نکات ضروری برای بهبود سایت در 2022

نکات ضروری برای بهبود سایت در 2022

مقاله را با چند سوال مهم شروع می کنیم. آیا سایتتان طوری طراحی شده است که کاربر در همان چند ثانیه اول که وارد سایت شده است، موضوع سایت را متوجه شود؟ آیا کاربران محتواهای سایتتان مطالعه‌ می کنند؟ آیا سایت نرخ پرش بالایی دارد؟ اینها سوالاتی هستند که شما به عنوان صاحب وب سایت و کسب و کار باید به آنها پاسخ دهید، اگر پاسخ مناسبی نمی یابید، پس زمان ایجاد تغییرات و بهبود وضعیت سایتتان فرارسیده است.

می‌ دانیم که نحوه‌ عملکرد سایت، محتوای متنی و بصری و همچنین میزان ترافیک و نرخ تبدیل یک سایت به نحوه‌ طراحی سایت بستگی دارد. این نکات علی رغم اهمیت بالایی که دارند گاهی حتی توسط بهترین طراحان سایت، نادیده گرفته می‌شوند.

همچنین، بهتر است بدانید که موفقیت و پیشرفت سایت بستگی به محتواهای متنی، تصویری، ویدئویی و ... و تجربه‌ کاربری (UX) خوب دارد. اما وجود مشکلاتی از قبیل ناوبری نامنسجم و اشتباه، چینش المان‌های زیاد و گیج کننده، عدم بهینه سازی موبایل و حتی عدم تبدیل کاربران به مشتری می‌تواند در کاهش محبوبیت محتوای متنی و بصری یک وب سایت تاثیر بسزایی داشته باشد. در ادامه به نکات مهمی را در مورد برطرف کردن این مشکلات در جهت بهبود تجربه کاربری سایت مطرح شده است.

 

1 . از تصاویر مناسب و با کیفیت استفاده کنید

اولین پیشنهاد ما این است که در حد امکان عکس‌ های با کیفیت و خودتان تهیه کنید. اما اگر این شرایط برایتان فراهم نیست می‌ توانید از عکس‌ های استوک یا موجود در اینترنت استفاده کنید.
به این موضوع دقت کنید که سایت‌ های دیگر نیز ممکن است تصاویر استوکی که شما برای وب سایتتان تهیه نموده‌‌اید را بخرند و در صفحات سایت خود بارگذاری کنند. این موضوع دراعتبار وب سایت شما تاثیری منفی نخواهد داشت.
هنگام انتخاب عکس برای سایت سعی کنید عکس‌هایی را انتخاب کنید که در آنها تصاویر اغراق آمیز مانند: مدیرانی با لباس‌های ابر قهرمانی، گروهی از افراد که در هوا می‌ پرند و به طور کلی تصاویر غیر واقعی به کار نرفته باشد، زیرا این موارد ممکن است در اعتماد مخاطب تاثیر منفی گذاشته و یکی از عواملی باشد که از تبدیل کاربران به مشتری جلوگیری کند.

در عوض به دنبال تهیه عکس‌هایی باشید که تصاویر واقع گرایانه را در محیط‌هایی با نور خوب به تصویر می‌ کشند. این تصاویر می توانند افرادی در دفتری باشند که پشت میز جلسه با لباس‌ های غیر رسمی صحبت می‌کنند، عکس افرادی که پشت لپ تاپ نشسته و تایپ می‌ کنند.
در واقع عکس به شما کمک می‌ کند که برند خود را بهتر به مشتری معرفی کنید و اینکه چگونه می‌خواهید پیام خود را ازطریق تصاویر به مخاطبتان برسانید.

 

استفاده از تصاویر با کیفیت در طراحی سایت

2. ناوبری خوب

استفاده از ناوبری (Navigation) خوب و سازماندهی شده در طراحی سایت، می تواند کاربران را به مسیر مورد نظر هدایت کند. طراحی منوی خوب و گذاشتن لینک های اصلی و مهم در منو، استفاده از CTA در بخش های مختلف سایت مثل سبد خرید، دکمه تماس و ... از گیجی کاربران را جلوگیری می کند.

هنگامی که ناوبری سایت را طراحی می‌ کنید حتما به این نکته توجه کنید که کاربران آنچه را که به دنبال آن هستند را به راحتی پیدا کنند. در نتیجه این ناوبری در بخش محتوایی سایت، طراحی واکنشگرا (طراحی سایتی که برای نمایش در تمام مرورگرها و دستگاه‌هایی که کاربران از آنها استفاده می‌ کنند مناسب باشد) باید به درستی و دقیق انجام شود. بهبود ناوبری سایت این امکان را به کاربران می دهد که راحت‌ تر صفحات سایتتان را بازدید کنند و درنتیجه زمان بیشتری در سایت شما بمانند. 

 

3. اسکرول کردن صفحه اصلی

صفحه اصلی سایت را طوری طراحی کنید که کاربر برای مشاهده بخش های بیشتر صفحه را اسکرول کند. در گذشته طراحان سایت به دلیل محدود بودن اندازه صفحات نمایش وب سایت، آنها را کوتاه و تعداد صفحات کمتری طراحی می کردند. اما امروزه با توجه به مطالعات، کاربران هنگامی از یک سایت بازدید می‌ کنند، ۷۴ درصد از زمان خود را در صفحه اصلی سایت صرف می کنند. بنابراین می‌ توانید بدون هیچ نگرانی صفحه‌ اصلی سایت را طولانی‌ تر طراحی کنید. با این حساب، کاربران مدت زمان بیشتری در صفحه‌ اصلی سایت هستند و با اسکرول کردن همه بخش های صفحه اصلی را می بینند.

دقت داشته باید که می‌ توانید در همین راستا،  صفحه اصلی را طوری طراحی کنید که به هدف و سود مورد نظر دست یابید. پیشنهاد می‌ کنیم این صفحه را بین ۳ تا ۵ بخش طراحی کنید و عناصر مهم و حیاتی سایت ازجمله: ویدئوی معرفی محصول، انواع خدمات، محصولات و محتوا های مهم را دراین بخش‌ ها بگنجانید. انیمیشن اسکرول یکی از موارد جذابی است که می توانید استفاده کنید تا کاربر از اسکرول کردن لذت ببرد. 

 

درخواست طراحی سایت 

 

4. از فضای خالی یا سفید استفاده کنید

فضای خالی یا سفید یک عنصر مهم در طراحی و ساخت سایت است که بر تجربه‌ کاربری تاثیر بسیار مثبتی دارد. فضای سفید در واقع باعث جدا سازی بخش ها از یکدیگر می شود و خوانایی سایت را افزایش می‌ دهد.

فضای سفید «فضای منفی» نیز نامیده می‌شود، زیرا به نواحی اطراف عناصر در صفحه اشاره دارد و فاقد محتوا یا آیتم‌های بصری مانند طرح‌ های گرافیکی، لوگو‌ها، تصاویر و… می‌ باشد.
فضای سفید همچنین، نقش مهمی در فرآیند طراحی و مکان یابی عناصر وب سایت ایفا می‌کند. فضای خالی چشم مخاطب را به سمت محتوای متنی و بصری که درصفحه موجودند هدایت می‌ کند. و در واقع پس زمینه‌‌ ای است که عناصر را در کنار یکدیگر قرار می‌ دهد.

 

استفاده از فضای خالی در طراحی سایت 

5. طراحی سایت برای نسخه موبایل 

نکته مهم دیگری که در طراحی سایت باید به آن توجه کنید بهینه سازی سایت برای موبایل یا موبایل فرندلی بودن آن است. تقریبا ۸۰ درصد از کاربران اینترنت از طریق گوشی موبایل خود از سایت ها بازدید می کنند. طبق آمارهایی که گوگل منتشر کرده است، ۶۱ درصد از کاربران هرگز به سایت هایی که در موبایل به درستی نمایش داده نمی شود باز نمی گردند.

اما، در عوض ۴۰ درصد از آنها از سایت‌ های رقیب بازدید می‌ کنند. پس ضروری است که سایت خود را متناسب با نیازها و خواسته‌ های کاربران طراحی کنید. بنابراین، اگر سایتتان در موبایل به درستی نمایش داده نمی شود، در سریع ترین زمان ممکن نسخه موبایل سایت را با ترندهای 2022 بهبود ببخشید. قطعا نتایج بهتری به دست خواهید آورد. پیشنهاد می کنیم که مقاله 97 نکته طراحی سایت موبایل فرندلی را قبل از طراحی وب سایت مطالعه کنید. 

 

6. قیمت محصولات را در سایت درج کنید

فرض کنید وارد فروشگاه اینترنتی می شوید و قصد خرید یک محصول  بصورت آنلاین دارید. محصولات سایت را بررسی می‌ کنید و بالاخره محصول مورد نظر خود را می‌ یابید. اگر در کنار تصویر محصول به جای درج قیمت عنوان تماس بگیرید را ببینید ممکن تصور کنید که به دلیل گران بود محصول از درج قیمت آن خودداری کرده اند، در غیر این صورت دلیلی برای پنهان کردن قیمت و برقراری تماس تلفنی در فروش آنلاین وجود ندارد.

بنابراین از تصمیم خود برای خرید محصول مورد نظر از آن وب سایت منصرف می‌ شوید و سایت‌های مشابه را بازدید می‌ کنید. قیمت گذاری می تواند، در وقت تیم کارشناسان فروش در تماس تلفنی با مشتریان و امکان مقایسه قیمت محصول با سایر فروشگاه ها صرفه جویی کند. 

 

7. نظرات کاربران

استفاده از نظرات کاربران در سایت های خدماتی و فروشگاهی به کاربران در تصمیم گیری کمک می کند. سعی کنید از نظرات واقعی در سایت استفاده کنید. برای مثال در نظر داشته باشید که یک کاربر محصولی را انتخاب کرده است که اما در خرید آن شک دارد. در اینجا نظرات کاربران می تواند به تصمیم گیری بهتر کمک کند. 

همچنین، یکی دیگر از مزیت های نظرات کاربران، استفاده از آنها جهت رفع مشکلات سایت است. ممکن از بخش هایی از سایت و یا حتی محصولات، نحوه ارسال و ... مشکلاتی داشته باشند که طراحان سایت به آن توجهی نکرده باشند و با استفاده از تجربیات کاربران می توانند آنها را رفع کنند. 

 

اهمیت نظرات کاربران در طراحی سایت 

 

8. تست سایت به روش های مختلف

فراموش نکنید وب سایت شما باید بخش زنده و فعال شرکتتان باشد. اما فراموش نکنید که همیشه فرصت بهبود طراحی سایت یا ریدیزاین کردن آن با جدیدترین ترندهای سال وجود دارد. با بهبود سایت و تجربه کاربری، امکان تبدیل کاربر به مشتری فراهم می شود. اما، بخش سخت کار در یافتن باگ ها یا ایرادات سایت و راه حل است که با تست با انجام تست های مختلف ممکن می شود.

تست A/B بهترین گزینه‌ پیشنهادی ما است. در این تست می‌ توانید دو نسخه از یک صفحه سایت را طراحی کنید و با تست آنها نقاط ضعف و قوت آنها را پیدا کنید.

در برخی موارد، صفحات شما ممکن است عملکرد بسیار خوبی داشته باشند، اما حاوی اطلاعات قدیمی باشند. تست A/B می‌تواند به شما نشان دهد که کاربران تا چه اندازه از محتوای آن صفحه استقبال کرده‌‌اند و یا اینکه نقشی در تبدیل کاربر به مشتری داشته است یا خیر.
هر تستی می‌تواند داده‌های مختلفی را نشان دهد که علت تعامل کاربران با صفحات را به روش‌های خاصی مشخص می‌کند.

می‌توانید هرهفته یا دو هفته یک بار از این ابزار استفاده کنید و مشاهده نمایید که تغییرات اعمال شده تا چه اندازه بر عملکرد سایت و صفحات آن تاثیرگذار بوده است. همچنین، اگر استراتژی‌ های طراحی شده در جهت اشتباهی پیش می‌ روند، هرچه زود‌تر آنها را اصلاح کنید.

 

تماس با کارشناس طراحی سایت 

 

بیشتر بخوانید: ریدیزاین یا باز طراحی سایت چیست و چه زمان به آن نیاز داریم؟

 

سخن آخر

وقت گذاشتن جهت پیاده سازی تمام نکاتی که پیشتر به آنها اشاره شد می‌ تواند تغییرات چشمگیری در بهبود وضعیت سایتتان ایجاد کند و در نهایت منجر به بهبود عملکرد آن و تبدیل کاربر به مشتری شود.
اما پس از به کارگیری برخی از این نکات و توسعه و پیشرفت سایت ممکن است به فکر طراحی مجدد و به روز رسانی آن باشید. اگر در شرکت شما نیز صحبت از طراحی مجدد سایت است، بدانید که در این مسیر پیشرفت های چشمگیری را در کسب و کارتان خواهید داشت.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید