راهنمای ساده برای سئو تکنیکال سایت

راهنمای ساده برای سئو تکنیکال سایت

به همین دلیل است که تقریباً هر کسب‌وکاری روی سئو سایت تمرکز می‌کند و زمان زیادی را برای تولید بلاگ پست ها، کیورد ریسرچی و ایجاد لینک (یا خرید لینک) صرف می‌کند.

این روش، راه را برای بروز اشتباهات سئو باز می‌کند و افرادی که دانش فنی ندارند ممکن است در دام آن بیفتند؛ زیرا سئو به دانش فنی نیاز دارد.

به همین منظور، در این مقاله یک راهنمای ساده برای technical seo سایت تهیه کرده‌ایم تا بهتر سایت خود را سئو کنید و از اشتباهات رایج بپرهیزید. با ما همراه باشید.

 

نکات مهم برای سئو تکنیکال سایت

در ادامه، به نکات و موارد مهمی که هنگام سئوی فنی سایت باید به آن‌ها توجه کنید اشاره می‌کنیم.

فایل‌های sitemap.xml و robot.txt را درست پیکربندی کنید

در سئو تکنیکال ، فایل‌های sitemap.xml و robot.txt ضروری هستند چون به گوگل این امکان را می‌دهند وبسایت را کراول و صفحات شما را رتبه‌بندی کند. این فایل‌ها وظیفه دارند به گوگل بگویند که چه چیزی و چگونه وب‌سایت شما را crawl کند و درک ساختار آن را برای خزنده‌ها آسان می‌کند.

 

زمانی که این فایل‌ها در جای خود قرار نگرفته و به خوبی پیکربندی نشده باشند، با مشکلات کراول شدن سایت مواجه خواهید شد. و به یاد داشته باشید، اگر گوگل نتواند سایت شما را کراول کند، نمی‌تواند صفحات را ایندکس و رتبه‌بندی کند.

برای اطمینان از اینکه مشکلی وجود ندارد موارد زیر را بررسی کنید:

۱)مطمئن شوید که فایل‌ robots.txt سایت شما را مسدود نمی‌کند

 فایل robots.txt به ربات‌های کراولر یا خزنده می‌گوید که به کدام صفحه بروند و کدام صفحه نباید بروند.

با رفتن به سایت «www.yoursite.com/robots.txt» فایل robots.txt خود را بررسی کنید تا بفهمید آیا فایل مانع از دسترسی کراولرها به صفحات شما می‌شود یا خیر.

اگر یک "/" بعد از "disallow:" مشاهده کردید پس فایل از کراول شدن سایت شما جلوگیری می‌کند و باید اسلش را حذف کنید.

اگر سایت شما پیچیده‌‌ است، باید فولدرهایی که اجازه کراول شدن و نشدن صفحات را می‌دهند را مدیریت کنید. مطمئن شوید که به طور ناخواسته از کراول شدن صفحات ارزشمند خود جلوگیری نمی‌کنید.

۲) crawl budget خود را مدیریت کنید

به گفته گوگل، کراولر برای هر سایت یک "محدودیت میزان کراول" دارند؛ بنابراین «crawl budget» خود را بر اساس «محدودیت میزان کراول» که گوگل در سایت شما قرار می‌دهد، مدیریت کنید.

در سئو تکنیکال ، اگر سایت شما تعداد زیادی صفحات و فولدرهای با کیفیت پایین دارد که نیازی به رتبه‌‌بندی آن‌ها ندارید، جلوگیری از کراول شدن آن صفحات ارزش دارد؛ چون به این طریق می‌توانید کراول باجت سایت خود را بهینه کنید و رتبه‌‌بندی سریعتر صفحات را ببینید.

۳) مطمئن شوید که نقشه سایت sitemap.xml شما ارسال شده است

 sitemap.xml با ارزش‌ترین صفحات وبسایت شما را نشان می‌دهد و به کراولرها کمک می‌کند تا ساختار لینک آن را بهتر درک کنند.

اگر سایت شما نقشه سایت نداشته باشد، ربات‌های کراولر ها برای بررسی سایت شما با مشکل مواجه خواهند شد و در نتیجه بر سئو فنی سایت شما اثر منفی می‌گذارد. برای اطمینان از درست بودن همه چیز، از سرچ کنسول گوگل استفاده کنید و نقشه سایت را جستجو کنید و موارد زیر را بررسی کنید:

سرچ کنسول - سئو تکنیکال

  • نقشه سایت در دایرکتوری ریشه قرار داشته باشد.
  • نقشه سایت XML در robots.txt  قرار داده شده باشد.
  • با ارزش‌ترین صفحات در نقشه سایت گنجانده شده باشند.
  • ساختار نقشه سایت برای ایندکس شدن بهینه شده باشد.

robots.txt فایل

یک ساختار لینک سالم داشته باشید| سئو تکنیکال

داشتن یک ساختار لینک سالم در وبسایت هم قابلیت جستجو و هم تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد. اما تغییر دائم لینک صفحه و فراموش کردن به روز رسانی بقیه صفحاتی که به آن صفحه خاص لینک دارند، یک اشتباه رایج است.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، باید ساختار لینک خود را با دنبال کردن مراحل زیر، تحت نظر داشته باشید.

۱) لینک‌های داخلی و خارجی خراب در وب سایت خود را پیدا کنید

وجود لینک‌های خراب در سایت بر عملکرد سئو تکنیکال سایت تاثیر منفی می‌گذارند و این مشکل همیشه تحت کنترل شما نیست؛ زیرا وب‌سایتی که به آن لینک می‌دهید می‌تواند بدون اطلاع شما آدرس اینترنتی خود را تغییر دهد.

برای جلوگیری از این مشکل، یک بررسی انجام دهید و لینک خراب را شناسایی کنید و آنها را با چیزی ارزشمندتر برای کاربر جایگزین کنید. برای یافتن لینک‌های خراب می‌توانید از کسرچ کنسول، یوآست یا ابزاری مانند Broken Link Check استفاده کنید.

۲) مطمئن شوید که  Crawl Depth سایت شما از سه کلیک بیشتر نباشد

Crawl Depth به تعداد کلیک‌هایی که برای رسیدن به صفحه خاصی از صفحه اصلی نیاز است، اشاره دارد. در یک حالت استاندارد، تعداد بسیار کمی از صفحات باید از آستانه ۳ کلیک فراتر روند. البته این بدان معنا نیست که باید همه چیز را مستقیم به صفحه اصلی لینک دهید چون این کار به تجربه کاربر و رابطه با مشتری آسیب می‌رساند؛ بنابراین، برای اینکه از ساختار لینک خود استفاده کنید، از بخش‌های دسته‌بندی استفاده کنید و محتوای خود را به گونه‌ای سازماندهی کنید که کاربر به راحتی بتواند به اکثر صفحات شما دسترسی پیدا کند.

۳) صفحات یتیم در وب‌سایت خود را پیدا کنید

صفحات یتیم  ضفحاتی که از هیچ صفحه ای از سایت لینکی ندارند. گوگل orphan page را چیزی می‌بیند که ارزش ایندکس شدن را ندارد؛ بنابراین اگر بدون توجه به لینک‌های داخلی، محتوا را منتشر کرده‌اید، احتمالا صفحات یتیمی دارید که باید آن‌ها را پیدا کنید.

شما می‌توانید از یک ابزار سئو مانند Ryte برای شناسایی صفحات یتیم استفاده کنید. و از آنجا برای بهینه‌سازی و سئو تکنیکال سایت، برای تکمیل ساختار وبسایت خود لینک‌هایی را اضافه کنید و آن را برای گوگل جذاب‌تر کنید.

 

برای سئو تکنیکال خوب، محتوای تکراری را حذف کنید

محتوای تکراری ریسک بالایی رتبه کلمات کلیدی شما محسوب می شود و ممکن است باعث جریمه سایت یا پنالتی گوگل شود.

صفحات رایج حاوی محتوای تکراری شامل نسخه‌های Http و https سایت شما، صفحات نویسنده و حتی دو صفحه با تگ‌های H1 ، تگ‌های عنوان و توضیحات متای تکراری هستند.

حتی زمانی که یک صفحه محصول در دسته‌های مختلف دیده می‌شود، ممکن است دو URL متفاوت داشته باشد اما گوگل آن را یک محتوای تکراری تفسیر کند. برای بررسی این مسئله از خود بپرسید:

  • آیا URL‌ها دارای پارامتر یا کد رهگیری هستند؟
  • آیا URL های کاملا متفاوت، محتوای مشابه یا یکسانی دارند؟ (معمولا در صفحات محصول اتفاق می‌افتد).
  • آیا صفحات مختلف متاتگ‌های یکسانی دارند (تایتل، متادیسکریپشن)؟ 
  • بخشی از محتوا را به صورت نقل قول کپی کنید و آن را در جستجوی گوگل وارد کنید. آیا محتوا در جای دیگری از دامنه شما وجود دارد؟
  • آیا محتوای تکراری را قبلا حذف کرده‌اید؟ برای حذف محتوا باید درخواستی یزلس حذف محتوا به گوگل ارسال کنید.

برای حذف محتوای قدیمی پس از مشاهده محتوای تکراری می‌توانید آن را حذف کنید یا مهم‌ترین نسخه را با تگ «rel=canonical» برچسب‌گذاری کنید، یا از ریدایرکت ۳۰۱ برای تغییر مسیر نسخه Http یک صفحه به نسخه https آن استفاده کنید.

 

تگ‌های اضافی Noindex را بردارید

متا تگ‌های رباتی مانند Nofollow به خزنده‌های گوگل می‌گویند که آیا یک لینک ارزش بررسی دارد یا خیر و هنگامی که تگ‌های Nofollow را روی وبسایت خود بگذارید، به رتبه سایت شما و به ایندکس شدن سایت در این فرآیند آسیب می‌رساند.

برای حل این مشکل، هر صفحه‌ای که تگ “Noindex, Nofollow” دارد را شناسایی کرده و مطمئن شوید که مانع از کراول شدن و رتبه‌بندی هیچ محتوای ارزشمندی نمی‌شوند.

اگر برخی صفحات مانند صفحات دسته‌بندی، سبد خرید، صفحات تشکر و غیره... دارید که به تگ Noindex نیاز دارند، آنها را به همان شکلی که هستند باقی بگذارید. با این حال، توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از "noindex" می‌تواند به طور مستقیم میزان کراول شدن کلی سایت شما را کاهش دهد.

 

سرعت سایت خود را افزایش دهید

سرعت سایت یکی از مهمترین عوامل رتبه‌بندی گوگل بوده و دلیل آن واضح است. هرچه سایت شما کندتر باشد، احتمال اینکه بازدیدکنندگان به صفحه نتایج موتور جستجو برگردند و روی صفحه بهتر و سریعتری کلیک کنند، بیشتر می‌شود و گوگل سایت کند را جریمه می‌کند؛ بنابراین داشتن یک وبسایت با سرعت لود بالا یکی از الزامات سئو تکنیکال است. اما برای حل این مشکل چکار کنیم؟

۱) تست سرعت صفحه را اجرا کنید

گوگل از ابزار مخصوص به خود برای سنجش سرعت سایت استفاده می‌کند که به شما اطلاع می‌دهد سایت شما چقدر بهینه شده است. از طرف دیگر، شما می‌توانید از سایتی مانند Pingdom یا GTmetrix استفاده کنید. این ابزارها به شما بزرگترین مشکلات صفحات شما را اطلاع می‌دهند و با ارسال گزارشی شما را در فرآیند سئوی سایت راهنمایی می‌کنند.

سئو فنی سایت - سرعت سایت خود را افزایش دهید

۲) گزارش را تحلیل کنید و تا جایی که می‌توانید سرعت سایت را افزایش دهید

زمان استاندارد برای لود سایت ۳ ثانیه و حتی کمتر است. برخی شیوه‌های عالی برای بهینه نگه داشتن سرعت لود سایت عبارتند از:

  • بهینه‌سازی اندازه تصویر (از عوامل موثر بر سئو، به ویژه برای اینفوگرافیک‌ها)
  • استفاده از یک تم وردپرس سریع
  • استفاده پلاگین های سئو فرندلی که لود آنها زمان کمی نیاز دارد
  • فشرده‌سازی جاوا اسکریپت، HTML و فایل‌های CSS و Gzip
  • استفاده از کش برای کارآمدتر کردن سایت شما

در صورت استفاده از تنظیمات کش مناسب، افزونه‌ای مانند W3 Total Cache می‌تواند به شما در انجام حداقل نیمی از کار بهینه‌سازی سایت کمک کند.

وبسایت ریسپانسیو بسازید| سئو تکنیکال

از سال ۲۰۱۷، گوگل جستجوهای موبایلی را در نظر گرفته و طراحی ریسپانسیو را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی در نظر گرفته است؛ بنابراین، وبسایت شما باید موبایل پسند باشد و به این منظور سئو شود.

در غیر این صورت، گوگل وبسایت شما را بی‌کیفیت قلمداد می‌کند.

برای این کار، یک آزمایش انجام دهید و بررسی کنید که صفحه اصلی شما تا چه حد برای موبایل مناسب است. برخی از خطاهایی که می‌توانید از گزارش دریافت کنید عبارتند از:

  • فونت‌ها خیلی ریز هستند و باید به فایل CSS خود برگردید و دوباره فونت‌ها را تنظیم کنید.
  • متا تگ ویوپورت ندارید. برا رفع این مشکل، باید این خط را در صفحه خود قرار دهید تا سایت شما بتواند به دستگاه کاربر پاسخ دهد:

 

شما می‌توانید وبسایت خود را از طریق گوشی شخصی خود پیمایش کنید و بررسی کنید که آیا عناصر ناقص و تصاویر دارای رزولوشن پایین در سایت وجود دارد یا خیر.

 

از ایجاد ریدایرکت‌های ۳۰۱ زنجیره‌ای بپرهیزید

ریدایرکت زنجیره ای ۳۰۱ برای سئو تکنیکال سایت خوب نیستند و در هر مرحله از زنجیره، لینک ارزشش را از دست می‌دهید.

ریدایرکت‌ها برای رفع مشکلات محتوای تکراری و حذف محتوای قدیمی از ایندکس شدن عالی هستند، به همین دلیل از ریدایرکت‌ها زیاد استفاده می‌شود.

اما باید بدانید نباید زنجیره‌ای از ریدایرکت‌ها تولید کنید؛ زیرا گوگل توصیه می‌کند این کار را نکنید و به احتمال زیاد به صفحه هدف شما با انجام این کار رتبه کمتری می‌دهند. برای رفع این مشکل، ریدایرکت‌های خود را ویرایش کنید. برای مثال، به جای پیروی از این الگو،:

URL 1 —-> URL 2 —> Target URL

چیزی شبیه به این را دنبال کنید:

URL 1 —-> Target URL

URL 2 —-> Target URL

شما می‌توانید از نرم‌افزاری مانند Screaming Frog Spider SEO استفاده کنید تا زنجیره‌های ریدایرکت خود را شناسایی کرده و بلافاصله آنها را حذف و یا ویرایش کنید.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله شما را با نکاتی که برای سئو تکنیکال سایت در نظر بگیرید آشنا کردیم. امیدواریم که این نکات را به خاطر بسپارید و از اشتباهات رایج سئوی سایت بپرهیزید.

 

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید