برای طراحی اپلیکیشن از چه رنگ هایی استفاده کنیم؟

برای طراحی اپلیکیشن از چه رنگ هایی استفاده کنیم؟

یکی از مهم ترین بخش های طراحی اپلیکیشن مربوط به انتخاب رنگ ها می باشد. رنگ ها رابطه ای مستقیم با زمان استفاده کاربر از اپلیکیشن دارند و باید به درستی رنگ برای اپلیکیشن انتخاب شود. همانطور که می دانید همه ی رنگ ها دارای سطح انرژی و طول موج ویژه هستند که به صورت ناخودآگاه روی ذهن کاربر تاثییر می گذارد.

یکی از اصلی ترین گام های طراحی شناخت دقیق کاربرانی است که قرار است از اپلیکیشن ما استفاده کند و طراح محصول شما قبل از طراحی باید کاربران شما و تمام خدماتی که در اپلیکیشن ارائه می دهید را بررسی کند و بر اساس تحقیقاتی که انجام می دهد به شما رنگ های مناسب اپلیکیشن شما را معرفی کند.

انتخاب درست رنگ باعث می شود که مخاطبان شما ارتباط بیشتری با اپلیکیشن بگیرند و با استفاده اصولی از رنگ شما می توانید زمان استفاده کاربران را بیشتر کنید و جدا ازین موضوع کاربر را به سمت اهداف خود راهنمایی کنید. شما می توانید با استفاده از رنگ ها در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی کاربر را به سمت تکمیل مراحل خرید و یا دیدن یک بخش ویژه از سایت هدایت کنید و او را مجاب کنید که از شما خرید کند و یا در اپلیکیشن های دیگر کاربر را به سمت خدمت هایی که دارید بفرستید و با سایر اطلاعات او را مجاب کنید که از خدمات شما استفاده کند.

 

رنگ های مناسب با نوع کاربری اپلیکیشن

انتخاب رنگ باید بر اساس جامعه ای که قرار است از اپلیکیشن شما استفاده کنند انتخاب شود. برای این کار باید نوع اپلیکیشن خود و خدمات خود را با جامعه ای که قرار است از اپ استفاده کنند مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بهترین رنگ یا رنگ ها را استفاده کنید.
اگر اپلیکیشن شما خدماتی را ارائه می دهد که کاربر، باید زمان زیادی را در اپلیکیشن بگذراند به شما پیشنهاد می کنیم تا جایی که ممکن است از رابط کاربری های ساده و رنگ های سرد استفاده کنید و از به کار گیری رنگ های تند و کنتراست بالا خود داری کنید. یکی از کارهایی که باید بکنید این هست که به صورت کاملا نا محسوس بر روی ذهن مخاطب تاثیر بگذارید. در این نوع اپلیکیشن ها استفاده از رنگ های سرد و کم انرژی به شدت تاثیر گذارند زیرا به علت سطح انرژی پایین ذهن مخاطب را خسته نمی کنند و این یکی از مواردی هست که مخاطب می تواند در اپلیکیشن بماند و از آن استفاده کند.
این موضوع را در شبکه های اجتماعی نیز می توانید ببینید. نرم افزار تلگرام و واتس اپ و حتی اینستاگرام به این علت که کاربرانشان زمان زیادی از این برنامه ها استفاده می کنند به موضوع رنگ و سادگی توجه خاصی داشته اند و کمترین رنگ ها و ساده ترین رنگ ها را در طراحی به کار برده اند و این باعث شده که شما بتوانید ساعت ها از این اپلیکیشن ها استفاده کنید بدون اینکه متوجه گذر زمان شوید یا ذهن شما خسته شود.
یکی دیگر از دلایلی که از سادگی و رنگ ها با سطح انرژی کم استفاده می کنیم این است که محتوا در اپلیکیشن ها حرف اول را می زند و کاربر باید بتواند با محتوای اصلی رو به رو شود. ما به کمک رنگ ها و در جایی که نیاز به دیده شدن محتوا یا کلیک کردن روی یک دکمه یا دیده شدن تخفیف و ... نیاز داریم از رنگ ها استفاده می کنیم تا کاربر یک بخش از کار را ببیند یا وارد یک بخش اصلی که هدف ما بوده شود.
در بعضی از اپلیکیشن ها براساس موضوع و نوع کاربری که دارند نیز باید از رنگ های پر انرژی تر و سطح انرژی بیشتری استفاده کنیم.

 

تماس با کارشناس اپلیکیشن

 

ورود روانشانسی به طراحی رابط کاربری

اگر کمی به گذشته نگاه کنیم به یاد می آوریم که اپلیکیشن های زیادی از رنگ های زمینه استفاده می کردند. اپ هایی را می دیدیم که رنگ های پس زمینه ی قرمز سبز یا آبی داشتند اما با گذشت زمان و تحقیقاتی که انجام گرفت طراحی رابط کاربری شروع به تحول کرد. دقیقا این تغییرات زمانی صورت گرفت که ما شروع به تحلیل اساسی رنگ ها و تاثیرات آن بر ذهن کاربر را شروع کردیم.

پس از گذشت زمان و گسترده تر شدن تحقیقات و بررسی های صورت گرفته، اپلیکیشن ها ساده تر شدند و رنگ ها به صورت درست تر در اپلیکیشن ها استفاده شدند. امروزه کمتر اپلیکیشن هایی را می بینیم که بدون در نظر گرفتن روانشانی ذهن کاربر طراحی شده باشند. البته اپلیکیشن هایی نیز وجود دارند که بنا بر نوع کاربری آن ها ما باید از رنگ ها استفاده گسترده کنیم.

زمانی که این تحولات به وجود آمد و از روانشانسی در طراحی اپلیکیشن ها استفاده کردیم، اکثر اپلیکیشن ها شروع به تغییر دادن رابط های کاربری خود دادند و آن ها را اصولی تر طراحی کردند و توانستند معجزه را ببینند.

هنگامی که این تغییرات صورت گرفت، زمان استفاده کاربران افزایش یافت، تعداد کاربران آن ها بیشتر شد و در نتیجه کاربران چندین برابر از اپلیکیشن ها خرید کردند و از خدمات آن ها استفاده کردند و در نهایت درآمد چند برابری حاصل شد. در این بین کسانی که اپلیکیشن های سنتی خود را حفظ کرده بودند و همراه این تحولات نشده بودند از رده خارج شدند و تعداد کاربران آن ها ریزش پیدا کرد و فورش آن ها کمتر شد، حتی بعضی از آن ها بر شکست شدند و ضرر های زیادی دیدند.


آیا می توان با سلیقه ی شخصی رنگ اپلیکیشن را انتخاب کنیم؟

خیر، در صورتی که شما به عنوان طراح و کارشناس در این زمینه فعالیت می کنید می توانید رنگ را خودتان انتخاب کنید اما اگر در مورد روانشانسی رنگ ها و تاثیرات رنگ ها اطلاعاتی ندارید بنا بر سلیقه شخصی رنگ ها را انتخاب نکنید!
برای طراحی اپلیکیشن موبایل اصولی و انتخاب رنگ حتما با یک طراح محصول مشورت کنید تا بتوانید از تجربه ی فردی یا گروهی استفاده کنید. بر خلاف ذهنیت هایی که وجود دارد انتخاب رنگ و پیاده سازی اپلیکیشن یک کار به شدت تخصصی می باشد و اگر رنگ ها به درستی انتخاب نشوند و طراحی رابط کاربری خوبی نداشته باشید ممکن است پروژه شما با تمام خلاقیت ها و ایده های جدیدی که دارد با شکست مواجه شود یا در کوتاه مدت مخاطب جذب کند اما در بلند مدت با ریزش مخاطب رو به رو شوید.

 

رنگ سازمانی و رنگ اپلیکیشن

رنگ سازمانی نشان دهنده هویت شرکت شماست و تمام فعالیت های شما باید با استفاده از المان های طراحی شده برای برند و هم راستا با رنگ انتخابی باشد و هرگونه تناقض در استفاده از رنگ ها هویت شرکت شما را لکه دار می کند.

مواردی مثل شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن، سایت، وب اپلیکیشن، بیلبورد ها و تمامی تبلیغات دیجیتالی و چاپی شما باید از رنگ سازمانی شما تبعیت کند و اگر شما رنگ سازمانی آبی دارید نباید رنگ اپ یا سایت شما قرمز یا زرد یا سبز باشد.

بهتر است قبل از برند سازی و طراحی هویت یک شرکت، جامعه ی هدف خود را به خوبی بررسی کنید و به کمک مشاورین برندینگ رنگ درست را انتخاب کنید تا در زمانی که اپ یا سایت طراحی می کنید دچار مشکل نشوید.

هویت سازی و برندینگ یکی از مهم ترین بخش های یک استارتاپ یا یک بیزینس را تشکیل می دهد و در کنار داشتن برنامه ریزی های دقیق، هدفبندی و فاز بندی پروژه، می تواند به پیشرفت شما و بیشتر دیده شدن شما کمک کند.

 

تماس با کارشناس اپلیکیشن

 

نتیجه گیری

حتما قبل از تشکیل سازمان و شکل گیری تجارت خود، با مشاورین و متخصصین در این زمینه همکاری داشته باشید تا در کنار مدیریت درست پروژه هویت و برندینگ اصولی نیز داشته باشید و رنگ درست را برای سازمان و پروژه های خود انتخاب کنید.
اگر این اصل را رعایت کنید و در کنار مدیریت درست، برندینگ و برنامه های تبلیغاتی عالی نیز داشته باشید و جامعه ی هدف خود را به خوبی بررسی کرده باشید می توانید یک پروژه موفق داشته باشید.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۴ ) ۳.۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید