چرا تامین امنیت اپلیکیشن مهم است؟

چرا تامین امنیت اپلیکیشن مهم است؟

امنیت اپلیکیشن، یکی از مهم ترین مباحثی است که طراح ها باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. این مبحث اهمیت زیادی دارد چرا که پایین بودن سطح امنیتی اپلیکیشن، مشکلات متعددی را برای کاربران ایجاد می کند. جدا از ایجاد مشکل، می تواند صاحب اپلیکیشن را در موقعیت مالی نا مناسبی قرار دهد و گاهی اوقات مشکلات قانونی برای فرد ایجاد می شود. فرقی ندارد که یک فرد یا یک شرکت بر روی اپلیکیشن شما کار می کنند، در کل، افراد باید به یک سری نکات خاص در مورد طراحی اپلیکیشن توجه داشته باشند. این نکات به طراح ها کمک می کنند تا امنیت اپلیکیشن خود را تضمین نمایند. امروز ما قصد داریم تا در مورد همین نکات به شدت مهم با شما صحبت کنیم. پس با ما و تیم فنی ما تا انتها همراه باشید.

 

چرا امنیت اپلیکیشن اهمیت دارد؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چرا امنیت طراحی اپلیکیشن اهمیت دارد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که کاربران همیشه بر روی امنیت اطلاعات خود حساس هستند. آنها دوست ندارند تا از برنامه ها و سیستم هایی استفاده کنند که مضر بوده و می توانند آسیب زا باشند. طراحی اپ یک فعالیت به شدت مهم و حساس به حساب می آید که برای انجام آن شما باید به امنیت توجه ویژه ای داشته باشید. گاهی اوقات افراد اطلاعات بانکی و اطلاعات خصوصی خود را در اپلیکیشن مورد نظر قرار می دهند.
هکرها، وقتی در امنیت اپلیکیشن ضعف ببینند، آن را هک کرده و اطلاعات را می دزدند. این مسئله باعث شده تا خیلی از افراد بر روی این مبحث حساسیت نشان دهند. در نتیجه اگر شما هم در زمینه طراحی اپلیکیشن فعالیت می کنید، باید مطمئن شوید که سیستم مورد نظر شما قدرت و بازدهی بالایی دارد. در غیر این صورت، شما با مشکلات جدی در زمینه مدیریت کاربران، تامین اطلاعات و تامین آرامش کاربران مواجه خواهید شد.

 

اهمیت تامین امنیت اپلیکیشن 

منظور از ساخت اپلیکیشن امن چیست؟

در هنگام ساخت اپلیکیشن شما باید از سرویس ها و پروتکل هایی استفاده کنید که برنامه هک نشود. جالب است بدانید که برنامه های امن با استفاده از بهترین روش های برنامه نویسی طراحی می شوند. به همین علت، می توانند قدرت عملکردی بالایی نیز داشته باشند. بالا بردن امنیت یک اپلیکیشن چیزی نیست که شما بتوانید آن را ساده بگیرید و از کنار آن گذر کنید. مطمئنا ایمن کردن اپلیکیشن باعث می شود تا کاربران خیلی راحت تر به آن اعتماد کنند و بتوانند از آن استفاده نمایند.
این کار باید توسط افراد متخصص صورت گیرد. یعنی فردی که در زمینه ایمن کردن یا طراحی اپلیکیشن ایمن فعالیت می کند، باید درک بالایی از دنیای برنامه نویسی اپلیکیشن داشته باشد تا بتواند نیاز های کلی و جامع کاربران را رفع کند. در غیر این صورت، برنامه با مشکلات جدی از نظر امنیتی مواجه خواهد شد. پس منظور از ساخت اپلیکیشن امن، طراحی یک برنامه به صورت کاملا ایمن است. برنامه ای که هکر ها با چند ترفند ساده نتوانند به اطلاعات کاربرانش دسترسی پیدا کنند. این برنامه باید پایگاه داده و طراحی ایمنی داشته باشد. مطمئنا نکات زیادی هستند که در این زمینه طراح ها می توانند مد نظر خود قرار دهند.

 

تامین امنیت اپلیکیشن برای جلوگیری از حملات هکرها

طراحی اپلیکیشن یک فعالیت حساس است. تامین امنیت اپلیکیشن یعنی شما برنامه تان را در برابر حملات هکر ها ایمن کنید. خیلی از هکر ها به صورت مستقیم به سرور حمله نمی کنند. بلکه آنها از طریق ویروس ها و تروجان های خاص، اطلاعات مربوط به اپلیکیشن را دریافت کرده و از آن سوء استفاده می کنند. مطمئنا این مسئله می تواند اهمیت فوق العاده زیادی در شرایط مختلف داشته باشد. هکرهای اینترنتی همواره در حال تلاش برای دسترسی به اطلاعات کاربران هستند. این مسئله می تواند آسیب های خاصی را برای کاربران به همراه داشته باشد. پس، تامین امنیت اپلیکیشن یک مرحله مهم از طراحی و ساخت اپلیکیشن به حساب می آید که شما باید به آن توجه داشته باشید.
از آنجایی که اندروید یک فریمورک باز به حساب می آید، هکر ها خیلی راحت می توانند نقاط ضعف را پیدا کنند و از آن برای هک اطلاعات استفاده نمایند. یک اپلیکیشن ایمن در میان کاربران خیلی سریع محبوب می شود. چرا که کاربران می توانند به آن اعتماد کنند و اطلاعات خود را در اختیار آن قرار دهند.

 

تامین امنیت اپلیکیشن برای جلوگیری از حملات هکرها 

 

راه های افزایش امنیت اپلیکیشن

برای افزایش امنیت اپلیکیشن راه های مختلفی وجود دارد که طراحان یا شرکت طراحی اپلیکیشن از آن استفاده می کنند. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

  • نصب و فعال سازی ssl
  • بررسی مسیر هکرها
  • مطالعه و بررسی مجموعه سندهای امنیتی OWA Top Ten
  • تست صفحه ورود به اپلیکیشن و رفع باگ های موجود در آن
  • استفاده از DNS برای انتقال اطلاعات و دیتاها
  • استفاده از درگاه های بانکی معتبر (https)

 

چه لایه هایی از اپلیکیشن نیاز به امنیت دارد؟

یک برنامه از لایه های مختلفی تشکیل شده است. شما باید همه تلاش خود را به کار گیرید تا لایه های مختلف برنامه خود را به طور کامل ایمن نمایید.

  • اولین لایه، لایه سروس است.

کد های برنامه و سورس (Source) اصلی برنامه در این لایه قرار می گیرد. این لایه نمی تواند امنیت ضعیفی داشته باشد. امنیت ضعیف در این لایه برابر است با نابودی برنامه شما.

  • دومین لایه، لایه دسترسی است.

لایه دسترسی میزان دسترسی کاربر به اطلاعات و ساختار برنامه را مشخص می کند. هرچه شما به کاربر دسترسی بیشتری بدهید، امنیت برنامه شما بیشتر به خطر میافتد. چرا که این مسئله باعث می شود تا برنامه شما آسیب پذیر تر شود. شما نباید دسترسی های بی مورد را در اختیار کاربران قرار دهید. شما باید مراحل مربوط به احراز هویت را به خوبی انجام دهید. چرا که احراز هویت و محدود کردن دسترسی کاربران به شما کمک می کند تا برنامه خود را سالم نگه دارید. معمولا افرادی که اطلاعات کاربران را با استفاده از فیشینگ می دزدند، از این لایه استفاده می کنند. پس استفاده از سرویس احراز هویت در این قسمت فراموش نشود.

  • سومین لایه، قسمت انتقال اطلاعات است.

این لایه می تواند اطلاعات را از سرور دریافت کند و یا اینکه به سرور ارسال کند. در نتیجه، توجه به امنیت در این لایه به شما کمک می کند تا از دزدیده شدن اطلاعات توسط هکر جلوگیری کنید. اگر شما از روش های نوین برنامه نویسی استفاده کنید و امنیت برنامه خود را بالا ببرید، این لایه قوی تر شده و دیگر هکر ها نمی توانند با اس کیو ال اینجکشن ساختار پایگاه داده شما را به هم بریزند.

 

تماس با کارشناس اپلیکیشن 

ابزارهای تست امنیت و تست نفوذ اپلیکیشن

اگر شما هم در حال طراحی اپلیکیشن هستید و دوست دارید تا فعالیت های مربوط به تامین امنیت اپلیکیشن را انجام دهید، حتما باید از یک سری ابزار و برنامه های خاص استفاده کنید تا این پروسه را به اتمام برسانید. این برنامه ها به شدت مهم و پر اهمیت هستند و استفاده از آنها برای هر کسی که در زمینه طراحی اپلیکیشن موبایل فعالیت می کند یک امر ضروری به حساب می آید. اگر شما هم قصد طراحی اپلیکیشن را دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا این موارد را به طور کامل با هم بررسی کنیم.

  • Mobile Security Framework

این برنامه که یکی از مهم ترین برنامه های کاربردی در زمینه بررسی امنیت اپلیکیشن به حساب می آید، قدرت خوبی دارد. این برنامه open Source که قدرت بالایی دارد، می تواند به عنوان یک آنالیزور امنیت اطلاعات کاربرد داشته باشد. شما می توانید این برنامه را به صورت مستقیم مورد استفاده قرار دهید و نیازی به ارسال اطلاعات به سرور نیست.

 

بیشتر بخوانید: راه های افزایش دانلود و نصب اپلیکیشن

 

  • Android Debug Bridge

این سرویس یک برنامه برای تست نفوذ اپلیکیشن نیست ولی، با استفاده از آن شما می توانید مشکلات امنیتی برنامه را بررسی کنید. این برنامه به گونه ای طراحی شده است که مشکلات برنامه های درون گوشی های روت نشده را بررسی کرده و نتایج آنالیز را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد.

 

ابزارهای تست امنیت اپلیکیشن 

 

طراحی اپلیکیشن با امنیت بالا در شرکت کیان تجارت

تیم برنامه نویسی کیان تجارت یکی از معدود شرکت هایی است که در زمینه ارائه خدمات مربوط به تولید برنامه ایمن فعالیت می کند. شرکت کیان تجارت همه برنامه های خود را به طور کامل تست کرده و یک برنامه کامل و جامع را در اختیار شما قرار می دهد. این مسئله باعث شده تا مشتریان با خیال راحت از خدمات ما استفاده کنند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید