ارور soft 404 چیست

ارور soft 404 چیست

همه ما حداقل یک بار با پیام خطای 404 روبرو شده‌ایم؛ این خطا می‌تواند بازخورد مفیدی برای یک کاربر وب باشد، اما استفاده از آن در زمینه اشتباه زمینه ایجاد ارور سافت 404 را فراهم می‌کند که معضل بزرگی است. این خطا می‌تواند بر عملکرد سئو سایت تأثیر منفی بگذارد، به خصوص زمانی که تعداد آن‌ها در سایت زیاد شود و روی هم انباشته شوند.

یکی از مراحل سئوی فنی وب‌سایت یافتن و رفع ارور Soft 404 است. این خطاها گاهی اوقات گیج‌کننده هستند چون نمی‌توان با قاطعیت علت مشکل را تعیین کرد و این مسئله فرایندهای عیب‌یابی و رفع مشکل را دست و پا گیر می‌کند.

در این راهنما سیر تا پیاز خطای سافت 404 را مرور می‌کنیم؛ از جمله اینکه این خطا چه هست، به چه دلیلی اتفاق می‌افتد و چگونه باید آن را برطرف کرد. با ما همراه باشید.

 

ارور soft 404 چیست

ارور 404 را می‌شناسید؟ این ارور زمانی رخ می‌دهد که سرور وب‌سایت نتواند صفحه وب (URL) درخواستی کاربر را پیدا کند. اما نکته‌ای اینجا وجود دارد و آن اینکه همیشه روبرو شدن با پیام 404 File Not Found به این معنی نیست که کد وضعیت صفحه مورد نظر 404 تعریف شده است.

ارور soft 404 چیست

گاهی اوقات کاربر صفحه‌ای را جستجو می‌کند که در حال حاضر روی وب وجود ندارد؛ یعنی قبلاً وجود داشته اما الان حذف شده و دسترسی به آن دیگر ممکن نیست. در چنین مواقعی وقتی کاربر سعی می‌کند از آن URL بازدید کند، ارور سافت 404 اتفاق می‌افتد و با پاسخ «صفحه یافت نشد» روبرو می‌شود. به قول خود گوگل «فقط چون یک صفحه ارور 404 را نشان می‌دهد، به این معنی نیست که کد وضعیت آن 404 است»

شاید بگویید بسیار خوب! وبسایتی که دیگر به سرور دسترسی ندارد، چرا باید در نتایج گوگل نمایش داده شود؟

در پاسخ باید بگوییم که ارور soft 404 به بازدیدکنندگان وب‌سایت منتقل می‌شود، اما ربات‌های خزنده گوگل اصلا متوجه آن نمی‌شوند. به‌طورکلی:

  • وقتی ارور 404 برگردانده می‌شود، ربات‌های گوگل وقت خود را برای خزیدن و ایندکس کردن آن صفحه تلف نمی‌کنند.
  • وقتی ارور سافت 404 برگردانده می‌شود، آن صفحه همچنان در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) خزیده و ایندکس می‌شوند.

ارور سافت 404 چه تفاوتی با ارور 404 دارد؟

تفاوت بین ارور 404 و ارور سافت 404 این است که در اولی اصلا صفحه مورد نظر پیدا نمی‌شود و کد وضعیت HTTP که برگردانده می‌شود،‌ واقعا به معنای وجود نداشتن آن صفحه است. در حالی که اگر خطای سافت 404 رخ دهد، به جای آنکه باز هم شاهد کد وضعیت HTTP 404 باشیم، صفحه کد 200 (موفقیت آمیز) را برمی‌گرداند و این گمراه‌کننده است. برای هر دو مورد کد پاسخ صفحه باید 404 بود، اما قضیه ارور سافت 404 فرق می‌کند.

ارور سافت 404 چه تفاوتی با ارور 404 دارد؟

تفاوت دیگر این است که موتورهای جستجو صفحات 404 را ایندکس نمی‌کنند، اما صفحات با ارور soft 404 بدون هیچ مشکلی ایندکس می‌شوند و در صفحه نتایج قابل مشاهده خواهند بود.

 

علت ایجاد ارور سافت 404 چیست؟

و اما مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید این است که اصلا ارور سافت 404 چرا اتفاق می‌افتد؟ چه عواملی باعث ایجاد این وضعیت می‌شوند؟

  • محتوای صفحه بسیار کم است یا اصلا هیچ محتوایی وجود ندارد

این یکی از مهم‌ترین دلایل ارور سافت 404 است. اگر گوگل تشخیص دهد که صفحه «محتوای کم ارزش» دارد یا اصلا هیچ محتوایی ندارد، وضعیت سافت 404 اتفاق می‌افتد.

عواملی مثل صفحات خالی دسته‌بندی محصولات، صفحات خالی دسته‌بندی وبلاگ یا صفحات خالی نتایج جستجو می‌توانند منجر به ارور soft 404 شوند.

  • مقصد ریدایرکت به اندازه کافی مرتبط انتخاب نشده است

اگر URL خود را به URL دیگری ریدایرکت می‌کنید، توجه کنید که آدرس مقصد باید کاملا مرتبط با آدرس مبدا باشد، در غیر این صورت منتظر خطای سافت 404 باشید. معمولا در وب‌سایت‌های فروش آنلاین که کاربر را به محصول یا دسته دیگری هدایت می‌کنند، بیشتر شاهد این اتفاق هستیم.

  • کاملا اتفاقی رندر گوگل را مسدود کرده‌اید

گاهی اوقات ناخواسته و اتفاقی دسترسی گوگل به فایل‌های جاوا اسکریپت یا CSS صفحه خود را مسدود می‌کنید و در ادامه ارور سافت 404 رخ می‌دهد. حواستان باشد که از این فایل‌ها برای رندر صفحات استفاده می‌شود و اگر گوگل نتواند به آنها دسترسی پیدا کند، به سرعت خطای سافت 404 را اعلام می‌کند.

  • در محتوای صفحه عباراتی مشابه صفحات 404 به کار رفته است

گوگل با مشاهده عباراتی مثل «موجود نیست»، «در انبار موجود نیست» یا «دیگر در دسترس نیست» به اشتباه فکر می‌کند با یک صفحه 404 روبرو شده است.

 

روش‌های رفع ارور soft 404 کدام‌اند؟

همه 404 ها لزوما بد نیستند، مثلا وقتی محصولی در دسترس نیست، نمایش صفحه خطای 404 به کاربر می‌گوید که محصول موردنظر برای همیشه از روی وب‌سایت برداشته شده است. اما ارور سافت 404 گاهی می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

مثلا مواقعی که یک صفحه وب معتبر نیست؛ اما سرور همچنان ریسپانس کد200 را برمی‌گرداند، انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است.

در این مواقع باید دست به کار شوید و خطاها را بررسی و برطرف کنید.

بررسی کنید ارور Soft 404 هشدار کاذب نباشد

گاهی اوقات اصلا این خطا واقعی نیست و کنسول جستجوی گوگل به اشتباه آن را خطای 404 علامت گذاری می‌کند.

  • در بخش Coverage Report روی گزینه «Submitted URL seems to be a soft 404» کلیک کنید. فهرست کاملی از صفحات ارور سافت 404 نمایش داده می‌شود.
  • URL ها را در تب‌های جدید باز کنید.
  • اگر صفحه مورد نظر بخش معتبری از وب‌سایت شما است و اصرار دارید در نتایج جستجو ظاهر شود، گزینه «Validate Fix» را انتخاب کنید. به این ترتیب گوگل صفحه را کراول و ریسپانس کد را به‌روزرسانی می‌کند. شاید این فرایند چند روز طول بکشد. گوگل نتیجه را با ارسال یک ایمیل به شما اطلاع می‌دهد.
  • پس از تکمیل صفحه را بررسی کنید و URL لایو را آزمایش کنید.

همچنین می‌توان URL را انتخاب کرد و روی گزینه «Inspect URL» کلیک کرد. در ادامه روی گزینه‌ « Request Indexing» کلیک کنید. فقط قبل از این کار URL لایو را تست کنید تا گوگل گزارش خود را به روز کند. با انجام این کار وضعیت صحیح صفحه در اختیار شما قرار می‌گیرد.

پس از بهبود صفحه آسیب‌دیده از گوگل بخواهید بار دیگر سایت را ایندکس کند

مواقعی که دلیل روبرو شدن با ارور سافت 404 تشخیص محتوای کم ارزش در سایت است مقداری محتوا به صفحات سایت خود اضافه کنید و پس از به‌روزرسانی به گوگل اطلاع دهید تا بار دیگر سایت شما را ایندکس کند.

بگذارید صفحه در سایت بماند، اما روی موتورهای جستجو آن را دی ایندکس کنید

راهکار دیگری برای رفع ارور soft 404 این است که صفحه را روی سایت خود نگه دارید، اما روی موتورهای جستجو آن را دی ایندکس کنید. کافی است دستور no-index را به هدر سایت خود اضافه کنید تا موتور جستجو آن صفحه سایت را ایندکس نکند.

اگر می‌بینید یکی از صفحات سایت در دسترس نیست یا نامعتبر است، تلاش کنید با تنظیمات درست سایت ریسپانس کد صحیح را برگردانید. سپس از گوگل بخواهید بار دیگر صفحه را ایندکس کند.

منظور ما از تنظیمات سایت برای صفحات نامعتبر حذف این صفحات است. وقتی کاربران سعی دارند صفحه حذف شده را باز کنند، سرور ریسپانس کد 404 را نشان می‌دهد و به این ترتیب مشکل ارور سافت 404 حل می‌شود.

images/upload/not-found-2.png

مسیر صفحه را با استفاده از ریدایرکت 301 تغییر دهید

آخرین راهکار رفع ارور soft 404 تغییر مسیر صفحه مورد نظر و هدایت کاربران به یک صفحه معتبر است. برای این کار کافی است یک ریدایرکت 301 به فایل htaccess. خود اضافه کنید.

این ریدایرکت به موتور جستجو می‌گوید که صفحه به مکان جدیدی منتقل شده تا ارور 404 برای صفحه قبلی نمایش داده نشود. اما قبل از همه این‌ها مطمئن شوید که هر دو صفحه محتوای مشابهی را پوشش می‌دهند.

 

سخن آخر

ارور سافت 404 زمانی رخ می‌دهد که صفحه‌ای که کاربر به دنبال آن آمده، در حال حاضر حذف شده یا از دسترس خارج شده باشد. در این شرایط ریسپانس کد 404 برگردانده نمی‌شود؛ بلکه کاربر با کد 200 (موفقیت آمیز) مواجه خواهد شد. از مهم‌ترین دلایل این اتفاق می‌توان به محتوای کم ارزش، ریدایرکت به صفحه نامربوط، مسدود کردن رندر گوگل یا استفاده از عبارات مشکوک مشابه صفحات 404 اشاره کرد.

حل کردن مشکلات نرم افزار 404 می‌تواند عملکرد سئوی سایت را بهبود ببخشد. بنابراین توصیه می‌کنیم  با راهکارهایی که در بخش‌های قبلی معرفی کردیم، سعی کنید مشکل پیش آمده را برطرف کنید؛ اگر در این میان با چالشی روبرو شدید یا تجربه جدیدی کسب کردید، خواهشمندیم نظرات و تجربیات خود را با ما و همراهان ما به اشتراک بگذارید.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۶ ) ۳.۷ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید