چگونه با استفاده از استراکچر دیتا سئو سایت را تقویت کنیم

چگونه با استفاده از استراکچر دیتا سئو سایت را تقویت کنیم

اسکیما یا استراکچر دیتا یکی از مباحثی است که در حال حاضر به طور گسترده ای در سئو سایت مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از افراد به دنبال یادگیری چیستی و ویژگی های آن هستند. اگر شما هم جز علاقه مندان به این موضوع هستید احتمالا می خواهید اطلاعاتی را درباره نحوه استفاده از آن به دست بیاورید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره اسکیما یا استراکچر دیتا صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این مبحث و همینطور نحوه استفاده از آن در اختیار شما قرار دهیم. پس به شما پیشنهاد می کنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

 

اسکیما یا استراکچر دیتا چیست؟

اسکیما یا استراکچر دیتا در واقع یکی از ویژگی های جدید موتورهای جستجو است که وارد دنیای سئو شده است و یک از فاکتورهایی است که به افزایش ترافیک سایت و افزایش رتبه سایت شما کمک میکند.در واقع این مبحث یک ویژگی فوق العاده قدرتمند است که تا به امروز به میزان کمی مورد استفاده قرار می گرفت و می تواند به شما کمک کند تا  رتبه سایت خود را به میزان زیادی بهبود دهید.

اگر در زمینه سئو سایت تجربه و تخصص کافی داشته باشید حتما می دانید که تگ های HTML نقش کلیدی و بسیار مهمی را در سئو سایت ایفا می کنند. اسکیما یا استراکچر دیتا تکه کدهایی از HTML هستند و در صورتی که کدهای آن را به درستی در سایت خود قرار دهید می توانید رتبه خود در موتورهای جستجو را به میزان زیادی بهبود دهید.

هدف از قرار دادن اسکیما یا استراکچر دیتا در کدها این است که شما بتوانید هدف نهایی محتوایی که در یک صفحه از سایت خود قرار داده اید را به موتورهای جستجو نشان دهید. به همین علت است که نحوه استفاده درست از این ویژگی از اهمیت بسیار زیادی در سئو سایت برخوردار است.

 

آشنایی با انواع structured data

آشنایی با انواع structured data

 

تعداد موارد مورد استفاده برای استراکچردیتا که در سایت schema وجود دارد بسیار زیاد است. اما محبوب ترین وپر استفاده ترین ها را در ادامه آورده ایم:

  • Organization (سازمان)
  • Person (شخص)
  • Place (مکان)
  • Local Business (کسب‌وکار محلی)
  • Restaurant (رستوران)
  • Product (محصول)
  • Offer (پیشنهاد)
  • Review (نظرات)
  • Creative Work (فعالیت‌های مبتکرانه و هنری)
  • Book (کتاب)
  • Movie (فیلم)
  • Event (رویداد)

 

حتما بخوانید : گوگل پنالتی چیست و چرا سایت پنالتی می شود؟ 

 

نقش اسکیما (Schema) در سئو سایت

زمانی که شما داده های موجود در سایت خود را با استفاده از اسکیما یا استراکچر دیتا نشانه گذاری می کنید در واقع این امکان را برای موتورهای جستجو فراهم می کنید تا بتوانند داده های مختلف را به صورت دسته بندی شده تشخیص دهند. هرچه بیشتر داده ها را نشانه گذاری کنید می توانید به شکل بهتری هدف از سایت خود را به موتورهای جستجو نشان دهید و در نتیجه شرایط برای رتبه بندی سایت شما توسط این موتورها به شکل بهتری فراهم می شود.

به ادعای سایت رسمی گوگل اسکیما یا استراکچر دیتا را نمی توان به عنوان یک عامل مستقیم تاثیرگذار روی رتبه بندی سئو سایت به شمار آورد. با این حال این ویژگی می تواند به میزان زیادی روی تقویت rich snippets محتوای صفحات شما تاثیرگذار باشد. بنابراین شما می توانید با استفاده از این ویژگی میزان ورودی سایت خود از طریق موتورهای جستجو را افزایش دهید و حتی اگر در رتبه های پایینی قرار دارید بتوانید مانند رتبه های بالای لیست موتورهای جستجو ورودی جذب کنید.

 

پیاده سازی استراکچر دیتا

برای پیاده سازی اسکیما یا استراکچر دیتا روش های مختلفی وجود دارد که در این بخش قصد داریم برخی از آنها را به شما معرفی کنیم.

روش اول برای پیاده سازی اسکیما یا استراکچر دیتا RDFa است. این روش از قدیمی ترین روش ها برای این کار است که در گذشته پیچیدگی های فراوانی داشت ولی امروزه شرایطی فراهم شده است تا بتوانید به سادگی از آن استفاده کنید.

روش دوم برای پیاده سازی اسکیما یا استراکچر دیتا روش Microdata می باشد. پس از معرفی روش RDFa و مشخص شدن پیچیدگی های آن روش Microdata توسط سایت رسمی اسکیما معرفی شد که یک روش جایگزین به شمار می آمد. عملکرد این روش نیز شباهت زیادی به روش RDFa دارد.

روش آخر برای پیاده سازی اسکیما یا استراکچر دیتا نیز روش JSON-LD می باشد. این روش مزایای زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها این است که شما می توانید به شکل ساده تری کدهای خود را مدیریت کنید و علاوه بر این دسترسی به کدها و مدیریت آنها برای موتورهای جستجو نیز راحت تر است. به همین علت است که امروزه بیشتر توسعه دهندگان از این روش برای پیاده سازی استراکچر دیتا یا اسکیما استفاده می کنند.

 

ابزار تست اسکیما یا استراکچر دیتا

ابزار تست اسکیما یا استراکچر دیتا



ابزار Rich Results Test یکی از بهترین ابزارهایی است که امروزه می توان برای تست اسکیما یا استراکچر دیتا در صفحات وب سایت از آن استفاده کرد. این ابزار به شما اجازه می دهد تا به راحتی با وارد کردن URL صفحات سایت خود اسکیمای آنها را بررسی کنید. یکی دیگر از مزایای استفاده از این ابزار فوق العاده قدرتمند این است که شما می توانید به جای URL صفحه سایت خود از کدهای مربوط به استراکچر دیتا استفاده کنید و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت.

امروزه وب سایت های خاصی نیز ابزار تست مخصوص به خود را راه اندازی کرده است که در صورت تمایل می توانید از این ابزار تست اسکیما یا استراکچر دیتا نیز استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند شوید. تفاوت چندانی بین عملکرد ابزار سایت اسکیما و ابزارهایی که گوگل در این زمینه به شما ارائه می دهد وجود ندارد و شما می توانید از هر یک از این ابزارها که کار کردن با آن برای شما ساده تر است استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: مزرعه لینک چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

 

استراکچر دیتا در سایت وردپرس

یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره استراکچر دیتا یا اسکیما بدانید این است که امکان پیاده سازی آن در سایت وردپرسی نیز وجود دارد که شما می توانید در صورت نیاز از آن استفاده کنید. شما به سادگی هرچه تمام می توانید داده های موجود در سایت های وردپرسی را نیز نشانه گذاری کنید. این کار می تواند به میزان زیادی روی ورودی سایت و تغییر رتبه شما در لیست جستجوی موتورهای جستجو تاثیر بگذارد و باعث شود تا بتوانید با یک سایت وردپرسی نیز با سایت های رقیب خود رقابت کنید و حتی در رتبه هایی بالاتر از آنها قرار بگیرید.

 

مشکل عدم نمایش اسکیمای سایت

گاهی اوقات ممکن است افراد با نمایش اسکیما و استراکچر دیتای سایت خود با مشکل مواجه شوند. در چنین شرایطی شما می توانید از ابزارهایی که گوگل به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده است استفاده کنید تا متوجه شوید که آیا به درستی اسکیمای سایت خود را پیاده سازی کرده اید یا خیر؟ فراموش نکنید که پیاده سازی درست و اجرای مراحل به ترتیب درست می تواند تاثیر زیادی روی نتیجه نهایی داشته باشد.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید