سئو سایت ری اکت

سئو سایت ری اکت

فریم ورک ری اکت که در حال حاضر توسط غول‌های بزرگ حوزه فناوری مثل فیس‌بوک، توییتر و گوگل استفاده می‌شود، امکان ساخت وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تحت وب سریع و واکنش‌گرا را با تجربه کاربری روان فراهم می‌کند. البته بهینه‌سازی سایت های ری اکت برای موتورهای جستجو با محدودیت‌هایی مواجه است. این محدودیت‌ها زمانی که بیشتر ترافیک ورودی از طریق محتوای سایت و سئو باشد، بیشتر قابل ملاحظه خواهد بود. خوشبختانه راهکارهایی برای مقابله با چالش‌های سئو سایت ری اکت وجود دارد که در ادامه در مورد آنها صحبت می‌کنیم.

 

سئو سایت ری اکت چیست

ری اکت (React) یک فریمورک جاوا اسکریپت است که می‌توان از آن برای ساخت رابط کاربری یک سایت استفاده کرد. این چارچوب ساخت وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تعاملی پرسرعت را تا حد زیادی ساده‌تر می‌کند و این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بدون نیاز به «Reload» بین صفحات پیمایش کنند. اتفاقی که تجربه کاربر را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

صفحه‌ای که به کمک React ساخته می‌شود، برای نمایش محتوا به جاوا اسکریپت نیاز دارد. مشکل اینجا است که ربات خزنده گوگل که تمام صفحات اینترنت را اسکن می‌کند، نمی‌تواند صفحات جاوا اسکریپت را به خوبی صفحاتی که با کد HTML معمولی ساخته می‌شود، درک کند.

برای مدت طولانی گوگل اصلا نمی‌توانست محتوایی را که با جاوا اسکریپت رندر شده بود ببیند و به کاربر توصیه می‌کرد محتوا را بدون فعال کردن جاوا اسکریپت ایجاد کند. اما در سال 2015 اعلام کرد که اکنون ربات خزنده این موتور جستجوی بزرگ، قادر است صفحات را با جاوا اسکریپت رندر کرده و آنها را ایندکس کند.

اگرچه این خبر خوش حاکی از آن بود که دیگر هیچ مشکلی برای رندر و ایندکس صفحات جاوا اسکریپت وجود ندارد، با این حال، فرضیه و عمل همیشه یکی نیستند. اکثر متخصصان سئو متفق‌القول معتقد‌ند که هنوز هم کار گوگل برای رندر و ایندکس صفحات شامل کدهای جاوا اسکریپت به‌نسبت سخت‌تر است.

 

بیشتر بخوانید: کنیبالیزیشن کلمات کلیدی چیست ؟ تشخیص و رفع آن

 

چه چالش های برای سئو سایت react وجود دارد؟

در این بخش نگاهی دقیق‌تر به این مسئله می‌اندازیم که چه چیزی سئو سایت react را چالش‌برانگیز می‌کند و توسعه‌دهندگان می‌توانند چه اقداماتی برای رسیدگی و غلبه بر تعدادی از این چالش‌ها انجام دهند.

صفحه خالی از محتوا در گذر اول ربات گوگل

می‌دانیم که وب‌سایت‌های ری اکت به شدت به جاوا اسکریپت متکی هستند و اغلب در تعامل با موتورهای جستجو با مشکل مواجه می‌شوند. ری اکت به طور پیش‌فرض یک مدل پوسته اپلیکیشنی ایجاد می‌کند و HTML اولیه صفحه حاوی محتوای معناداری نیست؛ این یعنی یک کاربر یا ربات باید جاوا اسکریپت را اجرا کند تا محتوای واقعی صفحه را ببیند.

ربات گوگل در اولین عبور یک صفحه خالی را تشخیص می‌دهد و باقی محتوا زمانی دیده می‌شود که صفحه تماما رندر شود. در این حالت کافی است تعداد صفحات سایت زیاد باشد تا ایندکس شدن صفحات سخت و پر زحمت شود.

 

بیشتر بخوانید: محتوای مناسب برای سئو چه ویژگی هایی دارد

 

پردازش خطا در کد جاوا اسکریپت

HTML و JavaScript رویکردهای کاملا متفاوتی برای پردازش خطاها دارند. فقط یک خطا در کد جاوا اسکریپت می‌تواند کل عملیات ایندکس را غیرممکن سازد؛ زیرا مفسر جاوا اسکریپت ذره‌ای تحمل خطا ندارد. اگر مفسر با کاراکتری در موقعیت اشتباه برخورد کند، بلافاصله عملیات تفسیر اسکریپت را متوقف کرده و خطای SyntaxError نمایش می‌دهد.

اگر این اتفاق درست موقع ایندکس کردن صفحه توسط ربات گوگل رخ دهد، ربات یک صفحه خالی می‌بیند و آن را به عنوان یک صفحه بدون محتوا ایندکس می‌کند.

مدت زمان لود و تجربه کاربری

عملیات فچ کردن صفحه، تجزیه (عملیات پارس) و اجرای جاوا اسکریپت زمان‌بر است. همچنین گاهی جاوا اسکریپت برای فچ کردن محتوا نیاز دارد ارتباط شبکه‌ای برقرار کند؛ این یعنی کاربر باید مدتی صبر کند تا بتواند اطلاعات درخواستی را مشاهده کند. بی‌تردید زمان لود طولانی‌تر بر امتیاز تجربه کاربر و سئو سایت ری اکت تأثیر می‌گذارد و گوگل چاره‌ای جز پایین نگه داشتن رتبه سایت نخواهد داشت.

دشوار بودن انتخاب متاتگ‌ها (MetaTag)

دلیل اهمیت متا تگ‌هایاین است که به گوگل و سایر وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی اجازه می‌دهند عناوین، عکس‌ها و توضیحات مناسب صفحات را به‌خوبی نمایش دهند. اما وب‌سایت‌های ری اکت برای دریافت این اطلاعات به تگصفحه وب تکیه می‌کنند و کد جاوا اسکریپت صفحه را اجرا نمی‌کنند. در این وب‌سایت‌ها تمام محتوا از جمله متا تگ‌ها سمت کلاینت رندر می‌شود و از آنجا که پوسته اپلیکیشنی برای کل وب‌سایت یکی است، انتخاب محتوای متاتگ برای صفحات مجزا دشوار خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: ارور soft 404 چیست -  تاثیر آن رتبه بندی

 

محدودیت ایجاد نقشه سایت (سایت‌مپ)

نقشه سایت فایلی است که در آن اطلاعاتی در مورد صفحات، ویدیوها و سایر فایل‌های سایت و روابط بین آنها ارائه می‌کنید. موتورهای جستجو از جمله گوگل این فایل را می‌خوانند تا هوشمندانه‌تر سایت شما را کراول کند.

React هیچ راهکار داخلی برای ساخت نقشه سایت ارائه نمی‌کند و فقط اگر از چیزی مثل React Router برای مدیریت مسیریابی سایت استفاده می‌کنید، شاید بتوانید ابزارهایی پیدا کنید و با استفاده از آنها نقشه سایت تولید کنید؛ اگرچه به همین سادگی نیست و به تلاش و زحمت نیاز دارد.

راه حل‌های رفع مشکل سئو فرندلی نبودن ری اکت 

 

راه حل‌های رفع مشکل سئو فرندلی نبودن ری اکت

تمام محدودیت‌هایی که در بخش قبلی به آنها اشاره کردیم را می‌توان به‌نحوی از میان برداشت. در ادامه روش‌هایی برای حل مشکلات سئو سایت ری اکت معرفی می‌کنیم.

سئو سایت ری اکت با تکنولوژی ایزومورفیک

تکنولوژی ایزومورفیک جاوا اسکریپت به طور خودکار فعال بودن یا نبودن جاوا اسکریپت در سمت سرور را تشخیص می‌دهد. در مواردی که جاوا اسکریپت غیرفعال است، جاوا اسکریپت ایزومورفیک در سمت سرور کار می‌کند و محتوای نهایی را در اختیار سرور سمت کلاینت قرار می‌دهد؛ به این ترتیب به محض شروع لود صفحه، تمام محتوا و ویژگی‌های مورد نیاز به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند.

این تکنولوژی مواقعی که جاوا اسکریپت فعال است، درست مثل یک برنامه پویا با چند مؤلفه عمل می‌کند. به این ترتیب صفحه در مقایسه با وب‌سایت‌های معمولی سریع‌تر بارگذار می‌شود و تجربه کاربری روان‌تری برای کاربر می‌سازد.

سئو سایت ری اکت با پیش رندر (Pre-rendering)

منظور از پیش رندر بکارگیری برنامه‌های ویژه‌ای است که درخواست‌های وب‌سایت را رهگیری می‌کنند و اگر درخواست از جانب یک ربات باشد، به‌عنوان پاسخ یک نسخه HTML استاتیک کش‌شده از وب‌سایت ارسال می‌کنند؛ اما اگر درخواست از طرف کاربر باشد، صفحه معمولی لود می‌شود. پیش رندر یک رویکرد بسیار پرکاربرد برای سئو فرندلی کردن صفحات وب است و زمانی به کار برده می‌شود که ربات‌های جستجو نتوانند صفحات سایت را به درستی رندر کنند.

از مزایای سئو سایت ری اکت با پیش رندر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌های پیش رندر می‌توانند انواع صفحات جاوا اسکریپت مدرن را اجرا کرده و آنها را به HTML ایستا تبدیل کنند.
  • پیش رندرها از آخرین اخبار وب پشتیبانی می‌کنند.
  • این رویکرد به کمترین میزان اصلاحات کد صفحه نیاز دارد و گاهی حتی هیچ اصلاحی نیاز نیست.
  • اجرای آن ساده است.

با این حال اشکالاتی هم در این رویکرد مشاهده می‌شود:

  • این رویکرد برای صفحاتی که محتوای آنها مرتب تغییر می‌کند، انتخاب مناسبی نیست.
  • اگر وب‌سایت بزرگ و حاوی تعداد صفحات زیادی باشد، پیش رندر مدت زمان زیادی طول می‌کشد.
  • خدمات پیش رندر رایگان نیست.
  • هر بار که محتوای آن را تغییر می‌دهید، باید صفحه پیش رندر شده را بازسازی کنید.

 

بیشتر بخوانید: کپی راتینگ و سئو - روش طلایی جذب ترافیک

 

سئو سایت ری اکت با رندر سمت سرور

در رندر سمت کلاینت مرورگر و ربات‌های گوگل فایل‌های HTML خالی یا با محتوای بسیار کم دریافت می‌کنند. سپس کد جاوا اسکریپت محتوا را از سرور دانلود کرده و کاربران آن را روی صفحه نمایش خود می‌بینند. از نظر سئو رندر سمت کلاینت مشکل‌ساز است؛ زیرا ربات‌های گوگل محتوایی دریافت نمی‌کنند که بتوانند بر اساس آن صفحه سایت را به‌درستی ایندکس کنند.

اما در رندر سمت سرور، مرورگرها و ربات‌های گوگل فایل‌های HTML حاوی کل محتوا دریافت می‌کنند و عملیات ایندکس کردن و رتبه‌بندی صفحات بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود. این روش ساده‌ترین راهکار ممکن برای ساخت یک وب‌سایت ری اکت سئو فرندلی است.

کلام آخر

چالش‌هایی که در مسیر استفاده از کتابخانه ری اکت برای راه‌اندازی سایت پیش روی ما قرار می‌گیرد، نباید باعث دلسردی ما نسبت به این فریم‌ورک شوند. برای هر مشکلی راهکاری هست و می‌توانید از راه حل‌های این مقاله برای مقابله با این چالش‌ها و سئو سایت ری اکت استفاده کنید. به یاد داشته باشید ربات‌های کراولر موتورهای جستجو روز به روز هوشمندتر می‌شوند؛ شاید در آینده نزدیک برای سئو این سایت‌ها با هیچ مشکلی مواجه نباشید.

 

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱۹ ) ۴ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید