9 نکته کلیدی برای بهبود طراحی ui/ux وب اپلیکیشن

9 نکته کلیدی برای بهبود طراحی ui/ux وب اپلیکیشن

وب اپلیکیشن یا وب سایت مانند یک فروشنده ای است که 24 ساعته در حال فروش می باشد. این اولین و مهمترین تاثیر طراحی وب اپلیکیشن بر کسب و کار است. اما، هر وب اپلیکیشنی نمی تواند موفق باشد، مگر اینکه اصول طراحی در آن رعایت شده باشد.

طبق مطالعات، یک رابط کاربری (ui) خوب می تواند نرخ تبدیل را تا 200٪ افزایش دهد. همچنین، بهبود تجربه کاربری (ux) نرخ تبدیل را تا 400% افزایش می دهد. به همین دلیل ضروری است که وب اپلیکیشن را نه تنها جذاب، بلکه راحت و کاربر پسند طراحی کنید.

بهبود کیفیت در طراحی وب اپ باعث تعامل بیشتر و رضایت نهایی کاربران و در نتیجه افزایش تعداد کاربران یک وب اپلیکیشن می‌ گردد. بنابر اهمیت این موضوع در ادامه مطلب به ۱۰ نکته کلیدی درباره چگونگی بهبود طراحی UX/Ul وب اپلیکیشن اشاره خواهیم کرد.

 

نکات مهم برای بهبود طراحی UX/Ul وب اپلیکیشن

در طراحی وب اپلیکیشن یا وب سایت دسترسی آسان به صفحات سایت، دیزاین جذاب و چشم‌ گیر، عدم سردرگمی کاربر برای رسیدن به اطلاعات مورد نظر وی و ... از جمله عواملی هستند که موجب می‌شوند تا از وب اپلیکیشن سایت شما استقبال بیشتری صورت بگیرد.
در همین راستا بهبود UI/UX و طراحی اپلیکیشن و وب اپلیکیشن شما اگر کاربر پسند باشد، محصول یا خدمات شما را ارزشمند ارائه می دهد و می‌ تواند نرخ تبدیل وب اپلیکیشن را افزایش دهد. شایان ذکر است که برای بهبود طراحی وب اپ خود به رعایت موارد زیر دقت داشته باشید. از جمله:

  • تحقیق کامل
  • رعایت سادگی در اصل بهبود طراحی وب اپ
  • اضافه کردن فضاهای خالی بیشتر
  • دستیابی به وحدت عناصر
  • توجه به بازخوردها
  • دلپذیر کردن زمان انتظار برای کاربر
  • تمرکز بر روی محتوا
  • مناسب‌سازی اپلیکیشن برای موبایل
  • حسابرسی و بازبینی دوره‌ای

 

بهبود طراحی ui/ux وب اپلیکیشن 

1. تحقیق کامل

اولین قدم جهت بهبود ui/ux وب اپلیکیشن انجام تحقیقات کامل در راستای جمع‌آوری داده‌ های مربوط به مخاطبان و رقبا، غربالگری داده‌ها و تحلیل آنها، یافتن الگوهای رفتاری کاربران و بصری‌سازی نتایج کمی جهت تصمیم‌ گیری نهایی است.
در واقع در این مرحله شما باید به شناخت نیازهای اساسی و فرعی مخاطب خود بپردازید تا بتوانید چیزی را در اختیار او قرار دهید که هیچ کس دیگری نتواند همانند آن را عرضه کند.
از طرفی هم اقدام به آنالیز عملکرد رقبای خود کنید تا متوجه شوید که چه چیزی سبب می‌ شود مخاطب به جای اپلیکیشن شما اپ رقیب را ترجیح دهد؟ جهت رسیدن به جواب این سوالات نیاز نیست که هزینه‌ های گزافی را بپردازید بلکه می‌ توانید از طریق رعایت الگوی زیر به راحتی به مجموعه‌ ای از اطلاعات مهم و کاربردی دست پیدا کنید.

 

  • بررسی مشخصه‌های جمعیتی: منظور از مشخصه‌ های جمعیتی بررسی جنسیت، سن، حرفه، وضعیت خانوادگی، سبک زندگی و ... مخاطبین است.
  • بررسی علایق و ترجیحات مخاطبان: با بدست آوردن داده‌ های جمعیتی می‌ توانید تصویر بسیار خوبی از مخاطبین هدف خود داشته باشید و با تحلیل نقاط مشترک آنها به علایق و ترجیحات آنها به شکلی واضح و مفید دسترسی پیدا کنید.
  • بررسی و آنالیز وب اپلیکیشن: در این مرحله از بهبود طراحی وب اپلیکیشن شما باید از طریق طرح پرسش و نظرسنجی متوجه شوید که در این برنامه‌ ها دقیقا چه چیزی برای کاربر جالب است؟ و مخاطبین چه نقدهایی نسبت به برنامه دارند و...؟

 

جستجو برای بهبود وب اپلیکیشن 

2. رعایت سادگی در اصل بهبود طراحی وب اپ

مینیمالیسم که به معنای سادگی در طراحی می‌باشد، نقش مهمی در تعامل بیشتر و بهتر کاربر با وب‌ اپلیکیشن دارد. به طور کلی مخاطب باید ساده و راحت به آنچه می‌ خواهد دست یابد. پس برای رسیدن به این هدف طراح باید المان‌ های غیر ضروری را حذف کند و اطلاعات مربوط به خدمات یا محصول خود را سر راست در اختیار کاربر قرار دهد؛ بنابراین بهتر است سه قانون اساسی زیر را مد نظر داشته باشید:

  • یکسری اطلاعات و موضوعات مشخص را در صفحات وب ارائه کنید: بهتر است که به جای بمباران کردن مخاطب با اطلاعات و تصاویر و رنگ‌ های متعدد برعکس عمل کنید! در واقع سعی کنید در هر صفحه تنها یکسری موضوعات مشخص را ارائه کنید و از طریق دادن لینک داخلی و سایر لینک ها، کاربر را به دریافت اطلاعات بیشتر ترغیب کنید.
  • هدفی قابل درک و واضح در صفحه ایجاد کنید: در طراحی وب اپ دسته‌ بندی فصول و بلوک‌ها و موارد دیگری از این قبیل سبب می‌ شود که کاربر در همان نگاه اول بدون اتلاف وقت و سردرگمی متوجه آنچه شما قصد ارائه به او را دارید شود. این روانی و واضح‌بودن در انتقال موضوع یا اطلاعات سبب می‌ شود مخاطب زمان بیشتری را در وب اپلیکیشن یا وب سایت شما سپری کند.
  • روی مرتبط‌ ترین اطلاعات تمرکز کنید: در طراحی وب اپلیکیشن و... حواس مخاطب باید روی اطلاعات مد نظر شما متمرکز شود، بنابراین موضوعات فرعی نباید تمرکز او را از موضوع اصلی بردارد. بدین منظور می‌ توانید سایر موضوعات، مانند مقالات مرتبط و ... را با نمادهای کوچکتر در پایین صفحه ورودی قرار دهید.

 

3. استفاده از فضای خالی یا سفید 

هوشمندی در اضافه کردن فضاهای خالی یا به اصطلاح فضای سفید می‌ تواند تاثیری شگرف در بهبود طراحی وب اپ شما داشته باشد. منظور از فضای سفید به معنای داشتن صفحه‌ای با رنگ صرفا سفید نیست. بلکه منظور چگالی صفحه و حفظ فضای کلی آن از طریق استفاده به جا از انواع رنگ‌ ها و فونت‌ ها و اشکال مختلف و چیدمان صحیح آنهاست. برای رسیدن به فضای خالی (فضای سفید) مطلوب تر می‌ توانید از این ترفندها استفاده کنید.

  • توجه به فاصله و فضای بین خطوط: در طراحی وب اپلیکیشن، خطوط به خصوص در پلتفرم موبایل باید کاملا واضح و خوانا باشند و فاصله استاندارد و معینی داشته باشند.
  • توجه به فاصله و فضای بین پاراگراف‌ها: هنگام طراحی فضای بین پاراگراف‌ ها باید به گونه‌ای باشد که به درک بهتر و بیشتر مطلب کمک کند.
  • گروه‌بندی موارد مرتبط: برای این منظور بهتر است که از عناصر بصری به نحوی مطلوب استفاده کنید و آنها را به شکلی حرفه‌ ای گروه‌بندی نمایید.

 

استفاده از فضای سفید در طراحی وب اپلیکیشن 

 

4. استفاده از عناصر منسجم و هماهنگ

برای بهبود طراحی وب اپ هماهنگی عناصر باید از دو جهت بصری و مفهومی مورد توجه قرار گیرند. در جبهه بصری همه عناصر طراحی باید از موضوع اصلی پشتیبانی کنند و در مورد مفهومی نیز باید همه عناصر محتوایی به شکلی مدبرانه در خدمت موضوع اصلی باشند.
یکی از مواردی که در داشتن عناصر هماهنگ و منسجم کمک می کن رنگ و کنتراست رنگی است که باید به آن توجه داشت. دقت به رعایت این موضوع برای آن دسته از کاربرانی که دچار کوررنگی هستند ضرورت بیشتری پیدا می‌ کند. برای این کار می توانید از ابزارهای colorsafe و contrast کمک بگیرید.

 

درخواست طراحی وب اپلیکیشن 

 

5. توجه به بازخورد کاربران

به عنوان یک طراح جهت بهبود وب‌ اپ خود همواره باید به بازخوردها توجه ویژه‌ای داشته باشید. ابزار survicate یکی از ابزارهایی است که آنالیز نتایج بازخورد را در اختیار شما قرار می دهد. بدین ترتیب مخاطبان از طریق فرم‌هایی که به وب اپلیکیشن خود اضافه کرده‌ اید، می‌ توانند نظراتشان را به ایمیل شما ارسال کنند تا شما پس از بررسی آنها دریابید چقدر به هدف خود نزدیک شده‌اید.

 

6. سرعت لود وب اپلیکیشن

در طراحی وب اپلیکیشن توجه به مدیریت انتظار کاربر بسیار مهم است؛ یعنی هر چقدر زمان انتظار (سرعت لود) برای مخاطب کوتاه‌ تر و دلپذیرتر باشد میزان تعامل او بالاتر خواهد رفت. اگر سرعت لود یا بارگذاری وب اپلیکیشن طول بکشد، کاربران وب اپ را ترک خواهند کرد.

 

7. استفاده از محتوای باکیفیت و جذاب

علاوه بر تمام موارد گفته شده، خود محتوا و نحوه بیان آن از موثرترین عوامل بهبود وب اپ هستند. در واقع طراح باید از زبانی برای انتقال محتوا استفاده کند که برای مخاطبش آشنا، قابل فهم و در عین حال جذاب باشد. برای جذابیت بیشتر می‌ توانید بیشتر از زبان محاوره و دوستانه استفاده نمایید، بدین ترتیب مخاطب با لذت و تمرکز بیشتری محتوا را دنبال می‌ کند.

 

بیشتر بخوانید: وب اپلیکیشن چه تاثیری بر کسب و کارها دارد؟

 

8. طراحی وب اپلیکیشن برای نسخه موبایل

بهینه‌ سازی اپلیکیشن برای موبایل یا طراحی ریسپانسیو نکته بسیار کلیدی‌ محسوب می‌ شود؛ چرا که امروزه بیش از پنجاه درصد ترافیک وب از طریق دستگاه‌ های موبایل صورت می‌ گیرد، پس بهتر است موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

  • همه دکمه‌ ها به خصوص CTA را در وسط و مرکز صفحه قرار دهید.
  • مطمئن شوید که اطلاعات بارگذاری شده در تمام جهات عمودی و افقی درست و کامل نمایش داده می‌ شود.
  • با توجه به اینکه اغلب کاربران کارهای خود را بیشتر با کمک یک دست انجام می‌دهند، بهتر است اجازه انجام اقدامات با یک کلیک را برای کاربران خود فعال کنید.

 

طراحی وب اپلیکیشن برای نسخه موبایل 

 

9. حسابرسی و بازبینی دوره‌ای

لازم است که هر چند وقت یکبار و به شکل دوره‌ ای با دیدی تازه، به خصوص از نگاه کاربران خود یکبار دیگر فرآیند و عملکرد کلی وب اپ خود را مورد حسابرسی و بازبینی قرار دهید؛ زیرا این کار سبب می‌ شود تا ایده‌ های جدیدتر و بکرتری به ذهنتان خطور کند.

 

نتیجه ‌گیری

نکاتی که در بالا مطرح شد در طراحی pwa و حتی طراحی twa به شما کمک می کند. با توجه به نکات کلیدی ارائه شده در مطلب فوق به راحتی می‌ توانید تجربه کاربری و رابط کاربری وب اپلیکیشن خود را به شکلی حرفه‌ ای بهبود ببخشید،  تا از این طریق، نظر کاربران بیشتری را جلب نموده و اهداف خود را محقق سازید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۴ ) ۳.۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید