راهنمای یافتن ایده های جدید برای طراحی اپ

راهنمای یافتن ایده های جدید برای طراحی اپ

در جهان امروز بیش از 2 میلیارد کاربر تلفن هوشمند وجود دارد و این عدد هر روز در حال افزایش است. مردم گوشی‌ های هوشمند را به خاطر استفاده راحت و قابلیت‌ هایی زیادی که ارائه می‌ دهند، دوست دارند و زندگی آنها به لطف اپلیکیشن ‌هایی که در این دستگاه‌ های کوچک نصب می‌ کنند، ساده‌ تر از قبل می‌ شود. اما توسعه‌ دهندگان این اپلیکیشن ‌ها چطور به چنین ایده‌ هایی دست یافتند و آیا ما هم می‌ توانیم یک طراحی اپلیکیشن خوب، با ایده مناسب، مطابق نیازهای کاربران داشته باشیم؟ در این راستا چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا قدم به قدم یافتن ایده های جدید برای طراحی اپ را با هم مرور کنیم.

 

قبل از طراحی اپلیکیشن، نیاز کاربران را بشناسید

برای طراحی یک اپلیکیشن سفارشی‌ شده، اولین و مهم‌ ترین قدم درک نیازها و خواسته‌ های کاربر است. سعی کنید تا حد امکان اطلاعات خود را در مورد تجربه کاربران گسترش دهید. به نحوی با مخاطبان هدف صحبت کنید و دریابید قرار است چقدر (مدت زمان) و چه اندازه (حجم مصرفی) از چنین اپلیکیشن ‌ای استفاده کنند.
چرا به‌ دنبال چنین اپلیکیشنی هستند و چه انتظاراتی از آن دارند. سعی کنید چند پرسونای مخاطب بسازید که در دسته‌ بندی‌ های مختلف تعریف شده‌اند و درک و تصویر واضحی از نیازها و خواسته‌های کاربران ارائه می‌ کنند.
ساختن یک اپلیکیشن بدون شناخت مخاطبان هدف درست مثل شلیک یک گلوله در تاریکی است. به عنوان توسعه‌ دهنده باید قبل از هرچیز نیازهای کاربران را شناسایی کنید، چرا موفقیت اپلیکیشن شما در وهله اول به این مسئله بستگی دارد. اگر اپلیکیشنی نتواند یکی از مشکلات کاربران را حل کند یا حداقل ارزشی به آنها اضافه کند، طبیعتا نمی‌ تواند به راحتی راه خود را به تلفن همراه مخاطبین هدف باز کند و مسیر طولانی در پیش دارد.
سعی کنید به هر شکل ممکن بازخوردها و نظرات مشتریان را دریافت کنید و ببینید به دنبال چه هستند. سپس اهداف خود را با خواسته های کاربران خود هماهنگ کنید تا هیچ چیزی نتواند راه موفقیت اپلیکیشن شما را سد کند.

 

طوفان فکری با همکاران، خانواده و دوستان

بسیاری از ایده های اپلیکیشن موبایل محصول طوفان فکری با همکاران، خانواده یا دوستان نزدیک هستند. گروهی از خانواده یا دوستان خود را دعوت کنید و تصمیم خود برای طراحی اپلیکیشن را به آنان اطلاع دهید. نظرشان را بپرسید و از نظراتشان ایده بگیرید. حتی در این میان ممکن است به این نتیجه برسید که چند نفر از آنها هم در فکر طراحی چنین اپلیکیشنی بودند؛ شاید در ادامه مسیر بتوانید از کمک آنان استفاده کنید.
یکی از تکنیک‌ های طوفان فکری یا Brainstorming گروهی برای دستیابی به یک ایده جدید به این صورت است. ابتدا از آنان بخواهید ایده‌های خود را روی کاغذ یادداشت کنند و روی میز بگذارند. در مرحله بعد کل اعضای تیم ایده‌ ها را مطالعه می‌ کنند و درباره آنها بحث می‌ کنند تا ببینند کدام ایده‌ ها ارزش دنبال کردن دارند.

 

توفان فکری یافتن ایده های اپلیکیشن حدید 

 

جستجوی ایده‌ های طراحی اپلیکیشن در شبکه‌ های اجتماعی

هدف بسیاری از کاربران از ورود به دنیای شبکه‌ های اجتماعی طرح نیازها و برطرف کردن آنها یا به اشتراک‌گذاری افکار و نظرات است. بنابراین به‌ راحتی می‌ توانید بسیاری از مشکلات یا ایده‌ هایی که باید اپلیکیشنی در پاسخ به آنها طراحی شود، در این بسترها شناسایی کند.
ابزارهایی مثل TweetDeck ،Hootsuite یا Social Mention این امکان را برای ما فراهم می‌ کنند که بفهمیم کاربر دنبال چه چیزهایی است و چه دغدغه‌ هایی دارد. در شبکه‌ های اجتماعی کاربران بالقوه خود را شناسایی کرده و از آنها بپرسید که در مورد ایده اپلیکیشن شما چه فکر می‌ کنند.

 

نظرسنجی در شبکه‌ های اجتماعی

در فیس بوک، اینستاگرام و سایر شبکه‌ های اجتماعی خود پستی منتشر کنید و از این طریق به مخاطبین خود اطلاع دهید که ایده‌ای برای طراحی اپ در سر دارید و از آنها بخواهید نظرات خود را در مورد این ایده به اشتراک بگذارند. یا اینکه با بررسی هشتگ‌ هایی که بیشترین میزان جستجو و تگ را دارند، به مهم‌ ترین نیاز‌ها و علاقمندی‌ های کاربران پی ببرید.

برای مثال، یک نظرسنجی در توییتر ایجاد کنید و از مردم بخواهید ارزش ایده طراحی اپلیکیشن شما را ارزیابی کنند. از آنان بخواهید مستقیما اعلام کنند که چقدر برای چنین اپلیکیشنی هزینه پرداخت می‌ کنند و در صورتی که مشکلشان به‌ خوبی حل شود، حاضرند آن را به دوستان خود توصیه کنند یا خیر. یک راهکار مناسب برای تبلیغ نظرسنجی در بازار هدف، استفاده از تبلیغات توییتر است. می‌ توانید تبلیغات خود را به گونه‌ ای تنظیم کنید که کاربران اطلاعات مربوط به محدوده سنی مخاطب هدف، جمعیت، موقعیت جغرافیایی، علایق، دسته‌ های مورد نظر و غیره را در مورد اپلیکیشن ببینند و بتوانند نظر بهتری ارائه دهند.

 

جذاب ترین ایده های طراحی اپ 

جستجو در سایت های پرسش و پاسخ

در وبسایت‌ های پرسش و پاسخ مانند Reddit و Quora از کاربران سوال بپرسید. ایده خود را مطرح کنید و بازخوردها را با دقت بخوانید؛ یا نیازی طرح کنید و از آنها بخواهید ایده‌ های خود را با شما به اشتراک بگذارند. این وبسایت‌ ها علاقمندترین و درگیرترین اعضای جامعه دیجیتال صفحه وب را شامل می‌ شوند و احتمالا در مدت زمان کوتاه بازخورد خوبی دریافت خواهید کرد.

 

 

 

جستجوی ایده‌ های طراحی اپ در اپل استور و گوگل پلی

یکی دیگر از مکان‌ هایی که ایده‌ های خوبی در مورد طراحی اپلیکیشن در اختیار ما قرار می‌ دهد، اطلاعات اپلیکیشن ‌ها در بسترهایی مثل اپل استور و گوگل پلی است. نگاهی به نمودارهای بهترین اپلیکیشن ها و دسته‌ بندی‌ های برتر بیندازید و ببینید این ایده‌ها کدام یک از مشکلات کاربران را حل می‌ کنند.
حول ایده اپلیکیشن‌ خود کمی فکر کنید و چند کلمه کلیدی مناسب پیدا کنید. این کلمات را در اپ استور و گوگل پلی جستجو کنید و ببینید اپلیکیشن ‌هایی که پیشنهاد می‌ شود، چه سبک راه حل‌ هایی در این زمینه ارائه می‌ کنند.
وارد بخش اپلیکیشن ‌های ویژه شوید و به دسته‌ بندی‌ های اپلیکیشن ‌ها نگاه کنید. بسیاری از اوقات، اپلیکیشن ‌هایی که به یک مسئله خاص می‌ پردازند، مثل تهیه شام در خانه، اپلیکیشن ‌هایی برای بیماران یا فرضا اپلیکیشن ‌های‌ ردیابی زمان جزو اپلیکیشن ‌های ویژه شناخته می‌ شوند. در واقع اینها اپلیکیشن ‌هایی هستند که نسبت به سایر اپلیکیشن ‌ها رتبه بهتری کسب کرده‌اند و این پتانسیل را دارند تا الگوی خوبی برای فرآیند ایده پردازی طراحی اپلیکیشن شما باشند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای طراحی اپلیکیشن کاربرپسند 

 

چگونه ایده اپلیکیشن خود را ارزش گذاری کنیم؟

هم «زمان حضور یک اپلیکیشن در بازار» و هم «پایگاه کاربری اپلیکیشن» هر دو نقش مهمی در تعیین ارزش کلی اپلیکیشن دارند. در کنار اینها موارد دیگری مثل قدرت رقابت اپلیکیشن با اپلیکیشن ‌های رقیب در تعیین ارزش یک اپلیکیشن بی‌ تاثیر نیست.
همچنین باید ببینید میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن شما چقدر است؟ اگر هنوز در مراحل ابتدایی استارت‌ آپ خود هستید، ارزش گذاری اپلیکیشن شما بیشتر وابسته به سطح مشارکت و تعامل کاربران است و طبیعی است که نتوانید همان ابتدا حجم فروش زیادی داشته باشید.
در مقابل عاملی مثل نرخ پرش کاربر (مدت زمانی که طول می‌ کشد تا کاربر اپلیکیشن را ببندد و دیگر به سراغ آن نیاید) نقش حیاتی در تعیین ارزش یک اپلیکیشن ایفا می‌ کند. هیچ «نرخ پرش ایده‌آل» وجود ندارد و این عدد می‌ تواند برای اپلیکیشن‌ های مختلف در حوزه‌های گوناگون متفاوت باشد، اما شما به‌عنوان توسعه‌ دهنده باید بتوانید عدد این معیار را به حداقل برسانید.

 

ارزش گذاری طراحی اپلیکیشن

 

کلام آخر

با هجوم میلیون‌ ها اپلیکیشن به فروشگاه‌ های عرضه اپلیکیشن گوگل پلی، اپ استور و ... اپلیکیشن‌ ها مسیر رشد قابل توجهی را سپری می‌ کند. در این مسیر توسعه‌ دهندگانی به موفقیت دست می‌ یابند که بتوانند نیازهای کاربران را برآورده کنند و بدانند کاربران از یک اپلیکیشن چه انتظاری دارند. در این مقاله سعی کردیم قدم به قدم مراحل یافتن ایده‌های جدید برای طراحی اپلیکیشن را مرور کنیم و به سوالات شما کاربران عزیز در این زمینه‌ ها پاسخ دهیم.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید