چرا متادیسکریشن توسط گوگل تغییر داده می شود

چرا متادیسکریشن توسط گوگل تغییر داده می شود

چرا متادیسکریپشن صفحات در نتایج نمایش داده نمیشود ؟ بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا روی نتایج جستجوی 30 هزار کلمه کلیدی انجام شد، گوگل در 70 درصد مواقع متادیسکریپشن صفحات را بازنویسی می‌کند. یعنی فقط 30 درصد مواقع متادیسکریپشن خود صفحه نمایش داده می‌شود! اما چرا؟

خوشبختانه خود گوگل درباره عواملی که باعث می‌شوند الگوریتم جستجو متادیسکریپشن را بازنویسی کند، توضیحات مفصلی در اختیار ما گذاشته است. در ادامه این مقاله قصد داریم با دلایل تغییر متادیسکریپشن توسط گوگل که بسیار در سئو مورد اهمیت است آشنا شویم. با ما همراه باشید.

 

دلیل تغییر متادیسکریپشن توسط گوگل چیست؟

عدم نمایش متادیسکریپشن در serp به چند دلیل اتفاق می‌افتد و همه آنها به‌نوعی به رفتارهای خودتان مربوط می‌شود.

1. متادیسکریپشن مملو از کلمات کلیدی است

در گذشته، وب‌مسترهایی که به‌شدت در تلاش برای بهبود رتبه سایت خود در نتایج بودند، از ابرداده‌ها بیش از اندازه استفاده می‌کردند. متاتگ <keyword> به‌خاطر مشکل کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) تقریبا کنار گذاشته شده است. اما متادیسکریپشن <description> همچنان مفید است؛ چون اگر متن موجود در این بخش با عبارت جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد، پررنگ و برجسته می‌شود. اما تکرار کلمات کلیدی در این قسمت اصلا پسندیده نیست و از نظر گوگل شبیه اسپم به نظر می‌رسد. برای همین سعی می‌کند آن را تغییر دهد تا برای کاربر نهایی مفید باشد.

2. متادیسکریپشن شما با عبارت جستجوی کاربر مطابقت ندارد

گوگل هوشمندانه تفاوت عبارت مرتبط با سرچ را درک می‌کند. اما اگر کلمه کلیدی که شما در متادیسکریپشن پوشش می‌دهید با عبارت جستجوی کاربران مطابقت نداشته باشد و گوگل احساس کند با اندکی تغییر می‌تواند به خواسته کاربر پاسخ دهد، با اختیار خود متن متادیسکریپشن را در صفحه نتایج جستجو تغییر می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: محتوای مناسب برای سئو چه ویژگی هایی دارد

 

3. محتوای صفحه شما با عبارت جستجوی کاربر مطابقت ندارد

اگر محتوای صفحه شما حاوی عبارت جستجوی کاربر نباشد، الگوریتم‌های گوگل کاملا خودسرانه متادیسکریپشن را بازنویسی می‌کنند. افزودن اصلاح‌کننده‌ها (Modifiers) به عبارت‌های جستجو می‌تواند باعث بازنویسی متادیسکریپشن توسط گوگل شود. یعنی الگوریتم برای آنکه محتوا را به عبارت جستجو شده مرتبط نشان دهد، سعی می‌کند کلمه کلیدی اصلاح شده را از هرجای متن که توانست پیدا کند و توضیحات مربوط به آن را نمایش دهد. متادیسکریپشن باید هم با آنچه کاربر جستجو می‌کند و هم با محتوای کل صفحه مطابقت داشته باشد.

4. چندین صفحه در سایت متادیسکریپشنی تکراری دارند

اگر گوگل متوجه شود که از یک توضیح متا برای اکثر صفحات وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، آنها را تغییر می دهد. چرا که هدف از نوشتن متادیسکریپشن ارائه اطلاعات منحصر به فرد در مورد تک‌تک صفحات محتوای روی سایت است.

 

جلوگیری از تغیییر متادیسکریپشن صفحات توسط گوگل

گاهی متادیسکریپشن که صاحب سایت ارائه می‌دهد برای گوگل کافی نیست و هیچ راهی نیست که مطمئن شویم گوگل صد در صد قرار است از متادیسکریپشن ما استفاده کند. اما با کنترل یک‌سری موارد می‌توان گوگل را تحت تاثیر قرار داد تا بیشتر مواردی را نشان دهد که ما تعیین می‌کنیم.

متادیسکریپشن صفحات مختلف سایت را منحصر به فرد کنید

استفاده از متادیسکریپشنی مشابه برای تمام صفحات سایت مشکل‌ساز است؛ مخصوصا اگر سایت بزرگی با صدها یا هزاران صفحه داخلی داشته باشید. برای جلوگیری از بازنویسی متادیسکریپشن توسط گوگل، در مورد هدف هر صفحه و چیزی که کاربر جستجو کرده تا به آن صفحات هدایت شود، فکر کنید. ببینید کاربر به دنبال چه اطلاعاتی است. از این اطلاعات استفاده کنید و در کنار کلمات کلیدی مرتبط یک متادیسکریپشن مفید برای تمام صفحات سایت بنویسید.

 

بیشتر بخوانید: 4 مشکل متداول سئو سایت های فروشگاهی

 

به طول کاراکترهای متادیسکریپشن توجه کنید

برای متادیسکریپشن طول مشخصی تعریف نشده و می‌تواند هر مقداری باشد. البته گوگل بین 155 تا 160 کاراکتر آن را نمایش می‌دهد. برای اینکه مطمئن شوید کل متادیسکریپشن در صفحه نتایج موتور جستجو قابل مشاهده است، تمام تلاش خود را بکنید تا تعداد کاراکترهای این توضیحات نهایتا 150 کاراکتر باشد. می‌توانید از ابزار شمارنده کاراکتر استفاده کنید. فراموش نکنید که عناوین بین 50 تا 65 کاراکتر دارند؛ بنابراین آنها هم باید کوتاه و توصیفی باشند.

متادیسکریپشن را با هدف جستجوی کاربر مطابقت دهید

متادیسکریپشن فرصتی است که در اختیار شما قرار می‌گیرد تا با جملات کوتاه مشتری بالقوه را ترغیب به کلیک کنید. در واقع تبلیغ رایگان خدمات شما محسوب می‌شود. سعی کنید با یک meta description مناسب کاربران را راضی نگه دارید تا گوگل از شما راضی باشد.

این بدان معناست که برای اطمینان از اینکه متادیسکریپشن شما با هدف کاربر مطابقت دارد، وقت بگذارید. مثلا اگر کلمه کلیدی «قلاده سگ برای سگ‌های کوچک» را هدف قرار داده‌اید، مطمئن شوید که اگر صفحه فقط مختص قلاده‌های کوچک نیست، حداقل گزینه‌ای برای فیلتر کردن قلاده برای سگ‌های کوچک داشته باشید. در متادیسکریپشن از «اسباب بازی‌های سگ‌ها» یا هرچیزی که مربوط به خرید قلاده نیست، استفاده نکنید.

در اولین قدم صفحات و کلمات کلیدی خود را بر اساس هدف جستجو تقسیم کنید. سپس متادیسکریپشن صفحات را بر اساس کلمات کلیدی موردنظر و هدف جستجوی کاربران بنویسید. رعایت این معیارها احتمال تغییر meta description توسط گوگل کم می‌کند، اما از بین نمی‌برد. اگر عبارت جستجوی کاربر با بخشی از متن صفحه وب شما مطابقت داشته باشد، گوگل به احتمال بسیار زیاد از آن تکه متن به عنوان متادیسکریپشنی صفحه شما استفاده خواهد کرد.

 

تغییر متادیسکریپشن توسط گوگل بر اساس موقعیت نمایش

داده‌هایی که در ادامه این بخش آورده‌ایم، مربوط به صفحه اول نتایج جستجوی ارگانیک است. اخیرا میزان بازنویسی متادیسکریپشن از موقعیت رتبه چهارم تا موقعیت رتبه ششم افزایش یافته است. این مسئله می‌تواند به دلیل تلاش گوگل برای تقویت ارتباط بین نتایج و عبارت جستجو باشد. بنابراین متادیسکریپشن احتمالا بسته به رتبه صفحات، بیشتر بازنویسی می‌شوند.

تغییر متادیسکریپشن توسط گوگل بر اساس موقعیت نمایش

تغییر meta description توسط گوگل بر اساس موقعیت نمایش

 

تغییر متادیسکریپشن توسط گوگل بر اساس حجم جستجو

هر چه حجم جستجو بیشتر باشد، احتمال بازنویسی متادیسکریپشن توسط گوگل کمتر می‌شود. می‌پرسید چرا؟ احتمالا به این دلیل که سئوکارها متادیسکریپشن صفحات سایت را بر اساس جستجوشده‌ترین کلمات کلیدی در ماه می‌نویسند.

تغییر متادیسکریپشن توسط گوگل بر اساس حجم جستجو

 

بازنویسی meta description توسط گوگل بر اساس طول متادیسکریپشن

بگذارید این مسئله را به تفکیک مرورگرهای موبایل و دسکتاپ بررسی کنیم:

عدم نمایش متادیسکریپشن در serp دسکتاپ

یکی دیگر از عوامل موثر بر بازنویسی متادیسکریپشن توسط گوگل تعداد کاراکترهایی است که گوگل برای نمایش انتخاب می‌کند. اشاره کردیم که کاراکترهای متادیسکریپشن در مرورگر دسکتاپ تا 156 کلمه نمایش داده می‌شود و از 165 به بعد کاهش می‌یابد. حالا اگر تاریخ انتشار محتوا را هم اضافه کنیم، نهایتا 142 کاراکتر باقی می‌ماند.

عدم نمایش متادیسکریپشن در serp موبایل

تعداد کاراکترهای متادیسکریپشن در موبایل با دسکتاپ فرق می‌کند؛ چون ابعاد این دو فرق می‌کند. اگر تاریخ را در نظر نگیریم، نهایت تعداد کاراکتری که به عنوان متادیسکریپشن در مرورگر موبایل نمایش داده می‌شود 118 عدد است و اگر از 121 کاراکتر عبور کند، بخشی از آن حذف می‌شود. حالا اگر تاریخ را هم در نظر بگیریم، نهایتا بین 95 تا 105 کاراکتر باقی می‌ماند.

 

بیشتر بخوانید: کنیبالیزیشن کلمات کلیدی چیست ؟ تشخیص و رفع آن

 

کلام آخر 

مفید و مناسب بودن متادیسکریپشن برای کاربران، تعیین‌کننده اصلی تغییر متادیسکریپشن توسط گوگل است. اینکه متن متا چقدر به یک عبارت جستجو پاسخ می‌دهد و چقدر با متن بدنه صفحه در ارتباط است، این اختیار را به گوگل می‌دهد تا در صورت لزوم تغییرات خود را اعمال کند. در واقع تغییرات گوگل کمک به محتوای شما است؛ چرا که هوشمندانه تصمیم می‌گیرد چه تغییراتی باعث می‌شود محتوای شما بهتر به نیاز کاربران پاسخ دهد.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید