اهمیت تجربه کاربری در طراحی اپلیکیشن

اهمیت تجربه کاربری در طراحی اپلیکیشن

در حال حاضر، ما در برهه تاریخی که تحت عنوان انقلاب اپلیکیشن‌های موبایل شناخته می‌شود، هستیم. براساس تحقیقات اخیر، اولین بار اپلیکیشن‌های موبایل در کامپیوترهای رومیزی مورد استفاده قرار گرفتند. گرچه، با وجود تعداد زیاد اپلیکیشن‌های موبایل در دنیای امروز، طراحی یک اپلیکیشن‌ که در عین پیروی از فرآیندهای فعلی طراحی اپلیکیشن، تفاوت‌هایی هم داشته باشد، برای توسعه دهندگان به امری دشوار تبدیل شده است. بد نیست بدانید برای کسب موفقیت در این حوزه باید بر رفتار کاربران و خلق اپلیکیشنی متناسب با نیاز آنها تمرکز کرد. این مسئله تنها در رابطه با خلق اپلیکیشن نیست. بلکه بر مسئله طراحی خلاقانه اپلیکیشن‌ و تجربه کاربری (ui) هم تمرکز دارد.

 

3 عامل مهم در طراحی اپلیکیشن کاربرپسند

  • طراحی اپلیکیشن‌هایی متناسب با نیاز کاربران

زمانی که نیاز کاربران را در طراحی اپلیکیشن‌های موبایل لحاظ می‌شود، احتمال دستیابی به موفقیت افزایش پیدا می‌کند. این رویکرد باعث می‌شود کاربر در کنار نیازها، خواسته‌ها و رفتارهایش هم مرکز توجه قرار گیرد. شما پس از درک کاربران‌تان، می‌توانید اپلیکیشنی متناسب با نیازهای کاربران و هم‌راستا با تشویق آنها به استفاده از اپلیکیشن خلق کنید.

برای اینکه بدانید کاربران هدف شما به چه چیزی نیاز دارند، ابتدا باید بازار و سپس مخاطبانتان را در نظر داشته باشید. برگزاری کارگاه‌ها و گروه‌‌های متمرکز در این راستا به شما برای کشف نکات مهم و کلیدی کمک می‌کنند. تحقیقات و نظرسنجی‌ها به بررسی و آنالیز بهتر یافته‌های اولیه کمک می‌کنند. هنگامی که به درک خوبی از کاربران خود دست پیدا ‌کنید، می‌توانید به فکر طراحی اپلیکیشن موبایل خلاقانه بیفتید. زمانی که بر عناصر کلیدی نظیر تجربه کاربری (ui) و تعاملات کاربر تمرکز می‌شود می‌توان یک طرح کاربردی و عالی خلق کرد. به این ترتیب، می‌توانید با حداقل کار، ابتدای مسیر را برای خود شفاف‌سازی کنید. برنامه‌هایی نظیر Figma یا Adobe XD به شما برای فرموله کردن ایده‌ها و آزمایش سریع طرح‌های مفهومی ابتدایی مدنظرتان کمک می‌کنند.

 

طراحی اپلیکیشن‌هایی متناسب با نیاز کاربران 

  • تئوری رنگ، رابط کاربری اپلیکیشن موبایل

علاوه بر عامل بالا عامل مهم دیگر طراحی اپلیکیشن، تئوری انتخاب رنگ اپلیکیشن است. این حوزه بر بخش طراحی تجربه کاربری (ui) تاثیرگذار است. رنگ‌هایی که در طراحی اپ استفاده می‌شوند تاثیر زیادی بر نحوه تعامل کاربران با برنامه دارند. بعضی از رنگ‌ها باعث خلق یا افزایش احساسات خاص در افراد می‌شوند. به همین علت، حین انتخاب رنگ با آگاهی و عاقلانه تصمیم‌گیری کنید. می‌توان اولین قدم انتقال پیامی که خواهان منتقل شدن آن به واسطه اپ موبایل هستید، را تئوری رنگ دانست. پس از آن می‌توانید رنگ‌های مدنظرتان در طراحی UI را تعریف کنید.

مهم‌ترین موضوع این بخش را می‌توان استفاده از رنگ مناسب و قابل قبول برای برند و پایگاه مشتری دانست. باید در این مرحله به علم طراحی UI هم نیم نگاهی داشته باشید. بعضی از طراحان اپلیکیشن با طرح‌های مفهومی که بهترین انتخاب برای برنامه موبایلشان نیستند، پیش می‌روند. علت را می‌توان در پیروی از یک تجربه کاربری (ui) ناموفق دانست. البته اگر خواهان این هستید که کاربران از اپلیکیشن موبایل شما استفاده کنند و فقط اپ را نصب نکنند باید به درک درستی از تفاوت برنامه‌های موبایل رسیده باشید. برنامه‌های موبایل باید شخصی‌سازی شوند. نباید فراموش کنید این اپ ها در دستگاهی که همیشه در حال استفاده است نصب و نگهداری می‌شوند. به همین دلیل، آنها توانایی درگیر کردن احساسات و رفتارهای انسان را دارند. پس حتما حین انتخاب رنگ و طراحی اپ دقت داشته باشید.

 

رابط کاربری اپلیکیشن موبایل 

 

  • روانشناسی طراحی اپلیکیشن به روشی خلاقانه

آخرین قطعه پازل به حوزه روانشناسی محصولات مرتبط است. نحوه طراحی اپلیکیشن بر نحوه تعامل کاربران با آن تأثیرگذار است. نحوه چیدمان، قرارگیری دکمه‌ها، رنگ آیکون‌ها و ظاهر کلی برنامه بر تجربه کاربری (ui) تاثیرگذار هستند. از جمله اصول روانشناختی اساسی قابل استفاده در حوزه طراحی برنامه موبایل می‌توان به انگیزه کاربر، شکل گیری عادات کاربر و تقویت مثبت‌گرایی کاربر اشاره کرد.

انگیزه کاربر زمانی که کاربر دلیلی برای استفاده از اپلیکیشن داشته باشد به او داده می‌شود. این انگیزه به صورت پاداش، امتیاز یا دیگر اشکال شناختی خود را نشان می‌دهد. شکل گیری عادت زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر از روی عادت به جای تصمیم‌گیری آگاهانه شروع به استفاده از اپلیکیشن طراحی شده می‌کند. در نهایت، تقویت مثبت‌گرایی کاربر هم زمانی که کاربر حین یا پس از استفاده به طریقی پاداش دریافت می‌کند، رخ می‌دهد. این پاداش باعث تشویق او به استفاده بلندمدت از اپلیکیشن می‌شود. پاداش‌ها شامل حس خوب حین استفاده از برنامه، یافتن دوستان جدید، گرفتن جایزه یا دریافت پول هستند.

 

خلق یک اپلیکیشن خلاقانه

زمانی که سه عامل فوق یعنی طراحی بر اساس نیاز، تئوری رنگ‌ و روانشناسی در طراحی اپلیکیشن موبایل مورد استفاده قرار گرفتند، می‌توانید علاوه بر خلق یک اپلیکیشن خلاقانه به خلق برنامه‌ای کاربردی و محبوب هم بپردازید. هر کدام از این عناصر به صورت جداگانه قدرتمند و کاربردی هستند، اما زمانی که در کنار یکدیگر استفاده ‌شوند، اپلیکیشن موبایل شما را به سطحی بالاتر ارتقا می‌دهند.

بیشتر اوقات، نکاتی در برنامه‌های موبایل وجود دارد که کاربران متوجه آنها نمی‌شوند یا حداقل آگاهانه به آن توجه نمی‌کنند، این موارد بیشترین تأثیر را روی موفقیت یا عدم موفقیت برنامه‌های موبایل دارند. طبق گفته استیو جابز: "طراحی اپلیکیشن اینکه اپ به صورت ظاهری چگونه است، نیست بلکه طراحی اپلیکیشن به نحوه عملکرد برنامه اشاره دارد." این جمله به صورت دقیق به عامل مهمی که باید در حوزه اپلیکیشن  موبایل آن را در نظر داشت اشاره کرده است. طراحی اپ موبایل به عادات اشاره دارد و اگر بتوانید به نوعی کاربران را به اپلیکیشن موبایل خود عادت دهید و آنها خواهان استفاده طولانی مدت از اپلیکیشن باشند، به موفقیت دست یافته‌اید. در ضمن، کاربران وفادار منجر به افزایش نظرات مثبت و موفقیت برنامه کمک می‌کنند.

 

خلق یک اپلیکیشن خلاقانه 

 

چگونه به کاربران برنامه موبایل خود پاداش دهیم؟

وقتی صحبت از پاداش‌ برای بعضی از رفتارهای خاص می‌شود ما می‌توانیم به پاداش‌های درونی و بیرونی اشاره کنیم. این پاداش‌ها از انگیزه‌های بیرونی و درونی نشات می‌گیرند. سیستم اعتقادی کاربران در نحوه انتخاب پاداش تاثیرگذار است. در واقع، بهترین سیستم پاداش سیستمی است که به صورت کاربردی از پاداش‌های بیرونی استفاده کند. همچنین، کاربران را به سمت پاداش‌های درونی و عمیق سوق دهد. طراحی یک اپلیکیشن موبایل خلاقانه می‌تواند پاداش‌هایی بدین صورت را به کاربر ارائه دهد.

 

استفاده از تجربه کاربری (UX)

امروزه استفاده از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف در زندگی روزمره ما بیش از گذشته باب شده است. این موضوع منجر شده کلیه برنامه‌های دیجیتال و الکترونیک سعی در ارتقای عملکرد خود کنند. اپلیکیشن های موبایل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر روی طراحی یک اپلیکیشن موبایل کار می‌کنید و می‌خواهید برنامه‌ای قوی و موفق خلق کنید، حتما به UX برنامه توجه داشته باشید. به همین دلیل، توصیه می‌شود برنامه‌ای طراحی کنید که قابلیت استفاده، جذابیت بصری و فضایی لذت‌بخش به کاربر ارائه دهد. پس حتما حین طراحی اپلیکیشن به UX و UI توجه داشته باشید.

 

اهمیت تجربه کاربری در طراحی اپلیکیشن 

 

چرا تجربه کاربری (ui) خوب برای کسب‌وکار آنلاین شما مهم است؟

تصور کنید، خواهان استفاده از یک دستگاه ATM هستید و این دستگاه به طرز عجیبی بد و افتضاح کار کند. در این لحظه با احساساتی نظیر عصبانیت، کلافگی و ناراحتی مواجه می‌شوید. دقیقا به همین دلیل تجربه کاربری (ui) بسیار مهم است. زیرا در صورتی که به تجربه کاربری (ui) توجه نشود کاربر حین استفاده از اپلیکیشن ناامید می‌شود. خلق این تجارب منفی برای کاربران برنامه جز جدی‌ترین مشکلاتی است که ممکن است برای یک برنامه موبایل رخ دهد. احتمالا، بیشتر کاربران در این وضعیت برنامه را حذف کرده و نظر بدی هم در رابطه با آن ارائه می‌کنند.

از آنجایی تجربه کاربری (ui) بخشی از برند و کسب‌وکار آنلاین شما است، در صورتی که به آن توجه‌ای نشود و غیرحرفه‌ای بالا بیایید باعث ایجاد ضربه‌ محکمی به برند و کسب‌وکار شما می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید کاربرانتان همواره از اپلیکیشن موبایل شما استفاده کنند و جز طرفداران درجه یک آن باشند به موارد ذیل توجه داشته باشید:

  • سعی در افزایش نرخ تبدیل اپلیکیشن موبایل خود داشته باشید.
  • به فکر ارتقای امتیاز خالص پروموتر بهتر (NPS) اپلیکیشن‌تان باشید.
  • کاربران وفادار خود را پیدا کرده و آنها را حفظ کنید.
  • نرخ ریزش اپلیکیشنتان را کاهش دهید.

در نتیجه، کاربران بیشتری به اپلیکیشن شما علاقه‌مند شده و این منجر به افزایش طول عمر اپلیکیشن موبایل‌ و دستیابی شما به موفقیت می‌شود. به همین خاطر، حتما به کلیه نکات ذکر شده با دقت بیندیشید و به آنالیز تک تک نکات بپرداید. به این ترتیب، می‌توانید تجربه کاربری (ui) قوی حین طراحی اپلیکیشن موبایل خلق کنید.

 

تماس با کارشناس طراحی اپلیکیشن 

 

جمع بندی

طراحی اپلیکیشن موبایل به مواردی نظیر درک و بررسی رفتار کاربران، توجه به عملکرد و ویژگی‌های ظاهری اپلیکیشن مرتبط است. با توجه به سه عامل طراحی بر اساس نیاز کاربر، نظریه رنگ و روانشناسی در حین فرآیند طراحی اپلیکیشن موبایل می‌توانید یک اپلیکیشن جذاب و کاربردی بسازید که کاربران همواره آن را دوست داشته باشند.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید