توانند تمرکز و بهینه‌سازی بیشتری داشته باشند و در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند. علاوه بر این، از آنجایی که اپلیکیشن‌های b2b تا حد زیادی توسط شرکت‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، شانس بیشتری برای به دست آوردن جایگاه و جذب مشتری دارند.

اگر اپلیکیشن دارید، اما کسی آن را دانلود و نصب نمی‌کند، نگران نباشید شرکت کیان تجارت با بهترین روش‌ها و کمترین هزینه تعداد افزایش دانلود و نصب اپلیکیشن شما کمک می کند.

  • تجربه کاربری و رابط کاربری

تجربه مشتری و رابط کاربری هم در اپلیکیشن‌های b2b و هم b2c نقش حیاتی دارند. برای طراحی اپلیکیشن‌هایی که هم برای مصرف‌کنندگان جذاب و هم سودآور باشند، طراحان رابط کاربری اغلب تحقیقات گسترده‌ای را برای این منظور انجام می‌دهند. آن‌ها سعی می‌کنند با بررسی الگوها، رنگ‌ها و چیدمان‌های مختلف از نظر احساسی با کاربران خود ارتباط برقرار کنند.

  • مدل‌های کسب و کار

هنگام بحث پیرامون فرق اپلیکیشن b2b با اپلیکیشن b2c باید توجه داشته باشید که بازارهای اپلیکیشن‌های b2b و b2c استراتژی‌های متفاوتی برای کسب درآمد دارند. اپلیکیشن‌های b2c معمولاً برای دانلود و استفاده رایگان بوده و بیشتر به تبلیغات متکی هستند. از طرف دیگر، اپلیکیشن‌های b2b معمولاً قیمت بالاتری دارند. اما کسب و کارها به طور معمول حاضر هستند که برای برنامه‌های b2b هزینه زیادی بپردازند، زیرا این برنامه‌ها اغلب خدمات ارزشمند و ویژه‌تری نسبت به خدمات شخصی ارائه می‌دهند.

 

تماس با کارشناس طراحی اپلیکیشن

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید