10 نکته کاربردی برای بهبود تجربه کاربری سایت

10 نکته کاربردی برای بهبود تجربه کاربری سایت

وب سایت شما می تواند قوی ترین ابزار بازاریابی در اختیار شما باشد. پیش از این، شرکت های دارای وب سایت به عنوان شرکت هایی با یک موفقیت بزرگ در نظر گرفته می‌شدند. امروزه مهم‌ ترین هدف در صنعت طراحی سایت تنها داشتن و توسعه یک وبسایت نیست، بلکه باید تجربه کاربری را نیز مورد توجه قرار داد. سوال اصلی این است: مردم چه می‌خواهند و چه نیاز دارند؟

تجربه کاربری بر این موضوع تمرکز می‌ کند که طرح کلی چه احساسی در کاربر ایجاد می‌ کند. برای اینکه طرحی نه تنها زیبا، بلکه کاربردی خلق کنیم نیاز به طراحی تجربه کاربری داریم. برای دستیابی به احساسات مثبت کاربران در هنگام استفاده از وب سایت، طراح‌ ها باید اهداف، خواسته‌ ها، ترس‌ ها، رفتار و جاه‌طلبی‌ های کاربران را درک کنند.
با توجه به اینکه هر سایت موضوع متفاوت و در نتیجه کاربران متفاوتی دارد، در واقع طراحی تجربه کاربری برای هر وبسایت باید منحصر به فرد باشد. این در صورتی است که فارغ از موضوع و جامعه کاربری هدف، نکاتی در طراحی تجربه کاربری وجود داشته که با توجه به خصوصیات و رفتار انسان‌ ها برای عموم وبسایت‌ ها مناسب می‌ باشند که در ادامه به 10 مورد از این نکات می‌پردازیم:

 

1- توجه به سادگی

در چیدمان سایت، سادگی اساساً به معنای خلاص شدن از اجزای غیر ضروری در طراحی است. توجه داشته باشید که می خواهید توسط بازدید کننده ای که به سایت شما می آید اقدام خاصی انجام شود. کاربران برای اینکه آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند، محتوا را اسکن می کنند. لازم به یادآوری است که اگر آنها مجبور شوند پیچ و خمی را برای یافتن آنچه می خواهند پیمایش کنند، سایت را ترک خواهند کرد. طراحی سایت مینیمال یا ساده از جمله سایت هایی است که کاربران زیادی را به خود جذب می کند. سادگی مستلزم داشتن یک طرح‌بندی تمیز، به کارگیری یک یا دو رنگ اصلی و فضای سفید فراوان، به طور متوسط یک یا دو فونت و فونت دیگری برای لوگو شماست. گرافیک شما علاوه بر جذابیت بصری باید یک هدف داشته باشد.

 

2- به کارگیری فضای سفید

این یکی از سریعترین و ساده ترین راه ها برای ارتقا طراحی شما است. حتی میزان ناچیزی از فضای سفید به طرح شما اجازه می دهد تنفس کند و تمیزتر به نظر برسد. رنگ زمینه طرح همیشه لازم نیست سفید باشد. فقط باید یک رنگ خنثی بوده و بین المان‌ های مختلف طرح فاصله باشد. فضای سفید سادگی و ظرافت را به صفحات وب شما اضافه می کند.

 

3- بررسی سفر کاربر در سایت

شما باید پیش‌ بینی کنید که کاربر شما مرحله به مرحله چه کاری انجام می دهد تا بتوانید فرآیندی منسجم طراحی کنید. اجازه دهید به عنوان مثال جریان یک وب سایت را بررسی کنیم. در یک نقطه ورود، معمولاً در صفحه اصلی یا یک وبلاگ، کاربر سفر خود را آغاز می کند.

شما باید فکر کنید که نقطه ورود به کجا منتهی می شود. به عنوان مثال، ممکن است به یک وبلاگ دیگری برود تا موضوعات دیگری را مطالعه کند. همچنین، ممکن است کاربر به صفحات دیگری از خدمات یا محصول برود که نیازهای کاربر را برآورده می کند.

 

سفر کاربر در سایت

 

4- سرعت لودینگ صفحه

برای سئو سایت سرعت لودینگ وب سایت شما بسیار ضروری است. اگر لود شدن بیش از 3 ثانیه طول بکشد، 53 درصد افراد سایت شما را ترک می کنند.
اطمینان حاصل کنید که کاربران سایت می توانند به سرعت سایت و به آسانی اهداف اصلی خود را محقق کنند، بدون اینکه منتظر بمانند تا لود شدن وب سایت شما برای همیشه به طول انجامد.

 

5- تمرکز بر محتوا

درک و تجربیات کاربران به طور قابل توجهی تحت تأثیر متن خوب نوشته شده و تصاویر موثر قرار می گیرد. به جای اینکه کورکورانه از هنجارهای موجود پیروی کنید، باید در مورد کاربران خود کمی تحقیق کنید.
کاربر هرگز با رابط کاربری که متن‌ های نامربوط یا تصاویر بی کیفیت را نشان می دهد ارتباط برقرار نمی‌ کند.
ارائه محتوای جذاب و کلیدی برای یک وب سایت با تجربه کاربری مناسب است. امروزه، بازدید کنندگان چیزی بیش از فقط یک خرید می‌ خواهند. آنها یک تجربه می‌ خواهند. یک راه عالی برای دستیابی به این هدف، اتخاذ یک استراتژی جذاب محتوایی است. با مطالعه همه چیز را درباره UX بدانیم اطلاعات خود در مورد UX را افزایش دهید.

 

تماس با کارشناس سایت 

 

6- عدم اذیت کاربران

تاکنون، تمام نکات ما درباره کارهایی بود که باید انجام دهید. با این حال، بحث در مورد آنچه که باید به هر قیمتی هنگام طراحی وب و تجربه کاربری از آن اجتناب کنید، به همان اندازه مهم است.
بازدیدکنندگان وب سایت در معرض pop-up ها، پخش خودکار و بمباران اطلاعاتی هستند تا جایی که باعث می شود وقتی سایتی از اجرای این ویژگی های آزار دهنده اجتناب می‌ کند، از آن استقبال کنند.
هنگام طراحی سایت خود، از شلوغی، متن‌های زیاد، موسیقی پس زمینه و فیلم هایی که به طور خودکار پخش می شوند، دوری کنید. این عوامل مطمئناً به بازدیدکنندگان کمک نمی کند که احساس راحتی و آسایش کنند.

 

7- طراحی ریسپانسیو و mobile-friendly

بیش از نیمی از کل ترافیک وب از طریق دستگاه های تلفن همراه حاصل می شود. به همین ترتیب، اگر وب سایت شما برای موبایل بهینه نشده باشد، کاربران پنج برابر بیشتر آن را رها می کنند. بنابراین، اگر طراحی سایت خود را برای بهترین تجربه تلفن همراه بهینه نکنید، اساساً تعداد زیادی از مشتریان بالقوه را از دست می‌ دهید.
جدا از مشتریان شما، گروه دیگری را نیز باید در اینجا به خاطر بسپارید: موتورهای جستجو. Google هم وبسایت های دسکتاپ و هم موبایل شما را بررسی می‌ کند و از هر دوی آنها برای index کردن وب سایت شما استفاده می کند. این بدان معنی است که از نظر سئو، یک وب سایت mobile-friendly می تواند به شما در عملکرد بهتر کمک کند. پس طراحی ریسپانسیو را فراموش نکنید.

 

8- طراحی CTA های مناسب

کاربران با دنبال کردن نشانه های تصویری که آنها را بین بخش های مهم محتوای سایت جابجا می کند، جریان کاربری سایت را تجربه می‌ کنند. Call to Action (CTA) ها از کلمات فعال و دکمه های بولد برای کمک به کاربران در پیمایش سایت شما و تشویق به مرحله بعدی استفاده می کند.
هنگام طراحی CTA، تأثیر رنگ بر روانشناسی کاربر را در نظر بگیرید. استفاده از رنگ های مختلف که به عنوان روانشناسی رنگ نیز شناخته می شود، احساسات و نتایج متفاوتی را از بازدید کنندگان وب ایجاد می کند.

 

طراحی CTA های مناسب 

 

9-  به کارگیری bullet ها

تجربه کاربری مناسب در سایت، جمع آوری اطلاعات را آسان می کند. bullet ها به افراد کمک می کنند تا مزایا، راه حل ها و ویژگی های اصلی شما را سریعتر پیدا کنند. ارائه ویژگی‌ های خود به صورت bullet باعث جذابیت و به خاطر سپردن آنها می شود.

می توانید حلقه های ساده را دور زده و با bullet های خود خلاقیت ایجاد کنید. سعی کنید با استفاده از آیکون‌ هایی که متن را نشان می‌ دهند، ارزش و شناسایی تصویر را به تجربه کاربری اضافه کنید. کاربران از این تنوع قدردانی می کنند و شما با تقویت پیام خود به کمک یک راهنمای تصویری منفعت می‌ برید.

 

تماس با کارشناس سایت

 

10- در نظر گرفتن search box

وقتی مشتریان بالقوه در وب سایت شما به دنبال چیزی می گردند اما یافتن آن بسیار سخت است، نا امید شده و وب سایت شما را ترک می‌ کنند. آنها فرصتی برای تماس با شما برای یافتن محصول نخواهند داشت و احتمالاً مستقیماً به سایت رقیب شما می روند. به نتیجه نرسیدن کاربران شما به معنی تجربه کاربری بد با وبسایت شماست.
بنابراین، مگر اینکه وب سایت بسیار کوچکی با محتوای اندک داشته باشید، باید یک قسمت جستجو نیز در آن بگنجانید. قسمت جستجوی خود را در گوشه بالا سمت راست قرار دهید تا مخاطبان شما به راحتی آن را پیدا کنند و قسمت جستجو باید به اندازه کافی گسترده باشد تا کل عبارت مورد جستجو قابل نمایش باشد.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۴.۹ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید