نکات مهم برای بهبود ناوبری سایت

نکات مهم برای بهبود ناوبری سایت

راه های زیادی وجود دارد که تجربه کاربری سایتتان را تقویت کنید. همچنین جزئیات بسیاری وجود دارد که اگر نادیده گرفته شوند، تجربه کاربری بدی بجای خواهد گذاشت. از جذابیت بصری گرفته تا چیدمان سایت، استفاده از متن و موارد دیگر که همگی در طراحی سایت خوب تاثیرگذار هستند.
از بین تمام مواردی که باید برای بهبود تجربه کاربری در نظر بگیرید، ناوبری یا navigation سایت است که می تواند به شما در داشتن یک سایت حرفه ای کمک کند. یک وب سایت با ناوبری آسان به کاربران کمک می کند محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند و تجربه خوبی از سایت داشته باشند که آنها را به بازگشت به سایت تشویق می کند. در ادامه نکات مهم برای بهبود ناوبری در سایت و در نتیجه بهبود تجربه کاربری در سایت بررسی خواهیم کرد.

 

ناوبری یا Navigation وب سایت چیست و چرا اهمیت دارد؟

ناوبری سایت صفحات مختلف سایت را به یکدیگر متصل می کند و مسیر حرکت کاربر در سایت را مشخص می کند. تصور کنید مدتی است که می خواهید یک کیف جدید بصورت آنلاین بخرید، قطعا به سراغ فروشگاه های آنلاین می روید و محصولات را در سایت مشاهده می کنید. اگر سایت ناوبری خوبی داشته باشد، کاربر خیلی راحت به محصول مورد نظرش خواهد رسید.
اما اگر سایت طوری طراحی شده باشد که ناوبری خوب نباشد، کاربر سردرگم خواهد شد و سایت را ترک خواهد کرد. برای مثال، فرض کیف مورد نظرتان را پیدا کردید اما در مرحله پرداخت دکمه «پرداخت» را پیدا نمی کنید یا فرآیند رسیدن مرحله پرداخت بسیار پیچیده است، در نتیجه از سایت خارج شده و خرید نخواهید کرد.
بهبود ناوبری سایت این مسیر را برای کاربر تسهیل می کند. منظور از بهبود ناوبری سایت بهبود منو، لینک ها و ارتباط بین صفحات سایت است که در نهایت بر ترافیک، نرخ تبدیل و نرخ پرش سایت تاثیر می گذارد و یک عامل تعیین کننده در تجربه کاربری خوب است.

 

معرفی چند منو با ناوبری خوب

قلب ناوبری در منوی وب سایت شما نهفته است. منوی وب سایت مجموعه ای از موارد مرتبط است که به کاربران کمک می کند بین صفحات یا بخش های مختلف سایت حرکت کنند. چند نمونه از منوی استاندارد با ناوبری یا navigation خوب وجود دارد که نمونه های آن را می توان در سایت های مختلف مشاهده کرد و در ادامه به آنها اشاره شده است. انتخاب و استفاده از این منوها به سایت شما بستگی دارد. اما دقت کنید که انتخاب منو درست به کاربران کمک می کند که به آسانی مسیر خود را در سایت پیدا کنند.

 

- منوی افقی

منوی افقی یک منوی کلاسیک است که معمولا در هدر وب سایت قرار می گیرد و کار با آن برای کاربران آسان است. منوی افقی صفحات موجود در سایت را فهرست می کند.

 

- منوی کشویی یا  Dropdown Menu

وقتی تعداد مواردی که باید در منو باشند زیاد باشد، بهتر است از منوی کشویی استفاده کنید، در منوی کشویی کتگوری اصلی در منو قرار می گیرد و با قرار گرفتن روی کتگوری اصلی، زیر مجموعه های آن ظاهر می شود. پس اگر تعداد محصولات یا خدمات شما زیاد است بهتر است از منوی کشویی استفاده کنید.

 

منوی کشویی 

 

- منو همبرگری

منو همبرگری رایج ترین نوع منو در موبایل است اما در حال حاضر در نسخه های دسکتاپ نیز دیده می شود. سه خط ساده برگرفته از شکل همبرگر می باشد.

 

منوی همبرگری 

 

- منوی سایدبار یا نوار کناری سایت

سایدبار جز منوهای عمودی محسوب می شوند که در سمت چپ یا راست یک وب سایت قرار می گیرند. در سایدبار لینک صفحات مهم و مورد نیاز کاربر قرار می گیرد.

 

منوی فوتر

 

- منوی فوتر

فوتر وب سایت مکانی عالی برای افزودن لینک های مفید، لینک شبکه های اجتماعی و هر لینک مهم دیگری است که برای کاربران سایت ممکن است مفید باشند. همچنین می توان منوی هدر را در فوتر تکرار کند.

 

رعایت چه نکاتی برای ناوبری یا Navigation سایت با اهمیت است؟

1. همگام سازی ناوبری سایت با نقشه سایت

هنگام طراحی سایت باید یک نقشه سایت تهیه شود و صفحات و بخش هایی که نیاز است در سایت وجود داشته باشد را مشخص کنید. همچنین باید مشخص شود که کاربر چگونه می تواند به آن صفحه برسد. برای مثال صفحه درباره ما، وبلاگ، صفحه معرفی محصولات و خدمات، سوالات متداول و ... باید در سایت در نظر گرفته شود. همچنین باید مشخص کنید که کدام یکی از این صفحات اهمیت بالاتری دارند. نقشه سایت را می توانید با قلم و کاغذ به صورت دستی بکشید، می توانید در قالب نمودار ارائه دهید و یا هر روش دیگری که درک آن برای شما و طراح سایت راحت تر است.

 

2. صفحات خود را اولویت بندی کنید

هنگام تصمیم گیری در مورد سلسله مراتب، دقت کنید که می خواهید کاربران را از کجا به کجا هدایت کنید. برای راحتی کار به چند سوالی که در زیر مطرح کردیم توجه کنید و از آنها برای طراحی سلسله مراتب سایت استفاده کنید.
• چگونه کاربران سایت را به مسیر مورد نظر هدایت کنیم؟
• چه اطلاعاتی برای شما و کاربرانتان ارزشمندتر است؟
• کاربران در سایت به دنبال چه هستند و آیا می توانند به کالا یا خدمت مورد نظرشان از طریق منو دسترسی داشته باشند؟

 

3. به اصول و استانداردها پایبند باشید

رعایت اصول و استانداردهای طراحی سایت به Navigation یا همان دسترسی ها کمک می کند. برای مثال، دلیلی وجود دارد که هایپرلینک ها عموما آبی به نظر می رسند یا اینکه یک لوگو معمولا در یکی از گوشه های بالای یک وب سایت قرار می گیرد. کاربران تا حدودی با این استانداردها آشنا هستند و از آنها استفاده می کنند. پس اگر می خواهید کاربران در سایت شما حرکت کنند و به صفحه مورد نظر برسند و یا اقدام خاصی را انجام دهند، بهتر است به این استانداردها پایبند باشید.

 

4. از منوی استیکی (sticky) یا چسبان استفاده کنید

منوی چسبان به منویی گفته می شود که کاربر با اسکرول سایت همچنان قادر به دیدن منو باشد. این نوع منو برای صفحات بلند که نیاز به اسکرول بیشتر دارند بسیار مهم است.
همچنین در پایین صفحه حتما از دکمه «بازگشت به بالا» استفاده کنید. چرا که کاربران بی حوصله هستند و ممکن است اگر صفحه طولانی باشد از سایت خارج شوند اما استفاده از «بازگشت به بالا» به کاربران کمک می کند که سریعتر به بالای صفحه برسند. در نتیجه استفاده از راهی که ناوبری سایت را آسان چیدمان و طراحی سایت بستگی دارد و باید راحت ترین شکل ناوبری را انتخاب کنید. در فیلم زیر مشاهده می کنید که با اسکرول کردن، منو ثابت در بالای صفحه نمایش دارد. حالت استیکی برای منوی سایدبار هم می تواند استفاده شود و با اسکرول کردن منو در سایدبار ثابت بماند. 

 

منو استیکی  

 

5. تعداد آیتم های منوی خود را محدود کنید

منوی سایت خود را در شش یا هفت دسته طراحی کنید تا کاربران بتوانند راحت تر و سریع تر به صفحات مورد نظر خود برسند. اگر هم تعداد مواردی که باید در منو وجود داشته باشد زیاد است بهتر است از منوی کشویی یا Dropdown استفاده کنید. در منوی کشویی وقتی کاربر بر روی کتگوری اصلی قرار می گیرد، لیستی از زیرمجموعه ها ظاهر می شود که می توانند از بین آن ها انتخاب کنند.

 

تماس با کارشناس سایت 

 

6. یک نوار جستجو (Search Bar) اضافه کنید

یکی از راه های مهم برای رسیدن کاربر به صفحه مورد نظر افزودن یک نوار جستجو است. این ابزار به کاربران کمک می کند آنچه را که می خواهند سریع پیدا کنند. نوار جستجو مخصوصا برای بازدیدکنندگانی که تجربه کمتری در وب گردی دارند مفید است.
نوار جستجو بهتر است نزدیک منو قرار بگیرد و مانند منو چسبان باشد تا هنگام اسکرول دسترسی به آن ممکن باشد.

 

طراحی نوار جستجو 

 

بیشتر بخوانید: 11 نکته مهم برای طراحی سایت فروشگاهی 

 

7. از موارد شفاف در منو خود استفاده کنید

بسیار مهم است که بدانید چه موارد در منو شما باید استفاده شود. برای ساخت منو از کپی خودداری کنید. اگر مطمئن نیستید که منویی که طراحی کرده اید خوب است یا خیر بهتر است از تست A/B استفاده کنید و بهترین منو را انتخاب کنید. می توانید از گوگل و یا سایر موتورهای جستجو برای یافتن بهترین عبارت استفاده کنید.

 

8. لینک لوگوی سایت به صفحه اصلی

استفاده از لوگو در هدر سایت و لینک کردن آن به صفحه اصلی یکی از ضروریات طراحی وب سایت با Navigation خوب است. عدم استفاده از این قابلیت یک اشتباه رایج در طراحی وب سایت است. همچنین در نظر داشته باشید که نیازی نیست از عبارت صفحه اصلی در منو استفاده کنید (این کار در گذشته مرسوم بود اما در حال حاضر نیازی به کار نیست). قرار گرفتن لوگو در سمت راست یا چپ اهمیت چندانی ندارد اما قرار گرفتن لوگو در نزدیکی منو مهم است.

 

9. از بردکرامب (Breadcrumb) استفاده کنید

دقت کنید که کاربر باید بداند در چه صفحه ای است و دچار سردرگمی نشود. شما می توانید با استفاده از بردکرامب مشخص کنید که کاربر در چه کدام صفحه قرار دارد و چه مسیری را طی کرده است تا به آن رسیده است.

 

بردکرامب در ناوبری سایت 

10.مطمئن شوید که بازدیدکنندگان در هر صفحه ای که هستند می توانند به صفحات دیگر دسترسی داشته باشند.

نکته نهایی و قانون سرانگشتی این است که بازدیدکنندگان باید بتوانند از هر صفحه ای به هر صفحه ای که می خواهند بروند. به یاد داشته باشید که همه کاربران از صفحه اصلی سایت وارد سایت شما نشده اند. برای مثال اگر سایت شما از سئو یا تبلیغات گوگل استفاده می کنند، ممکن است کاربر با جستجوی عبارتی در گوگل بر سایت شما کلیک کرده است. در نتیجه باید دسترسی به صفحه اصلی و سایر صفحات سایت با توجه به نکاتی که در بالا اشاره شد آسان باشد. برای مثال استفاده منوی هوشمندانه و یا لوگویی که به صفحه اصلی لینک شده است، به شما کمک می کند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۴ ) ۴.۸ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید