Flutter چیست

Flutter چیست

همه ما شاهد این موضوع هستیم که در سال های اخیر، اپلیکیشن های موبایل محبوبیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده اند. خوشبختانه ابزارهای برنامه نویسی زیادی هم در دسترس توسعه دهندگان هستند تا بتوانند برنامه موبایلی مورد نظر خود را ایجاد کنند. از جمله این ابزارها فلاتر است که اخیرا به عنوان یک برنامه منبع باز متمایز شده است. برای آشنایی بیشتر با این ابزار کارآمد در متن پیش رو سوال مهم Flutter چیست را در کنار اهمیت آن برای طراحی اپلیکیشن در نظر داریم.

flutter چیست

بهترین زبان های برنامه نویسی توسعه اپلیکیشن

10 فریم ورک برتر توسعه اپلیکیشن موبایل در 2023

 

 

Flutter (فلاتر) چیست؟

Flutter از جمله فریم ورک های رایگان و منبع باز برای تلفن همراه به حساب می آید که توسط شرکت گوگل در ماه مه 2017 منتشر شده است. برای تعریف درست این فریم ورک در چند کلمه باید بگوییم: این امکان را به شما می دهد که یک برنامه موبایل محلی را تنها با یک پایگاه کد ایجاد کنید. به این معنی که می توانید تنها از یک زبان برنامه نویسی و یک کد پایه برای ساخت دو برنامه مختلف (هم برای iOS و هم برای اندروید) استفاده کنید.


فلاتر از دو بخش مهم تشکیل شده است تا کارایی آن آسان شود:

•    SDK (کیت توسعه نرم افزار):
این بخش مجموعه ای از ابزارهایی است که به شما در توسعه برنامه های کاربردی کمک می کند. در واقع شامل ابزارهایی است که برای کامپایل کد (کد برای iOS و Android) مناسب هستند.


•    یک چارچوب (کتابخانه UI بر اساس ویجت ها):
این بخش هم مجموعه ای از عناصر UI قابل استفاده مجدد (دکمه ها، ورودی های متن، اسکرول و غیره) است که می توانید هر کدام را برای نیازهای خودتان شخصی سازی کنید.

flutter-development
برای درک بهتر این که Flutter چیست باید بگوییم این فریم ورک یک زبان برنامه نویسی به نام Dart دارد. این زبان توسط شرکت گوگل در اکتبر 2011 ایجاد شد، اما پیشرفت اصلی آن مربوط به همین چند سال اخیر است. زبان دارت بر توسعه بخش front-end اپلیکیشن ها تمرکز دارد تا این امکان را داشته باشیم که از آن برای طراحی اپلیکیشن موبایل یا طراحی وب اپلیکیشن استفاده کنیم. اگر کمی برنامه نویسی می دانید، متوجه خواهید شد که Dart یک زبان برنامه نویسی شی گرا (object programming language) تایپ شده است. برای درک بهتر کارکرد آن می توانید سینتکس Dart را با جاوا اسکریپت مقایسه کنید.
در نهایت Flutter ابزار رابط کاربری معرفی شده توسط گوگل است که برای ساختن برنامه های زیبا و بومی کامپایل شده برای موبایل، وب و دسکتاپ از یک پایگاه کد واحد است استفاده می کند.


مزیت استفاده از Flutter چیست؟

همان طور که گفتیم فلاتر از زبان برنامه نویسی دارت گوگل استفاده می کند که شبیه جاوا اسکریپت یا تایپ اسکریپت است و یک مدل برنامه نویسی واکنشی به حساب می آید که برای ساخت رابط های کاربری بسیار کارآمد بوده است. در واقع به جای اینکه هنگام تغییر کد شما UI را به روز کنید، فریم ورک این کار را برای شما انجام می دهد. این کار باعث می شود ساخت رابط های کاربری پویا و پاسخگو آسان تر و کارآمدتر شود.


زمانی که از خودمان می پرسیم مزیت اصلی Flutter چیست، گزارش ها به ما می گویند که فلاتر چرخه توسعه سریعی دارد. این فریم ورک دارای ویژگی بارگذاری با سرعت بسیار خوب است که به ما کمک می کند تغییراتی را که در کد ایجاد می کنیم، بلافاصله ببینیم. با Flutter، لازم نیست هر بار که یک کد را تغییر می دهیم مدت زمانی را منتظر بمانیم تا کد کامپایل شود.(راهنمای طراحی اپلیکیشن کاربرپسند)

 

flutter-app-development
اما نقطه قوت اصلی Flutter، ویجت های آن است. هنگام ساختن یک برنامه برای موبایل، معمولا باید عملکردها را از ابتدا بنویسید. به عنوان مثال، اگر می خواهید نقشه گوگل را در کد خود جاسازی کنید، باید کدی را برای وارد کردن نقشه های گوگل به برنامه خود بدهید. اما Flutter ویجت های آماده ای را ارائه می دهد که تقریبا برای تمام عملکردهای رایج برنامه نویسی ضروری هستند.
برای اینکه بهتر بدانیم این مزیت Flutter چیست می توانیم؛ مانند کار با یک مجموعه لگو به آن فکر کنیم. Flutter مجموعه ای غنی از ویجت های از پیش طراحی شده را به ما ارائه می دهد تا بتوانیم آنها را برای ایجاد رابط های زیبا سفارشی کنیم. این ویجت ها تنها عناصر ساده رابط کاربری مثل دکمه ها و جعبه های متنی برنامه نیستند. آنها شامل ویجت های پیچیده مانند scrolling lists، navigations، sliders و بسیاری موارد دیگر هستند. ویجت های مورد نظر در زمان ما صرفه جویی کرده و این امکان را فراهم می کنند که روی منطق تجاری اپلیکیشن خودمان تمرکز بیشتر داشته باشیم.


مهم ترین مزیت Flutter چیست؟

به گفته کارشناسان اصلی ترین مزیت فلاتر عملکرد آن است. موتور گرافیکی فلاتر اسکیا نام دارد و می تواند هر پیکسل را روی صفحه نمایش به خوبی جاگذاری کند. این موتور امکان دستیابی به انیمیشن های روان و 60 فریم در ثانیه را حتی در موبایل های با کیفیت پایین هم فراهم می کند.
در بخش مقدمه هم عنوان کردیم که این فریم ورک منبع باز است در نتیجه دارای یک جامعه بزرگ و رو به رشد از توسعه دهندگانی است که به بهبود عملکرد این چارچوب کمک می کنند. با این وصف همیشه در حال تغییر است و مستندات دقیق و کتابخانه وسیعی از بسته ها و افزونه های کاربردی را به همراه دارد. شما به راحتی می توانید آن پلاگین ها را در برنامه خود ادغام کنید تا ویژگی هایی مانند نقشه ها، ارتباطات شبکه و ذخیره سازی محلی را به اپلیکیشن خودتان اضافه کنید.


اهمیت یادگیری فلاتر

با تمام این اوصاف یکی از سوالات مهم که به ذهن می رسد این است. «اهمیت یادگیری Flutter چیست». در این بخش برخی از دلایلی را تشریح می کنیم تا بدانید چرا برنامه سازان فلاتر را دوست دارند. همچنین در میان این دلایل می توانید اهمیت یادگیری آن را هم برای پیشرفت کسب و کار خودتان پیدا کنید.


    برای یادگیری و استفاده ساده است
فلاتر یک چارچوب مدرن است که زمان استفاده می توانید آن را به خوبی احساس کنید. ایجاد اپلیکیشن های موبایل با آن بسیار ساده تر است. اگر از جاوا، سوئیفت یا React Native استفاده کرده باشید، متوجه سهولت کار با تفاوت Flutter خواهید شد. بسیاری از علاقه مندان این فریم ورک اعلام کرده اند قبل از شروع استفاده از Flutter هرگز از توسعه برنامه های تلفن همراه دیگری استفاده نکره بودند.
چیزی که باعث می شود این افراد Flutter را به دیگران هم توصیه کنند این است که می توانید یک برنامه بومی واقعی بدون درگیری با تعدادی کد زیاد ایجاد کنید.


•    حداکثر بهره وری را ارائه می دهد
در بخش مزیت های Flutter چیست هم گفتیم که با این ابزار کارآمد می توانید کد خود را به راحتی تغییر دهید و نتایج را در زمان واقعی مشاهده کنید. این ویژگی فلاتر Hot-Reload نام دارد و با آن می توانید به روزرسانی خود برنامه را به سرعت انجام دهید ببینید که ذخیره آن فقط مدت کوتاهی طول می کشد.
البته تغییرات زیاد و قابل توجه شما را مجبور به بارگیری مجدد برنامه می کند. اما اگر برای مثال روی گزینه های طراحی اپلیکیشن کار کنید و اندازه یک عنصر را تغییر دهید، سرعت عمل بالایی خواهید داشت.


•    برای MVPها ایده آل است
به عنوان یک طراح اپلیکیشن های موبایل اگر قصد دارید کمینه محصول پذیرفتنی را در اسرع وقت به درخواست کنندگان تحویل دهید، فلاتر انتخاب خوبی است. اگر درک چنین ویژگی برای شما آسان نیست اجازه دهید در تبیین بیشتر اینکه Flutter چیست بگوییم:


1.    ساخت یک اپلیکیشن موبایل با فلاتر ارزان است. به این معنی که نیاز نیست برای ایجاد و نگهداری دو برنامه تلفن همراه (یکی iOS و دیگری Android) هزینه کنید.
2.    یک توسعه دهنده خوب تنها چیزی است که برای حداقل محصول قابل ارائه (MVP) خود نیاز دارید.
3.    عملکرد خوبی دارد. زمان استفاده تفاوت بین یک برنامه با کدنویسی سخت و یک برنامه Flutter را متوجه نخواهید شد.
4.    فلاتر محیط زیبایی را ارائه می دهد. می توانید به راحتی از ویجت های ارائه شده در فلاتر استفاده کرده، آنها را شخصی سازی کنید تا یک رابط کاربری مختص به فعالیت خودتان برای مشتریان ایجاد کنید.


•    مستندات خوب ارائه می دهد
همه ما می دانیم که برای فناوری های جدید داشتن اسناد خوب هم یک مزیت مهم است. می توانید از مستندات فلاتر چیزهای زیادی بیاموزید. برای درک بهتر کاربر در موارد استفاده اولیه، همه چیز با مثال های آسان و بسیار دقیق توضیح داده شده است. هر بار که با یکی از ویجت ها در کد مشکل دارید، می توانید اسناد را بررسی کرده و پاسخ آن مسئله را به راحتی پیدا کنید.


•    همواره در حال رشد است
اکثر افراد وقتی شروع به استفاده از فلاتر می کنند، اولین کاری که انجام می دهند جستجوی کسانی است که در ارتقا این فریم ورک نقش داشته اند. برای نمونه با استفاده از سه گزینه زیر می توانید اطلاعات برنامه خود را به راحتی ارتقا دهید و بدانید هدف دیگران از گسترش Flutter چیست.


1.    Flutter Awesome: فهرستی عالی از بهترین کتابخانه ها و ابزارهای Flutter را ارائه می کند. این وب سایت محتوای روزانه را با مثال های فراوان، قالب های کاربردی، مشاوره و غیره منتشر می کند.


2.    Awesome Flutter: یک مخزن GitHub (مرتبط با Flutter Awesome) است و با لیستی از مقالات، ویدیوها، مؤلفه ها، ابزارهای کمکی و غیره خدمات جالبی ارائه می دهد.


3.    انجمن Flutter: یک نشریه نسبتا خوب است که در آن می توانید مقالات، آموزش ها و موارد دیگر را بیابید.



Flutter یک پلت فرم توسعه اپلیکیشن موبایل است که توسط شرکت گوگل ایجاد شده؛ اما با همراهی بسیاری از علاقه مندان توسعه پیدا کرده است. این پلتفرم ساده و بسیار کاربردی به همه طراحان اپلیکیشن موبایل اجازه می دهد تا برنامه های خود را برای وب، دسکتاپ و کراس بهینه کنند تا بر روی دستگاه های اندروید و iOS هم اجرا شوند. فلاتر از یک زبان برنامه نویسی واکنشی به نام دارت استفاده می کند تا نسبت به روش های سنتی سریع تر و آسان تر توسعه پیدا کند.


تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید