7 نکته برای طراحی رابط کاربری وب اپلیکیشن در 2022

7 نکته برای طراحی رابط کاربری وب اپلیکیشن در 2022

آیا تا کنون درگیر این مسئله بوده‌اید که بدانید کاربران چگونه و به چه دلیل یک وب اپلیکیشن را انتخاب می‌ کنند؟ آیا به ‌دلیل آسان بودن استفاده یا مشخصات فنی و ظاهری آن است؟ در واقع می‌ توان گفت که همه این موارد اهمیت دارند. 

از آنجا که یکی از ارکان مهم موفقیت کسب و کارها طراحی وب اپلیکیشن آنهاست، در این مقاله قصد داریم درباره چگونگی طراحی UI و راه‌ هایی که به بهبود آن کمک می‌ کند، صحبت کنیم.

یک وب اپلیکیشن با رابط کاربری (ui) مناسب باید بتواند نیازهای مخاطب را شناخته و آنها را در نظر بگیرد. این رابط‌ کاربری می‌ تواند به روشن کردن مسیر و چشم انداز برند شما کمک کند. به علاوه با بالا بردن قابلیت استفاده رضایت کاربر و جذب بیشتر آن را ممکن سازد و در نهایت موفقیت بیش‌ تری برای کسب و کار شما رقم بزند. 

 

مزیت های رابط کاربری خوب (ui) وب اپلیکیشن

  • هدف از طراحی وب اپلیکیشن را مشخص می کند 

چشم انداز برند و طراحی رابط کاربری شما باید با توجه به کاربران هدف شما تعریف شوند. شما با شناسایی رفتار و نیازهای مخاطب خود موفق به تعیین هرچه شفاف‌ تر دیدگاه برند خود و در نتیجه طراحی جذاب و کاربردی متناسب با کاربران خواهید شد.
این روش شما را در جهت‌ دهی درست دیدگاهتان کمک کرده و منجر به ایجاد یک تعامل بین کاربر و برند شما می‌شود. 

هدف از طراحی وب اپلیکیشن 

  • قابلیت های استفاده از وب اپ را افزایش می کند

در طراحی وب اپ بسیار مهم است که تیم توسعه‌دهنده درک درست و عمیقی از نحوه تعامل کاربران با برنامه داشته باشد. این مساله می‌ تواند با روان کردن فرآیندهای وب اپلیکیشن، قابلیت استفاده از آن را افزایش دهد.
قابلیت استفاده بالا به همراه یک رابط‌ کاربری عالی می‌ تواند تجربه کم‌ نظیری برای کاربری بسازد و او را مشتاق به استفاده از برنامه نماید.

 

  • رضایت کاربر را افزایش می دهد

رابط کاربری عالی و همچنین قابلیت استفاده آسان و لذت‌بخش، منجر به افزایش رضایت‌ مندی کاربر در انجام وظایف می‌شود، این موارد باعث می‌شود کاربر دوباره به برنامه بازگردد.
البته باید درنظر داشت که رابط کاربری جذاب به تنهایی نمی‌ تواند کاربر را راضی نگه‌ دارد، بلکه لازم است UX یا تجربه کاربری هم به همان اندازه قوی بوده و از سردرگم کردن کاربر جلوگیری کند. تاثیر وب اپلیکیشن بر کسب و کارها در گرو طراحی رابط کاربری منطبق با اصول و استاندارد است. 

 

  • جذب کاربران را افزایش می‌ دهد

رابط کاربری آسان برای استفاده از وب اپلیکیشن، یک مزیت فوق‌العاده برای کسب و کار شما محسوب می‌ شود. کاربران زمانی‌ که یک وب اپ مناسب برای برطرف کردن نیازها و پاسخ به مشکلات‌شان می‌ یابند که کارکرد درست و بی‌ نقصی دارد، آن‌ را به دیگران هم توصیه می‌ کنند. در نتیجه توجه به این موضوع در طراحی وب اپلیکیشن می‌ تواند منجر به بازاریابی کاربران و تبلیغات فرد به فرد برای شما شود.

 

جذب کاربران وب اپ را افریش دهید 

  • ناوبری یا دسترسی کاربران را آسان می کند

به خاطر داشته باشید همیشه یک UI عالی، یک UI بسیار ساده و کاربردی است. در واقع اینکه عناصر و امکانات یک وب اپ به چشم کاربر آشنا و ملموس باشند، همچنین به درستی جایگذاری شده باشند، بسیار حائز اهمیت است.

به عبارتی باید همه چیز برای کاربر روشن و چگونگی استفاده از عناصر و عملکردها واضح باشد. همه موارد درست نامگذاری شده باشند و همه‌ چیز برای استفاده آسان و در دسترس باشد.

 

چگونه یک رابط کاربری خوب طراحی کنیم؟

همانطور که گفتیم، بهبود UI/UX وب اپلیکیشن برای موفقیت بیزینس شما یک ضرورت واقعی است. در ادامه می‌ خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که دقیقا چه‌ طور می‌ توان یک رابط جذاب و تعامل خوب ایجاد کرد؟

  1. نحوه استفاده کاربران از رابط کاربری را تعریف کنید؛
  2. رابط کاربری را ساده طراحی کنید؛
  3. جاهای خالی را دست‎‌کم نگیرید؛
  4. به استانداردهای طراحی توجه کنید؛
  5. از تصاویر هوشمندانه استفاده کنید؛
  6. به کاربران خود بازخورد فوری دهید؛
  7. مقاوم باشید؛

 

تماس با کارشناس وب اپلیکیشن 

1. نحوه استفاده کاربران از رابط کاربری را تعریف کنید

اولین کاری که قبل از طراحی رابط کاربری باید انجام دهید، این است که تعریف کنید چطور قرار است کاربران از وب اپلیکیشن استفاده کنند. این روش به شما کمک می‌ کند که بدانید طراحی وب اپ و رابط کاربری را از کجا باید شروع کنید. اینکه بدانید افراد با استفاده از تعاملات مستقیم با برنامه شما ارتباط برقرار می‌ کنند یا از عناصر غیرمستقیم جذب آن می‌شوند مهم است.

رفتار کاربران شما و دستگاهی که با آن web application شما را دنبال می‌کنند، برای تصمیم‌ گیری به شما کمک خواهد کرد. به ‌عنوان مثال، اگر مخاطبان هدف شما سالمندان هستند و در مهارت‌های دستی دچار چالش هستند، بهتر است از روش کشیدن انگشت روی صفحه استفاده نکنید. همچنین برای مخاطبانی که از کلیدهای میانبر زیاد استفاده می‌کنند یک کیبورد در نظر بگیرید.

 

نحوه استفاده کاربران از رابط کاربری وب اپ

 

2. رابط کاربری را ساده طراحی کنید

اولین و حیاتی‌ ترین قانونی که توسعه دهندگان باید رعایت کنند این است که طراحی رابط کاربری را ساده در نظر بگیرند. این مسئله به تجربه کاربری بهتر و بالا رفتن رضایت کاربران منجر می‌ شود. گاهی انتخاب و تصمیم‌ گیری در این مورد سخت به نظر می‌آید، ممکن است برای اینکه یک برنامه را ساده و در عین حال کاربردی و غنی طراحی کنید. مثلا وقتی در یک طراحی وب اپلیکیشن می‌ خواهید 20 عملکرد مختلف را در یک صفحه پیاده سازی کنید! می توانید در ابتدا فقط گزینه‌ های اصلی را به کاربر نمایش دهید و در ادامه رفته رفته امکانات دیگر را نمایان کنید تا کاربر گیج و سردرگم نشود.

3. از فضای خالی استفاده کنید

در ابتدا به تعریف فضای خالی می‌ پردازیم! منظور از فضای خالی، فضایی است که بین المان ها، عناصر و محتواهای وب اپلیکیشن است. استفاده از فضای خالی به خوانایی بیشتر وب اپ کمک می کند. در نتیجه وب اپلیکیشن تجربه کاربری بهتری را ایجاد می کند.

4. به استانداردهای طراحی توجه کنید

برای طراحی یک رابط کاربری، به‌ شدت توصیه می‌ شود که استانداردهای طراحی صنعتی را رعایت کنید. برای ساختن رابط کاربری که کاربران آن را به ‌راحتی متوجه شوند، راه‌ حل ساده این است که استانداردهای طراحی را رعایت کنید و از ترندهای طراحی پیروی نمایید.

 

5. از تصاویر، هوشمندانه استفاده کنید

آیتم‌ های بصری عناصر قدرتمندی از یک رابط کاربری گرافیکی هستند، با استفاده از تصاویر و آیکون‌ ها در طراحی وب اپلیکیشن رابط کاربری را شفاف کنید. آیتم‌ های تصویری مثل عکس‌ ها و تصاویر و چارت‌ها و... می‌توانند جایگزین جداول و متن‌ های ناخوانا شوند، آنها می‌ توانند داده‌ ها را خواناتر کنند و نشانه‌ های بصری بهتری برای انجام یک دستور ارائه دهند.

6. به کاربران بازخورد ارائه دهید

بعضی از رابط‌ های کاربری هیچ بازخوردی ارائه نمی‌ دهند، این موضوع کاربران را از ادامه روند نا مطمئن کرده و منجر به ترک کردن وب اپلیکیشن توسط آنها می‌ شود. بهتر است به کاربران خود با انیمیشن و یا توضیحات درمورد آنچه باید انجام دهند بازخورد دهید.

 

تماس با کارشناس وب اپلیکیشن

 

7. از رابط کاربری منسجم استفاده کنید

مقاومت یکی دیگر از قوانین کلیدی برای زمانی است که می‌ خواهید رابط کاربری طراحی کنید. وب اپ شما باید مثل یک نرم افزار منسجم به نظر بیاید و کار کند.
هیچ چیز خسته‌ کننده‌ تر از یک ‌UI طراحی شده در یک استایل کاملا متفاوت نیست. چنین رابط‌ هایی باعث سردرگمی کاربر می‌ شوند؛ بنابراین از رنگ‌ و فونت‌ های زیاد و متنوع در طراحی وب اپ استفاده  نکنید.

برای یک رابط کاربری منسجم یک استایل را انتخاب کرده و همان را در تمام عناصر به کار ببرید. کاربر وقتی وارد یک اپ جدید می‌شود، انتظار دارد که همه عناصر و عملکردها شبیه بوده و یکپارچه به نظر بیایند. پس از استانداردهای رایج پیروی کنید و تجربه کاربری خوب و رابط کاربری منسجم بسازید.

 

نتیجه گیری

ساختن یک رابط‌کاربری خوب برای موفقیت وب از هر چیزی مهم‌تر است. اگر می‌خواهید که کاربران از برنامه استقبال کنند، با جستجو در نیازها و مشکلات و رفتارهای کاربران استفاده از برنامه خود را برای آنها آسان و دلپذیر کنید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید