10 اشتباه که باعث هدر رفتن بودجه گوگل ادز می شود

10 اشتباه که باعث هدر رفتن بودجه گوگل ادز می شود

چه مواردی باعث هدر رفتن بودجه تبلیغات گوگل می شود ؟ گوگل ادز را همه می‌شناسیم و با قدرت بی‌نظیر آن در تبلیغات موثر آشنا هستیم. افرادی که با گوگل ادز کار می‌کنند خوب می‌دانند تبلیغات گوگل اگر به‌درستی مدیریت شود، چه میزان روی افزایش ترافیک ورودی و جذب مشتریان راغب تاثیر می‌گذارد. همچنین می‌دانند که اگر مدیریت اصولی و مراقبت از حساب تبلیغاتی به بهترین شکل ممکن انجام نشود، همین روش تبلیغاتی موثر تبدیل می‌شود به بزرگترین اشتباه بازاریابی که موجب هدر رفتن بودجه گوگل ادز می‌شود.

همراه ما باشید تا با رایج‌ترین این اشتباهات آشنا شویم.

 

۱. هدف‌گیری اشتباه مخاطبان

اولین اشتباهی که بودجه تبلیغات را نیست و نابود می‌کند، هدف‌گیری اشتباه مخاطب است. قبل از شروع تبلیغات باید درک درستی از علایق و نقاط درد مخاطبان خود به دست بیاورید تا آگهی شما پاسخی برای سوالات مخاطبان هدف شما باشد.

هدف‌گیری اشتباه موقعیت مکانی مخاطب هدف، سن، جنسیت، دستگاه مخاطب هدف و سایر موارد این‌چنینی از جمله مواردی هستند که به راحتی به هدر رفتن بودجه گوگل ادز منجر می‌شوند.

 

۲. عدم استفاده از زمان‌بندی تبلیغات

تصور کنید می‌دانید فروشگاه شما فقط بین ساعت ۱۱ صبح تا ۲ بعد از ظهر مشتری دارد، اما به هر حال از از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر فروشگاه را باز نگه می‌دارید. اینکه برای تبلیغات خود هر روز زمان می‌گذارید و هزینه می‌کنید، اتفاقا یک حرکت هوشمندانه است؛ اما باید زمان‌بندی تبلیغات را هم در نظر بگیرید. بدون توجه به این نکته تبلیغات شما در تمام طول روز اجرا می‌شود، در حالی که شاید مخاطبان هدف شما فقط یک الی دو ساعت خاص در طول روز فعال باشند.

شما با این کار عملا بودجه تبلیغات را با دستان خود هدر داده‌اید، چون آگهی شما به کاربرانی نمایش داده می‌شود که مخاطب هدف شما نیستند. پس اگر می‌دانید که مخاطبین شما فرضا بین ساعت ۱۱ صبح تا ۲ بعد از ظهر از فروشگاه آنلاین شما دیدن می‌کنند، تبلیغات خود را برای این بازه زمانی برنامه‌ریزی کنید تا هم بودجه کمتری مصرف شود و هم نتایج بهتری از تبلیغات گوگل به دست بیاورید.

 

۳. تقسیم بودجه برای چند کمپین، عامل هدر رفتن بودجه گوگل ادز

اگر تازه وارد دنیای تبلیغات گوگل شده‌اید، بهتر است با یک کمپین شروع کنید. چون اگر بخواهید با یک حساب چندین کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنید، عملا بودجه خود را بین کمپین‌ها تقسیم کرده‌اید. این یعنی به مرور که گروه‌های تبلیغاتی شما بیشتر می‌شوند، بودجه شما کمتر خواهد شد.

فرض کنید روزانه ۱۰۰ دلار برای تبلیغات گوگل کنار می‌گذارید و ۵ کمپین تبلیغاتی فعال دارید. یعنی برای هر کمپین تبلیغات گوگل میانگین ۲۰ دلار بودجه در نظر گرفته‌اید و احتمالا کل این ۲۰ دلار تا پایان روز هزینه می‌شود. حالا فرض کنید یکی از این کمپین‌ها حاوی کلمات کلیدی محبوب‌تر و گران‌تر باشد! بنابراین برای جلوگیری از هدر رفتن بودجه گوگل ادز، تا حد امکان با یک کمپین شروع کنید و کلمات کلیدی مهم‌تر را پوشش دهید.

 

۴. بهینه نکردن آگهی برای تبدیل بیشتر

سنجش عملکرد کمپین‌ها یکی از جنبه‌های حیاتی تبلیغات کلیکی گوگل محسوب می‌شود. اگر یک آگهی تبلیغاتی برای شلوار جین زنانه و آگهی دیگری برای جین مردانه اجرا می‌کنید، تشخیص عملکرد هر کمپین دشوار است مگر اینکه کمپین خود را طوری تنظیم کنید که دقیقا برای رسیدن به هدف تبدیل بهینه شده باشد.

مثلا اگر تمرکز شما روی افزایش میزان نصب برنامه است، باید نسخه تبلیغاتی، صفحات فرود و فراخوان‌های اقدام را به گونه‌ای تنظیم کنید که برای این هدف تبدیل خاص بهینه باشد.

بستر گوگل ادز امکانات کافی برای ردیابی اهدافی مثل تبدیل، فروش، نصب برنامه و تماس‌های تلفنی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. اهداف خود را مشخص کنید و بعد آگهی تبلیغاتی خود را برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن بهینه کنید.

 

۵. اضافه نکردن کلمات کلیدی منفی، عامل مهم هدر رفتن بودجه گوگل ادز

اگر برای آگهی تبلیغاتی خود چند کلمات کلیدی منفی انتخاب نکنید، متاسفانه ناچار می‌شوید برای انواع کلمات کلیدی  گوگل ادز غیر مرتبط هزینه کنید. زیرا کلمات کلیدی منفی از نمایش آگهی شما برای جستجوهای نامرتبط جلوگیری می‌کنند. فرض کنید آگهی تبلیغاتی شما در مورد شلوار جین زنانه است. قطعا نمی‌خواهید کاربری که به دنبال شلوار جین مردانه می‌گردد صفحه شما را باز کند و مجبور شوید به ازای کلیک آن کاربر به گوگل هزینه پرداخت کنید. بنابراین قبل از ارسال آگهی مطمئن شوید که فهرستی طولانی از کلمات کلیدی منفی برای حساب کاربری خود انتخاب می‌کنید تا از هدر رفتن بودجه گوگل ادز شما جلوگیری کند.

 

۶. عدم پیوند آگهی تبلیغاتی به یک صفحه فرود مرتبط

تبلیغ شما تنها یک مرحله از سفر مشتری است و کاربران را دعوت می‌کند روی صفحه فرود شما کلیک کنند. در مرحله بعد باید بتوانید با ارائه یک تجربه یکپارچه و منسجم از تبلیغات خود، کاربر را به صفحه‌ای هدایت کنید که او را در تصمیم خود مصمم‌تر کند.

برای مثال اگر در آگهی خود از تخفیف شلوار زنانه حرف زده باشید اما در صفحه فرود در مورد کت و شلوار مردانه صحبت کنید، مخاطب در همان چند ثانیه اول صفحه را می‌بندد و احتمالا دیگر تبلیغات سایت شما را باز نخواهد کرد. وقت بگذارید و مطمئن شوید که محتوای لندینگ پیج تبلیغات گوگل که طراحی کرده‌اید با آگهی تبلیغاتی، کلمات کلیدی هدف و علایق مخاطبان شما کاملا مرتبط باشد.

 

۷. عدم استفاده از افزونه‌ها، عامل هدر رفتن بودجه گوگل ادز

افزونه‌های تبلیغاتی را دست کم نگیرید. هدف از طراحی این برنامه‌ها این است که مشتری سریع‌تر انتخاب کند و به سمت سایت حرکت کند. اگر نیاز است مشتری با خدمات کسب و کار شما تماس بگیرد، از یک افزونه تماس استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که آگهی شما فقط زمانی به مشتری نشان داده شود که خودتان یا نماینده شما در دسترس باشد. گاهی برخی از کاربران بدون این افزونه‌ها گمراه می‌شوند صفحه را می‌بندند، اتفاقی که نتیجه‌ای جز هدر رفتن بودجه گوگل ادز شما ندارد.

 

بیشتر بدانید: با افزونه Image Extension تبلیغات گوگل را برای کاربران جذاب تر کنید

 

۸. تقسیم نکردن کلمات کلیدی به چند گروه تبلیغاتی

افزودن بیش از حد کلمات کلیدی به یک گروه تبلیغاتی و عدم استفاده از گروه‌های جداگانه یک اشتباه بزرگی است که امتیاز کیفیت آگهی را کم می‌کند. برای مثال اگر هم کفش و هم کمربند می‌فروشید، یک گروه تبلیغاتی بسازید که هر دو را در خود جای دهد و بعد برای هر محصول به سراغ گروه تبلیغاتی مخصوص خودش بروید. به همین ترتیب اگر محصولات متفاوتی برای مردان و زنان دارید، گروه‌های تبلیغاتی مجزا برای آن‌ها بسازید تا از هم جدا باشند.

هر گروه تبلیغاتی باید شامل مجموعه‌ای از کلمات کلیدی مرتبط با تمام تبلیغات داخل گروه مرتبط باشد. این کار امتیاز کلی کیفیت آگهی را افزایش می‌دهد.

 

۹. استفاده کورکورانه از پیشنهادات تبلیغاتی گوگل

یکی دیگر از اشتباهاتی که می‌تواند منجر به هدر رفتن بودجه تبلیغات گوگل شود، پذیرش کورکورانه پیشنهادات گوگل برای نرخ مزایده است. برای مثال اگر برای لباس‌فروشی آنلاین خود تبلیغ می‌کنید و گوگل پیشنهاد می‌کند که نرخ خود را برای یک کلمه کلیدی افزایش دهید، ابتدا باید تاثیر بالقوه آن کلیدواژه را بر اهداف خود در نظر بگیرید. دقت کنید که تمام پیشنهادات گوگل موجب تقویت نرخ تبدیل شما نمی‌شوند. هیچ پیشنهادی را بی‌فکر نپذیرید.

 

۱۰. نداشتن دعوت به اقدام (CTA) هدفمندانه

دعوت به اقدام یا همان کال تو اکشن یکی از اجزاء حیاتی تبلیغات کلیکی محسوب می‌شود. شاید فقط چند کلمه ساده به‌نظر برسد، اما اگر درست نوشته شود، می‌تواند صدها یا هزاران مشتری بالقوه را تحت تاثیر قرار دهد تا پس از خواندن آگهی تبلیغاتی شما همان کاری را انجام دهند که شما مدنظر دارید. فراموش نکنید که تبلیغ شما راه حلی به مشتریان بالقوه ارائه می‌دهد و کال تو اکشنی که می‌نویسید، قلابی است که آنان را درگیر می‌کند. با عبارت‌هایی مثل «همین حالا خرید کنید»، «ثبت نام کنید» یا «بیشتر بدانید» رک و واضح از کاربر دعوت کنید عمل دلخواهتان را انجام دهد.

 

کلام آخر

بعد از مطالعه این ده نکته ممکن است با خود فکر کنید همه‌چیز را می‌دانید، اما نکته اصلی این است که دانستن تمام اشتباهاتی که منجر به هدر رفتن بودجه گوگل ادز می‌شوند، غیر ممکن است. حتی اگر همه‌چیز را بدانید هم گاهی ممکن است تعدادی را فراموش کنید.

بپذیرید که در قدم‌های اول ممکن است اشتباهاتی مرتکب شوید. بزرگترین اشتباه این است که از این اشتباهات کوچک درس نگیرید. با رویکرد مناسب برای آزمایش، نظارت و تجزیه و تحلیل کمپین‌ها، می‌توانید در مدت زمان کوتاه به دانش و بینشی برسید که هدف‌گیری مخاطب و بهینه‌سازی کمپین را برای شما آسان می‌کند.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید