چگونه یک منوی سایت جذاب طراحی کنیم؟

چگونه یک منوی سایت جذاب طراحی کنیم؟

طراحی منو به شکلی که بتواند مخاطب را برای پیدا کردن پاسخ نیازش راهنمایی کند، می‌تواند باعث کاهش نرخ پرش سایت و افزایش ترافیک سایت شود. در واقع اگر بازدیدکنندگان سایت بتوانند به راحتی خدمات موجود در سایت را ببینند، احتمال اینکه به سایت‌ های رقیب مراجعه کنند، کمتر می‌ شود.

طراحی ناوبری دقیق و موثر باید با توجه به فاکتورهای مختلفی صورت گیرد. عدم عملکرد دقیق و درست منو، فونت نادرست و برخی از این مشکلات ممکن است مخاطب را از ماندن در سایت و یا حتی خرید، منصرف کند.

 

ویژگی های یک منوی خوب در طراحی سایت

ناوبری سایت یا همان Navigation از مهمترین مراحل طراحی سایت کاربر پسند محسوب می‌شود. برای اینکه بتوان مخاطب را در سایت نگه داشت و او را مجاب به استفاده از خدمات کرد، باید در ابتدا نیازهای او به خوبی پاسخ داده شوند.
بهتر است برای بهبود تجربه کاربری، به مواردی که در ادامه برای طراحی منوی سایت نام برده شده‌اند، توجه ویژه‌ای داشته باشید، از جمله:

  • بهینه بودن برای انواع صفحه نمایش

مطابق با آنچه پیشتر هم اشاره کردیم، منوی خوب منویی است که در انواع دستگاه‌ها به درستی نمایش داده شود. برخی از منوها در گوشی‌های موبایل نیاز به پیمایش و یا زوم کردن دارند، در این شرایط معمولا کاربران سایت را ترک می‌کنند.

  • قرار دادن منوی سایت در یک جای ثابت

به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است منوی سایت در یک جای ثابت و مشخص از سایت قرار داشته باشد. در این شرایط مخاطب با هر بار ورود به سایت گیج نمی‌شود و به سادگی نقشه راه را پیدا می‌کند.

  • اختصار در عنوان های منو

تحقیقات نشان می‌دهند که افراد نمی‌توانند تعداد زیادی از گزینه‌ها و مطالب را در ذهن خود نگه دارند. بهتر است عنوان هر گزینه را در یک یا 2 کلمه خلاصه کنید تا کاربر با انبوهی از اطلاعات و گزینه‌ها مواجه نشود.

  • ساده بودن

آنچه همواره در طراحی سایت اهمیت دارد این است کاربر در همان چند دقیقه اول کلیدی‌ترین نکات را دریابد و بفهمد نقشه راه برای رسیدن به پاسخ نیازهایش در این سایت چگونه است.
از آنجایی که کاربر تنها در چند ثانیه صفحه اصلی سایت را بررسی می کند، باید منوی سایت از سادگی و وضوح کامل برخوردار باشد تا اطلاعات و مسیر سایت به درستی برای مخاطب مشخص شود.

  • نظم و منطق

اگر منوی کاربری بتواند مهمترین بخش‌های سایت را توصیف کرده و سلسله مراتبی برای آن ایجاد کند، هم باعث بهبود تجربه کاربری شده و هم سئوی سایت را ارتقاء می‌دهد.
زمانیکه اطلاعات طبقه‌بندی شده هستند، خزش موتورهای جست‌وجو سریع‌تر و بهتر صورت می‌گیرد، این موضوع به صورت غیر مستقیم باعث افزایش نرخ تبدیل نیز می‌شود.

 

ویژگی های یک منوی خوب  

 

بهتر است چه موارد و چه گزینه‌هایی در منوی سایت قرار گیرد؟

در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم که بهتر است منو سایت را خیلی شلوغ نکنید و تنها نقشه ناوبری سایت را در آن مشخص کنید. پاسخ این سوال که چه چیزهایی را باید در منو سایت قرار دهیم، تا حد زیادی به ماهیت سایت بستگی دارد، ولی در حالت کلی موارد زیر می‌توانند در منوی سایت گنجانده شوند:

  • دوره‌های آموزشی

اگر سایت آموزشی دارید، حتما باید بخش دوره های آموزشی، بلاگ‌ها، درباره ما و تماس با ما را در منوی بالای صفحه اصلی سایت قرار دهید.

  • محصولات اصلی

اگر سایت فروشگاهی دارید، باید لیست محصولات، پنل کاربری، سبد خرید، درباه ما، تماس با ما را در منوی سایت بگنجانید.
اما به طور کلی اکثر سایت‌ها برای جذب مشتریان از گزینه (درباره ما) استفاده می‌کنند. این سایت‌ها معمولا گزینه (بلاگ‌ها) را نیز در منو قرار می‌دهند تا سئوی سایت بهبود پیدا کند.

  • کلمه کلیدی عنوان ها

فراموش نکنید که کلمات کلیدی را در منوی سایت قرار دهید، بهتر است به جای استفاده از جملات کلیشه‌ای و کلی، نشان دهید که موضوع سایت و فعالیت شما چیست. 2 نکته در مورد قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خودتان وجود دارد.
اولین نکته این است که وجود کلمات کلیدی، ناوبری سایت را بهبود می‌بخشد و به کاربر نشان می‌دهد که زمینه فعالیت سایت در چه حوزه‌ای می‌باشد.
دومین نکته، تاثیر خوب کلمه کلیدی موجود در منو سایت بر روی سئو و رتبه گوگل است. با آوردن کلمه کلیدی در عنوان به موتورهای جست‌وجو اعلام می‌کنید که سایت در چه زمینه‌ای فعال است؛ در نتیجه احتمال اینکه گوگل رتبه بهتری به شما بدهد، بیشتر خواهد شد.

  • لینک ثبت نام

اگر قرار است در انتهای بلاگ یا توضیحات صفحه اصلی، کاربر به سمت ثبت نام و خرید اشتراک راهنمایی شود، بهتر است لینک ثبت نام و کادر مرتبط با آن در فوتر قرار داده شود.

 

چه چیزهایی در منوی سایت قرار بگیرد

بررسی انواع منو سایت

در تمام کسب و کارها، هر اقدامی که صورت می‌گیرد باید مطابق با نظر  مشتری و سلیقه او انجام شود. در واقع این جامعه هدف و پرسونای مخاطب است که تعیین می‌کند چه نوع طراحی بیشتر موثر خواهد بود.

طراحی منوی سایت نیز از این قاعده مستثنا نیست! در ادامه انواع منو سایت معرفی شده است که انتخاب هر کدام را باید با توجه به مخاطب انجام دهید، بهتر است این کار را صرفا به شرکت طراحی سایت نسپارید و خودتان به شخصه این کار را انجام دهید و تنها کارهای فنی را به طراح سایت بسپارید.

  • منوی افقی

اگر قصد دارید که صفحه اصلی سایت ساده باشد، منوهای افقی بهترین انتخاب خواهند بود، این منوها در هدر سایت و در کنار لوگو برند قرار می‌گیرند.
اگر برای اضافه کردن گزینه‌ها با محدودیت مکان روبه‌رو بودید، می‌توانید از منوی کشویی یا Drop Down استفاده کنید تا گزینه‌های مخفی با یک کلیک بر روی گزینه اصلی پیدا می‌شوند. این نوع منو برای سایتی که خدمات کاملا متفاوت از هم ارائه می‌دهد، مناسب نیست.

 

طراحی افقی منوی سایت

  • طراحی منوی عمودی یا همبرگری

منوهای عمودی یا همبرگری بیشتر مناسب سایت‌هایی هستند که لینک‌دهی زیادی دارند. حتما تا به حال با منوهای عمودی روبه‌رو شده‌اید، مشخصه این منوها، وجود 3 خط در سمت راست و بالای سایت است که با کلیک کردن بر روی آن، تعدادی از گزینه‌ها مشخصی می‌شوند.
توجه داشته باشید که برای منوهای عمودی نیز دسته‌بندی مطالب و دوری از شلوغی بیش از حد، کار ضروری است، تعداد زیادی از لینک‌ها باعث سنگینی بیش از حد سایت نیز می‌شود.
این نوع منو مناسب سایت‌هایی مثل سایت‌های مرتبط با مواد غذایی و مد می‌باشد.

 

طراحی منوی سایت عمودی

 

  • منوی آکاردئونی

دسته‌ای دیگر از انواع منوها به منوهای آکاردئونی یا Fly Out معروف هستند، این منوها به صورت یک منوی عمودی با کلیک بر روی گزینه اصلی منوها باز می‌شوند.
تنها نقطه ضعفی که این نوع از منوها دارند این است که احتمال دارد مشتری و مخاطب متوجه وجود چند گزینه دیگر در زیر گزینه اصلی نشود.

  • منوی فوتر

اگر سایت بسیار بزرگی دارید که خدمات مختلفی ارائه می‌دهید، این نوع از منو می‌تواند برای شما مناسب باشد.
منوی فوتر در جایی کاربرد دارد که شما نهایت تلاش برای گنجاندن گزینه‌ها در منوی افقی و عمودی را کرده‌اید و باز هم برخی از خدمات در آن فضا جای نگرفته‌اند. تئجه کنید که هیچوقت گزینه‌های اصلی را در منوی فوتر سایت قرار ندهید؛ زیرا تعداد زیادی از بازدیدکنندگان برای دیدن منوی سایت به پایین اسکرول نمی‌کنند.

 

چند مثال از خلاقانه ‌ترین انواع منوی سایت

اگر منو با توجه به پرسونای مخاطبان طراحی شده باشد، قطعا در افزایش نرخ تبدیل موثر خواهد بود. برخی از منوهایی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند، با یک نوآوری و خلاقیت توانسته‌اند توجه سایت‌های مختلف و مشتریان را به خود جلب کنند.


1. خلاقیتی که در طراحی منو سایت زیر به کار رفته است، فوق العاده زیبا و ساده می‌باشد. این منو به جای اینکه تنها یک نوار باریک در بالا یا کنار صفحه اصلی سایت باشد، تمام صفحه اصلی را در برگرفته است.
اگر دقت کنید برای جلوگیری از گیجی کاربر، از فونت درشت و عکس برای هر گزینه استفاده شده است.

 

خلاقیت در طراحی منوی سایت


2. به جرات می‌توان گفت که یکی از جذاب‌ترین طراحی‌های منو سایت، مخصوص Canal Street Market است.
 
همانطور که می‌بینید، خدمات مختلف این سایت در رنگ‌های مختلف به نمایش درآمده‌اند که این تفاوت رنگ و خلاقیت هم برای مخاطب جذاب است و هم کار او را در پیدا کردن نقشه سایت راحت کرده است.

 

طراحی منوی سایت جذاب

 
3. همانند بسیاری از سایت‌ها، گزینه منوی این سایت نیز در سمت چپ قرار گرفته است، با کلیک کردن بر روی آن، خدمات مختلف سایت برای شما به نمایش در خواهند آمد.
 
مانند آنچه در این تصویر می‌بینید، بک گراند صفحه باز شده روشن است و پیمایش رابرای کاربر بسیار ساده‌تر می‌کند.

 

ساخت منو سایت با ناوبری خوب

نتیجه گیری

طراحی سایت دارای ابعاد مختلفی است که طراحی منو یکی از آن ابعاد مهم می‌باشد. منویی که با توجه به مخاطب طراحی شده باشد، به طوری که بتواند تارگت کسب و کار را دقیق و درست نمایش دهد، قطعا در افزایش نرخ تبدیل موثر است.
اگر مخاطب بتواند پاسخ نیاز خود را به سادگی در سایت پیدا کند، به شما وفادار خواهد شد و بعد از مدتی به مشتری دائمی تبدیل می‌شود. باید بتوانید به کاربر حس خوبی از حضور در سایت منتقل کنید و باعث بهبود تجربه کاربری او شوید.


تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱۰ ) ۴.۴ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید

پرسش و پاسخ

question circle

سلام ممنون از مطالب خوبتون خیلی جامع و کامل ناوبری رو تو طراحی سایت توضیح دادید لذت بردیم:)

Generic placeholder image

سلام به شما ممنون از فیدبک خوبتون خیلی خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده ... 🌹 همونطوری که میدونید ناوبری یا نویگیشن تو طراحی سایت و تجربه کاربری کاربر که از سایت شما میگیره خیلی مهمه پس همه باید این موضوع رو تو طراحی سایت جدی بگیریم😉