لیزی لودینگ یا lazy loading چیست

لیزی لودینگ یا lazy loading چیست

در این مطلب به بررسی لیزی لودینگ یک وب سایت خواهیم پرداخت. آیا می‌دانستید که ۴۷ درصد از کاربران انتظار دارند یک صفحه در ۲ ثانیه یا کمتر لود شود؟ سرعت صفحه در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروزی به دلایلی بسیار مهم است. کاربرانی که نمی‌توانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند یا از روند لود شدن سایت، ناامید می‌شوند به احتمال زیاد سایت شما را رها کرده و اطلاعاتی که می‌خواهند را در سایت دیگری جستجو می‌کنند.

حتی اگر سایت شما فقط ۵۰۰ ثانیه طول بکشد تا لود شود هم می‌تواند منجر به افزایش بیش از ۲۶٪  ناامیدی در مخاطب و کاهش ۸٪ در تعامل شود. Moz زمان لود ایده‌آل صفحه را ۰ تا ۴ ثانیه می‌گیرد. همچنین این موضوع ثابت شده است که صفحاتی که در کمتر از یک ثانیه بارگیری می‌شوند حدود ۲.۵ برابر بیشتر از صفحاتی که کمتر از پنج ثانیه لود می‌شوند بازدهی دارند.

 

لیزی لودینگ یا lazy loaading چیست

Lazy Loading یا همان لود تنبل صفحه به‌ طور خلاصه به شما این امکان را می‌دهد که عناصر اصلی صفحه سایت شما لود شود و سپس عناصری مانند عکس و... لود شوند. این روش باعث می‌شود که مخاطب، عناصر دیگر صفحه مانند متن و... که حجم زیادی ندارند و سریع‌تر لود می‌شوند را ببیند و زود از صفحه خارج نشود. ایده اصلی در این‌جا کوتاه کردن مدت زمانی است که طول می‌کشد تا کاربر به بزرگترین رنگ محتوای صفحه (LCP) برسد. Largest Contentful Paint یک عبارت مخفف برای گفتن سرعت لود است.

Largest Contentful Pain در لیزی لودینگ، نقطه‌ای را در جدول زمانی لود صفحه مشخص می‌کند که احتمالاً محتوای اصلی صفحه بارگیری شده است. LCP همیشه یک عنصر حیاتی در سرعت صفحه و تجربه کاربر بوده است. اکنون که گوگل Core Web Vitals خود را منتشر کرده است LCP حتی بیشتر از این یک عامل مهم هم تاثیر می‌گذارد.

شما می‌توانید Core Web Vitals را که گوگل در ماه مه ۲۰۲۰ معرفی کرد به‌ عنوان الزامات پایه برای سلامت فنی سایت در نظر بگیرید. این امکانات، شاخص‌هایی هستند که گوگل برای ارزیابی UX (تجربه کاربری) یک صفحه استفاده می‌کند. این شاخص‌ها به خودی خود بخشی از یک به ‌روز رسانی الگوریتم بزرگ‌تر به نام به‌ روز رسانی تجربه صفحه هستند که تجربه کاربر و عملکرد وب ‌سایت را به عوامل مهم رتبه‌بندی تبدیل می‌کند.

لیزی لودینگ یا lazy loaading چیست

 

الزامات فنی جدید گوگل برای UX سالم و با رتبه

مدتی است که سرعت،‌ یک عامل مهم رتبه‌بندی گوگل بوده است. اما انتشار Core Web Vitals و پیش‌اعلام به‌ روز رسانی تجربه صفحه باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در سرعت اجرای صفحه می‌شود و ترافیک واقعی وب سایت شما را در آینده افزایش می‌دهد.

دو مؤلفه آخر Core Web Vitals یعنی تأخیر ورودی اول (FID) و تغییر چیدمان تجمعی عناصر صفحه(CLS)  به نحوه تعامل کاربر با یک صفحه پس از لود شدن آن مربوط می‌شود. لیزی لودینگ صفحه روی همین مولفه که بزرگترین رنگ محتوایی است تاثیر گذاشته و باعث می‌شود تا میزان خروج کاربران از وب سایت شما کمتر شود.

با اجرای lazy loading روی عناصری که اهمیت کمتری دارند شانس بسیار بیشتری برای حفظ آن کاربر دارید. همچنین با این روش می‌توانید آن کاربر را تبدیل به کاربر همیشگی‌تان بکنید.

 

آیا سایت ما نیاز به لیزی لودینگ دارد

کند بودن زمان لود سایت شما لزوماً به این معنی نیست که باید «lazy loading» را روی آن اجرا کنید. یک رویکرد بهتر برای بهینه‌ سازی سرعت صفحه این است که سایت خود را از طریق یک ابزار عملکرد سرعت صفحه مانند PageSpeed ​​Insights یا GTmetrix بررسی کنید.

آیا سایت ما نیاز به لیزی لودینگ دارد

مزایای اجرای لود کند روی صفحه

  • فعال کردن فشرده سازی Gzip
  • کوچک کردن حجم جاوا اسکریپت، CSS و HTML
  • کاهش bounce rate کاربر
  • حذف جاوا اسکریپت که باعث بلاک شدن صفحه می‌شود
  • استفاده از حافظه پنهان مرورگر
  • بهبود زمان پاسخگویی سرور
  • استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN)
  • بهینه سازی تصاویر و ویدئو

ایده اصلی در این‌جا این است که بتوانید عناصر سایت خود را اولویت‌بندی کرده و تصمیم بگیرید که کدام مورد، بیشترین سود را برای شما دارد و در عین حال سریع‌تر هم لود می‌شود. سپس می‌توانید انتخاب کنید که آن عنصر (متن، عکس یا...) زودتر لود شود. 

 

نحوه اجرای lazy loading

اگر می‌خواهید lazy loading را خودتان اجرا کنید اولین نکته‌ای که می‌توانیم به شما بگوییم این است که این کار را نکنید!

 این کار نیاز به متخصص برنامه نویس باتجر به دارد. البته اگر یک برنامه نویس آماتور هم هستید باید بتوانید لیزی لودینگ را بر روی یک سایت اجرا کنید و سرعت سایت و صفحاتتان را بهبود ببخشید.

برای کاربران وردپرس، تعدادی پلاگین مفید وجود دارد که به اجرای لیزی لودینگ کمک می‌کند. برجسته‌ترین این پلاگین‌ها Lazy Load و Smush هستند. Smush به‌ طور خاص یک راه‌ حل بهینه ‌سازی تصویر همه‌ جانبه است که امکان فشرده‌سازی تصویر و lazy loading را به شما می‌دهد. همه این موارد برای سئوی تصویر بسیار مهم هستند.

با این حال بسته به سیستم مدیریت محتوای شما (CMS) وردپرس مواردی همچون Shopify، Bigcommerce، Webflow را پیشنهاد می‌کند که ممکن است به سادگی پیاده ‌سازی یک افزونه نباشد. به‌عنوان مثال Shopify اجرای لیزی لودینگ خود را توصیه می‌کند. در حالی‌که Bigcommerce پلاگین‌های خود را دارد که از این کار را در تم‌های رایج مانند Stencil و Blueprint پشتیبانی می‌کند.

بنابراین بهتر است زمان و منابع خودتان را صرف اجرای آن نکنید. در عوض یک برنامه نویس حرفه‌ای استخدام کنید که بتوانند با خیال راحت و با اطمینان، تصاویر را در سایت شما لود کنند (و در زمانی‌که در حال انجام این کار هستند با سایر روش‌های بهینه‌سازی‌های سرعت سایت به شما کمک کنند).

 

اهمیت لیزی لودینگ برای وب سایت

نکته مهم در اجرای لیزی لودینگ این است که اگر در گزارش‌های PageSpeed ​​Insights و GTMetrix شما موردی یافت نمی‌شود یعنی نیازی به صرف زمان خود یا تیم توسعه دهنده خود برای اجرای آن را ندارید و صفحه شما به خوبی لود می‌شود. در عوض، فهرستی از موارد دیگری که برای بهبود سرعت سایت وجود دارد را در الویت انجام قرار دهید.

از طرف دیگر هنگام تصمیم‌گیری برای اجرای Lazy Loading اگر یک وب‌سایت با تصاویر زیاد دارید و اگر در گزارش Core Web Vitals خود در Search Console صفحات LCP کند زیادی پیدا کردید برای عیب‌ یابی با ابزارهای بررسی سرعت سایت، آن را بهبوبد دهید.

اهمیتlazy load برای وب سایت

 

نتیجه گیری

 

لیزی لودینگ صفحه می‌تواند زمان لود سایت و صفحات با عناصر بزرگتر را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. برای چنین سایت‌هایی، پیاده‌سازی lazy loading کار ساده‌ای نیست. همچنین به یاد داشته باشید که باید به استخدام یک متخصص برنامه نویس که بتواند با خیال راحت لیزی لود را بدون مشکلی اجرا کند فکر کنید. شما باید یک فرد مناسب را برای این کار پیدا کنید که بتواند با استفاده از روش‌های دیگر نیز به بهبود سرعت سایت شما کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳ ) ۳.۷ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید