سئو یا تبلیغات گوگل، کدام بهتراست؟

سئو یا تبلیغات گوگل، کدام بهتراست؟

اگر تفاوت بین تبلیغات گوگل و سئو را نمی‌ دانید و در انتخاب بین آن دو شک دارید و نمی دانید کدام یک برای کسب و کار شما بهتر است، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا راحت تر بتوانید تصمیم بگیرید.


سئو چیست؟

Search engine optimization یا به اختصار SEO دقیقا به چه معناست؟ سئو به معنای بهینه‌ سازی سایت و محتوای آن است که منجر به قرارگیری سایت در صفحه اول نتایج موتور جستجو یا SERP می‌ شود. یک سایت سئو شده ترافیک سایت را به طور قابل ‎توجهی افزایش و بر فروش تاثیر مسقیم دارد.

زمانی که کاربران چیزی را جستجو می‌ کنند، موتور جستجو در میان تمام داده‌ ها و صفحاتی که در اختیار دارد، مرتبط ترین نتایج را به آن‌ ها نشان می‌ دهد. اگر شما سایت خود را به‌ خوبی بهینه‌ سازی کرده، تکنیک‌ هایی مثل تحقیق کلمات کلیدی و لینک‌ سازی داخلی را در سایت خود پیاده کرده باشید و پاسخ کامل سؤالات کاربران را بدهید، می‌ توانید در صفحه نتایج قرار بگیرد.

 

سئو چیست

موتورهای جستجو الگوریتم های خاص خود را دارند تا به سایت اعتبار دهند و آن را نتایج بالا نمایش دهند. برای مثال موارد زیر از جمله عواملی است که گوگل به آن توجه ویژه دارد:


- کلمات کلیدی انتخاب‌ شده

گوگل صفحات شما را بر اساس کلمات کلیدی منتخبتان رتبه‌ بندی می‌ کند؛ برای قرارگیری در نتایج موتور جستجو باید کسب و کار خود را آنالیز کرده و کلمات کلیدی مرتبط با صنعت و حوزه کاری خود را پیدا کنید.


- کیفیت محتوا

تا زمانی که محتوای شما حرفی برای گفتن داشته باشد و پاسخ دغدغه‌ های کاربران را بدهد، گوگل هم شما را انتخاب کرده و محاطبان را به سمت شما سوق می‌ دهد. هر چه کیفیت کار شما بیشتر باشد و کاربران تعامل خوبی با آن داشته باشند، گوگل هم شما را صفحه مفید در نظر گرفته و در نتایج رتبه خوبی برای شما در نظر می‌ گیرد.


- امنیت سایت

امنیت و حریم خصوصی سایت از مسائل حیاتی و مهمی است که گوگل به شدت روی آن حساس و بر سئو نیز تاثیرگذار است. کمی وقت بگذارید و رتبه سایت‌ های ایمن را بررسی کنید؛ خواهید دید که بی‌ توجهی به حریم خصوصی کاربران چگونه شما را به دردسر می‌ اندازد.


- تجربه کاربری (UX)

هر چه کاربران در حین استفاده از یک سایت، تجربه بهتری داشته باشند، گوگل هم شما را بیشتر دوست خواهد داشت. بر بهبود UX سایت خود تمرکز کنید؛ کاری کنید مخاطب زمان بیشتری را در صفحات شما بگذارند و خسته نشوند و یا اصطلاحا نرخ پرش پایین تری داشته باشید.


- ریسپانسیو بودن سایت 

تعداد کاربرانی که جستجوهای خود را با موبایل انجام می‌ دهند رو به افزایش است. این موضوع حساسیت گوگل را به شدت بر روی سایت‌ ها بالا برده است. اگر سایت شما با دستگاه‌ های مختلف غیر از لپ تاپ و کامپیوتر مانند تبلت و موبایل سازگار نیست، قید رتبه خوب در نتایج جستجو را بزنید زیرا ریسپانسیو بودن از مهم ترین نکات در سئو و بهینه سازی سایت می باشد.


- سرعت لود صفحه

دنیای اینترنت پر از محتوا و محصولات متنوع است و چند ثانیه کوتاه برای تصمیم‌ گیری کاربران کافی است! به سایت‌ هایی که در نتایج ابتدایی SERP قرار دارند، دقت کنید؛ تمام این سایت‌ ها سرعت لود خوبی دارند و کاربر وقت زیادی را در انتظار لود سایت نمی ماند. اگر سایت شما سرعت لود مناسبی نداشته باشد بانس ریت یا نرخ پرش صفحه بالا می‌ رود و رتبه شما آسیب جدی خواهد دید.


تبلیغات گوگل یا گوگل ادز (Google Ads) چیست؟

تبلیغات گوگل یا گوگل ادز که با نام قدیمی Google AdWords هم شناخته می‌ شود، یک بستر تبلیغاتی است که در مدت زمانی کوتاه‌ تر نسبت به سئو، برای شما ورودی قابل‌ توجهی می‌ آورد. در این روش تبلیغاتی شما به ازای هر کلیکی که بر تبلیغ خود می‌ گیرید مبلغی را به گوگل پرداخت می‌ کنید. به همین دلیل به آن تبلیغات PPC هم می‌ گویند.

تبلیغات گوگل چیست؟

انواع کمپین های تبلیغات گوگل

کمپین‌ های تبلیغات گوگل انواع مختلفی دارند و به کسب و کارها این اجازه را می‌ دهند که مطابق نیازهای خود یک مورد را انتخاب کنند؛ در ادامه با هم انواع کمپین‌ ها را بررسی می‌ کنیم.


- Search campaigns

این دسته از تبلیغات در SERP نمایش داده می‌ شوند و به جستجوی کاربران بستگی دارد. می‌ شود اینطور گفت که تبلیغات جستجو یکی از پر بازده‌ ترین انواع تبلیغات گوگل است؛ چرا که شما زمانی که کاربر به دنبال خرید محصولی است در مقابل او قرار می‌ گیرید.
این تبلیغات شباهت زیادی به نتایج دیگر دارند و شاید بسیاری از کاربران حتی ندانند که در حال کلیک بر روی یک ادز هستند. چیزی که باعث تمایز آن‌ها از دیگر نتایج می‌شود، علامت کوچک Ad است که در ابتدای آنها قرار می‌ گیرد.


- Display campaigns

تبلیغات Display در سایت‌ هایی که با گوگل قرارداد دارند، نمایش داده می‌ شود و برای افزایش آگاهی از برند و ریمارکتینگ بسیار ایده‌آل هستند. این کمیپن‌ ها را می‌ توانید در قالب متنی، تصویری و ویدیویی اجرا کنید.


- Video campaigns

تبلیغات ویدیویی در یوتیوب هم نوع دیگری از کمپین‌ هایی تبلیغاتی گوگل است که در میان کسب و کارهای مختلف جذابیت‌ های خود را دارد؛ این ویدیوهای تبلیغاتی دو دسته هستند:
- تبلیغات قبل، بعد و یا حین نمایش یک ویدیو پخش می‌ شوند.
- تبلیغات وابسته به ویدیوهای دیگر نبوده و به‌ صورت مجزا نمایش داده می‌ شوند.


- Shopping campaigns

تبلیغات فروشگاهی بسیار قدرتمند و مؤثر است؛ درست زمانی که کاربران به دنبال خرید کالایی خاص هستند تبلیغ شما را می‌ بینند و برای خرید جذب می‌ شوند. جذابیت کمپین فروشگاهی آنجاست که می‌ توانید تک تک محصولات خود را تبلیغ کنید و صرفا به ازای کلیک بر روی ادها، هزینه پرداخت نمی‌ کنید.


- App campaigns

اگر اپلیکیشنی دارید و می‌ خواهید آن را پروموت کنید، این نوع تبلیغات برای شما بهترین است. با این کمپین می‌ توانید اپلیکیشن خود را در SERP، یوتیوب، گوگل پلی و سایت‌ ها تبلیغ کنید و نرخ مشارکت بالایی را شاهد باشید. مدیریت و راه‌اندازی این کمپین‌ ها آسان است و چندین کانال مؤثر هم در اختیارتان می‌ گذارد.


- Local campaigns

تبلیغات محلی برای جذب مشتری‌ های محلی به فروشگاه‌ های شماست؛ می‌ توانید به‌ راحتی آن را بهینه‌ سازی کنید تا در SERP، گوگل مپ و یوتیوب نمایش داده شود. در این کمپین‌ ها اطلاعات دقیقی از موقعیت مکانی فروشگاه شما نمایش داده می‌ شود و می‌ توانید ساعت کاری را هم اضافه کنید.

نکته: بعضی از کمپین‌ های تبلیغاتی بالا در کشور ما قابل اجرا نیست. حالا بیاید سئو و تبلیغات گوگل را با هم مقایسه کنیم.

 

سئو یا تبلیغات گوگل

 

سئو یا تبلیغات گوگل

سئو و تبلیغات گوگل هر کدام به افزایش بازدید و فروش شما منجر خواهند شد و برای کسب و کار شما مفید هستند؛ اما تفاوت‌ های آنها قابل چشم‌ پوشی نیست و باید با علم بر آنها استراتژی خود را بچینید.

 

سئو بهتر است یا تبلیغات گوگل

با توجه به جدول بالا، می‌ توانید ببینید SEO و گوگل ادز هر کدام چه مزایا و محدودیت‌ هایی دارند. ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده باشد که کدام یک بهتر است؛ هیچ وقت نمی‌ توان گفت سئو و گوگل ادز رقیب یکدیگر هستند و باید از بین آن‌ ها یکی را انتخاب کنید.
متناسب با اهداف کوتاه‌ مدت و بلند‌مدت خود از هر دو استفاده کنید و فعالیت‌ های بازاریابی خود را جلو ببرید.
اگر می‌ خواهید نتایج فوری بگیرید و به محض راه‌اندازی کمپین میزان درآمد و هزینه‌ های خود را ببینید، گوگل ادز گزینه خوبی است اما اگر قصد دارید یک جریان ثابت برای افزایش درآمد و فروش خود داشته باشید، سئو بهترین نتیجه را به شما می‌ دهد.


آیا می‌ توان همزمان از سئو و تبلیغات گوگل استفاده کرد؟

در حالی که هنوز عده‌ای تبلیغات PPC را در مقابل سئو می‌ بینند، کسب و کارهایی هستند که با دید جدیدی به این دو استراتژی نگاه می‌ کنند.
آنها با استفاده همزمان از سئو و گوگل ادز نمایش بیشتر از SERP گرفته و با افزایش حضور آنلاین برند خود، بازدید و فروش خود را نیز بیشتر می‌ کنند و یا با استفاده از کلمات کلیدی کمپین‌ های تبلیغاتی خود، در سئو هم نتایج خوبی می‌ گیرند.

 

نتیجه گیری

هیچگاه نمی‌ توان از میان سئو و تبلیغات گوگل یکی را انتخاب کرد؛ با اینکار تنها سهم ترافیک خود را کاهش می‌ دهید و فرصت‌ های زیادی را از دست می‌ دهید.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۴.۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید