مزایا و معایب طراحی سایت با Next.js

مزایا و معایب طراحی سایت با Next.js

فریم ورک های طراحی و توسعه سایت هر سال در حال تغییر و به روز رسانی هستند و بهتر است که شرکت ها و طراحان سایت با جدیدترین فریم ورک ها همگام باشند. next.js یکی از جدیدترین فریم ورک های طراحی و توسعه سایت در 2022 است و ویژگی های مثبت بسیاری دارد.

در این مقاله قصد داریم تا به تعریف و بررسی ویژگی‌ ها و مزایا و معایب طراحی سایت با  next.js بپردازیم. پس اگر قصد دارید تا برای کسب و کار خود سایتی راه اندازی کنید حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

فریم ورک next.js چیست؟

همانطور که می دانید فریم ورک (framework) یک بستر و چهارچوب مشخص برای توسعه‌دهندگان است تا با استفاده از آن برنامه‌ های نرم افزاری و وب سایت ها را ایجاد کنند. Next.js نیزک فریم‌ ورک قدرتمند، رایگان و اوپن سورس است که بر اساس کتابخانه ریکت یا react library ایجاد شده است.

Next.js به ریکت و صفحات وب نیتیو کمک می کند که پردازش ها در سمت سرور انجام شود. پردازش سمت سرور یا Server-side rendering باعث افزایش سرعت می شود که در دنیای وب سایت ها و همچنین برای بهبود سئو سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

طراحی سایت با next.js

مزایای طراحی سایت با next.js

این فریم‌ورک برای برنامه‌ های کاربردی کلاینت و همچنین برای تیم توسعه مزایای زیادی دارد، از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به سرعت بالا و عملکرد فوق‌العاده آن اشاره کرد.
 با استفاده از نکست می‌توان سایت‌های ایستا را به سریع‌ترین شیوه طراحی کرد. امکان ایجاد و توسعه سایت های ترکیبی که هم شامل صفحه‌های رندر شده سمت سرور و هم صفحات تولید شده به صورت ایستا می‌شود از دیگر مزایای آن است.

نکست جی اس به بهبود تجربه کاربری سایت کمک شایانی می کند، از این رو شرکت‌ ها و توسعه‌ دهنده‌های بسیاری از این فریم‌ورک استفاده می‌کنند، در ادامه برخی از ویژگی‌ها و کاربردهای این فریم‌ورک را بررسی می‌کنیم.

  • سرعت بالای سایت

نکست برخلاف ری‌اکت که برای ساخت و نمایش صفحه، داده‌ها را از سرور گرفته و در سمت کاربر می سازد، صفحات را به روش سرور ساید رندرینگ در سمت سرور ایجاد می‌ کند و باعث افزایش سرعت سایت می شود.

به این شکل که با استفاده از زبان Nodejs صفحات HTML تولید کرده و صفحه‌ی ساخته شده در سرور را به صورت آماده به سمت کلاینت ارسال می‌کند؛ بنابراین بدون نیاز به پردازش مجدد صفحه در سمت کلاینت و بدون ایجاد وقفه، صفحات ایجاد می شوند و کاربر به راحتی می‌تواند از سایت شما بازدید کند.

مهمترین مزیت سرور ساید رندرینگ این است که صفحاتی که در سمت سرور ساخته شده‌اند به راحتی و با سرعت توسط موتورهای جستجو ایندکس ‌شوند؛ بدین ترتیب نه تنها از نظر سئو مشکلی ندارند بلکه به بهبود آن کمک می کند.

این صفحات برخلاف صفحات سمت کلاینت سئو فرندلی هستند، البته ناگفته نماند که نکست یکی از ده‌ها روش سرور ساید رندرینگ است و الزامی برای استفاده از آن نیست.

  • بک اند از فرانت‌اند جداست

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که Next.JS دارد، مستقل بودن بک اند و فرانت از یکدیگر است. Next.JS بدون توجه به بک اند سایت، عملکردهای خود را در قسمت فرانت‌اند پیاده سازی می کند.

  • ریسپانسو بودن سایت

مهم ترین بخش در طراحی سایت، ریسپانسو بودن آن است. جالب است بدانید که، سایت هایی که با Next.JS طراحی می شوند در همه دستگاه ها با سایزهای متفاوت به درستی نمایش داده می شوند.

  • امنیت داده ها

حفظ امنیت داده و اطلاعات کاربران در سایت ها  بسیار حائز اهمیت است. از آنجایی که سایت های ایستا با دیتابیس بطور مستقیم در ارتباط نیستند، امنیت بیشتری دارند.

علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، می‌توان گفت استفاده از نکست مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  • ایجاد تجربه کاربری بهتر با ساده‌سازی برنامه‌ های پیچیده
  • بهبود سئوی سایت
  • افزایش ترافیک سایت
  • کاهش زمان توسعه
  • کاهش زمان بارگذاری
  • کاهش حجم دانلود برای کاربر
  • و...

در نهایت نکست به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به‌ صورت لحظه‌ای تغییراتی را که در طول توسعه ایجاد کرده‌اند در برنامه‌ی در حال اجرا مشاهده کنند.

 

مزایای طراحی سایت با next.js

معایب طراحی سایت با next.js

استفاده از این فریم‌ورک در کنار مزایای مهم و ویژه‌ای که برشمردیم، معایبی هم دارد که به معرفی و بررسی هر کدام خواهیم پرداخت:

  • توسعه و مدیریت: برای استفاده پیوسته از امکانات نکست لازم است که از دانش یک متخصص بهره ببریم، که این کار مستلزم پرداخت هزینه است.
  • فقدانstate manager: البته این مشکل قابل حل است و می توانید با استفاده از پکیج‌هایی در سمت کلاینت مشکل را حل کنید.

 

چرا باید با next.js سایت طراحی کنیم؟

از آنجا که توسعه سایت با next.js مزایای فراوانی دارد، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در طراحی و ساخت سایت باشد.
اما بطور خاص می‌توان گفت برای زمانی که قصد طراحی سایت فروشگاهی را دارید و سئوی آن از اهمیت بالایی برخوردار است بهتر است از نکست استفاده کنیم. همچنین، برای زمانی که سرعت بارگذاری سایت برایتان اهمیت دارد طراحی با این فریم‌ورک انتخاب درستی است.
به‌طورکلی هر جا که عملکرد درست، سرعت بالا و کاربر پسند بودن وب‌سایت حائز اهمیت است، برای ایجاد تجربه کاربری خوب و برای استفاده از این مزایا، next.js پیشنهاد می‌شود.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

سئو سایت‌ های next.js

همانطور که گفته شد یکی از مزایای استفاده از این فریم ورک سئو فرندلی بودن آن است. برای اینکه موتورهای جستجو یک سایت را به درستی تشخیص داده و آن را در نتایج اولیه نمایش دهند، لازم است که ساختار آن سایت توسط گوگل درک شود.

جاوا اسکریپت یکی از زبان های برنامه نویسی است که فهم آن توسط گوگل راحت تر است. از این رو گوگل بهتر می تواند محتواهای سایت را ایندکس کند و در نتایج جستجو به کابر نمایش دهد.

همچنین، همانطور که در بالا نیز اشاره شد، سرعت سایت هایی که با نکست طراحی شده اند بالاتر و سایت ریسپانسیو است و در تمامی دستگاه ها با سایزهای نختلف درست نمایش داده می شود. این دو مورد از مهم ترین مواردی هستند که به سئوی سایت کمک می کنند.

جمع بندی

بطور کلی می‌ توان گفت استفاده از فریم‌ورک‌ها برای طراحی و ساخت سایت می‌تواند به برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان برای صرفه جویی در زمان و هزینه کمک کند.

این کار امکان داشتن یک سایت با قابلیت سئو فرندلی در جهت افزایش نرخ تبدیل سایت و مزایای بیشمار دیگری را فراهم کرده است و دیگر نیازی به کد زدن اضافه وجود ندارد.

در این مقاله به اختصار به توضیح و تعریف next.js پرداختیم و در مورد قابلیت‌ ها و مزایا و معایب آن صحبت کردیم. امید است با مطالعه این مطلب بتوانید به درک درستی از ویژگی‌ها و کاربردهای این فریم‌ورک رسیده و آگاهانه این فریم ورک را انتخاب کنید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۸ ) ۴.۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید

پرسش و پاسخ

question circle

سلام ما تو زمینه پتروشیمی فعالیت داریم و سرعت سایت خیلی برامون مهمه اکثر همکارهای ما تو این زمینه با .net برنامه نویسی سایت رو انجام دادند...اما ما نمیخوایم با .net کار کنیم بنظرتون با این تکنولوژی nextjs میتونیم سرعت خوبی داشته باشیم؟

Generic placeholder image

سلام بله صد در صد.. دنیا دنیای سرعت هست و طراحی سایت هم داره به همین سمت میره و تمرکز و کار همه تکنولوژی های جدید داره به سمت افزایش سرعت میره ... تو این تکنولوژی برنامه نویسی جدید ما صد در صد تضمبن سرعت و امنیت سایت رو بهتون میدیم