همه چیز را درباره UX بدانیم

همه چیز را درباره UX بدانیم

دوست دارم خیلی سریع برم سر اصل مطلب یعنی UX این عبارت لعنتی که سال هاست ذهن خیلی از افراد برای طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن موبایل رو به خودش اختصاص داده و وقتی تو اینترنت هم جستجو می کنیم مقالات زیادی در مورد تفاوت UI و UX مشاهده می کنیم، اما هدف مقاله ای که در حال حاضر براتون آماده کردم این نیست که فقط به مفهوم و معنای این کلمات بپردازم دوست دارم آخرین متدهایی که در مورد یک UX خوب میشه داشت رو بررسی کنیم و یکسری چالش ها رو باهم داشته باشیم. قبل از اینکه بریم سر اصل مطلب لازمه باز مقدمات رو با هم بررسی کنیم و با تعاریف آشنا بشیم.

UI چیست؟

عبارت UI یا همان User Interface به رابط کاربری در یک سایت یا اپلیکشین موبایل گفته می شود. هر آنچه که شما می بینید در واقع UI یک کار می باشد، پس تمام طراحی یک صفحه سایت یا یک صفحه اپلیکیشن موبایل در واقع UI آن کار می باشند چون شما با آن ارتباط برقرار می کنید و رابط بین شما و سخت افزار و شبکه و ارتباطات می باشد، خوب شاید بپرسید که پس UX چی شد؟ جوابش سادس UX یک چیزی نیست که دیده بشه UX در واقع تجربه شما در موقع استفاده از اون صفحه سایت یا اپلیکیشن هستش، که در ادامه بیشتر توضیح میدم، امیداوارم تا اینجای کار مفهوم UI رو متوجه شده باشید.

UX چیست؟

عبارت UX یا همان User Experience به تجربه کاربر در زمان استفاده از یک سایت یا اپلیکیشن گفته می شود، وقتی در اینترنت جستجو می کردم دیدم UX رو اینجوری تعریف کردند "شامل رفتار، حالت و احساست کاربر در مورد استفاده از یک محصول و یا سیستم خاص می باشد. تجربه کاربر جنبه های عملی، تجربی، موثر، معنی دار و جنبه های با ارزش اثر متقابل انسان و کامپیوتر و محصول را در بر می گیرد، که شامل درک کاربر از جنبه های مختلف سیستم شامل کاربرد، سادگی در استفاده و بهره وری می باشد. بر اساس تعریف ISO عنوان user experience شامل کلیه عواطف، اعتقادات، مزیت ها، پاسخ های فیزیکی و روانی، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن اطلاق می گردد." که تعریفی جامع ولی غیر کاربردی هست! خیلی قلمبه سلمبه تعریف شد. پس تعریف ساده تر UX چه می شود؟ وقتی بخواهیم ساده تر تعریف کنیم میشه با زوایای مختلفی به موضوع نگاه کرد.
اما تعریف ما از زاویه طراحی سایت و اپلیکیشن ارائه می شود، و در واقع من این تعریف رو در یک کنفراس بین المللی در حوزه دیجیتال مارکتینگ دریافت کردم و برایم جالب بود و آن هم این است که در یک UX خوب شما کاربر رو به سمت CTA (کال تو اکشن) یا انجام یک کار خاص هدایت می کنید. پس وقتی کاربر تجربه خوبی رو در زمینه مورد نظر با شما داشته باشد  به سمت هدف شما در زمینه مورد نظر کشیده شده و احتمالا اقدام به عمل می کند. اما CTA چیست و این کار را به چه شکلی می شود انجام داد؟

 

ui و ux چیست؟

 

اهمیت استفاده از UI و UX

هر کسب‌ و‌ کاری اهدافی مانند رشد کردن و افزایش فروش را دارد. پیاده سازی UI و UX می‌ تواند تاثیر خیلی زیادی در رسیدن هر کسب‌ و‌ کاری به این اهداف داشته باشد. طراحی UI و UX ایجاد یک تجربه کاربری عالی را برای مشتری و یا مخاطبان‌ شما تضمین می‌ کند و این سبب افزایش رضایت مشتری می‌ شود.
امروزه همه به دنبال این هستند که به مشتریان خود جدید‌ترین فناوری‌ ها را ارائه دهند. برای انجام این کار شرکت‌ ها و صاحبان کسب‌ و کار تصمیم به استفاده از UI و UX گرفته‌ اند تا رضایت کاربران موبایل و وبسایت را بدست آورند. برای کسب‌ و کارهای کوچک و یا تازه تاسیس مانند استارتاپ‌ها، اهمیت استفاده از UI و UX بیشتر است چرا که به ماندگاری و شناخته شدن بهتر برند کمک می‌ کند.

 

بیشتر بخوانید: چرا باید از ریز تعاملات در طراحی اپلیکیشن استفاده کرد؟

 

UX و نحوه عملکرد کاربر در صفحه سایت و ترغیب برای CTA

یکی از مهمترین مسائل UX این موضوعه که شما باید بدونید که کاربرایی که به صفحه مورد نظر میان، تجربه شون به چه شکلی هست؟ ایکاش میشد ازشون فیلم گرفت و دید که جچوری دارن سایت رو می بینن و یا اینکه کجاها رو کلیک می کنند، باید بگم که این کار قابل انجام هست! و در شرکت های بزرگ UX کاربران دائم در حال رصد کردن و بهینه شدن می باشد، پس اینجاست که به این نقطه می رسیم که یک طراح گرافیست صرفا نمی تونه یک UX کار کامل باشه و این یک فعالیت تیمی جامع و بلند مدته.

 از چه ابزارهایی برای UI و UX استفاده می شود؟

رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) دو موضوع متفاوت اما در عین حال مهم در حوزه طراحی سایت محسوب می‌ شوند. UI و UX در کنار هم بر روی سایت پیاده سازی می‌ شوند تا یک کاربر یک تجربه عالی در استفاده از سایت داشته باشد. مفهوم UI مربوط به ظاهر یک سایت یا اپلیکیشن است و هدفش ارائه یک محصول مناسب است که تمام موارد زیبایی شناختی در آن رعایت شده است. اما UX بر اولین برخورد کاربر با سایت یا یک محصول فیزیکی تمرکز دارد. هدف UX نشان دادن راحتی استفاده از سایت و اثر بخشی آن در تمام بخش‌ ها است.

بیشتر بخوانید: نقش ui و ux در طراحی اپلیکیشن و سایت

تفاوت ابزارهای UI و UX

ابزارهای UI یا رابط کاربری به طراحان اجازه می‌ دهند تا بتوانند طرح اولیه و wirerfames (نمونه خام) های با کیفیت بالا بسازند. همچنین طراحان با این ابزارها می‌ توانند طرح‌ هایی را برای محصولات یا خدماتی که قابلیت اجرایی دارند، ارائه دهند. اگر طرحی وجود داشته باشد که قرار است عملکرد یک وبسایت یا برنامه را نشان دهد، این ابزارها نقش پیچ و مهره را در این طرح ایفا می‌ کنند.
در این سو ابزارهای UX یا تجربه کاربری، با هدف ارائه یک تجربه با کیفیت به کاربران مورد استفاده قرار می‌ گیرند. ابزار‌های UX برای طراحی معماری یا ساختاری که اطلاعات محصول را نمایش می‌ دهد و همچنین برای تجسم محتوای سایت و چگونگی تاثیر آن بر تجربه کاربر به کار برده می‌ شوند.

 

معرفی ابزارهای ui/ux

 

10 مورد از بهترین ابزارهای UI و UX

رسیدیم به اصل مطلب یعنی معرفی 10 مورد از بهترین ابزارهای UI و UX. بعضی از مواردی که در این بخش معرفی خواهیم کرد، برای استفاده در فرآیند طراحی مناسب هستند و برخی از ابزارها هم با ویژگی‌ هایی که ارائه می‌ دهند، در طراحی‌ های UI و UX تاثیرگذار و مفید هستند.

1. Sketch

محبوب‌ ترین نرم‌افزار برای طراحان رابط کاربری Sketch است. این نرم‌افزار رایگان نیست و برای داشتن آن باید هزینه‌ ای پرداخت کنید. استفاده از این نرم‌افزار بسیار آسان است و به شما اجازه می‌ دهد انواع سفارشی سازی‌ ها را بر روی طرح خود اعمال کنید. نرم‌افزار Sketch گزینه‌ های بسیاری را برای کار با متن، لایه‌ ها و انواع سیمبل‌ ها در اختیار شما گذاشته است. با این قابلیت‌ ها طراحان می‌ توانند نمونه‌ های اولیه با کیفیتی را ارائه دهند. علاوه بر اینها این نرم‌افزار دارای پلاگین یا افزونه‌ های مختلفی است که سبب افزایش عملکرد برنامه شده است و امکان ایجاد طرح در انواع مختلف را به طراح می‌ دهد. نرم‌افزارSketch توسط یک شرکت هلندی به نام Bohemian در سال 2010 ساخته شد. فایل و طرح‌ های ایجاد شده با این نرم‌افزار در فرمتی خاص با نام Sketch ذخیره می‎ شوند.

- مزایای نرم‌افزار Sketch

این برنامه به صورت اختصاصی برای سیستم عامل مک ساخته شده است و کاملا به صورت بصری و با سرعت بالا در دسترس است. نحوه کار Sketch ساده است و این قابلیت کمک می‌ کند تا بتوان طرح‌ هایی را که با بسیاری از برنامه‌ های دیگر سازگار هستند را ایجاد نمود. یکی از ویژگی‌ های خوب این نرم‌افزار، ویژگی تغییر اندازه آن است و به طراحان در طرح‌ ها یا پروژه‌ هایی که نیازمند بازبینی و بررسی‌ های زیاد است، کمک می‌ کند.

ابزار Sketch

 

2. Adobe Illustrator

ایلاستریتور از نرم‌افزارهای محبوب شرکت ادوب، یکی از بهترین نرم‌افزارها برای ساخت لوگو، آیکون و طرح‌ های مختلف است. به لطف داشتن ویژگی‌ های مهم، این نرم‌افزار به یک مرجع و استاندارد در طراحی UI تبدیل شده است. مانند نرم‌افزار Sketch با پرداخت مبلغی می‌ توانید این نرم‌افزار را در اختیار داشته باشید اما برخلاف Sketch هم در سیستم‌ عامل ویندوز و هم مک قابل استفاده است. 

- مزایای نرم‌افزار Adobe Illustrator

  • امکان ارائه طرح و فایل‌های مختلف با کمترین سایز
  • سازگار با ویندوز و مک
  • امکان استفاده از ویژگی ویرایش پنل

 

ابزار Adobe Illustrator

 

3. Adobe XD

این نرم‌افزار هم ساخته شرکت ادوب است و از معدود نرم‌افزارهای طراحی UX است که امکان طراحی برداری را به طراح می‌ دهد. ادوب ایکس دی با قابلیت‌هایی که دارد به طراح اجازه می‌دهد رندرهای با کیفیتی را از طرح خود بگیرد. ادوب ایکس دی با استفاده از مباحث پایه‌ ای هندسه و معادلات ریاضی طرح‌ های بی عیب و نقصی را ایجاد می‌ کند همچنین به طراح اجازه می‌ دهد با طراحی قالب یک سایت، یک پیش‌ نمایش از سایت تکمیل شده نشان دهد.

- مزایای استفاده از Adobe XD

  • دارای نمای Full Screen یا تمام صفحه از طرح‌ها
  • با داشتن امکان تغییر سایز به صورت ریسپانسیو یا واکنشگرا سبب صرفه جویی در زمان می‌ شود
  • طراح با استفاده از ویژگی متحرک سازی خودکار می‌ تواند بهتر نقاط قوت و ضعف طرح را بیابد
  • این نرم‌افزار براحتی بر روی فضای ابری کار می‌ کند
  • امکان پیمایش کردن در ادوب ایکس به صورت سریع و آسان وجود دارد
  • قابل استفاده در ویندوز و مک

 

ابزار Adobe XD

 

4. InVision Studio

InVision Studio یکی از ابزارهای جدید طراحی UX است که در سال 2018 ساخته شده است. این نرم‌افزار در نسخه‌ های اولیه خود نوید وجود رابط‌ های تعاملی را به طراحان می‌ دهد. هدف شرکت سازنده این نرم‌افزار این است که یک فرآیند ساده و راحت برای ایجاد یک نمونه اولیه در اختیار کاربران خود قرار دهد. در این نرم‌افزار قادر هستید تا انیمیشن‌ ها و بردهای هنری مختلفی را ایجاد کنید و با این کار در وقت خود و تیم‌ تان صرفه جویی کنید.

بیشتر بخوانید: برای طراحی اپلیکیشن از چه رنگ هایی استفاده کنیم؟

- مزایای InVision Studio

  • این نرم‌افزار با چند فضای ذخیره‌ سازی ابری سازگار است که همکاری کردن با طراحان دیگر را آسان می‌ کند
  • کاربران این نرم‌افزار می‌توانند سریع یک نمونه اولیه از طرح خود بسازند و آن را به اشتراک بگذارند
     
  • InVision Studio به کاربرانش این اجازه را می‌دهد که به نسخه‌های قبلی طرح خود دسترسی داشته باشند
  • این نرم‌افزار در سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک قابل استفاده است

 

ابزار InVision Studio

 

5. Figma

Figma یک نرم‌افزار طراحی رابط کاربری مبتنی بر فضای ابری است و نحوه عملکرد آن شبیه به Sketch است. در حوزه طراحی UI و UX یک تازه وارد محسوب می‌ شود اما با عملکرد خود ثابت کرده است که یک رقیب قدرتمند است. فیگما با ارائه طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ ها و قابلیت‌ ها به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای طراحی UI تبدیل شده است. یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های نرم‌افزار فیگما این است که به تیم شما اجازه می‌دهد طرح‌ ها و ایده‌ های خود را در سراسر جهان و در هر پلتفرمی به اشتراک بگذارد.

- مزایای Figma

  • امکان ایجاد سریع نمونه‌ های خام و ماکت طرح‌ها
  • سازگار با سیستم‌ عامل های ویندوز، مک و لینوکس
  • طراحان قادر هستند با استفاده از رابط مشترک این نرم‌افزار سریع و در لحظه کار کنند

 

ابزار Figma

6. Marvel

این نرم‌افزار با ارائه یک رابط کاربری ساده به طراحان اجازه ایجاد سریع انواع ایده و طرح را می دهد. تعجبی ندارد که Marvel امروزه یکی از نرم‌افزارهای محبوب برای طراحی است. مارول از یک روش منظم و آسان برای ساخت صفحات پشتیبانی می ‎‌کند. در آخر با استفاده از طیف وسیعی از ابزار‌ها، قادر هستید در یک پنل مدیریت پروژه، طرح‌ های خود را ادغام و به قسمت‌ های ساده‌ تری تبدیل کنید.

- مزایای Marvel

  • در این نرم‌افزار طراحان قادر هستند نمونه‌های اولیه خود را در چند پلتفرم به صورت همزمان بررسی و آزمایش کنند
  • از ویژگی لینک تصاویر در طرح‌ها پشتیبانی می‌کند
  • با استفاده از مارول خیلی آسان با دیگر طراحان همکاری کنید
  • سازگار با سیستم‌ عامل‌ های ویندوز، مک، اندروید و آی او اس

 

ابزار Marvel

7. Axure

از زمان ارائه این نرم‌افزار، Axure همیشه یکی از قابل توجه ترین نرم‌افزارهای ساخت یک نمونه خام در دسترس طراحان بوده است. Axure دارای قابلیت‌ های پیشرفته و ابزارهای ایجاد انیمیشن است. Axure RP این اجازه را به طراحان می‌ دهد که از بر روی مدل‌های فنی و پیچیده‌تر تمرکز کنند.

- مزایای Axure

  • امکان استفاده به صورت آفلاین
  • پشتیبانی از ابزار Pen یا قلم
  • پشتیبانی از انواع مختلف فایل‌ها مانند Sketch، Figma، Adobe XD و غیره
  • سازگار با سیستم‌عامل های ویندوز و مک

 

ابزار Axure

 

8. Framer X

Framer X یک نرم‌افزار تازه وارد در حوزه طراحی است. با این حال حین ایجاد نمونه اولیه و یا ایجاد تعاملات مختلف، انعطاف پذیری بالایی برای طراحان ارائه می‌ دهد. علاوه‌ بر این‌ها، این نرم‌افزار مجموعه‌ بزرگی از انواع پلاگین‌ها را در فروشگاه‌ خود دارد، همچنین دارای یک جامعه قوی از طراحان است که در آنجا انواع تجهیزات و کیت‌های رابط‌ کاربری را در دسترس طراحان گذاشته‌ اند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم انتخاب رنگ در طراحی سایت

- مزایای Framer X

  • این نرم‌افزار شامل انواع اجزای کاملا فعال و قابلیت‌هایی که امکان استفاده مجدد برای نقشه‌های زنده و پخش کننده‌های ویدیو دارند، می‌ شود.
  • اندازه طرحی که ایجاد کرده‌اید به صورت خودکار با اندازه بوم تنظیم می‌ شود. این به مرتب کردن المان‌های طرح کمک می‌ کند.
  • با استفاده از فروشگاه موجود در اپلیکیشن موبایل Framer X، می‌ توانید به انواع المنت‌ ها و آیکون‌ ها، بدون خارج شدن از برنامه Framer x دسترسی داشته باشید
  • قابلیت استفاده در مرورگر‌های وب، ویندوز، مک، اندروید و آی او اس

 

ابزار Framer X

 

9. Origami Studio

اگر در استفاده از ابزارهای طراحی UI و UX مبتدی هستید، Origami Sudio بهترین ابزار برای شما است. این نرم‌افزار شامل تمام قابلیت‌ هایی است که برای ساخت یک وبسایت یا اپلیکیشن فوق‌العاده نیاز است همچنین فقط برای سیستم‌ عامل مک ارائه شده است.

- مزایای Origami Studio

  • به خوبی با نرم‌ افزارهای Sketch و InVision کار می‌ کند و می‌ توانید لایه‌ های طرح‌ های خود را در این نرم‌افزارها کپی و جایگزین کنید
  • با ارائه انواع کلید‌های فوری یا میانبر و گردش کار موثر، نحوه کار با آن را آسان کرده است
  • امکان ساخت نمونه‌های اولیه با fidelity بالا


ابزار  Origami Studio

10. Balsamiq

Balsamiq یکی دیگر از ابزارهای UI و UX است که نیازی به مهارت‌ های بالایی ندارد و کاملا مناسب کاربران مبتدی است. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌ دهد WireFrame های با Fidelity پایین را براحتی و سریع ایجاد کنید. Balsamiq در کنار سایر جنبه‌ ها، بیشتر بر محتوا و ساختار طرح تمرکز دارد.

- مزایای Balsamiq

  • با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید درک عمیق‌تری از یک صفحه یا برنامه بدون در نظر گرفتن پلتفرم داشته باشید
  • شامل چندین برنامه است که شما را از کدنویسی بی نیاز می‌کند
  • سازگار با ویندوز، مک و لینوکس

ابزار Balsamiq

همه ابزارهای طراحی UI و UX که در این مقاله نام بردیم، تنها بخشی از ابزارهای موجود در طراحی UI و UX هستند. ابزارهایی که در اینجا لیست شدند بر اساس نظرات و بررسی‌های طراحان، منابع بررسی کننده و صاحبان صفحات اجتماعی مختلف است. اگر به دنبال انتخاب بهترین ابزار طراحی UI و UX هستید، پیشنهاد ما این است که بررسی های ارائه شده از این نرم‌افزارها را مطالعه کنید.

 


بررسی شرکت، سایت یا مجموعه سازنده نرم‌افزار به شما در تصمیم گیری می‌ کند. بزرگترین مشتری این شرکت‌ ها را پیدا کنید و کیفیت کاری که به آنها ارائه داده‌اند را بررسی کنید. در وبسایت آنها براحتی می‌ توانید مشتری‌ های آنها را پیدا کنید. زمانی که تصمیم به استفاده از یک ابزار گرفتید، شرکت سازنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه ابزارهایی که این شرکت ارائه داده است نیازهای شما را رفع می‌ کند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۵۷ ) ۴.۲ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید

پرسش و پاسخ

question circle

سلام خسته نباشید مطلب خیلی خوبی بود. من قصد اشنایی با UX و UI داشتم ،خیلی خوب متوجه شدم. مخصوصا معرفی کردن نرم افزار ها هم عالی بود. سوالم این هست که نرم افزار balsamiq رو چه سیستمی با چه ویژگی هایی نصب میشه؟ مثل ویندوز، کارت گرافیک و...

Generic placeholder image

سلام خدمت شما دوست عزیز، بهتر است از ویندوز 10 استفاده کنید. البته اگر سیستم شما از ویندوز 11 پیشتیبانی می کند، می توانید از آن استفاده کنید. کارت گرافیک و cpu هرچه قوی تر باشد کار را برای شما لذت بخش تر می کند. مثلا استفاده از گرافیک‌ های Nvidia حداقل نسخه 940MX و ترجیحا Nvidia GTX 1060. همچنین، بهتر است حداقل رم (RAM) 8 گیگابایت و ترجیحا 16 گیگابایت باشد. زمان دانلود این نرم افزار حتما توضیحات مرتبط با آن را مطالعه کنید.

question circle

با سلام می خواستم بدونم به چه شکلی می تونم توانمندی UX خودم رو افزایش بدم

Generic placeholder image

سلام دوست عزیز بهترین روش برای افزایش توانمندی در این زمینه مطالعه مقالات به روز و زبان اصلی در این حوزه هستش، برای پیشبرد دانش خودتون می بایست، نمونه سایتی رو داشته باشید که ابزارهای UX رو فعال کنید و نتایج رو آنالیز کنید.