زامبی پیج چیست؟

زامبی پیج چیست؟

شاید قبلا درباره زامبی پیج چیزهای شنیده باشید، اما آنها دقیقاً چه چیزی هستند؟ صفحات زامبی صفحاتی هستند که به وب سایت شما مربوط نیستند اما مانند هر زامبی می توانند برای سئوی سایت شما بسیار مضر باشند. در این مطلب، توضیح می دهیم که زامبی پیج چیست و چگونه به سئوی سایت آسیب می زند. سپس به ارائه راه ‎حل هایی برای خلاصی از شر آنها می پردازیم.

زامبی پیج چیست
زامبی پیج چیست؟

هر وب سایتی دارای چندین صفحه است که ترافیک بسیار کمی را جذب می کنند یا اصلا ترافیک ندارند. به عنوان مثال، زامبی پیج ها شامل صفحاتی هستند که سازگار با موبایل نیستند، محتوایی با کیفیت ندارند، به اندازه کافی بهینه نشده اند یا با صفحات 404 ایندکس شده اند.
"صفحات زامبی" در واقع تاثیر زیادی بر رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجو دارند. چون الگوریتم گوگل به شدت به معیارهای تعامل مانند نرخ کلیک و زمان در سایت متکی است. اگر یک صفحه ترافیک کمی ایجاد کند، کاربران به سرعت از صفحه خارج می شوند که به گوگل نشان می دهد که محتوای صفحه مناسب و مرتبط یا مفید نیست. در نتیجه، صفحه در نتایج جستجو رتبه ای نخواهد گرفت. برای جلوگیری از این اتفاق، نظارت منظم بر تجزیه و تحلیل سایت و شناسایی صفحات مشکل دار ضروری است. هنگامی که صفحات زامبی را شناسایی کردید، می توانید با افزودن محتوای تازه، بهینه سازی عناوین و متا تگ ها و بهبود لینک های داخلی خود، گام هایی برای بهبود ترافیک و جذب کاربر بردارید.

 

بیشتر بدانید: افزایش ترافیک سایت

 

چه صفحاتی به زامبی پیج تبدیل می شوند؟

در حالی که صفحات زامبی می توانند برای کاربرانی که به دنبال اطلاعات خاصی هستند آزاردهنده باشند، همچنین می توانند فرصت هایی را برای کسب و کارها فراهم کنند تا سرنخ ایجاد کنند و ترافیک را به وب سایت خود جذب کنند. بنابراین، بهتر است ابتدا بررسی کنید با کدام نوع زامبی پیج ها سروکار دارید و چگونه با آنها مقابله کنید. 5 نوع صفحه زامبی مختلف وجود دارد:


صفحاتی که سازگار با موبایل نیستند

این صفحات برای استفاده در گوشی سئو نشده اند یا بارگذاری بیش از حد طول می کشد و گوگل به آنها رتبه بالایی نمی دهد زیرا تجربه کاربری ضعیفی دارد. این نوع صفحات در نتایج گوگل دیده شوند اما رتبه آنها با جریمه همراه خواهد بود. برای جلوگیری از این جریمه ها، باید مطمئن شوید که صفحات شما برای دستگاه های موبایل بهینه شده اند و به سرعت بارگذاری می شوند. اگر این کار را نکنید، ترافیک و فروش شما کاهش پیدا می کند.

97 نکته طراحی سایت موبایل فرندلی


صفحاتی با محتوای بی کیفیت

یک صفحه که محتوایی ضعیف  دارد را می توان صفحه ای در سایت در نظر گرفت که معمولا کمتر از 300 کلمه دارد و هیچ هدفی را دنبال نمی کند. صفحاتی که سال ها است به روزرسانی نشده اند نیز جزو زامبی پیج ها به حساب می آیند. این نوع صفحات برای یک سایت سالم خوب نیستند. صفحات که محتوای کم حجمی دارند بر سئوی شما تاثیر منفی می گذارند. به عنوان مثال، اگر محتوای صفحه کم باشد و ساختار خوبی نداشته باشد، به گوگل نشان می دهد که وب سایت شما مرجعی در این زمینه نیست و به رتبه های پایین تر برای وب سایت شما به عنوان یک کل منجر می شود.


 از طرف دیگر، اگر محتوای موجود در صفحه کپی باشد، نه تنها به اعتبار سایت شما لطمه می زند، بلکه شما را در معرض خطر جریمه گوگل قرار می دهد. در هر صورت، بهتر است برای بهبود کیفیت سایت خود اقدام کنید.
صفحاتی که برای موتورهای جستجو سئو نشده اند

سئو محتوا


سئوی سایت برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. شما ممکن است محتوای باکیفیتی داشته باشید، اما آیا این محتوا کاربر پسند است؟ صفحاتی که سئو نشده اند شاید برای کاربران اینترنت مفید باشند، اما اگر کاربران نتوانند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند، بلافاصله سایت را ترک خواهند کرد. به همین دلیل است که این صفحات در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی ندارند. موتورهای جستجو از معیارهایی مانند وجود تگ های alt، h1، h2 یا h3، عنوان خوب و کلمات کلیدی مرتبط برای تعیین رتبه بندی یک صفحه استفاده می کنند. اگر صفحات شما این معیارها را نداشته باشند، رتبه آنها در نتایج جستجو کاهش می یابد. در نتیجه، ایجاد تعادل بین سئو و کیفیت هنگام ایجاد محتوا برای سایت بسیار اهمیت دارد.


 صفحات یتیم

صفحات یتیم، صفحاتی هستند که توسط خزنده ها قابل شناسایی نیستند زیرا هیچ لینک داخلی به آنها وجود ندارد. این نوع صفحات به طور موثر برای کاربران قابل شناسایی نیستند و هیچ شانسی برای رتبه بندی در نتایج جستجو ندارند. از سوی دیگر، صفحات ضمیمه برعکس صفحات یتیم هستند. این صفحات که صفحات درباره ما یا صفحات سیاست های سایت و سلب مسئولیت را شامل می شوند جزو صفحات مهمی هستند که ممکن است ایندکس شده و زامبی پیج در نظر گرفته شوند.


ایندکس شدن در صفحه 404

صفحات 404 یا صفحاتی که توسط یک موتور جستجو ایندکس شده اند اما حاوی محتوای غیرضروری یا قدیمی هستند، اطلاعاتی را که کاربران به دنبال آن هستند، ارائه نمی دهند. صفحات 404 ایندکس شده نیز جزو زامبی پیج ها هستند.
اگرچه این صفحات دیگر فعال نیستند، اما همچنان در نتایج جستجو نشان داده می شوند و برای کاربرانی که به دنبال اطلاعات جدید و مرتبط هستند، آزاردهنده هستند. علاوه بر این، این صفحات فضای ارزشمندی را در فهرست موتورهای جستجو اشغال می کنند که می توانست برای فهرست بندی صفحات جدید و مرتبط به کار رود. بسته به شرایط، هم حذف URL صفحه و هم افزودن تغییر مسیر 301 راه حل های موثری خواهد بود. اگر در حال انتقال محتوا از صفحه ای به صفحه دیگر هستید، ریدایرکت 301 بهترین اثر را خواهد داشت، اگر صفحات قدیمی یا نامرتبط در سایت شما زیاد وجود دارد حذف یک URL بهترین کار خواهد بود.
هر دوی این تکنیک ها، زمانی که به درستی مورد استفاده قرار گیرند، تجربه کاربری بهتری ایجاد می کنند که در آن بازدیدکنندگان مجبور نیستند با لینک های خراب روبرو شوند و می توانند به سادگی به منابع مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

ارور soft 404 چیست


چگونه زامبی پیج ها را از بین ببریم؟

اولین گام برای خلاص شدن از شر این نوع صفحات این است که آنها را در سایت خود شناسایی کنید. بهترین راه برای انجام این کار استفاده از کنسول جستجوی گوگل است چون با استفاده از آن، تمام ابزارهایی را که برای شناسایی صفحات با عملکرد ضعیف در وب سایت خود نیاز دارید، پیدا خواهید کرد. سه راه برای شناسایی صفحات زامبی وجود دارد:


گزارش عملکردGSC

گزارش عملکرد در کنسول جستجوی گوگل یک ابزار عالی برای صاحبان سایت است. این فرصت را به شما می دهد تا عملکرد صفحات مختلف سایت خود را با هم مقایسه کنید. با کمک آن می توانید هر یک از صفحاتی که عملکرد خوبی ندارد و ترافیک کمی دارد یا بدون ترافیک است را شناسایی کنید.

برای یافتن زامبی پیج ها، ابتدا باید وارد کنسول جستجوی گوگل خود شوید و روی تب Performance کلیک کنید. سپس به "+" رفته و گزینه "Page" را انتخاب کنید. در نهایت، بر روی گزینه Compare  کلیک کنید و آدرس صفحاتی را که فکر می کنید ضعیف هستند وارد کنید. با داده هایی که به دست می آورید، می توانید صفحاتی که عملکرد خوبی ندارد و ترافیک کمی دارند یا بدون ترافیک باقی مانده اند را پیدا کنید.


ایندکس کردن GSC

روش دوم این است که به کنسول جستجوی گوگل خود بروید و بر روی گزارش "Indexing"  کلیک کنید. کنسول جستجوی گوگل را باز کنید و تب Indexing را پیدا کنید و روی گزینه Pages کلیک کنید. بخش خاکستری به نام Not Indexed و قسمت سبز رنگ با نام Indexed را خواهید دید. پس از کلیک کردن، نموداری را مشاهده می کنید که صفحات ایندکس نشده را نشان می دهد. اگر کمی به پایین اسکرول کنید، می توانید دلایل ایندکس نشدن صفحات خود را پیدا کنید. صفحات زامبی معمولا در سه بخش زیر پنهان می شوند:


اولین مورد بخش duplicate without user-selected canonical است؛ به این معنی که گوگل، صفحه خاصی را ایندکس نکرده است، زیرا یک صفحه تکراری است و نسبت به نسخه ترجیح داده شده، برتری ندارد.


دوم، بخش crawled – currently not indexed به این معنی است که گوگل صفحه را کراول کرده است اما ترجیح داده است که آن را ایندکس نکند و URL در حال حاضر در نتایج جستجو ظاهر نمی شود.


در نهایت، وضعیت discovered – currently not indexed به این معنی است که گوگل از این URL ها آگاه است اما آنها را هنوز در دسترس کاربران قرار نداده است.


علاوه بر این، اگر صفحات یافت نشد (404) وجود دارد، باید به صورت دستی بررسی کنید که آیا آنها ایندکس شده اند یا خیر زیرا قبلاً اشاره کردیم که صفحات 404 نمایه شده از نوع صفحات زامبی هستند.

زامبی پیج ها
جستجوی دستی برای حذف زامبی پیج ها

جستجوی دستی زامبی پیج ها هم، راهی موثر برای شناسایی و حذف آنها است.
برای شروع، site: site name" ". به عنوان مثال (site:kiantc.com)  را در نوار جستجو وارد کنید و یک فرایند جستجو را اجرا کنید. با این کار تمام صفحاتی که وب سایت شما در آن وجود دارد بالا می آید.
اگر متوجه صفحه ای شدید که نباید در سایت شما باشد می توان نتیجه گرفت که یک صفحه زامبی ایندکس شده است. علاوه بر این، اگر با صفحه ای مواجه شدید که قدیمی یا سئو نشده است و هنوز وجود دارد، به احتمال زیاد یک صفحه زامبی است. چنین یافته هایی نشان دهد که یک صفحه زامبی در کمین سایت شما وجود دارد که باید در اسرع وقت حذف شود.


حذف زامبی پیج ها می تواند تأثیر مثبتی بر سئوی کلی سایت شما خواهد داشت. با این حال، قبل از اینکه بخواهید صفحات را حذف کنید بررسی کنید که آیا صفحه را می توان اصلاح کرد یا خیر. گاهی اوقات یک تغییر عنوان ساده یا اضافه کردن محتوای تازه می تواند جان تازه ای به یک صفحه قدیمی بدهد. در نهایت، هیچ صفحه مهمی مانند صفحات سلب مسئولیت، سیاست حفظ حریم خصوصی و صفحات درباره همه، ضروری هستند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید