فایروال وب اپلیکیشن چیست ؟

فایروال وب اپلیکیشن چیست ؟


احتمالاً تا کنون بارها و بارها از اپلیکیشن های تحت وب یا PWAها استفاده کرده اید. برخلاف تصور عموم، این اپلیکیشن ها نیز در برابر کلیه حملات اینترنتی ایمن نیستند. فایروال وب اپلیکیشن یک فایروال یا دیواره آتش خاص محسوب می شود که وظیفه دارد تا کلیه حملات مربوط به این اپلیکیشن ها را به صورت کامل خنثی کند. بهره گیری از یک فایروال مناسب از مهم ترین مواردی به شمار می آید که در زمان طراحی این برنامه ها باید بدان توجه داشت.

فایروال pwa چیست
چرا باید به سراغ استفاده از این فایروال ها برویم؟

فایروال وب اپلیکیشن یک جزء اساسی در برنامه های PWA محسوب می شود. حال این پرسش به میان می آید که چرا این جزء خاص همواره باید مدنظر طراحان PWAها قرار بگیرد؟ همان طور که می دانید در سال های اخیر میزان استفاده از برنامه های موسوم به وب اپلیکیشن به شکل چشمگیری در سراسر جهان افزایش یافته است. دلیل این موضوع را می توان سادگی بهره برداری از این اپلیکیشن ها و همچنین عدم نیاز به نصب آن ها دانست.
افزایش محبوبیت یک نتیجه مهم دارد و آن نتیجه، بیشتر شدن میزان حملات و خطرات امنیتی است. وقتی که یک برنامه به محبوبیت زیادی در بین کاربران دست یابد تعداد استفاده کنندگان از آن نیز بیشتر می شود. این موضوع یک موقعیت عالی برای هکرها به وجود می آورد تا بتوانند کلیه اطلاعات موردنیاز خود را به راحتی و با استفاده از یک سری حملات پیشرفته به دست بیاورند.
فایروال یا دیواره آتش دقیقاً به منظور حل این مشکل و جلوگیری از حملات این چنینی به وجود آمده است. فایروال های مدرن موجود در PWAها می توانند جلوی حملات خاصی همچون XSS یا BRUTE FORCE را بگیرند. علاوه بر این، فایروال های مذکور توانایی مدیریت ترافیک ورودی به سایت و تشخیص حملات ترافیکی را نیز دارند.
تفاوتی ندارد که PWA مدنظر شما چه خدمتی را ارائه می دهد و یا حتی بر روی چه بستر خاصی بنا شده است، زیرا در هر صورت به یک فایروال وب اپلیکیشن نیاز خواهید داشت. این دیوارهای آتش در کلیه وب اپلیکیشن های مدرن دیده می شوند و می توان وجود آن ها را یک ضرورت اساسی دانست. بدون وجود این فایروال ها، طراحی وب اپلیکیشن مدنظر به شدت آسیب پذیر خواهد شد و هکرها تنها با چند حمله ساده می توانند به اطلاعات کاربران و شرکت دسترسی داشته باشند.

تفاوت PWA با TWA چیست؟

مزایای waf
این فایروال ها به چه شکلی کار می کنند؟

عملکرد فایروال در وب اپلیکیشن چندان متفاوت از فایروال های موجود بر روی سیستم عامل های مختلف و یا وب سرورها نیست. اصول مهم مربوط به این فایروال ها نیز از همان قوانینی تبعیت می کند که آن ها را می توانید در فایروال های سیستمیک مشاهده کنید. فایروال های وب اپلیکیشن ها پیش از رسیدن درخواست های مختلف به درون برنامه ترافیک مربوط به آن ها را مورد بررسی قرار می دهند تا بتوانند خطرات موجود در این زمینه را مشخص نمایند.
به طور کلی، فایروال های مذکور وظیفه دارند تا دو مورد اصلی در این زمینه یعنی دستورات GET و POST HTTP را به صورت مرتب چک کنند. این دو دستور در بسیاری از موارد به منظور هک کردن کل وب اپلیکیشن مورد استفاده قرار می گیرند و به همین دلیل ضروری است که همواره مورد بررسی قرار بگیرند.
بررسی اعتبار کلی ترافیک خروجی و ورودی به درون وب سایت نیز از جمله مهم ترین مواردی به شمار می آید که هر فایروال باید نسبت به انجام آن اقدام کند. امروزه اکثر فایروال های موجود از تکنیک خاص OWASP استفاده می کنند تا بتوانند این نوع ترافیک ها را به صورت مداوم بررسی نمایند. فایروال های مذکور حتی پس از مشاهده کوچک ترین مشکلی از لحاظ ترافیک، می توانند دسترسی به برنامه را برای منبع اصلی ترافیک مربوطه مسدود کنند. این کار منجر به جلوگیری کاملاً سریع از دسترسی هکرها به وب اپلیکیشن خواهد شد.

فایروال وب اپلیکیشن
سایر ویژگی های مربوط به این فایروال ها

فایروال وب اپلیکیشن دارای ویژگی های امنیتی مختلفی است. وجود تنوع بسیار بالای این ویژگی ها موجب شده است تا همه کاربران مشتاق به بهره گیری از این دیوارهای آتشین باشند. به عنوان مثال، رفع کردن یا مسدودسازی حملات دیداس از جمله مهم ترین ویژگی های امنیتی مربوط به فایروال های وب اپلیکیشن محسوب می شود. حملات دیداس از جمله رایج ترین و خطرناک حملاتی هستند که می توانند دسترسی کاربران به یک وب سایت یا اپ خاص را به طور کامل مسدود نمایند.
این ویژگی موجب می شود تا حتی در صورت وقوع شدیدترین حملات دیداس، دسترسی کاربران به برنامه به هیچ وجه قطع نشود و رابط کاربری وب اپلیکیشن به مشکل برنخورد. با توجه به این مورد باید گفت که ویژگی مذکور برای هر نوع PWA یک ویژگی کاملاً ضروری محسوب می شود که تنها با استفاده از نصب فایروال در وب اپلیکیشن می توان به آن دست یافت.(14 مرحله مهم برای ساخت وب اپلیکیشن)


بستن ترافیک های موسوم به SPAM

ترافیک های هرز یا SPAM یکی دیگر از مهم ترین مواردی محسوب می شوند که می توانند در کارآمدی کلی وب اپلیکیشن شما اختلال ایجاد کنند. فایروال های مخصوص وب اپلیکیشن ها این ترافیک ها را پیش از رسیدن به برنامه مدنظر شناسایی کرده و از ایجاد ارتباط آن ها جلوگیری می کنند.
این فایروال ها می توانند با بررسی ماهیت کلی SPAM مربوطه و چک کردن کلیه اطلاعات مربوط به آن، حتی از حملات احتمالی آن SPAM در آینده نیز به طور کامل جلوگیری نمایند. این مورد نیز از بهترین ویژگی های مربوط به فایروال وب اپلیکیشن محسوب می شود که معمولاً اکثریت کاربران با آن آشنایی ندارند.

 

شناخت و بررسی کامل ربات های مخرب با کمک فایروال وب اپلیکیشن

ربات های مخرب در سال های اخیر مسئولیت به خطر انداختن اطلاعات بسیاری از کاربران را بر عهده داشته اند. این ربات ها به دلیل توانایی دور زدن اکثر فایروال های قدیمی توانسته بودند در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات طیف عظیمی از کاربران را به دست بیاورند.
خوشبختانه در سال های اخیر و با پیشرفت فایروال های موجود در وب اپلیکیشن ها این مشکل نیز تا حد بسیار زیادی برطرف شده است. فایروال های مذکور توانایی شناسایی کلیه ربات های مخرب را دارند و با ایجاد چالش های مختلف بر سر راه آن ها از دستیابی ربات های مذکور به وب اپلیکیشن جلوگیری خواهند کرد. این ویژگی نیز در بسیاری از موارد می تواند مؤثر واقع شود و امنیت کاربران را بهبود ببخشد.


اهمیت به روزرسانی فایروال وب اپلیکیشن

همان طور که گفته شد، ساختار کلی فایروال در وب اپلیکیشن تفاوت چندانی با فایروال های نصب شده بر روی سیستم عامل های مختلف ندارد. در واقع همان طور که آن فایروال ها باید به صورت مداوم آپدیت یا به روزرسانی بشوند، فایروال های مربوط به وب اپلیکیشن ها نیز نیاز به به روزرسانی دارند.
باید به این نکته اشاره کنیم که عدم به روزرسانی مداوم و صحیح این فایروال ها منجر به کاهش بسیار شدید میزان عملکرد آن ها در برابر خطرات امنیتی می شود. یک فایروال که برای مدتی طولانی به روز نشده است نمی تواند خطرات جدید را به خوبی تشخیص دهد و همین امر منجر به ایجاد یک فرصت مناسب برای هکرها خواهد شد. بنابراین، اگر قصد محافظت از وب اپلیکیشن خاص خود را دارید و نمی خواهید با مشکل امنیتی ویژه ای در این زمینه روبه رو شوید، بهتر است همواره آپدیت بودن فایروال مربوط به وب اپلیکیشن را بررسی نمایید.


فایروال وب اپلیکیشن یکی از مهم ترین بخش هایی مربوط به ایمنی PWAها محسوب می شود. بدون برخورداری از یک فایروال مناسب، میزان حملات اینترنتی به برنامه مدنظر شما به شدت افزایش می یابند. از جمله این حملات باید به مواردی همچون BRUTE FORCE و یا XSS اشاره کنیم.
امروزه تقریباً تمامی وب اپلیکیشن های کاربردی و محبوب از فایروال مختص به خود استفاده می کنند. فایروال یک وب اپلیکیشن باید به صورت مداوم به روزرسانی شود تا بتواند کلیه حملات اینترنتی و حملات مربوط به ترافیک بیش از اندازه را به طور کامل دفع کند. به همین دلیل توصیه می شود که در همان مراحل اولیه مربوط به تولید هر نوع PWA خاصی، این موضوع نیز در نظر گرفته شود تا در آینده مشکلی برای شرکت موردنظر و یا کاربران به وجود نیاید.




تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید