انواع ریدایرکت و کاربرد آن در سایت

انواع ریدایرکت و کاربرد آن در سایت

ریدایرکت ها را می توان از جمله موضوعات بسیار مهم در مبحث سایت دانست. وقتی یک ریدایرکت صورت می گیرد کاربر از یک صفحه به صفحه دیگری منتقل می شود. آشنایی با انواع ریدایرکت و کاربرد آن در سایت یکی از مهم ترین مواردی به شمار می آید که همه طراحان سایت و مدیران سایت ها باید با آن آشنا باشند. امروزه از چند مدل مختلف ریدایرکت استفاده می شود که هر یک از آن ها در شرایط خاصی کاربرد دارند. با ما در ادامه متن همراه شوید تا به کاربرد ریدایرکت و همچنین مدل های مختلف آن اشاره کنیم.

 

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت به معنی تغییر مسیر است. این تغییر مسیر زمانی رخ می دهد که مدیر سایت بخواهد کاربر را از یک صفحه خاص به صفحه دیگری منتقل کند. در واقع کاربر مشاهده صفحه خاصی را درخواست می کند، اما سایت به صورت اتوماتیک به یک صفحه دیگر منتقل می شود. در بسیاری از موارد، مدیر سایت محتوای موجود در صفحه اصلی را حذف کرده است و یا قصد دارد امکان مشاهده آن را فقط به افراد خاصی اختصاص دهد. همین موضوع موجب شده است تا بحث شناخت انواع ریدایرکت و کاربرد آن در سایت به یک امر مهم تبدیل گردد. پس هنگام طراحی سایت باید به آن توجه داشته باشید که به درستی بتوانید ریدایرکت های سایت را مدیریت کنید. 

 

چه مواقعی می توان از ریدایرکت استفاده کرد؟

همان طور که گفته شد، از ریدایرکت زمانی استفاده می شود که مدیرسایت قصد انتقال کاربران را از یک صفحه به صفحه دیگر داشته باشد. ریدایرکت تأثیر بسیار مهمی بر روی سئوی سایت دارد و به همین دلیل انتخاب نوع ریدایرکت باید حتماً به صورت کاملاً تخصصی صورت بگیرد. به عنوان مثال انتخاب یک ریدایرکت دائم به جای ریدایرکت می تواند موجب کاهش بسیار شدید میزان کاربران شود.

ریدایرکت باید همواره با استفاده از استراتژی های کاملاً مشخص صورت گیرند، زیرا در غیر این صورت مدیر سایت یا توسعه دهندگان مربوطه نه تنها به نتیجه مد نظر خود نمی رسد، حتی ممکن است کل اعتبار صفحات خود در موتورهای جستجو را نیز از دست بدهند. همواره وقتی اقدام به حذف یک پست می کنید و یا پست مربوطه را به یک آدرس جدید انتقال می دهید، باید از ریدایرکت کمک بگیرید.

 

ریدایرکت و انواع آن 

انواع ریدایرکت و کاربرد آن ها

اکنون که با اهمیت بسیار بالای ریدایرکت ها آشنا شده اید، بهتر است به بررسی انواع آن ها نیز بپردازیم. همان طور که گفته شد، هر ریدایرکت خاصی دارای یک هدف ویژه است. از جلمه مهم ترین ریدایرکت های موجود می توان به مواردی همچون ۳۰۱، ۳۰۲، ۳۰۳، ۳۰۷، ۴۰۱ و همچنین ۴۱۰ اشاره کرد. شناخت انواع ریدایرکت و کاربرد آن در سایت شامل بررسی این موارد نیز می شود.

 

  • ریدایرکت ۳۰۱ 

از ریدایرکت با نام ریدایرکت نیز یاد می شود. این ریدایرکت وقتی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربر قصد دارد آدرس یک سایت را به صورت دائم از یک دامنه به دامنه دیگری تغییر دهد. قاعدتاً با انجام این موضوع کل اعتبار یک صفحه خاص به صفحه دیگری انتقال پیدا خواهد کرد. چنین انتقالی می تواند اثرات فوق العاده مناسبی بر روی سایت مد نظر بگذارد و به همین دلیل میزان کاربران شما کاهش پیدا نمی کنند. از این نوع ریدایرکت حتی برای تبدیل http به https نیز استفاده می شود. به همین دلیل باید گفت که از بین کلیه ریدایرکت ها، این ریدایرکت بیش از همه مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

ریدایرکت ۳۰۱  

 

  • ریدایرکت ۳۰۲

به ریدایرکت ۳۰۲، ریدایرکت موقت می گویند. دلیل این امر نیز آن است که از ریدایرکت ۳۰۲ تنها زمانی استفاده می شود که کاربر قصد دارد یک آدرس خاص را به شکل کاملاً موقت به آدرس دیگری انتقال دهد. در واقع کد ۳۰۲ مربوط به این ریدایرکت دقیقاً به همین موضوع اشاره می کند. طبیعتاً وقتی انتقال به شکل موقت صورت بگیرد، اعتبار صفحه مربوطه منتقل نخواهد شد. به همین جهت همواره توصیه می شود که به هیچ وجه از ریدایرکت ۳۰۲ برای انجام ریدایرکت های مستقیم استفاده نکنید. چنین موضوعی موجب خواهد شد تا حتی اعتبار قبلی وب سایت شما نیز به طور کامل تخریب شود.

 

  • ریدایرکت ۳۰۳

نمی توان از انواع ریدایرکت و کاربرد آن در سایت صحبت کرد، اما به بررسی ریدایرکت ۳۰۳ نپرداخت. ریدایرکت ۳۰۳ در واقع کدی از کدهای http محسوب می شود، اما عده ای آن را یک نوع ریدایرکت می دانند. وقتی این ریدایرکت انجام گیرد مرورگر پیغامی مبتنی بر عدم تغییر منبع در یک بازه زمانی مشخص را ارائه خواهد کرد. وقتی این اتفاق رخ دهد، مرورگر مربوطه به جای نشان دادن صفحات جدید به سراغ کش (cache) ذخیره ای شده ای می رود که در حافظه آن قرار دارد. همین امر به خودی خود موجب افزایش سرعت سایت مدنظر خواهد شد.

 

ریدایرکت ۳۰۳ 

  • ریدایرکت ۳۰۷

ریدایرکت ۳۰۷ را می توان همان ریدایرکت ۳۰۲ دانست. به واقع نقاط تمایز خیلی زیادی بین این دو نوع ریدایرکت وجود ندارد. به طور کلی باید گفت که ریدایرکت ۳۰۷ نسخه جدید تری از همان ریدایرکت ۳۰۲ محسوب می شود. از زمان مرسوم شدن http1.1، کاربران به جای استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ به سراغ استفاده از ریدایرکت ۳۰۷ رفتند.

در ریدایرکت ۳۰۲ انتقال صفحات دارای شکل نامفهومی است، اما ریدایرکت ۳۰۷ انجام شدن ریدایرکت را به صورت کاملاً مناسب و واضح در اختیار رابط های گوگل قرار می دهد. به یاد داشته باشید که چه در ریدایرکت ۳۰۲ و چه در ریدایرکت ۳۰۷ شما نباید لینک های اصلی خود را به طور کامل تغییر دهید، چون در آینده و پس از تکمیل انتقال همه آن ها به آدرس اصلی خود بازگردانده می شوند. در ادامه بحث انواع ریدایرکت و کاربرد آن در سایت به ریدایرکت ۴۰۱ می پردازیم.

 

  • ریدایرکت ۴۰۱

ریدایرکت ۴۰۱ نیز از جمله کدهای http به شمار می آید که مشخص می کند منبعی که قصد دسترسی به آن را دارید به صورت ویژه ای محافظت شده است و به منظور دسترسی به آن باید یک فرایند کامل احراز هویت پشت سر گذاشته شود. در چنین شرایطی برای دسترسی به سایت به طور معمول کاربر باید با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خاص به سایت مربوطه دسترسی پیدا کند. ریدایرکت ۴۰۱ ممکن است باعث ایجاد یک سری اثرات بد بر روی سایت شود. وقتی موتورهای جستجو ریدایرکت ۴۰۱ را مشاهده می کنند آن را نشانه ای از عدم دسترسی عمومی می دانند و به همین دلیل به صورت خودکار وب سایت شما از نتایج جستجو حذف می شود. مورد آخر در بحث انواع ریدایرکت و کاربرد آن در سایت، شناخت ریدایرکت ۴۱۰ است.

 

  • ریدایرکت ۴۱۰

ریدایرکت ۴۰۱ تنها در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که سایت هک شده باشد و مدیر بخواهد به صورت کاملاً اختیاری نسبت به ریدایرکت کردن نتایج گوگل اقدام کند. این مورد اکثراً وقتی اتفاق می افتاد که سایت ویروسی شده است و صفحات چینی و یا هندی بر روی سایت جا خوش کرده اند.

در این شرایط بهتر است به جای استفاده از کردن از ریدایرکت ۴۰۱، به سراغ ریدایرکت ۴۱۰ بروید. جستجوگر گوگل بسیار هوشمند است و به محض مشاهده ریدایرکت ۴۱۰ این موضوع را متوجه می شود که خود شما به عنوان مدیر سایت اقدام به حذف کردن سایت از نتایج جستجوی گوگل کرده اید.

بنابراین باید گفت که از بین ریدایرکت های مختلف، شرط استفاده از ریدایرکت ۴۱۰ تنها مربوط به زمانی است که سایت شما دچار مشکلات خاصی همچون هک شدن یا ویروسی شدن شده باشد.

 

انواع ریدایرکت سایت  

 

سخن پایانی

در این متن تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با شما در مورد انواع ریدایرکت ها صحبت کنیم. همان طور که گفته شد، از ریدایرکت زمانی استفاده می شود که مدیر سایت بخواهد کاربران را از یک صفحه خاص به صفحه دیگر انتقال دهد. شناخت انواع ریدایرکت و کاربرد آن در سایت یک لازمه اساسی برای کلیه افرادی محسوب می شود که در این زمینه مشغول به کار هستند.

به یاد داشته باشید که انتخاب ریدایرکت می تواند نتایج نامناسبی بر روی سایت شما بگذارد. به همین جهت بهتر است در هر گام از چنین تغییر مسیرهایی از متخصصان امر کمک بگیرید. امروزه ریدایرکت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از محبوب ترین ریدایرکت های موجود می توان به ریدایرکت ۳۰۱، ۳۰۲ و ریدایرکت ۴۱۰ اشاره کرد. این موارد می توانند در شرایط اضطراری به کمک مدیران سایت بیایند تا آن ها بتوانند بدون از دست دادن کاربران خود کلیه مسیر ها و آدرس های موجود در سایت را به طور کامل تغییر دهند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید