10 چیدمان برتر برای طراحی سایت

10 چیدمان برتر برای طراحی سایت

یکی از نخستین گام ها در طراحی سایت، تصمیم گیری برای چیدمان درست وب سایت است. چیدمان وب یکی از اساسی ترین اقدامات برای شروع طراحی وب سایت است که می تواند تاثیر زیادی بر میزان تعداد بازدید کاربران آنلاین داشته باشد. این چیدمان ها می توانند شامل طرح های نا متقارن، الگوهای کلاسیک و صفحات تقسیم بندی شده باشد. در این مطلب 10 ایده برای چیدمان سایت به شما معرفی می کنیم تا بتوانید در سایت را به درستی انجام بدهید.

منظور از چیدمان وب سایت چیست؟

چیدمان سایت، چیدمان تمام عناصر دیداری بر روی یک صفحه است. شما می توانید از طریق موقعیت یابی عناصر روی صفحه ارتباط آن ها را برای هدایت هر چه بهتر تجربه کاربری کنترل کنید. چیدمان به عنوان مولفه ای کلیدی در طراحی سایت عمل می کند و به شما می گوید که کدام عناصر بیشترین بازدید را از آن خود کرده است و بیشترین جلب توجه را داشته است.
به دلیل اهمیت بالای دیداری چیدمان، می تواند پیام و قابلیت استفاده وب سایت را افزایش دهد. به عبارت ساده تر، یک چیدمان خوب وب سایت می تواند بازدیدکنندگان را به مسیر درستی هدایت کند. همچنین می توان از چیدمان در جهت بهبود سایت، خلق تعاملات بیشتر و به روز نگهداشتن سایت استفاده نمود.

چگونه چیدمان مناسبی را برای طراحی سایت انتخاب کنیم؟

در زمان انتخاب چیدمان مناسب برای وب سایت خود، باید دو فاکتور اصلی زیر را در نظر داشته باشید:

  • محتوای خود را آماده کنید

شما باید چیدمان متناسب با محتوای خود انتخاب کنید. اما چرا؟ زیرا چیدمان وب سایت باید بیان کننده هدف شما از طراحی و ساخت سایت و هدایت درست کاربر باشد. بنابراین نوع چیدمانی را انتخاب کنید که ترتیب آن بتواند پیام شما را به مخاطب برساند.
بعضی از انواع چیدمان های وب سایت برای نمایش محصولات یا نمونه کارها مورد استفاده قرار می گیرند که این نوع چیدمان ها برای فروشگاه های آنلاین یا وب سایت های ارائه نمونه کار مناسب تر است. علاوه براین، برخی از چیدمان ها اطلاعات را به سرعت به کاربر انتقال می دهند و ممکن است برای ایجاد یک وبلاگ یا پلتفرم خبری بهتر باشند.

  • از چیدمان های رایج طراحی سایت استفاده کنید

در حالی که می توانید چیدمان های خلاقانه ای را طراحی نمایید ولی معمولا معروف ترین و آزمایش شده ترین چیدمان ها بهترین گزینه ها هستند. این نوع از چیدمان های کلاسیک برای کاربران شناخته شده و آشنا هستند زیرا با توجه به انتظارات موجود، تجریبات گذشته و اصول طراحی ساخته شده اند.
چیدمان سایت باید دارای رابط کاربری ساده باشد. در ادامه ما به10 نمونه از متداول ترین نوع چیدمان وب سایت اشاره خواهیم کرد. همچنین، عواملی که باعث عملکرد بهتر آن ها می شود اینکه کدام نوع وب سایت برای شما مناسب است را شرح خواهیم داد. نمونه چیدمان های مطرح شده را می توانید به طور کاملا سفارشی مطابق با سبک و نیاز خود انتخاب و طراحی کنید.

1- چیدمان سایت با الگوی Z

زمانی که با یک صفحه ی جدید روبه رو می شویم بلافاصله آن را بررسی می کنیم. بررسی بیشتر اوقات به شکل حرف Z یا به شکل زیگزاگ انجام می شود. چشم های ما از قسمت گوشه بالایی سمت چپ به گوشه ی بالا سمت راست و سپس به قسمت پایین سمت چپ و در پایان به سمت راست حرکت خواهند کرد. در چیدمان وب سایت طبق الگوی Z، خواندن اطلاعات مهم روی سایت به شکل Z صورت می گیرد. در این چیدمان ابتدا معمولا یک لوگو در گوشه ی سمت چپ بالای صفحه اصلی قرار می گیرد تا ثبت گردد. در آن طرف، گوشه ی راست صفحه منوی اصلی سایت قابل مشاهده است.
قسمت مورب الگوی Z بیشترین توجه را به خود جلب می کند. این بخش را می توان با استفاده از تصاویری جذاب و متن کوتاه که بیانگر محتوای وب سایت است، طراحی نمود. در پایان الگوی Z، باید بازدیدکنندگان به بخش تماس با شما دسترسی داشته باشند. حال زمان آن فرا رسیده است تا از طریق این بخش کاربرانی که از محصولات شما یا از خدمات شما بازدید کرده اند جلب سایت شما گردند و آن ها را تشویق نمایید تا خرید خود را ثبت کنند یا از خدمات شما استفاده کنند. این نوع چیدمان برای صفحاتی که بصری هستند عالی به نظر می رسند. همچنین این الگو برای لندینگ پیج های یا صفحات فرود نیز کارآمد است.

 

طراحی سایت با الگوی Z

 

2- چیدمان سایت با الگوی F

این الگو برای وب سایت هایی که دارای متن های طولانی هستند مناسب است. کاربر تمایل داریم اطلاعات این نوع وبسایت ها را به شکل F بررسی کند یا بخواند. این بدان معنا است که بخش افقی بالای صفحه توجه کاربران را بیشتر به خود جلب می کند و سپس چشم ها از آنجا به صورت عمودی به بخش پایین حرکت می کنند و سمت چپ به عنوان نقطه ی کانونی عمل می کند.
اگر تمایل به استفاده از چیدمان F دارید حتما اطلاعات مهم را در بخش بالای صفحه ی خود قرار دهید، بخشی که بیشتر در دید کاربران قرار دارد. این بخش شامل یک عنوان، متن کوتاه و تصویر خاصی است، متن یا محتوای کوتاه با طوری باشد سایر بخش های سایت را به درستی معرفی کند.
همچنین می توانید متنی قابل کلیک و لینک دار را برای هدایت بازدیدکنندگان به سوی اطلاعات و یک منوی برای راهنمایی کاربران به سایر بخش های مرتبط اضافه نمایید. وجود خط عمودی الگوی F در سمت چپ صفحه می تواند متن شما را جذابتر کند. برای این بخش می توان از آیکون ها، تصاویر یا عناصر قالب بندی همانند نقطه یا شماره گذاری استفاده کنید.
چیدمان الگوی F برای وب سایت هایی که دارای محتوای متنی هستند بسیار مناسب هستند. برای مثال، این چیدمان برای صفحات وبلاگ یا0صفحه اصلی که بر پایه محتوا شکل گرفته است بسیار مناسب است.

 

طراحی وب سایت با الگوی F

 

3- چیدمان سایت با استفاده از تصویر تمام صفحه

با ایجاد تصویری بزرگ در مرکز صفحه یا تصویر تمام صفحه موجب می گردد تا طراحی چشم نواز و چشم گیری در صفحه اصلی داشته باشید. بجای تصویر می توانید از ویدئو استفاده کنید اما این نکته را در نظر بگیرید که عکس یا فیلم باید کیفیت خوبی داشته باشد و بتواند محصول و یا خدمات شما را به خوبی معرفی کند. این نوع چیدمان در حالت موبایل عالی بنظر میرسد و می تواند نظر کاربران را به خود جلب کند.
تصویر تمام صفحه سایت شما باید همراه با یک خط متن کوتاه باشد تا بازگو کننده موضوع کلی سایت شما باشد. کسب و کار خود را با عنوانی پر رنگ همراه با شعاری جذاب ارائه دهید تا برای بازدیدکنندگان سایت جذاب باشد. چیدمان سایت با استفاده از تصویر تمام صفحه برای کسب و کارهایی که قصد دارند یک مکان یا یک محصول خاص را معرفی کنند مناسب است. برای مثال، سایت های عکاسی یا آتلیه با نمایش عکس یک زوج می تواند از این نوع چیدمان استفاده کند.

 

چیدمان سایت با تصویر تمام صفحه

 

4- طراحی سایت با استفاده از چیدمان صفحه دو بخشی

با تقسیم عمودی صفحه به دو قسمت، چیدمان صفحه دو بخشی متقارنی می توان ایجاد کرد. این تقسیم بندی دقیق صفحه به دو بخش موجب می گردد تا در هر بخش ایده های کاملا متفاوتی را خلق کنید یا می توان یک ایده را از دو زاویه متفاوت به نمایش گذاشت.
در تصویر زیر سایت از چیدمان دو بخشی استفاده کرده است که در سمت چپ یک تصویر از گل و گیاهان و در سمت راست متن و هنر وکتوری را با تصویری چشم نواز را مشاهده می کنید. در این چیدمان دو بخش مکمل یکدیگر هستند و می تواند نظر کاربران را به خوبی جلب کند. این چیدمان برای وب سایت هایی مناسب است که بازدیدکنندگان به دو گروه متفاوت تقسیم می شوند. مانند فروشگاه های اینترنتی که محصولاتشان به دو دسته مردانه یا زنانه تقسیم می شوند.

 

ساخت سایت با چیدمان صفحه دو بخشی

 

5- سایت با چیدمان نامتقارن

در این چیدمان وب سایت مانند چیدمان دو بخشی تقسیم بندی می شود ولی در این نوع بخش ها از نظر اندازه یکسان نیستند. توزیع غیر یکنواخت اندازه، رنگ و عرض در سراسر صفحه موجب می گردد تا بازدیدکنندگان بتوانند به بخش خاصی جلب شوند. در این نوع چیدمان می توانید به بخش های خاصی جلوه بصری بیشتری بدهید، برای مثال، آن ها را بزرگتر، پر رنگ تر یا کم رنگ تر نمایید.

 

بیشتر بخوانید: برای طراحی هدر سایت چه نکاتی را باید رعایت کرد؟


پس در ابتدا باید تصمیم بگیرید کدام بخش از سایت خود را قصد دارید برجسته تر نمایش دهید. این بخش می تواند هر چیزی اعم از تصویر یک محصول یا یک خدمت باشد. سپس، آن بخش را با کمک کنتراست رنگی بالا، اندازه های بزرگ تر و سایر عناصر بصری متمایز کنید. چیدمان نامتقارن برای وب سایت هایی مناسب است که ظاهری مدرن و خلاقانه دارند و مایل هستند کاربران را جذب کنند. وب سایت های تجاری یا نمونه کارهای وب سایت یک آژانس می توانند از این نوع چیدمان استفاده کنند.

 

طراحی سایت نامتقارن

 

6- چیدمان تک ستونی سایت

برای طراحی سایت با این چیدمان باید تمام محتوای وب سایت در یک ستون عمودی قرار گیرد. این چیدمان طراحی ساده و آسانی دارد. پیمایش در چیدمان تک ستونی آسان است، بازدیدکنندگان برای مشاهده مطالب بیشتر می توانند به آسانی صفحه را اسکرول کنند و آن ها را مشاهده کنند. اما به این نکته باید توجه داشته باشید که مهم برای دسترسی بهتر کاربران حتما از دکمه «بازگشت به بالا» یا یک منوی ثابت استفاده کنید.
هنگام استفاده از چیدمان تک ستونی برای سایت های متنی، به یاد داشته باشید که در بخش های مختلف متن از سرفصل، تیتر، عکس های جذاب، فیلم و ... استفاده کنید. این نوع چیدمان برای وب سایت هایی که محتواهای طولانی دارند مانند فیدهای رسانه های اجتماعی یا وبلاگ ها مناسب است.

 

چیدمان سایت تک ستونی

 

7- استفاده از چیدمان جعبه ای

در این چیدمان، از اشکال هندسی مانند مربع، مستطیل و ... استفاده می شود که اصطلاحا به آنها باکس یا جعبه گفته می شود. می توان از محتوا در این باکس ها استفاده کرد. در این باکس ها می توان از عناصر مختلف استفاده کرد در حالیکه سایت ظاهری یکپارچه دارد. می توان هر یک از این باکس ها را به صفحات دیگر لینک کرد و از برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید، استفاده کنید.

 


پیشنهاد می شود کادر بزرگی بر روی صفحه ایجاد کنید تا سربرگ صفحه شما ساخته شود. این کادر می تواند شامل عنوان صفحه و توضیح مختصری در مورد هریک از محتواهای موجود باشد. نکته مهم دیگر این است که تصاویر در این کادرها باید به گونه ای در کنار هم قرار گیرند که با هم هماهنگ باشند و هویت یک برند را نشان دهند.

 

چیدمان جعبه ای سایت

 

8- طراحی سایت با استفاده از چیدمان کارتی

این چیدمان مانند چیدمان جعبه ای از چندین جعبه یا سایر اشکال مستطیلی شکل برای نمایش انواع محتوا استفاده می کند. در اکثر موارد این چیدمان در طراحی سایت غیر سلسله مراتبی است به این معنی که هیچ بخشی نسبت به سایر بخش ها تمایزی ندارد و همه اطلاعات به طور یکسان در کنار یکدیگر قرار می گیرند. همه کارت ها از نظر اندازه، فونت و... دارای ویژگی های یکسانی هستند و شما می توانید محتوای خود به آسانی در هریک از آن ها قرار دهید. این چیدمان، برای همه ی ابعاد صفحه نمایش مناسب می باشد و حجم زیادی از اطلاعات نمایش می دهد و تجربه ی کاربری خوبی دارد. چیدمان کارتی ایده بسیار عالی برای وب سایت های پر محتواست به خصوص برای یک وبلاگ یا فروشگاه آنلاین بسیار مناسب می باشد.

 

ساخت وب با چیدمان کارتی

 

9- طراحی سایت با استفاده از چیدمان مجله ای

چیدمان مجله ای با الهام از روزنامه های چاپی و به شکل چند ستونی و سلسله مراتبی ایجاد می گردد. این چیدمان به شما این امکان را می دهد تا بتوانید سرفصل های اصلی را نسبت به سایر محتواهای کم اهمیت تر الویت بندی کنید. توجه داشته باشید این چیدمان از چیدمان F نیز پیروی می کند. ترکیب الگوی F با سایر چیدمان ها موجب می گردد تا اطلاعات زیادی به آسانی خوانده شوند و همچنین نظم طراحی مرتب صفحه نیز حفظ گردد. چیدمان مجله ای انتخاب مناسبی برای وب سایت های پرمحتوا همانند نشریه های خبری یا وبلاگ ها است.

 

سایت با چیدمان مجله ای

 

10- چیدمان افقی سایت

چیدمان افقی باعث تقسیم صفحه بصورت افقی همراه با اسکرول افقی می باشد. هر نوار یا کادر افقی به صورت تمام صفحه می باشد و هر کادر با کادر بعدی متفاوت است و این تنوع کاربر را، شگفت زده می کند. برای اینکه هر نوار با نوار قبلی تفاوت داشته باشد، سعی کنید از رنگ های متفاوت، تصاویر و متن استفاده کنید. علاوه بر این می توانید از افکت هایی مانند اسکرول پارالاکس بر روی نوار خود استفاده کنید تا حس پویایی و عمق در صفحه را بیشتر احساس کنید. این چیدمان برای وب سایت های تک صفحه ای با طرح های طولانی مناسب است.

 

چیدمان افقی سایت

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱۸ ) ۴.۴ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید