چگونه یک سایت تک صفحه ای جذاب طراحی کنیم؟

چگونه یک سایت تک صفحه ای جذاب طراحی کنیم؟

در دنیای امروز که تعداد وب سایت‌های بسیار زیادی طراحی شده است پیشنهاد می‌شود یک سایت تک صفحه‌ای طراحی کنید. طراحی سایت در هر حالت باید با دقت صورت گیرد. مخصوصا اگر تنها شامل یک صفحه باشد. امروزه طراحی کردن سایت تک صفحه‌ای به امری عادی تبدیل شده است. یک وب سایت یک صفحه‌ای محتوای شما را در بخش‌هایی از یک صفحه طولانی ارائه می‌دهد و تمام محتوای سایت در همان یک صفحه جای می‌گیرد. طراحی لندینگ پیج یک نمونه از سایت تک صفحه‌ای است.

 

منظور از طراحی سایت تک صفحه‌ای چیست؟

وب سایت تک صفحه‌ای به وب سایتی گفته می‌شود که فقط یک صفحه دارد. در این نوع وب سایت برخلاف سایت‌های سنتی چند صفحه‌ای، پیوندهای داخلی اضافی به صفحات دیگر مانند «تماس با ما»، «خدمات» و «وبلاگ» که معمولاً از طریق پیوندهایی در «منو» هدایت می‌شوند، وجود ندارد.

شما می‌توانید نمونه‌هایی از سایت‌های تک ‌صفحه‌ای را در اینترنت مشاهده کنید تا از هر گونه شک و تردید در مورد طراحی این نوع وب سایت‌ها خلاص شوید. افراد زیادی طرح‌بندی یک صفحه‌ای را به دلیل روان بودن آن در ناوبری، ظاهر تمیز و ساده، زمان بارگذاری سریع‌تر و نگهداری آسان‌تر ترجیح می‌دهند. علاوه بر آن، معمولا چنین سایت‌هایی طراحی‌های مدرن و جذابی دارد. البته استفاده از وب سایت تک ‌صفحه‌ای معایبی نیز دارد. به همین دلیل است که قبل از تصمیم‌گیری باید نیازها و اهداف خود را در نظر بگیرید.

کیان تجارت به عنوان شرکتی که در زمینه طراحی سایت نیز فعالیت می‌کند می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند. این شرکت با به کارگیری بهترین و متخصص‌ترین افراد آماده خدمت‌رسانی به شما خواهد بود.

 

طراحی سایت تک ‌صفحه ای، مناسب چه کسب و کارهایی است؟

یک وب‌ سایت تک صفحه‌ای دارای طراحی سازمان‌یافته در یک صفحه وب، با تصاویر زیاد و متن کم است. طراحی اسکرول طولانی یکی از بهترین طرح‌بندی‌های چنین وب‌ سایت‌هایی است، زیرا به شما امکان می‌دهد ترتیبی را که بازدیدکنندگان می‌بینند کنترل کنید. این وب سایت‌ها به خوبی با تلفن همراه نیز سازگار هستند. در موارد زیر می‌توانید از ‌طراحی سایت تک ‌صفحه ای استفاده کنید:

  • محتوای کوتاهی دارید، مانند صفحه فرود یا لندینگ پیج، نمونه کار عکاسی، وب سایت عروسی یا هر وب سایت مرتبط با یک رویداد خاص.
  • یک هدف واضح دارید که می‌خواهید کاربرانتان به آن برسند.
  • زمان و منابع محدودی دارید و باید به سرعت یک وب سایت ایجاد کنید.
  • می‌خواهید سایت شما با طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها سازگار باشد.
  • می‌توانید تمام محتوای خود را در یک صفحه خطی قرار دهید.
  • می‌خواهید وب سایتی با بارگذاری سریع‌تر و عملکرد بهتر داشته باشید.
  • کسب و کارهایی که می خواهند از تبلیغاتی مانند تبلیغات گوگل، تبلیغات بنری و ... استفاده کنند.

پس اگر محتوای حیاتی زیادی دارید، مانند صفحات محصول یا خدمات در یک فروشگاه آنلاین، باید یک وب سایت کلاسیک و چند ‌صفحه‌ای انتخاب کنید. این بدان معنی است که شما یک صفحه را به هر دسته از محتوا اختصاص می‌دهید. چنین وب سایتی به شما امکان می‌دهد از توضیحات طولانی و کامل استفاده کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید یک وبلاگ ایجاد کنید، باید یک قالب کلاسیک چندصفحه‌ای داشته باشید. این قالب به کاربر اجازه می‌دهد تا مقالات شما را مطالعه کند.

 

طراحی سایت تک صفحه ای 

 

چه عناصر و بخش‌هایی باید در سایت تک ‌صفحه‌ای وجود داشته باشد؟

قطعا یک وب سایت تک‌صفحه‌ای باید عناصر و بخش‌های خاصی داشته باشد تا بتواند مفید و موثر واقع شود. در اینجا به ۵ عنصر کلیدی یک وب سایت تک ‌صفحه‌ای اشاره می‌کنیم.

1. چیدمان سایت بازدید کننده را راهنمایی می‌کند

چیدمان سایت نقش مهمی‌ در رسیدن سایت به موفقیت دارد. این موضوع در مورد سایت‌های تک ‌صفحه‌ای بیشتر صدق می‌کند. بدون داشتن یک چیدمان خوب در سایت های تک صفحه‌ای، شاید تمام کارهای دیگری که انجام داده اید کاملاً بی‌فایده باشد. به این ترتیب، چیدمان سایت مهمترین عنصر طراحی آن را تشکیل می‌دهد.

2. فراخوان برای اقدام (Call To Action)

طراحی CTA تاثیرگذار در سایت بسیار مهم است.  Call To Action یا CTA شما اساساً همان کاری است که شما دوست دارید بازدیدکننده در سایتتان انجام دهد. این کار می‌تواند ثبت نام در لیست ایمیل، خرید یا هر چیز دیگری باشد که به شما برای رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند.

3. توضیحات مختصر از محصولات و خدمات اصلی شما

ممکن است قرار دادن یک CTA در بالای صفحه قبل از ورود به دیگر محتواها، غیرمعمول به نظر برسد، اما بخش‌های زیرین می‌توانند مکمل آن باشند و توضیح دهند که فعایت شما در چه زمینه ای است. هر بخشی، اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند سایت شما را تکمیل‌تر کند. معرفی محصولات و خدمات اصلی در اینجا نقش مهمی ‌ایفا می‌کنند، زیرا "قابلیت اسکرول" سایت شما را بالا می‌برند.

4. استفاده از نظرات کاربران در سایت

استفاده از نظرات کاربران در سایت به بازدیدکنندگان اطلاع می‌دهد که کسب و کار شما چیست و مشتریان قبلی در مورد محصولات شما چه نظری دارند. این عنصر یک عنصر ‌قابل توجه برای بسیاری از سایت‌ها است و راهی را به شما می‌دهد تا فلسفه‌های کسب و کار خود را به روشی غیرمستقیم به نمایش بگذارید. همچنین یک روش کارآمد برای بالا بردن اعتماد کاربران نسبت به سایت شما محسوب می‌شود.

5. اطلاعات تماس واضح و آسان برای استفاده

سایت شما باید برای جذابیت بیشتر پیکربندی شود. مرحله آخر این است که به مشتریان بالقوه راهی برای تماس با خود بدهید. این روزها اغلب آیکون‌های رسانه‌های اجتماعی را به جای فرم تماس در سایت‌ها می‌بینیم. این روش توصیه نمی‌شود، زیرا یک روش ارتباطی غیرمستقیم است. اگر دقیق فکر کنید متوجه می‌شوید که با این کار به بازدیدکنندگان می‌گویید سایت شما را ترک کنند، به مکان دیگری بروند و یک پیام عمومی ‌بالقوه برای تماس ارسال کنند. این از نقطه نظر خدمات مشتری ایده‌آل نیست. پس بهتر است در طراحی سایت تماس از طریق فرم تماس صورت گیرد.

 

اصول طراحی سایت تک صفحه ای

مزایای طراحی سایت تک صفحه‌ای

اگر یک سایت تک صفحه ای حرفه ای طراحی شود، هم قابل درک و هم موفق و  خواهند بود. هضم یک وب سایت تک ‌صفحه‌ای که محتوا را به بخش های کوچک تقسیم می‌کند و درهم ریختگی رابط کاربری را حذف می‌نماید، برای کاربران آسان است.

طراحی تک صفحه به سفر بصری کاربر کمک می‌کند. بدون هیچ صفحه اضافی، بازدیدکنندگان از یک ناوبری خطی لذت می‌برند.

یکی دیگر از مزایای طراحی ناوبری ساده این است که معمولاً فقط یک اقدام توسط کاربر انجام می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که داشتن یک صفحه می‌تواند منجر به افزایش نرخ تبدیل نسبت به سایت‌های چند صفحه‌ای شود، زیرا کاربران این فرآیند را زودتر شروع می‌کنند و سریع‌تر از آن عبور خواهند کرد و جایی برای گم شدن یا پرت شدن با پیشنهاد دیگری ندارند.

با محتوای کمی که همه در یک صفحه قرار می‌گیرند، می‌توانید وب سایت‌های تک ‌صفحه‌ای را به راحتی و به طور مداوم با صفحه نمایش‌ها و دستگاه‌های کوچکتر تطبیق دهید یا به اصطلاح سایت تک صفحه ای ریسپانسیو طراحی کنید. بعلاوه، پیمایش در یک سایت تک صفحه ای برای کاربران با گوشی های موبایل با صفحه نمایش لمسی آسان است.

اما این همه چیز نیست. از مزایای دیگر این نوع سایت ها می توان به  طراحی، پیاده سازی و  ریدیزاین آسان تر، نگهداری و پشتیبانی بهتر اشاره کرد.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت کیان

 

معایب طراحی سایت تک صفحه‌ای

اما طراحی سایت تک صفحه‌ای در کنار تمام مزایا، معایبی نیز دارد. چند دلیل وجود دارد که طراحی تک صفحه ممکن است برای وب سایت شما مناسب نباشد. وب سایت‌های تک ‌صفحه‌ای در سئو (بهینه سازی موتور جستجو) چندان قوی عمل نمی‌کنند. در واقع، آنها می‌توانند به شانس شما برای رتبه‌بندی در گوگل آسیب بزنند و منجر به کاهش تعامل کاربر با شما شوند. با محتوای بسیار کم، کلمات کلیدی هدف اغلب در سایت‌های تک صفحه‌ای نادیده گرفته می‌شوند.

علاوه بر این، وب سایت تک ‌صفحه‌ای کاندیدای ایده آل برای یک نام تجاری در حال رشد نیست، زیرا مقیاس پذیری محدودی دارد. وب سایت‌های تک ‌صفحه‌ای به عنوان یک سایت‌ که نیاز به استفاده بزرگ، پیچیده و/یا متنوع از محتوا دارند، مناسب نیستند. بنابراین حتی اگر یک سایت کوچک را اداره می‌کنید، در نظر داشته باشید که چند سال آینده کجا خواهید بود و هنگام انتخاب بین طراحی تک ‌صفحه‌ای و چند ‌صفحه‌ای، موردی را که مناسب‌تر است انتخاب کنید.

یک مورد مهم دیگر، در مورد URL سایت تک صفحه ای است. شاید در ابتدا مشکلی بزرگی بنظر نرسد اما در ادامه کار برای اشتراک گذاری محتواهای سایت، یا استفاده از از ابزارهای آنالیز سایت مثل گوگل آنالیتیکس به مشکل بر می خورید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۳ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید