بهینه سازی لندینگ پیج برای تبلیغات گوگل

بهینه سازی لندینگ پیج برای تبلیغات گوگل

اگر پس از راه‌اندازی سایت خود و تلاش برای تبلیغات محصولات و خدماتتان به این نتیجه رسیده‌اید که مشتریان پای خود را از صفحه فرود یا لندینگ پیج فراتر نمی‌گذارند، احتمالا وقت آن است که درباره صفحه فرود خود تجدید نظر کنید.

تجربه لندینگ پیج به کیفیت تجربه‌ کاربر در وب‌سایت شما اشاره دارد. هر چه مشتری راحت‌تر راه خود را به سبد خرید پیدا کند احتمال اینکه خرید را تکمیل کند بیشتر خواهد بود.

علاوه بر این‌ها نباید از تاثیر لندینگ پیج در تبلیغات گوگل غافل شد! تجربه یک صفحه فرود بر رتبه آگهی تبلیغاتی، امتیاز کیفیت و هزینه کلی تبلیغات تأثیر می‌گذارد.

اگر این صفحه طوری طراحی شود که اکثر کاربرانی که از طریق تبلیغات گوگل به سمت آن هدایت می‌شوند، بدون خرید آن را ترک کنند، متاسفانه گوگل رغبتی برای ادامه نمایش تبلیغات شما نخواهد داشت.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا راهکارهایی برای بهینه‌سازی لندینگ پیج و اثربخشی تبلیغات گوگل بیاموزیم.

 

منظور از لندینگ پیج چیست؟

منظور از لندینگ پیج (Landing Page) یا صفحه فرود در بازاریابی دیجیتال، یک صفحه وب کاملا مستقل است که مخصوصا برای یک کمپین بازاریابی یا تبلیغاتی خاص ایجاد می‌شود. جایی که بازدیدکنندگان به محض کلیک روی پیوندی در متن یک ایمیل یا تبلیغات گوگل، بینگ، یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام، توییتر یا هرجای دیگر در فضای وب، در آن« فرود» می‌آیند.

منظور از لندینگ پیج چیست؟

 

لندینگ‌ پیج‌ها برخلاف صفحات وب که اهداف متعددی را دنبال می‌کنند، با یک تمرکز واحد طراحی می‌شوند و آن فراخوانی برای اقدام (یا به اختصار CTA) است. در واقع همین تمرکز است که صفحات فرود را به بهترین گزینه برای افزایش نرخ تبدیل کمپین‌های بازاریابی و کاهش هزینه تولید سرنخ یا فروش تبدیل می‌کند.

صفحه فرود در واقع دنباله وعده‌ای است که در متن تبلیغات خود به کاربر داده‌اید و به جرات می‌توان گفت کلید تبدیل ترافیک تبلیغات گوگل محسوب می‌شوند.

 

ویژگی‌های لندینگ پیج در تبلیغات گوگل

با رعایت ویژگی‌های صفحه فرود، تبلیغات گوگل به مراتب تاثیرگذارتر خواهد بود. هدف این است که کاربران به محتوایی که به دنبال آن آمده‌اند دست پیدا کنند و از کاربر به مشتری تبدیل شوند.

1- بدون فوت وقت پیشنهاد را به کاربر ارائه می‌دهند

مشتری به دلیلی روی تبلیغ شما کلیک کرده است. بنابراین فریب او با ارائه محتوایی غیر از آنچه وعده داده‌اید، خاطره خوبی از برخورد اول با برند شما در ذهن او نمی‌سازد. پس برای تاثیرگذاری بیشتر لندینگ پیج در تبلیغات گوگل پرگویی در مورد تاریخچه برند خود را کنار بگذارید و مستقیم سر اصل مطلب بروید.

2- طول لندینگ پیج در تبلیغات گوگل نباید ترسناک به‌نظر برسند

بپذیرید که صفحات طولانی برای بازدیدکنندگان دلهره‌آور است و باعث می‌شود همان ابتدا از خیر پیشنهاد تبلیغاتی شما بگذرند. اگر نمی‌توانید پیج خود را کوتاه‌تر کنید، آن را به چند مرحله تقسیم کنید و بگذارید کاربر دقیقا ببیند در کدام بخش قرار دارد.

3- یک لندینگ پیچ خوب مخاطب خاص دارد

با تقسیم‌بندی پایگاه مشتریان و ایجاد کمپین‌های سفارشی می‌توانید برخی مشتریان خاص را مورد هدف قرار دهید. اگر پایگاه مشتریان شما به سمت پیشنهادات خاصی مثل کتاب‌های الکترونیکی یا تخفیفات ویژه کشیده می‌شود، در صفحه فرود خود محلی برای تقسیم‌بندی این افراد در نظر بگیرید و آنان را به سمت محصول یا خدمات مورد علاقه‌شان هدایت کنید.

5- لندینگ پیج خوب اطلاعات خاصی در مورد مشتریان احتمالی شما جمع آوری می‌کند

حتی اگر پس از راه‎‌اندازی سایت و تبلیغ در گوگل جمعیت مناسبی را به سمت خود بکشانید، اگر نتوانید اطلاعات کافی در مورد آنان جمع‌آوری کنید، شانس شما برای تبدیل این افراد تقریبا صفر است. این داده‌ها باید بیشتر از اسم و آدرس ایمیل افراد باشد. همچنین باید در صفحه فرود خود دلیل کلیک کاربر و ارتباط بلندمدت او با شرکت خود را ارزیابی کنید.

7- اثرگذاری بیشتر لندینگ پیج در تبلیغات گوگل با تشکر کردن!

در صفحه فرود خود از کاربران برای کلیک و ثبت‌نام تشکر کنید. این احترام مؤدبانه بخش مهمی از فرایند تبلیغ و جذب کاربر است.

8- صفحه فرود مناسب به کاربران اجازه دسترسی به کانال‌های بازاریابی دیگر را می‌دهد

کاربر به دنبال جدیدترین محتوا، محصول و خدماتی است که منتشر می‌کنید؛ با علم به این موضوع از این فرصت استفاده کنید و برای اثربخشی لندینگ پیج در تبلیغات گوگل، لینکی برای پیشنهادات دیگر مثل پروفایل شرکت در رسانه‌های اجتماعی یا ثبت‌نام در لیست ایمیل شرکت در نظر بگیرید.

 

تاثیر کیفیت پایین لندینگ پیج در تبلیغات گوگل چیست؟

همانطور که می‌دانید امتیاز کیفیت به عنوان یکی از معیارهای مهم تبلیغات گوگل تعیین می‌کند وب‌سایت شما تا چه اندازه انتظارات کسانی را که روی تبلیغات شما کلیک می‌کنند برآورده می‌کند. گوگل می‌خواهد همه کاربران بتوانند محتوایی که به دنبال آن هستند را به بهترین شکل ممکن بیابند، به همین خاطر تجربه صفحه فرود بر رتبه‌ تبلیغات و در نتیجه CPC، هزینه‌های کمپین و محل تبلیغات تأثیر می‌گذارد. یعنی اگر تبلیغات شما به وب‌سایت هدایت شود که نتواند نیازهای کاربران را برآورده کند، احتمال دارد کمتر نمایش داده شوند یا اصلاً نمایش داده نشوند!

تاثیر کیفیت پایین لندینگ پیج در تبلیغات گوگل چیست؟

 

مواردی برای بهینه‌سازی لندینگ پیج در تبلیغات گوگل

تا اینجا با اهمیت لندینگ پیج در تبلیغات گوگل کاملا آشنا شدیم. اکنون نوبت آن رسیده با روش‌های بهینه‌سازی صفحه فرود در تبلیغات گوگل آشنا شویم.

1- اطمینان حاصل کنید دسترسی سایتتان ساده باشد

در مرحله راه‌اندازی وب سایت خود توجه کنید که صفحات و دسته‌بندی‌های آنها به دقت برنامه‌ریزی و سازماندهی شوند؛ به طوری که مشتری پس از آنکه با تبلیغ گوگل به سایت شما هدایت شد، بتواند به راحتی محصولات یا خدمات موردنظر را پیدا کند. این مسئله به ویژه برای فروشگاه‌های آنلاین و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی حائز اهمیت است. مهمترین عناصر و پیشنهادات ویژه باید کاملا قابل ملاحظه باشند.

 اطمینان حاصل کنید کل فرآیندی که منجر به تبدیل کاربر می‌شود تا حد امکان ساده، سریع و کاربرپسند باشد. تعداد پنجره‌های بازشو را به حداقل برسانید یا اصلا نمایش ندهید؛ گوگل علاقه‌ای به آن‌ها ندارد.

2- زمان لود صفحه فرود را به حداقل برسانید

پس از کلیک کاربر بر روی تبلیغ (فرقی نمی‌کند روی دسکتاپ یا تلفن همراه)، صفحه فرود باید به سرعت لود شود. هرچه این مدت زمان کوتاه‌تر باشد، بر نرخ پرش و نرخ تبدیل تأثیر مثبت می‌گذارد و تجربه لذت‌بخش‌تری به کاربر ارائه می‌دهد. سرعت لود نه تنها در مورد تبلیغات گوگل، بلکه در مورد تمام تبلیغات دیگر صدق می‌کند.

3- لندینگ پیج رسپانسیو طراحی کنید

بیش از 50 درصد کل ترافیک اینترنت مربوط به دستگاه‌های تلفن همراه است و این عدد پیوسته در حال افزایش است. گوگل صفحه فرود وب‌سایت شما را اسکن می‌کند تا ببیند برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه شده است یا خیر. اگر موقع راه اندازی سایت به رسپانسیو بودن آن توجه نکنید، تلاش‌های شما برای کمپین تبلیغاتی گوگل به احتمال زیاد بی‌نتیجه خواهد ماند.

4- مطمئن شوید که وب‌سایت شما کاربر پسند و قابل اعتماد است

یکی از مهم‌ترین نقش‌های لندینگ پیج در تبلیغات گوگل، قابل اعتماد بودن آن است.

اگر برایتان جای تعجب است که گوگل چگونه اعتماد و شفافیت وب‌سایت شما را ارزیابی می‌کند؟ باید بگوییم این موتور جستجو بر اساس برخی الگوریتم‌های خاص بررسی می‌کند که آیا اطلاعات مربوط به شرایط و ضوابط، خط‌مشی رازداری، و جزئیات شرکت (همراه با دامنه فعالیت‌های آن) در وب‌سایت شما منتشر شده است یا خیر. در کنار تمام این‌ها جزئیات تماس و اطلاعات پرداخت باید برای تمام بازدیدکنندگان قابل مشاهده باشد.

5- محتوای مرتبط، مفید و بدیع در وب سایت خود داشته باشید

محتوای صفحه فرود باید کاملا با وعده تبلیغات شما مطابقت داشته باشد. همزمان که متن تبلیغات را بهینه می‌کنید، کلمات کلیدی مرتبط را در عنوان اصلی، هدینگ‌ها و در متن محتوا بگنجانید. زمانی که کاربر به دنبال محصولات یا خدمات خاصی می‌گردد، آدرسی که در آن قرار گرفته باید با عبارت جستجو مطابقت داشته باشد.

مثلا اگر یک کاربر به دنبال یک دوچرخه‌ کوهستانی است، نباید به وب‌سایتی با انواع دوچرخه‌های مختلف و لوازم جانبی آن‌ها هدایت شود. بلکه باید مهم‌ترین و مفیدترین جزئیات یک پیشنهاد را در صفحه فرود خود قرار دهید. برای اثربخشی هرچه بیشتر لندینگ پیج در تبلیغات گوگل، سعی کنید محتوای مرتبطی را درج کنید که در هیچ کجای دیگر (مثلا سایت رقیبان شما) ارائه نشده باشد.

6- مراقب جنبه‌های فنی سایت خود باشید

زمان پاسخ سرور تاثیر زیادی بر امتیاز کیفیت یک سایت و لندینگ پیج آن دارد. اگر سایت شما لحظه کلیک کاربر در دسترس نباشد، به راحتی امتیاز خود را از دست می‌دهید. چرا؟ چون در آن لحظه خاص تبلیغات گوگل ترافیک را به سمت سایتی هدایت کرده که کار نمی‌کند، حتی اگر این نقص فنی موقتی باشد.

7- خود را به جای مشتری بگذارید و مثل او فکر کنید

از دیدگاه کمپین‌های تبلیغاتی گوگل، نظر و ارزیابی کاربری که روی تبلیغات کلیک کرده حائز اهمیت است. به یاد داشته باشید که اگر وب‌سایت شما کاربرپسند نباشد و افراد نتوانند در آن به آسانی پیمایش کنند، حتی جذاب‌ترین و بهینه‌ترین آگهی به لحاظ تبدیل به نتیجه قابل قبولی ختم نخواهد شد و افزایش نرخ کلیک برای تبلیغات گوگل نمی شود. نظر و سلیقه هر مشتری متفاوت است؛ به همین خاطر هیچ دستورالعمل واحدی برای یک وب‌سایت عالی وجود ندارد.

 

حرف آخر در مورد لندینگ پیج در تبلیغات گوگل

شاید پس از مطالعه این مقاله در مورد نقش لندینگ پیج در تبلیغات گوگل، برایتان سوال شود که پس از انجام این بهینه سازی تبلیغات گوگل چه اتفاقی خواهد افتاد و چه زمانی می‌توانیم انتظار اولین نتایج را داشته باشیم؟

در پاسخ باید بگوییم گوگل مرتب از وب‌سایت شما بازدید می‌کند و بر اساس معیارهای متعدد درباره آن تصمیم می‌گیرد. بنابراین تغییرات ذکر شده نه تنها می‌توانند کیفیت لندینگ پیج یک وب‌سایت را بهبود ببخشند، بلکه بر ارتباط موثر آگهی و رتبه آن نیز تأثیر می‌گذارند. به خاطر داشته باشید که نتایج این بهینه‌سازی‌ها بلافاصله قابل مشاهده نخواهد بود. صبور باشید و منتظر بمانید تا گوگل وب‌سایت شما را به خوبی اسکن کند. اولین نتایج طی چند روز یا چند هفته قابل مشاهده خواهد بود.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید